Bratislave chýba jednotný krízový manuál

V Česku majú jeden manuál pre krízové oblasti. U nás má každá inštitúcia vlastný a iný.

(Zdroj: Foto: SME - GABRIEL KUCHTA)

BRATISLAVA. Stúpajúca hladina Dunaja minulý týždeň ukázala, že Bratislava je pomerne dobre pripravená na veľkú vodu. Aj tak sa objavilo niekoľko problémov.

Jedným z nich bol nedostatok informácií. V krízových momentoch ľudia nevedeli, či môžu odpojiť v zatopenom dome elektrinu, keď majú na elektromere plombu a nechali prúd zapnutý.

V centre mesta zasa netušili, či ich vytopí spodná voda a pre istotu sa zásobili vrecami s pieskom, hoci zväčša zbytočne.

Český a slovenský manuál

Čiastočným riešením by mohol byť jednotný krízový manuál, aký v Česku vydalo ministerstvo vnútra. Na 31 stranách sú dôležité kontakty, rady, kedy sa obrátiť na políciu či na vojsko, ako likvidovať odpad po vode, kde hľadať finančnú aj psychologickú pomoc.

Evakuačný manuál slovenského ministerstva vnútra má dve strany. Kontakty s pomocou tam nie sú.

Krízové manuály ako sa správať počas prírodných či iných katastrof sú vo svete bežné. Na svojich internetových stránkach ich zverejňujú mestá či štátne a zdravotnícke inštitúcie.

Na weboch slovenských inštitúcií sme takéto manuály nenašli. Neznamená to však, že nimi nedisponujú. Mať krízový manuál prikazuje zákon.

Jednotný krízový manuál ktorý by občanov informoval o tom ako narábať s vodou, elektrinou, kde sa obrátiť o materiálnu pomoc, ako postupovať pri prevencii, ale aj čistení následkov povodní, kde vyhľadať psychológov či hygienikov k dispozícii nie je.

Teória a prax

V najpostihnutejšej mestskej časti Devíne, krízový plán majú. V praxi sa však veľmi neosvedčil. „Jedno je pekná teória a druhé je prax. Nebyť ochoty ľudí a dobrovoľníkov, ktorí nám pomohli aj s technickým zabezpečením odstraňovania následkov povodne, tak máme podstatne viac nahnevaných občanov. Určite budeme uvažovať ako by sa to dalo nastaviť účinnejšie,“ hovorí starostka Devína Ľubica Kolková.

Podrobným manuálom disponujú aj v Starom Meste.

„V prípade vzniku mimoriadnej udalosti majú obyvatelia informácie na webovej stránke mestskej časti a cez e-hlásnika, teda služby, pomocou ktorej môžu bezplatne dostávať všetky aktuálne informácie na e-mail alebo formou SMS správy,“ vysvetľuje hovorca Starého Mesta Tomáš Halán.

Staré mesto krízový manuál vďaka protipovodňovým opatreniam využilo len čiastočne.

Chcú zapracovať zlepšenia

Bratislavská vodárenská spoločnosť (BVS) má len vnútropodnikový manuál pre zamestnancov, čo počas povodne robiť pre ochranu odberateľov. Občanov v postihnutých oblastiach počas krízovej situácie informovali cez svoj web a média.

Pracovníkov na krízovej linke, na ktorých sa ľudia obracali s radami o pomoc, ale špeciálne s týmto plánom neoboznamujú.

„Povodňovým plánom pracovníci krízovej linky nemusia disponovať, lebo ich prácou je v prvom rade operatívne poradiť občanom, ktorý volajú na túto linku,“ upresňuje hovorca BVS Zenon Mikle. Ako im však poradia v krízovej situácii nespresnil.

Krízový manuál s radami pre občanov považuje BVS za zaujímavý podnet a do budúcnosti by ho radi vypracovali.

Krízový manuál má aj Západoslovenská energetika, no spolieha sa aj na uvedomelosť občanov.

„Ľudia nie sú hlúpi a vedia, že elektrina s vodou sa nemajú radi a odpoja svoje spotrebiče skôr, ako ich stúpajúca hladina zasiahne. Ak by to aj neurobili, robíme to my v ohrozených oblastiach v rozvodných skriniach a transfomačných staniciach,“ dopĺňa hovorca ZSE Ján Orlovský.

Podobne ako ostatné inštitúcie zvažuje do budúcnosti zlepšenia krízového manuálu.

Najčítanejšie na SME Bratislava


Inzercia - Tlačové správy


  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  4. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  6. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  8. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  9. Jarné prázdniny pri mori?
  10. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta
  1. S profesorom Michalom Miovským o prevencii závislostí
  2. Poslanci nevzdávajú boj proti herniam, chcú prísnu reguláciu
  3. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  4. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Dokázali by ste nakúpiť so zavretými očami?
  8. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  9. Stanovisko Klubu pre Bratislavu k zákazu hazardu v Bratislave
  10. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  1. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 11 718
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 6 567
  3. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 6 271
  4. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 044
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 5 734
  6. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 5 558
  7. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 5 340
  8. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 4 867
  9. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 616
  10. Jarné prázdniny pri mori? 2 994

Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop