BRATISLAVA. Súťaž na správu mestského majetku za 30 miliónov eur možno Bratislava zruší. Mesto k tomu vyzvala finančná komisia mestského zastupiteľstva. Na mimoriadnom zasadnutí v pondelok 5. augusta schválila uznesenie, v ktorom navrhuje vypísať nové súťaže na 11 jednotlivých súťažených činností.
Primátor Milan Ftáčnik (nezávislý s podporou Smeru-SD) tvrdí, že súťaž zrušia až vtedy, ak sa ukáže, že na nej mesto neušetrí. "Overiť to, či súťaž bola úspešná, sa dá ešte predtým, než podpíšeme zmluvu," podotkol.
Víťaz súťaže by mal robiť správu bratislavského magistrátu a desiatich objektov základných umeleckých škôl a centier voľného času. Dnes si to organizácie robia samé, mesto očakáva, že ak si objedná služby v externom prostredí, ušetrí.
Jedna súťaž je neefektívna
Podľa predsedu finančnej komisie a šéfa najsilnejšieho poslaneckého klubu SDKÚ-DS, Most-Híd v bratislavskom mestskom zastupiteľstve Iva Nesrovnala súťažiť 11 činností v jednom balíku je neefektívne a nezaručuje úsporu finančných prostriedkov.
"Nemôžete súťažiť kosenie trávy, odpratávanie snehu, čistenie komunikácií či revíziu protipožiarnych zariadení v jednom balíku. Náklady sa pri týchto činnostiach merajú inak," uviedol Nesrovnal na dnešnej tlačovej konferencii. "Ak súťažíme tieto veci spoločne, je to akoby sme si kúpili auto, motorku a bicykel a chceli vypočítať priemernú spotrebu," porovnal.
Vypísaním 11 súťaží by podľa Nesrovnala vznikla omnoho vyššia úspora. Koľko by sa mohlo ušetriť však šéf finančnej komisie nepovedal. "Odhad nemá ani mesto," zdôraznil.
Preveria financie
Magistrát sa odvoláva na audit mestského majetku, ktorý ešte v minulom roku spracoval s pomocou Slovenskej asociácie facility managmentu. Nesrovnal ho spochybňuje, tvrdí, že je nepreveriteľný, pretože je nepodpísaný. "Prečo sa pod audit zástupcovia asociácie nepodpísali, nie je môj problém," reagoval Ftáčnik.
Jeho závery a odporúčania však boli podľa neho predstavené zamestnancom mesta i štatutárom dotknutých organizácií na stretnutí v januári. Primátor chce, aby sa vypracovali ďalšie podklady o tom, koľko dnes dávajú organizácie na správu a riaditelia ich overili svojim podpisom.
"Už dnes ale dávame peniaze na zabezpečenie prevádzkových činností, ktoré zhruba zodpovedajú tej sume." Na ročnú správu vynakladá mesto takmer osem miliónov eur. Zmluva by mala byť na dobu štyroch rokov s možnosťou opakovania.
Nesrovnal na súťaž upozornil ešte minulý týždeň. Mestu vyčítal, že o vypísanom tendri poslanci nevedeli a pripomínal, že musia schvaľovať hlavné úkony týkajúce sa majetku mesta. Zvolal preto aj mimoriadne zasadnutie finančnej komisie.
"Poslanci mali za to, že sa potvrdili podozrenia, že súťaž nie je dobre nastavená a bola bez vedomia a spolupráce poslancov i podpory riaditeľov mestských organizácií," informoval. Mesto však tvrdí, že audit správy mestského majetku nebol predložený do komisií mestského zastupiteľstva, pretože sa jedná o hospodárenie mesta, za ktoré nesie zo zákona zodpovednosť manažment samosprávy a primátor.
Súťaže sa zúčastnili štyria
Je ale prístupný poslancom i verejnosti. "Máme spracovaný plán verejného obstarávania, ale poslanci sa tých informácií nedožadovali," pripomenul Ftáčnik. Komisia navrhla, aby sa 11 súťaží už vypísalo za účasti a spolupráce poslancov a riaditeľov dotknutých organizácií. Dopredu zverejňovať tiež komisia žiada informácie o pripravovaných súťažiach v objeme nad tri milióny eur.
Mesto v prvom kole súťaže na správu majetku dostalo štyri ponuky na účasť v súťaži. "V priebehu budúceho týždňa sa obálky otvoria a budeme vedieť povedať, koľkí splnili kritériá. Od nich budeme požadovať konkrétne ponuky," avizoval primátor.
V budúcnosti by sa mal externý správca starať o všetkých 118 objektov v 35 rozpočtových a príspevkových organizáciách a magistrát.