SME

Na zapracovanie ropovodu do územného plánu je podľa kraja neskoro

Ministerstvo hospodástva požiadalo kraj o doplnenie ropovodu Bratislava-Schwechat do územného plánu kraja. Jeho príprava je však už v takom pokročilom štádiu, že to nie je možné.

BRATISLAVA. Na zapracovanie plánovaného ropovodu Bratislava-Schwechat do pripraveného územného plánu Bratislavského kraja je už neskoro. Príprava územného plánu je totiž podľa podpredsedu kraja Martina Bertu už v takom pokročilom štádiu, že by sa jeho príprava musela vracať späť.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

O premietnutie regulatív a zásad, týkajúcich sa ropovodu do novopripraveného návrhu územného plánu, požiadalo kraj ministerstvo hospodárstva 21. marca 2013. Kraj však s pripomienkou ministerstva nesúhlasil, preto teraz prebieha rozporové konanie, ktoré by malo viesť ku konečnému rozhodnutiu ministerstva dopravy, či má kraj ropovod do plánu zapracovať.

SkryťVypnúť reklamu

Až cez zmeny a doplnky

Ministerstvo vznieslo k územnému plánu zásadnú požiadavku týkajúcu sa prepojenia ropovodu Schwechat-Slovnaft. „Teraz vnímame túto pripomienku ako novú pripomienku, ktorú je už v štádiu návrhu územného plánu dosť neskoro vznášať vzhľadom na to, že už bolo všetko prerokované s verejnosťou, štátnou a verejnou správou, samosprávou,“ uviedol podpredseda kraja.

Podľa neho ide o požiadavku, ktorá už teraz nemôže byť zapracovaná do terajšieho návrhu územného plánu. Riešením by však bolo dostať ropovod do územného plánu cez zmeny a doplnky, ktoré by sa riešili až neskôr po schválení nového územného plánu.

Bertovi tiež k ropovodu chýbajú niektoré dokumenty, ako sú napríklad vplyvy na životné prostredie, hovorí sa tiež o desiatich možných trasách jeho vedenia. „Pre nás je ale neprijateľné, aby sme do záväznej časti územného plánu dávali niečo, čo je v štádiu diskusie, ale nie záväzných dokumentov, ktoré by konštatovali, o čo ide,“ doplnil podpredseda kraja.

SkryťVypnúť reklamu

Aktivisti: Ropovod je v rozpore s legislatívou

Občianske združenie Nie ropovodu, ktoré dnes s krajom o ropovode rokovalo, si myslí, že ropovod, tak, ako je pripravený, je v rozpore s legislatívou Slovenskej republiky, a to či už vo vzťahu k zákonu o cestách, či o energetike.

Ako uviedol predseda združenia Miroslav Dragun, samotný ropovod potrebuje mať od osi ropovodu 100-metrové ochranné pásmo po oboch stranách a nemôže byť okolo neho žiadna stavba, pričom Prístavný most, Einsteinova či Dolnozemská cesta však stavby sú. Podľa neho by preto museli byť pre ropovod zmenené zákony, čo považuje za scestné.

Ako uviedol Dragun, boli tiež šokovaní z toho, že ministerstvo chce výstavbu ropovodu zapracovať do územného plánu kraja práve teraz. „V podstate mali čas od roku 2011, keď sa rozhodli, že ropovod bude viesť mestským variantom, zasielať pripomienky v riadnom termíne,“ povedal Dragun.

SkryťVypnúť reklamu

Trasovanie je pre kraj neprijateľné

Občianske združenie tiež mrzí, že kraj a hlavné mesto sa nezapojilo do diskusie k zákonu o strategických investíciách. „Ak sa vláda rozhodne, že tento projekt je strategický, môže sa postaviť v rozpore s územným plánom kraja a mesta,“ skonštatoval Dragun.

Berta z kraja však hovorí, že expertná skupina k ropovodu, ktorá vznikla v roku 2011 a kde majú zastúpenie aj kraj, aj mesto, sa stretla len jediný raz. „Okrem prvého stretnutia, už viacej stretnutí nebolo, takže je to škoda, že sa to dostáva do polohy, že diskutujeme o trasách a že už sa tam spomína prepojenie Slovnaft-Schwechat,“ uviedol Berta.

Pre kraj je totiž Slovnaft ako napájací bod pre ropovod neprijateľný, uviedol jeho podpredseda. „Trasovanie ropovodu cez územie Natura 2000 je z nášho pohľadu neprijateľné. Tam vylučujeme Slovnaft ako napájací bod, ktorý je z hľadiska legislatívy asi neprijateľný,“ povedal podpredseda kraja.

Ropovod Bratislava-Schwechat Pipeline má prepájať ropovodný systém Družba s rafinériou Schwechat pri Viedni. Realizáciu projektu majú na starosti slovenský prepravca ropy, spoločnosť Transpetrol a rakúska firma OMV.

Ropovod by mal stáť 75 až 140 mil. eur. Na financovaní projektu sa majú podieľať obe spomínané spoločnosti. Do konca tohto roka sa majú pripraviť potrebné dokumenty, ktoré zabezpečia realizáciu projektu. Známa by mala byť aj trasa, kadiaľ nový ropovod povedie. Práve možné trasy ropovodného prepojenia vyvolali veľkú diskusia, tak na strane ochranárov, ako aj na strane laickej verejnosti.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Ako často treba čistiť fasádu? Niektoré si vystačia samy
  2. Tridsať rokov učí ľudí šoférovať. Čo je problém dnešných vodičov?
  3. Tunisko nie je len o plážach. Takto vyzerá mimo rezortu
  4. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby
  5. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo
  6. Za dovolenkové škody vyplatila Allianz o 41 percent viac
  7. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  8. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta
  1. Tunisko nie je len o plážach. Takto vyzerá mimo rezortu
  2. Stanovisko LESY Slovenskej republiky, š. p.
  3. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby
  4. Apartmány pri mori nie sú len pre smerákov. Kde nájdete lacné?
  5. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo
  6. Za dovolenkové škody vyplatila Allianz o 41 percent viac
  7. Takto má vyzerať dostupný biznis notebook
  8. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  1. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby 19 779
  2. Apartmány pri mori nie sú len pre smerákov. Kde nájdete lacné? 6 052
  3. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto? 5 207
  4. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo 3 855
  5. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta 2 969
  6. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete? 2 674
  7. Sviatočný Devín otvárame pre všetkých 1 589
  8. Za dovolenkové škody vyplatila Allianz o 41 percent viac 1 582
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  2. Ľuboš Vodička: Bratislavský Robinson Karl Jetting
  3. Juraj Mravec: Projekt Nového Lida nereflektuje záujmy Petržalky
  4. Pavol Pálfy: Úradná tabuľa - zákonná povinnosť alebo služba pre občana?
  5. Danica Chames: Zbláznili sa, šli na dovolenku do Bratislavy
  6. Radko Mačuha: Sídlisko, kvôli ktorému bolo zbúrané podhradie. ( cyklus bratislavská krutosť)
  7. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  8. Michal Drotován: Môže byť Bratislava 15-minútové mesto?
  1. Radko Mačuha: Oslobodenie prichádza z Východnej. 24 904
  2. Ivan Čáni: Všetci držme huby a nechajme Roberta Fica pracovať! Lebo len on JEDINÝ vie, čo je najlepšie. 21 291
  3. Viktor Pamula: Fico je nebezpečný 14 315
  4. Michael Achberger: Prestaňte držať diéty! Týchto 7 návykov vám predĺžia život aj zlepšia postavu 11 446
  5. Dušan Koniar: V roku 1989 mala ČSSR 3315 vlastných tankov 11 264
  6. Janka Bittó Cigániková: Zdravotníctvo má liečiť, nie financovať cirkev 7 881
  7. Michael Achberger: Prestaňte rátať kalórie. Toto vás naučí chudnúť jednoduchšie! 7 871
  8. Ján Valchár: Delúzia svätých Cyrila a Metoda 6 905
  1. Marcel Rebro: Ruský oligarcha: Keď máš všetko, len nie istotu, že sa dožiješ večere
  2. Marian Nanias: Pokus odvolať predsedníčku Európskej komisie (EK) Ursulu von der Leyen.
  3. Radko Mačuha: Pozor ! Cyril a Metod. Vstup len na povolenie.
  4. Marcel Rebro: Ako chutí ruský mier? Po obuškoch.
  5. Věra Tepličková: Na Devíne sláva bola, ušlo sa vám kúsok z vola?
  6. Radko Mačuha: Oslobodenie prichádza z Východnej.
  7. Věra Tepličková: Východná alebo Keď má orientácia na všetky štyri svetové strany trhliny
  8. Marcel Rebro: Nad Kyjivom znovu tma: keď rakety vyvracajú slovenské lži
SkryťZatvoriť reklamu