BRATISLAVA. Prázdniny a letný grafikon sa skončia v septembri a spolu s nimi by mala prestať premávať aj električka do bratislavskej Dúbravky.
Mestská časť s asi 35-tisíc obyvateľmi má byť bez električiek asi tri mesiace. Obyvatelia majú v Karlovej Vsi prestupovať na náhradné autobusy.
Modernizácia Dúbravka
úsek Hanulova – Pri kríži, obnova na štyri etapy; trvať má asi tri mesiace
prebiehať má za plnej výluky, ľudí majú voziť do Karlovej Vsi náhradné autobusy;
elektr. trať križuje – 7 priecestí pre peších, 4 priecestia pre autá a jeden podchod pre peších (pri OD Saratov);
10 nástupísk (5 električkových zastávok).
Električková trať, ktorá sa tiahne celou Dúbravkou, je už dlho v havarijnom stave a mesto ju chce modernizovať z európskych peňazí, ktoré mali ísť pôvodne na veľký dopravný projekt prepojenia železničných koridorov a tunel pod Dunajom.
Modernizácia, ako opravy magistrát nazýva, aby fondy trať preplatili, má zhltnúť viac než 13,8 milióna eur.
Netypický termín mimo letného grafikonu zverejnilo mesto v rámci zámeru na posudzovanie vplyvov na životné prostredie, ľudia sa môžu vyjadrovať do 19. júla. Práce by mali trvať do decembra.
Odstávky a veľké opravy robilo mesto väčšinou počas leta letného režimu MHD. Tentoraz by to malo byť inak.
Hovorca mesta Stanislav Ščepán na otázky ohľadom termínu odpovedať od pondelka nevedel. Nie je teda istý. Dôvodom sú vraj dovolenky na magistráte. Informácie prisľúbil neskôr.
Výluka mimo prázdnin
„Jesenný termín modernizácie električkovej trate v Dúbravke považujem za zlý vtip,“ hovorí Jozef Uhler (SDKÚ), predseda mestskej dopravnej komisie. Dôvody sú podľa poslanca dva. „Dopravný podnik nebude v septembri pripravený pokryť výluku električiek autobusmi a tender na dodávateľa sa do septembra tiež nestihne.“
Uhler dodáva, že od začiatku príprav projektu sa uvažovalo o výluke cez prázdniny. „Nevidím žiadny rozumný dôvod na to, aby sa modernizácia nemohla robiť budúce leto.“
Električky v Dúbravke musia už dlhší čas jazdiť pre stav trate pomalšie, dopravný podnik tvrdí, že odstávka tu zatiaľ nehrozí, trať vraj kontrolujú.
Modernizáciu trate organizuje mesto, plánuje ju na štyri etapy, pričom každá má prebiehať za plnej výluky električiek. Mesto v plánoch pripúšťa aj výnimočné uzavretie jedného jazdného pruhu počas roka frekventovanej cesty na Saratovskej, a to v oboch smeroch.
Práce za viac než 13 miliónov eur, majú zahŕňať výmenu celej električkovej trate a aj jej spodku spolu s odvodnením. Nové majú byť aj priechody pre chodcov a nástupiská na zastávkach, pričom ich poloha sa meniť nemá.
Električku z Dúbravky plánuje mesto v budúcnosti potiahnuť až do Devínskej, súvisí to s výstavbou projektu Bory, ktorý tu robí Penta.
Stanica odrezaná
Okrem dúbravskej električky je v havarijnom stave aj trať na hlavnú stanicu. Električky tu odstavili ešte v novembri 2011 a mesto stále zvažuje, či bude čakať na obnovu trate v rámci megaprojektu, ktorý má prestavať stanicu na novú halu a nákupné centrum a už roky ho plánuje firma Transprojekt, alebo bude opravu riešiť zvlášť.
Uhler hovorí, že mesto má spolu s dopravným podnikom pripravené riešenia na opravu časti trate, ide o úsek pri Národnej banke.
Ďalšia časť je podľa neho sťažená komplikovanými právnymi vzťahmi medzi mestom a budúcim investorom projektu. „Dúfam, že vďaka ústretovým krokom mesta sa podarí dohodnúť na dočasnom sprevádzkovaní trate až do začiatku prestavby predstaničného priestoru.“
Zničené koľaje v Dúbravke.