Bratislavské trolejbusy kúpia od firmy J&T na druhý pokus

V 41­-miliónovom tendri uspela firma J&T, ktorú najskôr Bratislava zvýhodnila.

Škoda/SOR bola úspešná aj v Žiline.(Zdroj: PRE SME – JURAJ MILO)

Súťažili dve firmy, rozhodla elektronická aukcia. V 41­-miliónovom tendri uspela firma J&T, ktorú najskôr Bratislava zvýhodnila.

BRATISLAVA. V prvom tendri by mali víťazstvo isté, súťažili sami. Hoci po výhradách Európskej komisie, Úradu pre verejné obstarávanie a iných výrobcov súťaž zrušili, aj tak je napokon úspešná firma skupiny J&T.

Osemdesiat trolejbusov dodá Bratislave konzorcium Škoda Electric / SOR.

Vyhralo opakovaný tender. V tom už súťažili s poľskou firmou Solaris. Prebili ju v elektronickej aukcii, výsledná cena je 41,62 milióna eur. Dopravný podnik má navyše možnosť kúpiť od víťaza ďalších štyridsať trolejbusov.

Prvú várku by mal výrobca dodať do desiatich mesiacov, všetky postupne do leta 2015.

Škoda nechcela ešte súťaž komentovať, vyjadrenie sľúbili v pondelok.

Prvá súťaž nevyšla

Ako sa vyvíjal
Tender na trolejbusy
  • február 2013: po článkoch v denníku SME ho spochybnila aj Európska komisia;
  • marec: ÚVO zrušil tender aj pre rozpor so zásadami nediskriminácie a transparentnosti;
  • apríl: nový tender;
  • jún: v elektronickej aukcii vyhrali Škoda/SOR.

Prvý tender zrušil v marci Úrad pre verejné obstarávanie pre diskriminačné podmienky. Európska komisia, ktorá má platiť väčšinu ceny, ešte predtým pohrozila, že tender nepreplatí pre obavy o netransparentnosť a diskrimináciu.

Do tendra sa vtedy prihlásila len Škoda Electric s karosériou SOR. Súťažné podmienky boli nastavené tak, že vyhovovali tejto firme.

Významný bodový zisk by jej napríklad zabezpečila päťdverová karoséria, iné firmy zväčša vyrábajú kĺbové trolejbusy so štvoro dverami.

Nakoniec len dvaja

V druhom tendri už teraz súťažili dve firmy. Solaris pýtal najskôr 47,1 milióna eur, Škoda/SOR 46,772 milióna eur. V elektronickej aukcii pri znižovaní ceny Solaris zastal na 44,1 milióna. Škoda/SOR išla ešte o 2,5 milióna nižšie.

Hovorkyňa dopravného podniku v piatok nevedela povedať, akú sumu pýtal výrobca Škoda/SOR v prvej súťaži, kde bol sám.

Dopravný podnik sa pochválil, že vysúťažená cena jednotlivých typov trolejbusov je o 23-­tisíc a 33-­tisíc eur nižšia ako v Žiline, kde tiež uspela Škoda/SOR. Tam však podobne ako v iných slovenských mestách súťažila firma sama.

Kritérium pätoro dverí nemalo podľa šéfa dopravného podniku Ľubomíra Belfiho (na malej snímke) tentoraz zásadný vplyv na víťazstvo. „Body, ktoré za ne získal, nemali vplyv na výsledok, lebo tá cena bola taká nízka oproti druhému, že aj tak by zvíťazil,“ povedal generálny riaditeľ podniku pre agentúru Sita.

Člen predstavenstva dopravného podniku Ivan Bútora, ktorý spochybnil prvý trolejbusový tender, hovorí, že dúfal vo viac účastníkov súťaže ako len dvoch. Mohlo to znamenať lepší výsledok.

Aj zástupca poľského Solarisu Ladislav Melichar bol prekvapený, že súťažili iba dvaja. Aj tak bola podľa neho druhá súťaž lepšia ako prvá.

Spokojný je aj predseda dozornej rady dopravného podniku Jozef Uhler (SDKÚ). „Trošku ma mrzí, že sa neprihlásilo viac dodávateľov, lebo mali šancu.“

Radšej idú za hranice

Do prvého aj druhého kola sa chcel prihlásiť aj výrobca elektrickej výzbroje Cegelec. Vyžiadal si tendrovú dokumentáciu, no nezohnal výrobcu karosérie.

„Podmienky tohto alebo podobných tendrov vedú k jednostrannej možnosti ponúk. Preto sa snažíme orientovať na trhy mimo Českej a Slovenskej republiky. Tam sme úspešní, tam vyhrávame,“ hovorí Zdeněk Vytouš, obchodný riaditeľ Cegelecu.

Klíma a kamery

Po Bratislave budú jazdiť tri nové typy trolejbusov – krátke, dlhé kĺbové a krátke s agregátom. Na rozdiel od tých žilinských budú klimatizované a monitorované moderným kamerovým systémom. Trolejbusy budú vedieť evidovať aj počty cestujúcich.

Za prvý zrušený tender dal primátor Milan Ftáčnik vedeniu dopravného podniku žltú kartu, odvolať ho nechcel.

Firma SOR patrí aj skupine J&T. Šéf dopravného podniku Belfi pracoval v minulosti pre J&T ako riaditeľ televízie TA3. Ftáčnik v tom problém nevidí.

dunajrozvodneny-120x90.jpg
Čítajte viac o prvom, neúspešnom, tendri:
Bratislava zvýhodnila v tendri firmu blízku J&T

Najčítanejšie na SME Bratislava


Inzercia - Tlačové správy


  1. Odteraz pri volaniach už nemusíte rátať minúty
  2. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  3. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou
  4. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  5. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  6. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  7. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  8. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou
  9. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a.
  10. I cez prázdniny testujte elektrobicykle
  1. Odteraz pri volaniach už nemusíte rátať minúty
  2. Nenaleťte pochybným predajcom jazdeniek
  3. Cíťte sa v priestore príjemne
  4. Ktorý odšťavovač má najvyššiu výťažnosť?
  5. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  6. Ako si vybrať wc a umývadlo?
  7. Poslanec M. Borguľa bojuje proti netransparentnému tendru
  8. Grantová výzva na vykonávanie činností informačných centier
  9. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou
  10. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  1. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade 5 370
  2. Odteraz pri volaniach už nemusíte rátať minúty 4 872
  3. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky 4 726
  4. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 3 844
  5. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami 3 659
  6. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou 3 125
  7. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku 3 070
  8. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou 3 000
  9. I cez prázdniny testujte elektrobicykle 2 016
  10. Máte už vybranú dovolenku na júl? 915