Kritizujú ceny za odvoz odpadu

Niektorým Bratislavčanom sa nepozdáva zvyšovanie poplatkov za odvoz a likvidáciu komunálneho odpadu.

Spaľovňa a triedička odpadu vo Vlčom hrdle.Spaľovňa a triedička odpadu vo Vlčom hrdle.(Zdroj: SME - GABRIEL KUCHTA)

BRATISLAVA. Združenie občianskej sebaobrany (ZOS) si myslí, že poplatky sú predražené a hlavné mesto Bratislava pri príprave cien za odvoz a likvidáciu odpadu na roky 2005 až 2007 nedodržalo zákon. Informovala o tom dnes na tlačovej besede zástupkyňa Združenia občianskej sebaobrany Jana Miklovičová.

Ako informoval hovorca mesta Bratislavy Stanislav Ščepán, tvrdenie o nedodržaní zákona za roky 2005 až 2007 je podľa mesta sporné, so sťažnosťou združenia sa však určite podrobnejšie oboznámia. "Mesto vníma likvidáciu komunálneho aj nekomunálneho odpadu ako citlivú tému z hľadiska životného prostredia aj z hľadiska občanov," dodal.

Nepozdáva sa im monopol

Združenie má podozrenie na manipuláciu údajov pri tvorbe všeobecne záväzných nariadení (VZN) o odpadoch, podľa Miklovičovej preto podali trestné oznámenie na neznámeho páchateľa.

Nepozdáva sa im ani monopolné postavenie mestského podniku Odvoz a likvidácia odpadu (OLO), na protimonopolný úrad preto podali žiadosť o prešetrenie ich monopolného postavenia.

Radomil Květon zo združenia uvádza, že Bratislava mala pri stanovení poplatkov vychádzať z priemernej hmotnosti odvezeného odpadu za predchádzajúci kalendárny rok, tak to totiž nariaďuje všeobecne záväzné nariadenie mesta.

To však podľa Květona nebolo ani raz dodržané a navyše, výpočet ceny z priemernej hmotnosti odpadu za predchádzajúci rok už z najnovšieho VZN platného od januára tohto roku úplne vypadlo.

Ako informoval Ščepán, krajský prokurátor niektoré ustanovenia nariadenia mesta napadol, bratislavskí poslanci však koncom júna protestu prokurátora v bode určovania poplatkov nevyhoveli, rozhodovať preto o tom bude súd.

Združenie občianskej sebaobrany ďalej tvrdí, že mesto v roku 2007 prijalo nariadenie, v ktorom sa zvýšila cena za obsluhu jedného kontajnera bez toho, aby sa zvýšilo množstvo vyzbieraného odpadu. Ako vysvetlil Ščepán, legislatíva umožňuje obciam upraviť si všeobecne záväzné nariadenie pri určovaní poplatkov za odvoz a likvidáciu odpadu buď paušálne alebo podľa množstva.

Zlé výpočty

"Celá problematika je zložitejšia ako sa zdá, mesto určuje poplatky podľa priemerných nákladov, pretože musí zabezpečiť zber, prepravu, zhodnocovanie aj zneškodňovanie odpadu," dodal Ščepán. Podľa Květona mestský podnik OLO nevypočítava poplatky za odvoz odpadu podľa nariadenia mesta, ale z priemernej hmotnosti odpadu vyzbieraného v celom meste.

Proti tomu sa však spoločnosť OLO bráni, podľa riaditeľa úseku obchodu a marketingu OLO Pavla Viteka spoločnosť poplatky nevypočítava a cena, ktorú občan platí, je daná nariadením mesta, ktoré schválili bratislavskí poslanci, čo potvrdil aj hovorca mesta Ščepán.

" My sme len sprostredkovateľ služby a máme podpísanú zmluvu s mestom," vysvetlil Vitek.

Podľa Květona v iných krajských mestách vypočítavajú poplatok za odvoz odpadu na jedného obyvateľa za deň a pri firmách za liter odpadu, kým v Bratislave poplatok vypočítavajú podľa kilogramov odvezeného odpadu.

Ako vysvetlil Ščepán, mesto cez spoločnosť OLO zabezpečuje nielen zber komunálneho odpadu, ale aj mobilný zber, odstraňovanie skládok či likvidáciu odpadu z verejných priestranstiev, pričom 10 percent z výberu poplatkov poskytuje mestským častiam.

"Pritom náklady na zber a likvidáciu odpadu v obciach s menšou rozlohou a počtom obyvateľov a v mestskej aglomerácii Bratislavy nemožno porovnávať," reagoval Ščepán.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Premýšľate o aute do 10 000 eur? Poradíme vám, ako nenaletieť
  2. Jazdili sme na novom Volkswagene T-Cross!
  3. Slovensko čaká najdôležitejšie politické rozhodnutie roka
  4. Obľúbené Tunisko sa vracia do ponuky dovoleniek na rok 2019
  5. Máte pri čítaní „krátke ruky“? Vitajte vo svete štyridsiatnikov
  6. Test LG OLED B8: špičkový 4K televízor za cenu, akú ste nečakali
  7. Netradičná dovolenka? Plavba Stredomorím aj s letenkami v cene
  8. Ako veľmi eko sa dá byť vo firme s 2 300 zamestnancami?
  9. Príspevok až 1750 € môžu získať záujemcovia o solárne kolektory
  10. Prievidzská firma je malý zázrak. Uznáva ju americké letectvo
  1. Jazdili sme na novom Volkswagene T-Cross!
  2. Alori: upratujte efektívne a bez námahy
  3. Gansberg Koliba - Housing as a symbol of success
  4. Slovensko čaká najdôležitejšie politické rozhodnutie roka
  5. V Tescu vlani zákazníci nakúpili až 700 miliónov sl. potravín
  6. Obľúbené Tunisko sa vracia do ponuky dovoleniek na rok 2019
  7. Máte pri čítaní „krátke ruky“? Vitajte vo svete štyridsiatnikov
  8. OMV ponúka kávu so sebou aj do opakovane použiteľných pohárov
  9. Pojistným podvodům při nehodě zabráníte s kamerou MiVue 733 WiFi
  10. Test LG OLED B8: špičkový 4K televízor za cenu, akú ste nečakali
  1. Premýšľate o aute do 10 000 eur? Poradíme vám, ako nenaletieť 23 400
  2. Slovensko čaká najdôležitejšie politické rozhodnutie roka 23 191
  3. Netradičná dovolenka? Plavba Stredomorím aj s letenkami v cene 20 319
  4. Prievidzská firma je malý zázrak. Uznáva ju americké letectvo 16 743
  5. Test LG OLED B8: špičkový 4K televízor za cenu, akú ste nečakali 14 728
  6. Obľúbené Tunisko sa vracia do ponuky dovoleniek na rok 2019 11 820
  7. Máte pri čítaní „krátke ruky“? Vitajte vo svete štyridsiatnikov 5 893
  8. Ako veľmi eko sa dá byť vo firme s 2 300 zamestnancami? 5 683
  9. Príspevok až 1750 € môžu získať záujemcovia o solárne kolektory 5 277
  10. Reportáž: Boli sme pri krste novej lode Costa Venezia 3 873