SME
Piatok, 22. január, 2021 | Meniny má ZoraKrížovkyKrížovky

Belfi: Súťaž na dodávku nových autobusov pre DPB sa môže začať už na jeseň

Generálny riaditeľ DPB ĽUBOMÍR BELFI v rozhovore pre TASR pripustil, že otvorenou otázkou ostáva financovanie nákupu nových autobusov, kde už nebude možné použiť eurofondy.

Bývalý šéf TA3 Ľubomír Belfi.Bývalý šéf TA3 Ľubomír Belfi. (Zdroj: SME - GABRIEL KUCHTA)

Dopravný podnik Bratislava (DPB) sa po električkách a trolejbusoch chystá obnoviť aj vozový park autobusov. Súťaž na ich obstaranie by sa mala začať ešte v tomto roku.

DPB prostredníctvom eurofondov obnoví vozový park električiek a trolejbusov. Dostanú sa na rad aj autobusy? Kedy predpokladáte, že by sa mohla uskutočniť súťaž?

"Práve v týchto dňoch sme podpísaním kontraktu na nákup jednosmerných električiek úspešne ukončili tretí, posledný veľký tender, vďaka čomu obnovíme kompletne celý vozopark trolejbusov a polovicu električiek. Budú to všetko moderné, komfortné, nízkopodlažné, klimatizované vozidlá s kamerovým systémom a výbavou, ktorá zodpovedá vysokému európskemu štandardu. Považujem to za historický úspech, nakoľko modernizácia vozidlového parku DPB už bola doslova akútna. Zároveň však musíme myslieť aj na obnovu vozoparku autobusov, z ktorých sú mnohé dávno po životnosti. Súťaž pravdepodobne spustíme už na jeseň, nakoľko už dnes vieme, že autobusy musíme nakúpiť, či už nové alebo ich prenajať, aby sme dokázali zabezpečiť dennú výpravu."

Skryť Vypnúť reklamu

Pôjde takisto o financovanie z eurofondov alebo budete hľadať inú alternatívu?

"Na modernizáciu električiek a trolejbusov sa podarilo aj vďaka úsiliu ministra dopravy Jána Počiatka a jeho spolupracovníkov získať prostriedky z Kohézneho fondu EÚ, inak by sa tieto veľké projekty nikdy nepodarilo zrealizovať. V prípade nákupu autobusov však nie je možné čerpanie finančných prostriedkov z eurofondov. V súčasnosti máme rozpracované viaceré možnosti finančného krytia nákupu či už formou úveru alebo iných alternatív, z ktorých sa budeme usilovať vybrať tú najvýhodnejšiu a najracionálnejšiu pre DPB."

Kedy očakávate, že sa do prevádzky dostanú nové vysúťažené električky a trolejbusy?

"V prípade obojsmerných päťčlánkových električiek 30 T, ktoré nadväzujú na sériu obojsmerných vozidiel, aké využívajú cestujúci v talianskom Cagliari, americkom Portlande, alebo v poľskej Vroclavi, to bude v zmysle zmluvy do roku 2015. Verím však, že prvá bude jazdiť v Bratislave už na budúci rok. Jednosmerné električky 29 T, ktoré majú kapacitu až 241 cestujúcich, sa tiež postupne objavia do roku 2015. Trolejbusy, ktoré sme nakúpili výrazne lacnejšie ako v iných slovenských mestách, budú mať tiež bohatú výbavu - klimatizáciu, moderný tarifný a informačný a kamerový systém. Ich veľkou výhodou bude zariadenie na počítanie cestujúcich, ktoré výrazne napomôže plánovaniu obslužnosti, nakoľko budeme mať presné údaje o vyťaženosti konkrétnych liniek a operatívne tak nasadzovať vozidlá na linky, kde je to potrebné. Prieskumy obslužnosti sme vykonávali aj doteraz, ale pri nových vozidlách budeme môcť pracovať s exaktnými údajmi. Nové trolejbusy sa do prevádzky zaradia omnoho skôr ako električky, čo je dobrá správa pre Bratislavčanov, lebo po dlhej zime máme s výpravou trolejbusov obrovský problém. Prvé vozidlo bude dodané už do siedmich a všetky ostatné do 22 mesiacov."

Skryť Vypnúť reklamu

DPB čakajú investície aj do opravy električkových tratí. Ako vyzerá s električkovým spojením so železničnou stanicou? Kedy očakávate obnovu trate?

"Investičné projekty nemôžeme realizovať žiadne, keďže mesto nám na tieto účely nevyčlenilo žiadne finančné prostriedky. Napriek tomu vyvíjame maximálne úsilie, aby sme trate udržiavali v dobrom stave. Veď len za posledné obdobie sa podarili rekonštrukcie viacerých úsekov Trnavské mýto, Rača-Komisárky, Pekná cesta, Astronomická a mnohé ďalšie. Trate však budeme postupne upravovať, aby vyhovovali podmienkam jazdy pre nové električky. Zároveň je v pláne vybudovanie električkového prepojenia s Petržalkou. Čo sa týka obnovenia električkovej dopravy na Hlavnú stanicu, sme pripravení zrealizovať projekt modernizácie úseku Radlinského-Štefanovičova, ostatné však bude závisieť od dohody mesta so súkromným investorom, s ktorým uzavrelo zmluvu bývalé vedenie magistrátu."

Skryť Vypnúť reklamu

Oprava čaká aj električkovú trať do Dúbravky. Kedy sa s ňou začne a aká dlhá bude výluka?

"Modernizácia tratí v Dúbravke, ktorá už je nevyhnutná, sa uskutoční v dĺžke dvoch kilometrov vrátane obratiska Pri Kríži. Plánujeme ju realizovať od apríla budúceho roka a predpokladáme, že modernizácia potrvá približne tri až štyri mesiace. Cestujúcich sa to však nedotkne, nakoľko plne zabezpečíme náhradnú dopravu."

Sú podobné investície potrebné aj v prípade trolejbusových tratí?

"V súvislosti s dodávkou nových trolejbusov dbáme aj o vybudovanie nových trolejbusových tratí. Už v pondelok, 5. augusta, sa začne testovacia prevádzka novej trolejbusovej trate v Bratislave, ktorá spojí Vojenskú nemocnicu s Patrónkou. Jej dobudovaním sa dosiahlo obojsmerné trolejbusové prepojenie s prestupným uzlom Patrónka a tým bezproblémové prestupovanie z autobusových liniek MHD a regionálnych autobusov, prichádzajúcich z celej západnej časti Bratislavy a jej okolia. Vďaka pripravovanému trolejbusovému prepojeniu Pražská - Brnianska Patrónka, sa trate v oblasti Kramárov a Patrónky budú môcť plne obsluhovať výlučne trolejbusovými linkami. Je to významný krok aj z toho pohľadu, že DPB preferovaním trolejbusov podporí ekologickejšiu dopravu, ktorú čoraz viac využívajú aj vo veľkých európskych mestách."

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  2. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  3. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  4. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  5. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  6. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  7. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  8. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  9. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  10. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  1. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  2. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  3. Hygge ako životný štýl
  4. Vynašli sme sa aj v čase korony. 3D showroom očaril klientov.
  5. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  6. Prokrastinujete? 5 overených tipov, ako nestratiť radosť z práce
  7. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  8. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  9. Pandémia presúva zákazníkov do online priestoru
  10. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 34 287
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 33 305
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 13 545
  4. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 10 128
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 10 020
  6. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 607
  7. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 954
  8. Ohlúpli sme počas Covid roka? 6 694
  9. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 647
  10. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom? 4 556
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu