Súťažili dve firmy, rozhodla elektronická aukcia. V 41-miliónovom tendri uspela firma J&T, ktorú najskôr Bratislava zvýhodnila.
BRATISLAVA. V prvom tendri by mali víťazstvo isté, súťažili sami. Hoci po výhradách Európskej komisie, Úradu pre verejné obstarávanie a iných výrobcov súťaž zrušili, aj tak je napokon úspešná firma skupiny J&T.
Osemdesiat trolejbusov dodá Bratislave konzorcium Škoda Electric / SOR.
Vyhralo opakovaný tender. V tom už súťažili s poľskou firmou Solaris. Prebili ju v elektronickej aukcii, výsledná cena je 41,62 milióna eur. Dopravný podnik má navyše možnosť kúpiť od víťaza ďalších štyridsať trolejbusov.
Prvú várku by mal výrobca dodať do desiatich mesiacov, všetky postupne do leta 2015.
Škoda nechcela ešte súťaž komentovať, vyjadrenie sľúbili v pondelok.
Prvá súťaž nevyšla
Ako sa vyvíjal
Tender na trolejbusy
február 2013: po článkoch v denníku SME ho spochybnila aj Európska komisia;
marec: ÚVO zrušil tender aj pre rozpor so zásadami nediskriminácie a transparentnosti;
apríl: nový tender;
jún: v elektronickej aukcii vyhrali Škoda/SOR.
Prvý tender zrušil v marci Úrad pre verejné obstarávanie pre diskriminačné podmienky. Európska komisia, ktorá má platiť väčšinu ceny, ešte predtým pohrozila, že tender nepreplatí pre obavy o netransparentnosť a diskrimináciu.
Do tendra sa vtedy prihlásila len Škoda Electric s karosériou SOR. Súťažné podmienky boli nastavené tak, že vyhovovali tejto firme.
Významný bodový zisk by jej napríklad zabezpečila päťdverová karoséria, iné firmy zväčša vyrábajú kĺbové trolejbusy so štvoro dverami.
Nakoniec len dvaja
V druhom tendri už teraz súťažili dve firmy. Solaris pýtal najskôr 47,1 milióna eur, Škoda/SOR 46,772 milióna eur. V elektronickej aukcii pri znižovaní ceny Solaris zastal na 44,1 milióna. Škoda/SOR išla ešte o 2,5 milióna nižšie.
Hovorkyňa dopravného podniku v piatok nevedela povedať, akú sumu pýtal výrobca Škoda/SOR v prvej súťaži, kde bol sám.
Dopravný podnik sa pochválil, že vysúťažená cena jednotlivých typov trolejbusov je o 23-tisíc a 33-tisíc eur nižšia ako v Žiline, kde tiež uspela Škoda/SOR. Tam však podobne ako v iných slovenských mestách súťažila firma sama.
Kritérium pätoro dverí nemalo podľa šéfa dopravného podniku Ľubomíra Belfiho (na malej snímke) tentoraz zásadný vplyv na víťazstvo. „Body, ktoré za ne získal, nemali vplyv na výsledok, lebo tá cena bola taká nízka oproti druhému, že aj tak by zvíťazil,“ povedal generálny riaditeľ podniku pre agentúru Sita.
Člen predstavenstva dopravného podniku Ivan Bútora, ktorý spochybnil prvý trolejbusový tender, hovorí, že dúfal vo viac účastníkov súťaže ako len dvoch. Mohlo to znamenať lepší výsledok.
Aj zástupca poľského Solarisu Ladislav Melichar bol prekvapený, že súťažili iba dvaja. Aj tak bola podľa neho druhá súťaž lepšia ako prvá.
Spokojný je aj predseda dozornej rady dopravného podniku Jozef Uhler (SDKÚ). „Trošku ma mrzí, že sa neprihlásilo viac dodávateľov, lebo mali šancu.“
Radšej idú za hranice
Do prvého aj druhého kola sa chcel prihlásiť aj výrobca elektrickej výzbroje Cegelec. Vyžiadal si tendrovú dokumentáciu, no nezohnal výrobcu karosérie.
„Podmienky tohto alebo podobných tendrov vedú k jednostrannej možnosti ponúk. Preto sa snažíme orientovať na trhy mimo Českej a Slovenskej republiky. Tam sme úspešní, tam vyhrávame,“ hovorí Zdeněk Vytouš, obchodný riaditeľ Cegelecu.
Klíma a kamery
Po Bratislave budú jazdiť tri nové typy trolejbusov – krátke, dlhé kĺbové a krátke s agregátom. Na rozdiel od tých žilinských budú klimatizované a monitorované moderným kamerovým systémom. Trolejbusy budú vedieť evidovať aj počty cestujúcich.
Za prvý zrušený tender dal primátor Milan Ftáčnik vedeniu dopravného podniku žltú kartu, odvolať ho nechcel.
Firma SOR patrí aj skupine J&T. Šéf dopravného podniku Belfi pracoval v minulosti pre J&T ako riaditeľ televízie TA3. Ftáčnik v tom problém nevidí.
Čítajte viac o prvom, neúspešnom, tendri:
Bratislava zvýhodnila v tendri firmu blízku J&T