Návrh dodatku štatútu hlavného mesta ráta s rozdelením z výnosov z dočasného parkovania medzi hlavné mesto a mestské časti v pomere 30:70, Nové Mesto navrhuje 20:80.
BRATISLAVA. Bratislavské Nové Mesto chce viac peňazí z výnosov z dočasného parkovania na jej území, ktoré sa pripravuje v rámci parkovacej politiky v hlavnom meste. Mestská časť žiada, aby sa príjmy z dočasného parkovania delili medzi hlavné mesto a mestskú časť v pomere 20:80.
Návrh dodatku štatútu hlavného mesta, ktorý má rozdeliť kompetencie medzi mestské časti a mesto v parkovacej politike pritom ráta s rozdelením 30 percent pre hlavné mesto a 70 percent pre mestskú časť.
"O vyjadrenie stanoviska k štatútu požiadal primátor Bratislavy Milan Ftáčnik všetky bratislavské mestské časti, a to ešte pred schvaľovaním v mestskom zastupiteľstve," informoval riaditeľ kancelárie primátora Ľubomír Andrassy. Novomestskí poslanci vyjadrili súhlas s návrhom dodatku štatútu hlavného mesta, ale s pripomienkou, že chcú z výnosov o desať percent viac.
Dodatok v štatúte hlavného mesta prišiel poslancom predstaviť predseda mestskej dopravnej komisie a mestský poslanec Jozef Uhler, ktorý ich poprosil, aby návrh podporili. "Delenie 70:30 sa vám nepozdáva a máte pocit, že vašich parkovacích miest bude viac ako mestských, to je oprávnené. Ak dáte k tomu pripomienku, že žiadate 80:20 a zároveň odsúhlasíte zmenu štatútu, tak si môžete byť istí, že tých 80 percent budete mať. Pán primátor ma dnes poveril, aby som vám aj v jeho mene toto bez problémov sľúbil," presviedčal poslancov Uhler.
Predseda dopravnej komisie poslancom sľúbil, že ich názory budú brať vážne, pretože štyri najväčšie bratislavské mestské časti - Nové Mesto, Staré Mesto, Petržalka a Ružinov sú najdôležitejšími partnermi hlavného mesta v parkovacej politike.
Navrhovanou zmenou štatútu sa upravia kompetencie mestských častí a mesta pri organizovaní dopravy. Štatút rozdelí príjmy z úhrad za dočasné parkovanie medzi hlavné mesto a mestské časti. Navrhovaný pomer 30:70 zodpovedá pomeru, v akom sa delia o výnosy z úhrad a pokút za dočasné parkovanie v Amsterdame.
Mesto si z výnosu uhradí všetky náklady na mestskú políciu a správu centrálnej evidenčnej databázy, kde bude evidovať rezidentov, ako aj náklady na skvalitňovanie mestskej hromadnej dopravy, dobudovanie záchytných parkovísk a odťahovú službu.
Mestské časti si zo svojej časti uhradia náklady na operátora systému parkovania, na tlač a vydávanie rezidentských parkovacích kariet, na kontrolu dodržiavania pravidiel parkovania.
Na prijatie návrhu štatútu hlavného mesta je potrebné prerokovanie s mestskými časťami a následné schválenie trojpätinovou väčšinou prítomných poslancov mestského zastupiteľstva. Ak so zmenou nebude súhlasiť najmenej 10 miestnych zastupiteľstiev, na schválenie je potrebná trojpätinová väčšina všetkých poslancov mestského zastupiteľstva.
Druhé hlasovanie
Novomestskí poslanci vyjadrili súhlas aj s návrhom všeobecne záväzného nariadenia o vymedzení úsekov miestnych komunikácií na dočasné parkovanie motorových vozidiel, výške úhrady za dočasné parkovanie, o spôsobe jej platenia a preukázania jej platenia (VZN).
Poslanci najskôr dostali odporúčanie, aby návrh neodobrili, lebo vychádza z ešte neschváleného štatútu hlavného mesta a je potrebné ho doplniť podľa pripomienok mestskej časti. Po vystúpení predsedu mestskej dopravnej komisie Uhlera však za znenie VZN poslanci zahlasovali.
Novomestskí poslanci pritom o VZN hlasovali už po druhý raz, prvýkrát v apríli, keď ešte nebol vypracovaný dodatok štatútu hlavného mesta, vyjadrili nesúhlasné stanovisko. Odmietavé stanovisko k návrhu VZN schválili v apríli aj poslanci ďalších troch veľkých bratislavských mestských častí - Starého Mesta, Petržalky a Ružinova. Ich zastupiteľstvá by sa mali materiálmi - návrhom dodatku štatútu hlavného mesta, návrhom VZN aj návrhom zmluvy o spolupráci s mestom, zaoberať na najbližších zasadnutiach 25. júna.
Petržalke i Starému Mestu v apríli prekážalo, že by mali dať vodičom - Bratislavčanom, ktorí nemajú trvalý pobyt v mestskej časti, 50-percentnú zľavu na dočasné parkovanie. Ako nedostatok tiež napríklad vnímali, že vtedy ešte nebola vypracovaná zmena štatútu hlavného mesta, ktorá by určila rozdeľovanie získaných peňazí na parkovaní medzi mestskými časťami a mestom.