Bratislavské trolejbusy kúpia od firmy J&T na druhý pokus

V 41­-miliónovom tendri uspela firma J&T, ktorú najskôr Bratislava zvýhodnila.

Škoda/SOR bola úspešná aj v Žiline.(Zdroj: PRE SME – JURAJ MILO)

Súťažili dve firmy, rozhodla elektronická aukcia. V 41­-miliónovom tendri uspela firma J&T, ktorú najskôr Bratislava zvýhodnila.

BRATISLAVA. V prvom tendri by mali víťazstvo isté, súťažili sami. Hoci po výhradách Európskej komisie, Úradu pre verejné obstarávanie a iných výrobcov súťaž zrušili, aj tak je napokon úspešná firma skupiny J&T.

Osemdesiat trolejbusov dodá Bratislave konzorcium Škoda Electric / SOR.

Vyhralo opakovaný tender. V tom už súťažili s poľskou firmou Solaris. Prebili ju v elektronickej aukcii, výsledná cena je 41,62 milióna eur. Dopravný podnik má navyše možnosť kúpiť od víťaza ďalších štyridsať trolejbusov.

Prvú várku by mal výrobca dodať do desiatich mesiacov, všetky postupne do leta 2015.

Škoda nechcela ešte súťaž komentovať, vyjadrenie sľúbili v pondelok.

Prvá súťaž nevyšla

Ako sa vyvíjal
Tender na trolejbusy
  • február 2013: po článkoch v denníku SME ho spochybnila aj Európska komisia;
  • marec: ÚVO zrušil tender aj pre rozpor so zásadami nediskriminácie a transparentnosti;
  • apríl: nový tender;
  • jún: v elektronickej aukcii vyhrali Škoda/SOR.

Prvý tender zrušil v marci Úrad pre verejné obstarávanie pre diskriminačné podmienky. Európska komisia, ktorá má platiť väčšinu ceny, ešte predtým pohrozila, že tender nepreplatí pre obavy o netransparentnosť a diskrimináciu.

Do tendra sa vtedy prihlásila len Škoda Electric s karosériou SOR. Súťažné podmienky boli nastavené tak, že vyhovovali tejto firme.

Významný bodový zisk by jej napríklad zabezpečila päťdverová karoséria, iné firmy zväčša vyrábajú kĺbové trolejbusy so štvoro dverami.

Nakoniec len dvaja

V druhom tendri už teraz súťažili dve firmy. Solaris pýtal najskôr 47,1 milióna eur, Škoda/SOR 46,772 milióna eur. V elektronickej aukcii pri znižovaní ceny Solaris zastal na 44,1 milióna. Škoda/SOR išla ešte o 2,5 milióna nižšie.

Hovorkyňa dopravného podniku v piatok nevedela povedať, akú sumu pýtal výrobca Škoda/SOR v prvej súťaži, kde bol sám.

Dopravný podnik sa pochválil, že vysúťažená cena jednotlivých typov trolejbusov je o 23-­tisíc a 33-­tisíc eur nižšia ako v Žiline, kde tiež uspela Škoda/SOR. Tam však podobne ako v iných slovenských mestách súťažila firma sama.

Kritérium pätoro dverí nemalo podľa šéfa dopravného podniku Ľubomíra Belfiho (na malej snímke) tentoraz zásadný vplyv na víťazstvo. „Body, ktoré za ne získal, nemali vplyv na výsledok, lebo tá cena bola taká nízka oproti druhému, že aj tak by zvíťazil,“ povedal generálny riaditeľ podniku pre agentúru Sita.

Člen predstavenstva dopravného podniku Ivan Bútora, ktorý spochybnil prvý trolejbusový tender, hovorí, že dúfal vo viac účastníkov súťaže ako len dvoch. Mohlo to znamenať lepší výsledok.

Aj zástupca poľského Solarisu Ladislav Melichar bol prekvapený, že súťažili iba dvaja. Aj tak bola podľa neho druhá súťaž lepšia ako prvá.

Spokojný je aj predseda dozornej rady dopravného podniku Jozef Uhler (SDKÚ). „Trošku ma mrzí, že sa neprihlásilo viac dodávateľov, lebo mali šancu.“

Radšej idú za hranice

Do prvého aj druhého kola sa chcel prihlásiť aj výrobca elektrickej výzbroje Cegelec. Vyžiadal si tendrovú dokumentáciu, no nezohnal výrobcu karosérie.

„Podmienky tohto alebo podobných tendrov vedú k jednostrannej možnosti ponúk. Preto sa snažíme orientovať na trhy mimo Českej a Slovenskej republiky. Tam sme úspešní, tam vyhrávame,“ hovorí Zdeněk Vytouš, obchodný riaditeľ Cegelecu.

Klíma a kamery

Po Bratislave budú jazdiť tri nové typy trolejbusov – krátke, dlhé kĺbové a krátke s agregátom. Na rozdiel od tých žilinských budú klimatizované a monitorované moderným kamerovým systémom. Trolejbusy budú vedieť evidovať aj počty cestujúcich.

Za prvý zrušený tender dal primátor Milan Ftáčnik vedeniu dopravného podniku žltú kartu, odvolať ho nechcel.

Firma SOR patrí aj skupine J&T. Šéf dopravného podniku Belfi pracoval v minulosti pre J&T ako riaditeľ televízie TA3. Ftáčnik v tom problém nevidí.

dunajrozvodneny-120x90.jpg
Čítajte viac o prvom, neúspešnom, tendri:
Bratislava zvýhodnila v tendri firmu blízku J&T

Najčítanejšie na SME Bratislava


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách
  3. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  4. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  5. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy!
  6. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  7. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  8. Rastie nám pokrivená generácia?
  9. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  10. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  1. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  2. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  3. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách
  4. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy!
  5. Detské zúbky sú veda
  6. Štartujú jesenné módne dni v Poluse
  7. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  8. Rastie nám pokrivená generácia?
  9. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  10. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  1. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 15 628
  2. Rastie nám pokrivená generácia? 10 579
  3. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 3 303
  4. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 2 863
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 1 983
  6. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji 1 342
  7. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 310
  8. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 096
  9. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 1 037
  10. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky 620