SME

Belfi: Súťaž na dodávku nových autobusov pre DPB sa môže začať už na jeseň

Generálny riaditeľ DPB ĽUBOMÍR BELFI v rozhovore pre TASR pripustil, že otvorenou otázkou ostáva financovanie nákupu nových autobusov, kde už nebude možné použiť eurofondy.

Bývalý šéf TA3 Ľubomír Belfi.Bývalý šéf TA3 Ľubomír Belfi. (Zdroj: SME - GABRIEL KUCHTA)

Dopravný podnik Bratislava (DPB) sa po električkách a trolejbusoch chystá obnoviť aj vozový park autobusov. Súťaž na ich obstaranie by sa mala začať ešte v tomto roku.

DPB prostredníctvom eurofondov obnoví vozový park električiek a trolejbusov. Dostanú sa na rad aj autobusy? Kedy predpokladáte, že by sa mohla uskutočniť súťaž?

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

"Práve v týchto dňoch sme podpísaním kontraktu na nákup jednosmerných električiek úspešne ukončili tretí, posledný veľký tender, vďaka čomu obnovíme kompletne celý vozopark trolejbusov a polovicu električiek. Budú to všetko moderné, komfortné, nízkopodlažné, klimatizované vozidlá s kamerovým systémom a výbavou, ktorá zodpovedá vysokému európskemu štandardu. Považujem to za historický úspech, nakoľko modernizácia vozidlového parku DPB už bola doslova akútna. Zároveň však musíme myslieť aj na obnovu vozoparku autobusov, z ktorých sú mnohé dávno po životnosti. Súťaž pravdepodobne spustíme už na jeseň, nakoľko už dnes vieme, že autobusy musíme nakúpiť, či už nové alebo ich prenajať, aby sme dokázali zabezpečiť dennú výpravu."

SkryťVypnúť reklamu

Pôjde takisto o financovanie z eurofondov alebo budete hľadať inú alternatívu?

"Na modernizáciu električiek a trolejbusov sa podarilo aj vďaka úsiliu ministra dopravy Jána Počiatka a jeho spolupracovníkov získať prostriedky z Kohézneho fondu EÚ, inak by sa tieto veľké projekty nikdy nepodarilo zrealizovať. V prípade nákupu autobusov však nie je možné čerpanie finančných prostriedkov z eurofondov. V súčasnosti máme rozpracované viaceré možnosti finančného krytia nákupu či už formou úveru alebo iných alternatív, z ktorých sa budeme usilovať vybrať tú najvýhodnejšiu a najracionálnejšiu pre DPB."

Kedy očakávate, že sa do prevádzky dostanú nové vysúťažené električky a trolejbusy?

"V prípade obojsmerných päťčlánkových električiek 30 T, ktoré nadväzujú na sériu obojsmerných vozidiel, aké využívajú cestujúci v talianskom Cagliari, americkom Portlande, alebo v poľskej Vroclavi, to bude v zmysle zmluvy do roku 2015. Verím však, že prvá bude jazdiť v Bratislave už na budúci rok. Jednosmerné električky 29 T, ktoré majú kapacitu až 241 cestujúcich, sa tiež postupne objavia do roku 2015. Trolejbusy, ktoré sme nakúpili výrazne lacnejšie ako v iných slovenských mestách, budú mať tiež bohatú výbavu - klimatizáciu, moderný tarifný a informačný a kamerový systém. Ich veľkou výhodou bude zariadenie na počítanie cestujúcich, ktoré výrazne napomôže plánovaniu obslužnosti, nakoľko budeme mať presné údaje o vyťaženosti konkrétnych liniek a operatívne tak nasadzovať vozidlá na linky, kde je to potrebné. Prieskumy obslužnosti sme vykonávali aj doteraz, ale pri nových vozidlách budeme môcť pracovať s exaktnými údajmi. Nové trolejbusy sa do prevádzky zaradia omnoho skôr ako električky, čo je dobrá správa pre Bratislavčanov, lebo po dlhej zime máme s výpravou trolejbusov obrovský problém. Prvé vozidlo bude dodané už do siedmich a všetky ostatné do 22 mesiacov."

SkryťVypnúť reklamu

DPB čakajú investície aj do opravy električkových tratí. Ako vyzerá s električkovým spojením so železničnou stanicou? Kedy očakávate obnovu trate?

"Investičné projekty nemôžeme realizovať žiadne, keďže mesto nám na tieto účely nevyčlenilo žiadne finančné prostriedky. Napriek tomu vyvíjame maximálne úsilie, aby sme trate udržiavali v dobrom stave. Veď len za posledné obdobie sa podarili rekonštrukcie viacerých úsekov Trnavské mýto, Rača-Komisárky, Pekná cesta, Astronomická a mnohé ďalšie. Trate však budeme postupne upravovať, aby vyhovovali podmienkam jazdy pre nové električky. Zároveň je v pláne vybudovanie električkového prepojenia s Petržalkou. Čo sa týka obnovenia električkovej dopravy na Hlavnú stanicu, sme pripravení zrealizovať projekt modernizácie úseku Radlinského-Štefanovičova, ostatné však bude závisieť od dohody mesta so súkromným investorom, s ktorým uzavrelo zmluvu bývalé vedenie magistrátu."

SkryťVypnúť reklamu

Oprava čaká aj električkovú trať do Dúbravky. Kedy sa s ňou začne a aká dlhá bude výluka?

"Modernizácia tratí v Dúbravke, ktorá už je nevyhnutná, sa uskutoční v dĺžke dvoch kilometrov vrátane obratiska Pri Kríži. Plánujeme ju realizovať od apríla budúceho roka a predpokladáme, že modernizácia potrvá približne tri až štyri mesiace. Cestujúcich sa to však nedotkne, nakoľko plne zabezpečíme náhradnú dopravu."

Sú podobné investície potrebné aj v prípade trolejbusových tratí?

"V súvislosti s dodávkou nových trolejbusov dbáme aj o vybudovanie nových trolejbusových tratí. Už v pondelok, 5. augusta, sa začne testovacia prevádzka novej trolejbusovej trate v Bratislave, ktorá spojí Vojenskú nemocnicu s Patrónkou. Jej dobudovaním sa dosiahlo obojsmerné trolejbusové prepojenie s prestupným uzlom Patrónka a tým bezproblémové prestupovanie z autobusových liniek MHD a regionálnych autobusov, prichádzajúcich z celej západnej časti Bratislavy a jej okolia. Vďaka pripravovanému trolejbusovému prepojeniu Pražská - Brnianska Patrónka, sa trate v oblasti Kramárov a Patrónky budú môcť plne obsluhovať výlučne trolejbusovými linkami. Je to významný krok aj z toho pohľadu, že DPB preferovaním trolejbusov podporí ekologickejšiu dopravu, ktorú čoraz viac využívajú aj vo veľkých európskych mestách."

Súťaže

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Čo bude toto leto in?
  2. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  3. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  4. Kam smerujú peniaze bohatých?
  5. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  6. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  7. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  8. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  1. Čo bude toto leto in?
  2. Najkrajšie letné túry, cyklotrasy, jazerá a pamiatky v Rakúsku
  3. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  4. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  5. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum
  6. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  7. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  8. Kam smerujú peniaze bohatých?
  1. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie 8 211
  2. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je 7 869
  3. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá 6 163
  4. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad 3 295
  5. Kam smerujú peniaze bohatých? 3 261
  6. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum 3 088
  7. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji 2 950
  8. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle 2 741
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  2. Ľuboš Vodička: Bratislavský Robinson Karl Jetting
  3. Juraj Mravec: Projekt Nového Lida nereflektuje záujmy Petržalky
  4. Pavol Pálfy: Úradná tabuľa - zákonná povinnosť alebo služba pre občana?
  5. Danica Chames: Zbláznili sa, šli na dovolenku do Bratislavy
  6. Radko Mačuha: Sídlisko, kvôli ktorému bolo zbúrané podhradie. ( cyklus bratislavská krutosť)
  7. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  8. Michal Drotován: Môže byť Bratislava 15-minútové mesto?
  1. Matej Galo: Tibor Gašpar, ste hluchý, nemý, slepý alebo čo? 28 889
  2. Viktor Pamula: Slovenský zväz ľadovej hanby 16 946
  3. Miroslav Ferkl: Stupnica Ficovej nenávisti 9 706
  4. Radko Mačuha: Štyri otázky pre súťažiaceho poslanca Glücka. 8 041
  5. Anna Brawne: Pridrahý Robo, nebolo tých klamstiev už dosť? 7 824
  6. Vlado Jakubkovič: Ukážte rozstrieľané brucho. 7 441
  7. Ivan Čáni: Pobavený Fico ako nevinné batoľa. 7 198
  8. Věra Tepličková: Keď sa bojíš valašky 7 192
  1. Radko Mačuha: Fico je kráľ politickej džungle.
  2. INESS: Energetická pomoc – adresnosť v nedohľadne
  3. Věra Tepličková: "I napriek tomu, že ste žena, buďte slušná."
  4. Radko Mačuha: Šmejdi" sa menia. Predražené hrnce nahradili politikou.
  5. Tupou Ceruzou: Pandemická
  6. Radko Mačuha: "Rež a rúbaj do krve po Šimečkovej kotrbe" dokial Fico na Slovensku, pánom nebude.
  7. Věra Tepličková: Keď sa Lojza Hlinu bojí už aj generál
  8. Marcel Rebro: Aká krajina, taký hokej
SkryťZatvoriť reklamu