PETRŽALKA. Pomer, ako si bude mesto s mestskými časťami deliť výnosy z úhrad za dočasné parkovanie, i polovičná zľava pre Bratislavčana z inej mestskej časti - aj na tom sa stále s mestom stále nedohodli ani Petržalka a Ružinov.
Petržalskí miestni poslanci dnes opäť rokovali o pripravovanej celomestskej parkovacej politike. Schválili súhlasné stanovisko k návrhu dodatku štatútu aj k návrhu všeobecne záväzného nariadenia o parkovaní, mestu však v dokumentoch zároveň odkázali svoje pripomienky.
Mestská časť Ružinov nesúhlasí s návrhom k dodatku Štatútu hlavného mesta Bratislavy ani s VZN.
Ružinov chce zapracovať pripomienky
Podľa názoru ružinovských poslancov štatút ani VZN neriešia primárny problém so statickou dopravou vo vnútroblokoch a účelových komunikáciách, nakoľko možno predpokladať, že nerezidenti sa budú presúvať na účelové komunikácie a spevnené plochy vo vnútroblokoch, ktoré nie sú zaradené do siete miestnych komunikácií a návrh na zmenu parkovacej politiky toto nerieši.
Návrh parkovacieho VZN hlavného mesta SR Bratislavy už bol v miestnom zastupiteľstve raz prerokovaný (16. apríla) s nesúhlasným stanoviskom. Pripomienky zástupcov Ružinova z doterajších rokovaní oparkovacej politike podľa starostu Dušana Pekára neboli zapracované do celkového riešenia parkovacej politiky.
Ako informoval primátor Bratislavy Milan Ftáčnik, podľa rozhodnutia NR SR však mesto nemôže vyberať parkovné na účelových komunikáciách. Mestská časť však môže vyhradiť parkovacie miesta aj na účelových komunikáciách a vo vnútroblokoch na báze rezidenčných kariet.
Petržalka rieši výnosy
Výnosy z úhrad za dočasné parkovanie by sa mali podľa plánov mesta prerozdeľovať v pomere 30 ku 70. Menej peňazí by pritom išlo mestu na mestskú políciu, na skvalitňovanie verejnej dopravy, dobudovanie záchytných parkovísk, odťahovú službu či evidenčnú databázu. Väčšiu časť peňazí by zase dostala mestská časť na označenie ciest a ich údržbu, náklady na operátora systému parkovania či na tlač a vydávanie rezidentských kariet.
"V žiadnom prípade neakceptujeme tento pomer," podotkol dnes starosta Vladimír Bajan. Vraví, že ak by sa pomer vzťahoval k počtu parkovacích miest, rozdelenie by bolo možno 2 ku 98. V najväčšej mestskej časti je totiž v správe Petržalky približne 17.000 parkovacích miest ku 400, ktoré má mesto."Nedelíme len peniaze pre peniaze, ale delíme aj podiel na nákladoch," zdôraznil Bajan.
Primátor Milan Ftáčnik pripúšťa aj pomer 20 percent pre mesto a 80 percent pre mestskú časť, taký napríklad žiada Nové Mesto.
Polovičná zľava nemá rácio
Petržalke sa nepozdávala ani polovičná zľava, ktorú by pri parkovaní dostal rezident, ak by navštívil inú mestskú časť. Na hodinu parkovania by pritom zaplatil euro namiesto dvoch eur, ktoré mesto plánuje určiť nerezidentom. "Unesie systém 50-percentnú zľavu? To je číslo, ktoré bolo iba hodené do pľacu, ale nemá žiadne rácio," myslí si Bajan. Toto stanovisko však nakoniec na návrh poslanca Michala Radosu (SDKÚ) vypustili.
Dnešné zastupiteľstvo Starého Mesta s polovičnou zľavou pre rezindentov z iných mestských častí nesúhlasilo.
Druhé a tretie auto výrazne drahšie
Za parkovanie každého ďalšieho auta by mal rezident platiť výraznejšie viac ako za odstavenie svojho prvého - aj to je ďalšia zo zmien, ktorú chce Petržalka dosiahnuť. Mesto dnes plánuje, že za parkovanie ďalšieho auta zaplatí Bratislavčan maximálne desaťnásobok ceny prvého, mestská časť hovorí o stonásobku.
Petržalka tiež neakceptuje návrh mesta, ktorý nárok na kartu dáva aj rezidentovi so služobným autom. "Tým nič nevyriešime," myslí si Bajan.
Definitívne znenie štatútu mesto predloží poslancom v septembri po pripomienkach mestských častí. Primátor sľubuje, že ku každej pripomienke mesto zaujme stanovisko.