BRATISLAVA- Bratislavský samosprávny kraj (BSK) chce zachovať železničnú trať Plavecké Podhradie - Plavecký Štvrtok. Chce tak urobiť aj napriek tomu, že ministerstvo dopravy chcelo trať zrušiť, agentúru SITA o tom informovala hovorkyňa BSK Iveta Tyšlerová.
Rezort dopravy ponúkol trať do prenájmu kraju, ktorý ju má prevádzkovať. "Bratislavský kraj zásadne nesúhlasí s jej zrušením, chce ju zachovať a využívať na rozvoj cestovného ruchu," priblížila hovorkyňa s tým, že s jej zachovaním počíta aj nový územný plán kraja.
Z druhej svetovej
Železnica slúžila od druhej svetovej vojny, no po revolúcii v roku 1989 sa doprava postupne obmedzovala, až sa zrušila ako nerentabilná. To sa na nej podľa župana Pavla Freša aj podpísalo. Ako tiež uviedol, predchádzajúca zastávka Plavecké Podhradie je zatiaľ v poriadku a do Rohožníka chodia nákladné vlaky.
"Záujmom bratislavskej župy je, aby sa revitalizovala táto trať pre potreby cestovného ruchu a aby sme v spolupráci s obcou a občianskymi združeniami trať odtiaľto až do Rohožníka pre turistov otvorili,“ uviedol Pavol Frešo.
V prvej fáze sa má trať vyčistiť a sfunkčniť, aby sem mohli chodiť turisti. Kraj uvažuje napríklad o drezine, ktorá by to spojila od Rohožníka. "Ďalej zvažujeme aj na základe dopytov starostov, aby tu fungovala bežná denná doprava. Niečo podobné už má bratislavská župa roky zrealizované na trati medzi Zohorom a Záhorskou Vsou,“ priblížil Frešo.
Stratégia: presun na koľajovú dopravu
Obnova dennej dopravy je aj v súlade s dopravnou stratégiou Európskej únie, ktorá predpokladá postupný presun hromadnej dopravy z cestnej na koľajovú.
Regionálna verejná hromadná doprava by mala byť tvorená integrovanou hromadnou dopravou, ktorej základom bude koľajová doprava s následným dobudovaním nových úsekov železničných tratí, napríklad s predĺžením trate do Senice cez Jablonicu. Tá už je teraz čiastočne vybudovaná.
"V spolupráci s Trnavským krajom tiež uvažujeme o tom, že by ďalej pokračovala cyklotrasa. Sú tam vybudované pomerne silné podložia, nie sú tam koľajnice, takže zatiaľ by sme tam uvažovali z európskych zdrojov vybudovať cyklotrasu smerom až do Jablonice,“ uzavrel pre agentúru SITA predseda Bratislavského samosprávneho kraja Pavol Frešo.