
Ľubica Rybárska a Richard Haan v Pucciniho Plášti.
Prečo práve Schönberg a Puccini?
,,Očakávanie a Plášť boli zaradené do repertoáru ešte z iniciatívy môjho predchodcu Juraja Hubanta a šéfdramaturga Pavla Smolíka. Myslím si však, že ide o zaujímavý výber. Diela sú si blízke časom vzniku (1924 a 1918), ale zároveň hudobne, skladateľsky sú absolútne odlišné. Lebo pokiaľ Puccinim verizmus a v istom zmysle i klasická opera ako taká končí, Schönbergovým expresionizmom sa práve niečo nové a obrovské začína. Rád by som navyše upozornil na réžiu Antona Nekovara z Rakúska, ktorý si k obom dielam našiel zaujímavý inscenačný kľúč.“
Potom bude nasledovať..?
,,Pred Vianocami André Chénier skladateľa Umberta Giordana v réžii Guy Montavona a v hlavnej úlohe s Petrom Dvorským. Potom na odľahčenie ponúkneme Rossiniho Popolušku, ktorú režijne naštuduje Jozef Bednárik a posledná bude Smetanova Hubička v réžii Pavla Smolíka. Mimochodom, ide o dielo, ktorým v roku 1920 začala Opera SND svoju existenciu.“
Budete šéfovať aj režírovať?
,,Túto sezónu režírovať nebudem. Pripravujem síce niekoľko koncertných a televíznych projektov, ale chcem sa najmä sústrediť na svoju novú funkciu. V roku 2003 však plánujeme s dirigentom Oliverom Dohnánym naštudovanie Verdiho Macbetha.“
Zásluhou Juraja Hrubanta získala Opera SND v Európe prestíž. Čo nového chcete v tomto smere priniesť?
,,Určite neplánujem nič zásadné meniť. Súbor má svoju kontinuitu, smerovanie, s ktorým súhlasím. Som rád, že Juraj Hrubant bude ešte nejaký čas pôsobiť ako môj poradca. Iste sa však nebudem brániť tvorivým impulzom. Túžim napríklad po tom, aby u nás spievali veľké mená slovenskej opery ako Sergej Kopčák, pani Beňačková, Grúberová, Orgonášová. Rád by som tiež pozýval i začínajúcich sólistov z Čiech alebo z našich menších súborov, a keď to financie dovolia, aj uznávané ,,hlasy“ z celého sveta. Aby nastala istá obmena tvárí na doskách divadla. Čím neuberám im samotným nič na ich kvalitách, pretože oni si tu svoje meno už dávno obhájili.“

Marián Chudovský
V oblasti dramaturgie to znamená…
„Že by som rád okrem svetoznámych titulov, trhákov a hitov uvádzal aj menej známe diela skladateľov 20. storočia. Napríklad o rok chceme k 150. výročiu narodenia Leoša Janáčka naštudovať jeho Káťu Kabanovú, predstaviť Bartókovu operu Hrad kniežaťa Modrofúza – no a ako protipól zasa v roku 2004 plánujeme naštudovať Handlovu Alcinu, čiže ešte predmozartovskú operu.“
Mali by ste sa aj pripravovať na nové priestory v budove SND. Akú máte o tom predstavu?
,,Ide o projekt ministerstva kultúry, štátu a vlády a od nich záleží, do akej miery podporia dostavbu. Dosť som však pochodil Európu a môžem povedať, že výhrady proti údajnej predimenzovanosti hľadiska opery sú neadekvátne. To naše bude mať kapacitu 900 divákov, ale už v susednom Brne je to 1 150 divákov – a to ani nejde o operu takého celoštátneho významu, ako je naša. Chcem však ubezpečiť všetkých, že chceme využívať obe budovy a že práve vzhľadom na ich špecifické možnosti budeme aj stavať ich repertoár. O tom, aký bude, je však ešte predčasné hovoriť.“
FOTO – ARCHÍV
Autor: Jana Lukáčová