Belfi: Súťaž na dodávku nových autobusov pre DPB sa môže začať už na jeseň

Generálny riaditeľ DPB ĽUBOMÍR BELFI v rozhovore pre TASR pripustil, že otvorenou otázkou ostáva financovanie nákupu nových autobusov, kde už nebude možné použiť eurofondy.

Bývalý šéf TA3 Ľubomír Belfi.(Zdroj: SME - GABRIEL KUCHTA)

Dopravný podnik Bratislava (DPB) sa po električkách a trolejbusoch chystá obnoviť aj vozový park autobusov. Súťaž na ich obstaranie by sa mala začať ešte v tomto roku.

DPB prostredníctvom eurofondov obnoví vozový park električiek a trolejbusov. Dostanú sa na rad aj autobusy? Kedy predpokladáte, že by sa mohla uskutočniť súťaž?

"Práve v týchto dňoch sme podpísaním kontraktu na nákup jednosmerných električiek úspešne ukončili tretí, posledný veľký tender, vďaka čomu obnovíme kompletne celý vozopark trolejbusov a polovicu električiek. Budú to všetko moderné, komfortné, nízkopodlažné, klimatizované vozidlá s kamerovým systémom a výbavou, ktorá zodpovedá vysokému európskemu štandardu. Považujem to za historický úspech, nakoľko modernizácia vozidlového parku DPB už bola doslova akútna. Zároveň však musíme myslieť aj na obnovu vozoparku autobusov, z ktorých sú mnohé dávno po životnosti. Súťaž pravdepodobne spustíme už na jeseň, nakoľko už dnes vieme, že autobusy musíme nakúpiť, či už nové alebo ich prenajať, aby sme dokázali zabezpečiť dennú výpravu."

Pôjde takisto o financovanie z eurofondov alebo budete hľadať inú alternatívu?

"Na modernizáciu električiek a trolejbusov sa podarilo aj vďaka úsiliu ministra dopravy Jána Počiatka a jeho spolupracovníkov získať prostriedky z Kohézneho fondu EÚ, inak by sa tieto veľké projekty nikdy nepodarilo zrealizovať. V prípade nákupu autobusov však nie je možné čerpanie finančných prostriedkov z eurofondov. V súčasnosti máme rozpracované viaceré možnosti finančného krytia nákupu či už formou úveru alebo iných alternatív, z ktorých sa budeme usilovať vybrať tú najvýhodnejšiu a najracionálnejšiu pre DPB."

Kedy očakávate, že sa do prevádzky dostanú nové vysúťažené električky a trolejbusy?

"V prípade obojsmerných päťčlánkových električiek 30 T, ktoré nadväzujú na sériu obojsmerných vozidiel, aké využívajú cestujúci v talianskom Cagliari, americkom Portlande, alebo v poľskej Vroclavi, to bude v zmysle zmluvy do roku 2015. Verím však, že prvá bude jazdiť v Bratislave už na budúci rok. Jednosmerné električky 29 T, ktoré majú kapacitu až 241 cestujúcich, sa tiež postupne objavia do roku 2015. Trolejbusy, ktoré sme nakúpili výrazne lacnejšie ako v iných slovenských mestách, budú mať tiež bohatú výbavu - klimatizáciu, moderný tarifný a informačný a kamerový systém. Ich veľkou výhodou bude zariadenie na počítanie cestujúcich, ktoré výrazne napomôže plánovaniu obslužnosti, nakoľko budeme mať presné údaje o vyťaženosti konkrétnych liniek a operatívne tak nasadzovať vozidlá na linky, kde je to potrebné. Prieskumy obslužnosti sme vykonávali aj doteraz, ale pri nových vozidlách budeme môcť pracovať s exaktnými údajmi. Nové trolejbusy sa do prevádzky zaradia omnoho skôr ako električky, čo je dobrá správa pre Bratislavčanov, lebo po dlhej zime máme s výpravou trolejbusov obrovský problém. Prvé vozidlo bude dodané už do siedmich a všetky ostatné do 22 mesiacov."

DPB čakajú investície aj do opravy električkových tratí. Ako vyzerá s električkovým spojením so železničnou stanicou? Kedy očakávate obnovu trate?

"Investičné projekty nemôžeme realizovať žiadne, keďže mesto nám na tieto účely nevyčlenilo žiadne finančné prostriedky. Napriek tomu vyvíjame maximálne úsilie, aby sme trate udržiavali v dobrom stave. Veď len za posledné obdobie sa podarili rekonštrukcie viacerých úsekov Trnavské mýto, Rača-Komisárky, Pekná cesta, Astronomická a mnohé ďalšie. Trate však budeme postupne upravovať, aby vyhovovali podmienkam jazdy pre nové električky. Zároveň je v pláne vybudovanie električkového prepojenia s Petržalkou. Čo sa týka obnovenia električkovej dopravy na Hlavnú stanicu, sme pripravení zrealizovať projekt modernizácie úseku Radlinského-Štefanovičova, ostatné však bude závisieť od dohody mesta so súkromným investorom, s ktorým uzavrelo zmluvu bývalé vedenie magistrátu."

Oprava čaká aj električkovú trať do Dúbravky. Kedy sa s ňou začne a aká dlhá bude výluka?

"Modernizácia tratí v Dúbravke, ktorá už je nevyhnutná, sa uskutoční v dĺžke dvoch kilometrov vrátane obratiska Pri Kríži. Plánujeme ju realizovať od apríla budúceho roka a predpokladáme, že modernizácia potrvá približne tri až štyri mesiace. Cestujúcich sa to však nedotkne, nakoľko plne zabezpečíme náhradnú dopravu."

Sú podobné investície potrebné aj v prípade trolejbusových tratí?

"V súvislosti s dodávkou nových trolejbusov dbáme aj o vybudovanie nových trolejbusových tratí. Už v pondelok, 5. augusta, sa začne testovacia prevádzka novej trolejbusovej trate v Bratislave, ktorá spojí Vojenskú nemocnicu s Patrónkou. Jej dobudovaním sa dosiahlo obojsmerné trolejbusové prepojenie s prestupným uzlom Patrónka a tým bezproblémové prestupovanie z autobusových liniek MHD a regionálnych autobusov, prichádzajúcich z celej západnej časti Bratislavy a jej okolia. Vďaka pripravovanému trolejbusovému prepojeniu Pražská - Brnianska Patrónka, sa trate v oblasti Kramárov a Patrónky budú môcť plne obsluhovať výlučne trolejbusovými linkami. Je to významný krok aj z toho pohľadu, že DPB preferovaním trolejbusov podporí ekologickejšiu dopravu, ktorú čoraz viac využívajú aj vo veľkých európskych mestách."

Najčítanejšie na SME Bratislava


Inzercia - Tlačové správy


  1. Najvyššie ocenenie štvrtýkrát pre Martinus
  2. Šokujúce: ako sa každý Slovák dokáže ľahko naučiť po anglicky
  3. Katarína (28): Z bývania na Nobelovej mám dobrý pocit
  4. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy?
  5. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie
  6. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne
  7. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  8. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  9. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji
  10. Inteligencia vo všetkom
  1. Znížená sadzba pri pôžičke v mBank už len štyri dni
  2. Odborníci poradia, komu sa oplatí využívať obnoviteľné zdroje
  3. Katarína (28): Z bývania na Nobelovej mám dobrý pocit
  4. Šokujúce: ako sa každý Slovák dokáže ľahko naučiť po anglicky
  5. Poslanci dnes dali jasne najavo, že plot na námestí nechcú
  6. HB Reavis so silnými výsledkami za rok 2016
  7. 3 šťavnaté spôsoby, ako povzbudiť výkon mozgu
  8. Najvyššie ocenenie štvrtýkrát pre Martinus
  9. Budúcnosť EÚ a inteligentných miest
  10. Todos predstaví 4 americké premiéry na Autosalóne
  1. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family 13 117
  2. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz 8 764
  3. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie 6 791
  4. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji 6 271
  5. 5 krokov k vlastnému bývaniu 5 691
  6. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne 4 737
  7. Nové auto alebo radšej jazdenka? 9 rád pre správne rozhodnutie 4 257
  8. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy? 3 972
  9. Volvo V90 Cross Country je pripravené na každé dobrodružstvo 2 743
  10. Šokujúce: ako sa každý Slovák dokáže ľahko naučiť po anglicky 1 857

Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop