BRATISLAVA. Aj v druhom tendri na nákup trolejbusov pre Bratislavu boli pre výslednú cenu dôležité technické parametre vozidiel. Víťazný výrobca mal preto aj podľa konkurencie lepšie postavenie.
O cene sa rozhodlo v elektronickej aukcii. Škoda/SOR vyhrala so sumou 41,62 milióna eur. Druhej z tendra, poľskej firme Solaris by však na víťazstvo nestačilo, ani keby išla ešte o pol milióna eur nižšie ako Škoda.
Okrem ceny totiž rozhodovali aj body za technické riešenie a údržbu, ktorých mala Škoda zrejme viac. Prebiť takúto ponuku sa už Solarisu neoplatilo, zastal na 44,1 milióna. „Preto sme ďalej cenu neznižovali,“ vraví zástupca Solarisu Lubomír Melichar.
Pätoro dverí ako výhoda
- do desiatich mesiacov začnú po meste jazdiť prvé z osemdesiatich nových trolejbusov Škoda 30 Tr a 31 Tr;
- budú nízkopodlažné, naklonia sa pri nástupe a majú plošinu pre vozičkárov;
- sú vybavené kamerovým systémom a klimatizáciou;
- obsahujú zariadenie na počítanie cestujúcich.
V prvom tendri mali mať technické podmienky ešte výraznejší vplyv na výsledok. Podľa prepočtov združenia Lepšia doprava by vtedy konkurenčná firma musela pýtať za trolejbusy o 44 percent menej ako Škoda/SOR, aby ju porazila.
Do prvého tendra sa nik iný neprihlásil. Výhodu v ňom mali napríklad výrobcovia trolejbusu s pätoro dverami, čo bola Škoda/SOR.
Cenu nie je možné porovnať s prvým tendrom. Škoda nechce povedať, akú cenovú ponuku dala prvý raz. V druhom tendri začala na sume 46,77 milióna eur.
„Proces tendra bol pozastavený, dokumentácia bola zapečatená a nekonala sa ani elektronická aukcia,“ napísala o prvom tendri hovorkyňa dopravného podniku Agáta Staneková.
Nie je tak jasné, či pýtala Škoda/SOR výrazne viac, keď súťažila sama. Úrad pre verejné obstarávanie prvý tender zrušil aj pre diskriminačné podmienky.
Dodávajú aj Sofii
Okrem Bratislavy vyhrala Škoda tender na trolejbusy aj v bulharskej Sofii, dodá ich tam päťdesiat.
Na Slovensku dodala trolejbusy aj do Žiliny, Prešova a Banskej Bystrice. Súťažila tam sama.