BRATISLAVA. Experiment Bratislavy nevyšiel. Už takmer tri roky vedome spomaľujú dopravu na niektorých križovatkách v meste blikajúcou zelenou. Nápad prebrali z Viedne, u nás to však nemá opodstatnenie.
Napríklad vodiči na križovatke Svornosti – Mramorová v Podunajských Biskupiciach stoja na červenej na hlavnej ceste a čakajú, kým na už prázdnych vedľajších smeroch ešte stále svieti zelená.
Na úkor hlavných ťahov
Kde všade je
Blikajúca zelená v Bratislave
Križovatky:
- Lamačská - cesta na Železnú studienku;
- M.Sch.Trnavského - Harmincova;
- Svornosti - Mramorová;
- cesta na Senec - Pri mlyne;
- Račianska - Pekná;
- nadjazd Vajnory - NAY;
- Botanická - Družba;
- Dolnozemská - Gettingova;
- Dolnozemská - Mamateyova.
Zdroj: magistrát mesta Bratislava
„K minimálnej dĺžke zelenej, ktorá býva päť alebo šesť sekúnd, sa pridali ešte štyri sekundy blikajúcej zelenej naviac,“ vysvetľuje vedúci oddelenia dopravného plánovania a riadenia dopravy mesta Vladimír Mikuš.
To však znamená, že museli predĺžiť aj cykly na okolitých semaforoch. Zelená na vedľajších a menej autami vyťažených uliciach svieti zbytočne dlho.
Blikajúca zelená na semaforoch na deviatich križovatkách a troch priechodoch teda spomaľuje dopravu, dokázala analýza a priznáva to aj mesto. Blikanie chcú zastaviť, aj na to však potrebujú peniaze.
Ako vo Viedni
Blikajúcu zelenú testovali v Bratislave po vzore Viedne v roku 2009, o rok neskôr ju na niektorých križovatkách zaviedli natrvalo.
„Rozdiel medzi Viedňou a Bratislavou je však v tom, že v Rakúsku musí vodič na oranžový (resp., zo podľa zákona žltý) signál už stáť a na to potrebuje predbežnú výstrahu, ktorú riešia blikajúcou zelenou. U nás túto výstrahu plní oranžový signál,“ vraví hovorkyňa magistrátu Daniela Rodinová.
Aj keď si mesto a aj policajti zvýšenú nehodovosť nevšimli, dopravný analytik Jozef Drahovský popisuje modelovú situáciu: „Ak je vpredu vodič zvyknutý jazdiť v Rakúsku, teda na oranžovej už stojí a na blikajúcej zelenej brzdí a za ním ide Slovák, ktorý brzdí až pri oranžovej, nehoda je na svete.“
Rušiť ju budú postupne
Odborníci podľa Mikuša navrhujú vrátiť križovatky do pôvodného stavu.
„Zrušenie blikania zelenej si vyžaduje preprogramovanie príslušných radičov, čo je v dnešných finančných podmienkach mesta pomerne drahá záležitosť,“ vraví Rodinová.
Sľubuje však, že ju budú priebežne vypínať. „Blikajúca zelená sa bude vypínať pri preprogramovaní križovatiek z iných dôvodov alebo pri servisných úkonoch.“
Zmena programovania by podľa Mikuša nemala narušiť zelené vlny, keďže žiadna z križovatiek do nej nie je priamo napojená.
Dopravný analytik Drahovský vraví, že blikavú zelenú môžu nahradiť špeciálnym semaforom, ktorý ukazuje, koľko sekúnd ešte chýba do zmeny farby.
Niečo podobné ešte v Bratislave nie je. Mesto pripúšťa, že by to mohol byť dobrý systém, aj na to však chýbajú peniaze.