SME

Bratislavské trolejbusy kúpia od firmy J&T na druhý pokus

V 41­-miliónovom tendri uspela firma J&T, ktorú najskôr Bratislava zvýhodnila.

Škoda/SOR bola úspešná aj v Žiline.Škoda/SOR bola úspešná aj v Žiline. (Zdroj: PRE SME – JURAJ MILO)

Súťažili dve firmy, rozhodla elektronická aukcia. V 41­-miliónovom tendri uspela firma J&T, ktorú najskôr Bratislava zvýhodnila.

BRATISLAVA. V prvom tendri by mali víťazstvo isté, súťažili sami. Hoci po výhradách Európskej komisie, Úradu pre verejné obstarávanie a iných výrobcov súťaž zrušili, aj tak je napokon úspešná firma skupiny J&T.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Osemdesiat trolejbusov dodá Bratislave konzorcium Škoda Electric / SOR.

Vyhralo opakovaný tender. V tom už súťažili s poľskou firmou Solaris. Prebili ju v elektronickej aukcii, výsledná cena je 41,62 milióna eur. Dopravný podnik má navyše možnosť kúpiť od víťaza ďalších štyridsať trolejbusov.

SkryťVypnúť reklamu

Prvú várku by mal výrobca dodať do desiatich mesiacov, všetky postupne do leta 2015.

Škoda nechcela ešte súťaž komentovať, vyjadrenie sľúbili v pondelok.

Prvá súťaž nevyšla

Ako sa vyvíjal

Tender na trolejbusy

  • február 2013: po článkoch v denníku SME ho spochybnila aj Európska komisia;

  • marec: ÚVO zrušil tender aj pre rozpor so zásadami nediskriminácie a transparentnosti;

  • apríl: nový tender;

  • jún: v elektronickej aukcii vyhrali Škoda/SOR.

Prvý tender zrušil v marci Úrad pre verejné obstarávanie pre diskriminačné podmienky. Európska komisia, ktorá má platiť väčšinu ceny, ešte predtým pohrozila, že tender nepreplatí pre obavy o netransparentnosť a diskrimináciu.

Do tendra sa vtedy prihlásila len Škoda Electric s karosériou SOR. Súťažné podmienky boli nastavené tak, že vyhovovali tejto firme.

SkryťVypnúť reklamu

Významný bodový zisk by jej napríklad zabezpečila päťdverová karoséria, iné firmy zväčša vyrábajú kĺbové trolejbusy so štvoro dverami.

Nakoniec len dvaja

V druhom tendri už teraz súťažili dve firmy. Solaris pýtal najskôr 47,1 milióna eur, Škoda/SOR 46,772 milióna eur. V elektronickej aukcii pri znižovaní ceny Solaris zastal na 44,1 milióna. Škoda/SOR išla ešte o 2,5 milióna nižšie.

Hovorkyňa dopravného podniku v piatok nevedela povedať, akú sumu pýtal výrobca Škoda/SOR v prvej súťaži, kde bol sám.

Dopravný podnik sa pochválil, že vysúťažená cena jednotlivých typov trolejbusov je o 23-­tisíc a 33-­tisíc eur nižšia ako v Žiline, kde tiež uspela Škoda/SOR. Tam však podobne ako v iných slovenských mestách súťažila firma sama.

Kritérium pätoro dverí nemalo podľa šéfa dopravného podniku Ľubomíra Belfiho (na malej snímke) tentoraz zásadný vplyv na víťazstvo. „Body, ktoré za ne získal, nemali vplyv na výsledok, lebo tá cena bola taká nízka oproti druhému, že aj tak by zvíťazil,“ povedal generálny riaditeľ podniku pre agentúru Sita.

SkryťVypnúť reklamu

Člen predstavenstva dopravného podniku Ivan Bútora, ktorý spochybnil prvý trolejbusový tender, hovorí, že dúfal vo viac účastníkov súťaže ako len dvoch. Mohlo to znamenať lepší výsledok.

Aj zástupca poľského Solarisu Ladislav Melichar bol prekvapený, že súťažili iba dvaja. Aj tak bola podľa neho druhá súťaž lepšia ako prvá.

Spokojný je aj predseda dozornej rady dopravného podniku Jozef Uhler (SDKÚ). „Trošku ma mrzí, že sa neprihlásilo viac dodávateľov, lebo mali šancu.“

Radšej idú za hranice

Do prvého aj druhého kola sa chcel prihlásiť aj výrobca elektrickej výzbroje Cegelec. Vyžiadal si tendrovú dokumentáciu, no nezohnal výrobcu karosérie.

„Podmienky tohto alebo podobných tendrov vedú k jednostrannej možnosti ponúk. Preto sa snažíme orientovať na trhy mimo Českej a Slovenskej republiky. Tam sme úspešní, tam vyhrávame,“ hovorí Zdeněk Vytouš, obchodný riaditeľ Cegelecu.

Klíma a kamery

Po Bratislave budú jazdiť tri nové typy trolejbusov – krátke, dlhé kĺbové a krátke s agregátom. Na rozdiel od tých žilinských budú klimatizované a monitorované moderným kamerovým systémom. Trolejbusy budú vedieť evidovať aj počty cestujúcich.

Za prvý zrušený tender dal primátor Milan Ftáčnik vedeniu dopravného podniku žltú kartu, odvolať ho nechcel.

Firma SOR patrí aj skupine J&T. Šéf dopravného podniku Belfi pracoval v minulosti pre J&T ako riaditeľ televízie TA3. Ftáčnik v tom problém nevidí.

Čítajte viac o prvom, neúspešnom, tendri:
Bratislava zvýhodnila v tendri firmu blízku J&T

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Motoristi späť za volantom. Riziko nehôd opäť rastie.
  2. Lávové polia i skvostné pláže. Lanzarote je dôkazom sily prírody
  3. Tvorivé háčkovanie aj 30 otázok pre Hanu Gregorovú
  4. Budúci lesníci opäť v teréne: S LESY SR vysadia les novej generá
  5. Slovenské naj na jednom mieste. Stačí lúštiť
  6. Nový rekord v politickom terore utvorili Červení Khméri
  7. Šéf nemocníc v Šaci Sabol: Nemôžeme byť spokojní s počtom roboti
  8. Chcete dokonalé zuby? Čo vám reklamy nepovedia
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 103 422
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 21 797
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 11 607
  4. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 6 783
  5. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 6 512
  6. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 5 423
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 4 725
  8. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska 4 528
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu