SME
Štvrtok, 18. august, 2022 | Meniny má Elena, Helena

Belfi: Súťaž na dodávku nových autobusov pre DPB sa môže začať už na jeseň

Generálny riaditeľ DPB ĽUBOMÍR BELFI v rozhovore pre TASR pripustil, že otvorenou otázkou ostáva financovanie nákupu nových autobusov, kde už nebude možné použiť eurofondy.

Bývalý šéf TA3 Ľubomír Belfi.Bývalý šéf TA3 Ľubomír Belfi. (Zdroj: SME - GABRIEL KUCHTA)

Dopravný podnik Bratislava (DPB) sa po električkách a trolejbusoch chystá obnoviť aj vozový park autobusov. Súťaž na ich obstaranie by sa mala začať ešte v tomto roku.

DPB prostredníctvom eurofondov obnoví vozový park električiek a trolejbusov. Dostanú sa na rad aj autobusy? Kedy predpokladáte, že by sa mohla uskutočniť súťaž?

"Práve v týchto dňoch sme podpísaním kontraktu na nákup jednosmerných električiek úspešne ukončili tretí, posledný veľký tender, vďaka čomu obnovíme kompletne celý vozopark trolejbusov a polovicu električiek. Budú to všetko moderné, komfortné, nízkopodlažné, klimatizované vozidlá s kamerovým systémom a výbavou, ktorá zodpovedá vysokému európskemu štandardu. Považujem to za historický úspech, nakoľko modernizácia vozidlového parku DPB už bola doslova akútna. Zároveň však musíme myslieť aj na obnovu vozoparku autobusov, z ktorých sú mnohé dávno po životnosti. Súťaž pravdepodobne spustíme už na jeseň, nakoľko už dnes vieme, že autobusy musíme nakúpiť, či už nové alebo ich prenajať, aby sme dokázali zabezpečiť dennú výpravu."

SkryťVypnúť reklamu

Pôjde takisto o financovanie z eurofondov alebo budete hľadať inú alternatívu?

"Na modernizáciu električiek a trolejbusov sa podarilo aj vďaka úsiliu ministra dopravy Jána Počiatka a jeho spolupracovníkov získať prostriedky z Kohézneho fondu EÚ, inak by sa tieto veľké projekty nikdy nepodarilo zrealizovať. V prípade nákupu autobusov však nie je možné čerpanie finančných prostriedkov z eurofondov. V súčasnosti máme rozpracované viaceré možnosti finančného krytia nákupu či už formou úveru alebo iných alternatív, z ktorých sa budeme usilovať vybrať tú najvýhodnejšiu a najracionálnejšiu pre DPB."

Kedy očakávate, že sa do prevádzky dostanú nové vysúťažené električky a trolejbusy?

"V prípade obojsmerných päťčlánkových električiek 30 T, ktoré nadväzujú na sériu obojsmerných vozidiel, aké využívajú cestujúci v talianskom Cagliari, americkom Portlande, alebo v poľskej Vroclavi, to bude v zmysle zmluvy do roku 2015. Verím však, že prvá bude jazdiť v Bratislave už na budúci rok. Jednosmerné električky 29 T, ktoré majú kapacitu až 241 cestujúcich, sa tiež postupne objavia do roku 2015. Trolejbusy, ktoré sme nakúpili výrazne lacnejšie ako v iných slovenských mestách, budú mať tiež bohatú výbavu - klimatizáciu, moderný tarifný a informačný a kamerový systém. Ich veľkou výhodou bude zariadenie na počítanie cestujúcich, ktoré výrazne napomôže plánovaniu obslužnosti, nakoľko budeme mať presné údaje o vyťaženosti konkrétnych liniek a operatívne tak nasadzovať vozidlá na linky, kde je to potrebné. Prieskumy obslužnosti sme vykonávali aj doteraz, ale pri nových vozidlách budeme môcť pracovať s exaktnými údajmi. Nové trolejbusy sa do prevádzky zaradia omnoho skôr ako električky, čo je dobrá správa pre Bratislavčanov, lebo po dlhej zime máme s výpravou trolejbusov obrovský problém. Prvé vozidlo bude dodané už do siedmich a všetky ostatné do 22 mesiacov."

SkryťVypnúť reklamu

DPB čakajú investície aj do opravy električkových tratí. Ako vyzerá s električkovým spojením so železničnou stanicou? Kedy očakávate obnovu trate?

"Investičné projekty nemôžeme realizovať žiadne, keďže mesto nám na tieto účely nevyčlenilo žiadne finančné prostriedky. Napriek tomu vyvíjame maximálne úsilie, aby sme trate udržiavali v dobrom stave. Veď len za posledné obdobie sa podarili rekonštrukcie viacerých úsekov Trnavské mýto, Rača-Komisárky, Pekná cesta, Astronomická a mnohé ďalšie. Trate však budeme postupne upravovať, aby vyhovovali podmienkam jazdy pre nové električky. Zároveň je v pláne vybudovanie električkového prepojenia s Petržalkou. Čo sa týka obnovenia električkovej dopravy na Hlavnú stanicu, sme pripravení zrealizovať projekt modernizácie úseku Radlinského-Štefanovičova, ostatné však bude závisieť od dohody mesta so súkromným investorom, s ktorým uzavrelo zmluvu bývalé vedenie magistrátu."

SkryťVypnúť reklamu

Oprava čaká aj električkovú trať do Dúbravky. Kedy sa s ňou začne a aká dlhá bude výluka?

"Modernizácia tratí v Dúbravke, ktorá už je nevyhnutná, sa uskutoční v dĺžke dvoch kilometrov vrátane obratiska Pri Kríži. Plánujeme ju realizovať od apríla budúceho roka a predpokladáme, že modernizácia potrvá približne tri až štyri mesiace. Cestujúcich sa to však nedotkne, nakoľko plne zabezpečíme náhradnú dopravu."

Sú podobné investície potrebné aj v prípade trolejbusových tratí?

"V súvislosti s dodávkou nových trolejbusov dbáme aj o vybudovanie nových trolejbusových tratí. Už v pondelok, 5. augusta, sa začne testovacia prevádzka novej trolejbusovej trate v Bratislave, ktorá spojí Vojenskú nemocnicu s Patrónkou. Jej dobudovaním sa dosiahlo obojsmerné trolejbusové prepojenie s prestupným uzlom Patrónka a tým bezproblémové prestupovanie z autobusových liniek MHD a regionálnych autobusov, prichádzajúcich z celej západnej časti Bratislavy a jej okolia. Vďaka pripravovanému trolejbusovému prepojeniu Pražská - Brnianska Patrónka, sa trate v oblasti Kramárov a Patrónky budú môcť plne obsluhovať výlučne trolejbusovými linkami. Je to významný krok aj z toho pohľadu, že DPB preferovaním trolejbusov podporí ekologickejšiu dopravu, ktorú čoraz viac využívajú aj vo veľkých európskych mestách."

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Pixel Federation nikdy nezarobil ako cez pandémiu
  2. Mobilná bezpečnosť sa stále podceňuje. Všetko však máte v rukách
  3. Auto bez čakania? VW T-Cross môžete mať hneď a aj so zľavou
  4. Radi si veci vyrábate sami? Tento nový časopis je pre vás
  5. Zdravotná poisťovňa zostala prekvapená. Zaplatila už 30 mil. eur
  6. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane
  7. Energetici prinavrátia Pečnianskemu lesu pôvodnú biodiverzitu
  8. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku
  1. Mobilná bezpečnosť sa stále podceňuje. Všetko však máte v rukách
  2. Čakáte bábätko? Union má preň nachystané veľké množstvo výhod
  3. Agrokomplex 2022
  4. 365.bank si naďalej upevňuje svoju pozíciu plnoformátovej banky
  5. FoodCycler definitívne skoncuje s muškami v kuchyni
  6. Nadácia COOP Jednota pomáha dlhodobo chorým pacientom
  7. Pixel Federation nikdy nezarobil ako cez pandémiu
  8. Zdravotná poisťovňa zostala prekvapená. Zaplatila už 30 mil. eur
  1. Zdravotná poisťovňa zostala prekvapená. Zaplatila už 30 mil. eur 34 500
  2. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane 23 421
  3. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku 13 765
  4. Pixel Federation nikdy nezarobil ako cez pandémiu 6 242
  5. Kam príde, tam vypredá. Nitran vymýšľal vlastný cider dva roky 4 626
  6. Nie som superman, ale viem, že Prešov má na to byť supermestom. 4 083
  7. Radi si veci vyrábate sami? Tento nový časopis je pre vás 3 683
  8. Zdravo a chutne. Vyskúšajte recepty šéfkuchára Jara Žídeka 2 456
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Jozef Drahovský: Priechod na druhý svet je v Bratislave
  2. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Novomestská parkovacia: Firma bez kontroly, ktorá nepodnikala, iba míňala
  3. Robert Puk: Sú mestské časti pre Bratislavu nebezpečné?
  4. Post Bellum SK: Kaviarne: dobrá adresa, politika aj štamgasti
  5. Róbert Thomas: Zaparkovať auto priamo v parku ?! Pre niektorých ,,žiaden“ problém
  6. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Žijeme si tu ako v rozprávke
  7. Martin Greguš: Team-building za cca 5 899 eur - je to možné? Pozrime sa na počet zamestnancov, ktorý sa opäť raz vymkol z podkontroly - Metropolitný inštitút
  8. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Utečenci spali na lehátkach a platili za nich ako v luxusnom hoteli.
  1. Jozef Drahovský: Priechod na druhý svet je v Bratislave 18 132
  2. Milan Pilip: Čaká nás rozvrat spoločnosti ak nezasiahneme proti konšpirátorom 7 258
  3. Peter Gregor: Cena slobody sa vždy počíta iba v stratených ľudských životoch. 6 694
  4. Pavel Macko: Máme ľutovať podnikateľa Hambálka alebo vojnové obete jeho kumpánov? 4 047
  5. Roman Kebísek: Jánošík prepadával ľudí na cestách vyše roka. Od jesene 1711 do zimy 1712/3 3 862
  6. Ján Valchár: Ubjegáj, zájčik, ubjegáj! 3 735
  7. Tomáš Harustiak: Kto šetrí ma za tri / Ako vyžiť z minimálnej mzdy ? / Dá sa vyžiť z minimálnej mzdy ? / Prečo Slováci nemajú peniaze / Ako vyžiť z dôchodku / 3 696
  8. Tereza Krajčová: Severné Poľsko: Očarujúci Gdansk, piesočné pláže Sopotu a moderná Gdyňa 3 589
  1. Jiří Ščobák: Fungujú sankcie proti Rusku? Nečaká krach aj nás?
  2. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu.
  3. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 45. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 3/3 - Návrat do civilizácie, 1914
  4. Jiří Ščobák: Kde dnes môžeme ušetriť? Znížiť spotrebu a náklady?
  5. Jiří Ščobák: Proč bychom si měli zapamatovat jméno Anna Chadimová? Co nám po ní zůstalo?
  6. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Ružinovská televízia - pod kontrolou politikov
  7. Jiří Ščobák: Krásne a zaujímavé historické poistné zmluvy: Existovala aj čisto slovenská poisťovňa? A čo bola „zmluva odvážna“?
  8. Monika Nagyova: O žene, ktorá milovala rúško
SkryťZatvoriť reklamu