Viedeň je mesto pre cyklistov

Rok 2013 je vo Viedni rokom mestskej cyklistiky. Boli sme sa pozrieť, ako sa tam bicykluje.

Vo Viedni sa o cestu delia autá, električky, chodci - miestami aj stovky turistov, bicykle i kone. Napriek tomu sa tam bicykluje pohodlne.(Zdroj: Autorka)

Rok 2013 je vo Viedni rokom mestskej cyklistiky. Ten vrcholí tento týždeň počas celosvetovej konferencie o mestskej cyklistike Velo-city 2013. Boli sme sa pozrieť, ako sa tam bicykluje.

VIEDEŇ. Z Bratislavy do Viedne je to zhruba hodinu cesty. V mestskej cyklistike približne dvadsať rokov. Vtedy sa vo Viedni začali prvé cyklistické iniciatívy a projekty. Rakúske hlavné mesto má vybudovanú sieť cyklotrás, mestský cyklodom FahrRADhaus, v ktorom sa konajú kurzy opráv, bezpečnej jazdy, diskusie či burzy.

Tento rok sa Viedeň zamerala na popularizáciu bicyklovania ako ideálneho spôsobu dopravy. Vrcholom bol tento týždeň, na svetovej konferencii Velo-city 2013 sa tam stretli experti a politici zo všetkých kontinentov.

Za Bratislavu sa jej zúčastnil primátor a jeho poradca pre cyklodopravu Michal Feik. Cenu za vizionárske riešenia získal projekt umeleckých cyklostojanov v Bratislave a Viedni Tomáša Peciara z Cyklokoalície.

velocity006_res.jpg

Viedenský bicyklový dom na Friedrich-Schmidt-Platz 9.

FOTO - AUTORKA

Šesť pecent presunov je na bicykli

Viceprimátorka Viedne zodpovedná za dopravu Maria Vassilakou vidí cyklistiku ako spôsob boja proti klimatickej zmene, hluku a znečistenému ovzdušiu, na zlepšenie zdravia obyvateľov. „A hlavne je to zábava,“ dodáva.

Takmer dvojmiliónová Viedeň dala na budovanie cyklistickej infraštruktúry minulý rok 4,5 milióna. Bratislava si na tento rok naplánovala na cyklistickú a pešiu dopravu takmer 780-tisíc. Vo Viedni išlo navyše 70 percent rozpočtu všetkých kampaní na propagáciu cyklistiky.

Výsledkom je, že vo Viedni šesť percent všetkých ciest robia ľudia na bicykli. Silným konkurentom je kvalitná mestská hromadná doprava, ale aj chôdza, ktoré podľa Vassilakou zaberajú 39 a 28 percent z dopravných výkonov. Cieľom mesta je do roku 2015 objem cyklodopravy zdvojnásobiť. Boli sme sa teda pozrieť, ako sa vo Viedni bicykluje.

V bezpečí oddeleného pruhu

Naša cesta sa začína na rušnom mestskom okruhu pred radnicou. O ulicu sa tu delia autá, električky, bicyklisti a stovky turistov.

Práve obrovské množstvo chodcov križujúcich Ringstrasse spôsobuje dopravným plánovačom najväčší problém. Tak uzavreli vedľajšiu cestu pre autá, aby cyklisti jazdili po oboch stranách ulice, a nafarbili križovatky cyklotrasy a chodníka nazeleno.

Pokračujeme historickým centrom popred operu, galériu Albertina až k dunajskému kanálu. Niekde sú cyklotrasy len ohraničené pruhom na vozovke, inde vyvýšené na úroveň chodníka alebo vedené v protismere jednosmerky a naznačené len drobným piktogramom. Autá nás obiehajú aj rýchlo, vtedy nás však chráni cyklopruh.

Na cyklopriechode k lávke Siemens-Nixdorf-Steg ponad dunajský kanál svieti zelená. „Všimol som si, že ľudia tu často chodili na červenú, lebo nešli autá,“ hovorí dopravný inžinier Michael Szeiler. Do vozovky pred semaformi tak navrhol senzor – červenú na priechode už dostanú, až keď sa blíži auto. Takéto riešenia postupne nahradia tlačidlo na privolanie zelenej aj na ďalších priechodoch.

velocity076_res.jpg

Dotykové tlačidlo na semafore už nahradil tlakový senzor vo vozovke.

SME - AUTORKA

Na stanici aj v bytoch

Pokračujeme popri dunajskom kanáli, kde z tretieho prúdu pre autá vybudovali miesto na pozdĺžne parkovanie, cyklotrasu a chodník. Menší problém máme ako väčšia skupina cyklistov len na križovatkách, kde máme málo miesta na státie počas červenej.

Viedeň myslí na cyklistov aj pri rekonštruovaní železničných staníc. Stanica Praterstern je obkolesená cyklotrasou a má 280 parkovacích miest pre bicykle aj stanicu so zdieľanými bicyklami pre tých, ktorí do Viedne prídu vlakom. Nové počítadlo cyklistov ukazuje 15-tisíc za prvé 3 dni prevádzky.

Neďaleko stanice sú bytové domy postavené mestom Viedeň špeciálne pre cyklistov. Každé poschodie má miestnosť na odoženie bicyklov a stojany sú aj priamo pri dverách do bytov. „Museli tu urobiť núdzový východ po oboch stranách chodby, inak by dom nespĺňal požiarne normy,“ vysvetľuje Szeiler, ktorý v Bike City sám býva.

Byty v týchto domoch sú určené na dotovaný prenájom od mesta Viedeň. Na chodbe okolo nás prebicyklujú dve deti - v dome bývajú mnohé mladé rodiny, ktoré sa zapísali do zoznamu čakateľov a dostali byt za prijateľnú cenu nájmu. Mesto však ušetrilo pri stavbe domu vďaka zníženému počtu parkovacích miest. Na 100 bytov je ich tu len 56, zato na jeden byt pripadajú zhruba 3 miesta pre bicykel. „Zo začiatku tu neboli všetci cyklisti, ale bicyklovať začali,“ tvrdí Szeiler.

Exkurziu platili organizátori konferencie Velo-city 2013

velocity042_res.jpg

Viedeň môže na širokých uliciach vybudovať široké cyklocesty.

velocity026_res.jpg

Na bicyklové inovácie v meste upozorňujú bannery.

velocity049_res.jpg

O priestor na ulici sa delia motorové vozidlá, chodci, cyklisti, električky aj kone.

velocity066_res.jpg

Do väčšiny jednosmerných ciest majú cyklisti vjazd povolený aj v protismere.

velocity067_res.jpg

Piktogram v jednosmernej ulici.

velocity070_res.jpg

Cyklistická cesta vyvýšená na úroveň chodníka.

velocity072_res.jpg

Cyklisti majú vlastné semafory.

velocity082_res.jpg

Počítadlo cyklistov pri stanici Praterstern.

velocity088_res.jpg

Úschovňa bicyklov je na každom poschodí bytového domu Bike City.

velocity091_res.jpg

Väčšina obyvateľov Bike City svoje bicykle najradšej parkuje priamo vedľa dverí do bytu.

velocity094_res.jpg

Bicyklová záhradka v Bike City.

velocity102_res.jpg

Cyklocesta je od jazdného pruhu oddelená parkovacím pruhom.

velocity107_res.jpg

Vo Viedni funguje aj systém zdieľaných bicyklov.

velocity113_res.jpg

Značky so vzdialenosťami pre cyklistov.

FOTO - AUTORKA

Najčítanejšie na SME Bratislava


Inzercia - Tlačové správy


  1. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách
  2. Projekt Seberíniho: 60% vypredané ešte pred začiatkom kampane
  3. Hyundai Tucson Shadow určite nezostane v tieni.
  4. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to)
  5. Stačí len mechanické, alebo elektronické zabezpečenie vozidla?
  6. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  7. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  8. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy!
  9. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  10. Rastie nám pokrivená generácia?
  1. Poslanec Borguľa žiada vládu o podporu pre Bratislavu
  2. Otvorenie akademického roka 2017/2018 na EU v Bratislave
  3. Projekt Seberíniho: 60% vypredané ešte pred začiatkom kampane
  4. FSEV UK v Bratislave: Prax je súčasťou študijných programov
  5. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to)
  6. Hyundai Tucson Shadow určite nezostane v tieni.
  7. Stačí len mechanické, alebo elektronické zabezpečenie vozidla?
  8. Exkurzia odborárov a absolventov SvF STU v Bratislave 2017
  9. Zvolen: Zvolenčania myslia na zabezpečenie svojich domovov
  10. Detské zúbky sú veda
  1. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to) 6 003
  2. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 5 242
  3. Rastie nám pokrivená generácia? 2 995
  4. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 2 509
  5. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 1 499
  6. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy! 1 383
  7. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách 1 382
  8. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície? 1 155
  9. Kedy sa refinancovanie oplatí? 950
  10. Hyundai Tucson Shadow určite nezostane v tieni. 899