SME
Piatok, 20. máj, 2022 | Meniny má Bernard

Električkou sa dnes deti vozili s lístkom za 50 halierov

Historická električka dnes jazdí ulicami mesta až do 18.00.

Električka odštartovala svoju cestu krátko po poludní, kedy sa z Námestia Ľudovíta Štúra vybrala ulicami mesta.Električka odštartovala svoju cestu krátko po poludní, kedy sa z Námestia Ľudovíta Štúra vybrala ulicami mesta. (Zdroj: TASR)

BRATISLAVA. Električkou sa dnes jazdilo s otvorenými dverami a do vozňa stačil lístok za jednu československú korunu. K Medzinárodnému dňu detí totiž Dopravný podnik Bratislava (DPB) vypravil do ulíc mesta historickú električku, ktorá ním jazdila pred 39 rokmi. Aj v daždivom počasí bola plná zvedavých detí.

Električka odštartovala svoju cestu krátko po poludní, kedy sa z Námestia Ľudovíta Štúra vybrala ulicami mesta. Zašla na Námestie SNP, Obchodnú aj Vazovovu ulicu. Cez tunel ju nakoniec neposlali, ako sa podľa vodiča električky prvotne zvažovalo.

SkryťVypnúť reklamu

Cestou naberala školákov s učiteľkami aj deti, ktoré práve na ňu čakali na zastávkach. Žiadny školák však necestoval na čierno, za to by mu hrozila pokuta 30 Kčs. Od dobovej sprievodkyne dostali deti žltý lístok za 50 československých halierov. Pre dospelých bol za korunu.

historickaelektrickaa_res.jpg

FOTO - TASR

"Vtedy platil lístok hodinu. Sprievodkyňa na ňom štikla pri nastupovaní dátum a čas. Minúty neboli, no ľudia to nezneužívali," hovorí Alžbeta Marmulová z DPB, ktorá dnes sprevádzala deti v dobovom kostýme. Časy, kedy ulicami Bratislavy takáto električka jazdila, si totiž ešte pamätá. "Vypomáhala som. Ak chýbala sila, išla som sprievodcovať," zaspomínala si. Vraví, že električka, v ktorej sa dnes vozili deti, premávala Bratislavou do konca mája 1974.

SkryťVypnúť reklamu

Deti dnes mohli klásť sprievodkyni aj vodičovi svoje otázky. Chceli vedieť, kedy električku vyrobili a aj to, prečo sú lístky zo 70-tych rokov väčšie ako dnes. Hluk počas jazdy im neprekážal. Z červených sedačiek, umiestnených pozdĺžne vo vozni, mávali z okien.

"Kedysi bolo lepšie, keď sa sedelo oproti sebe. Mohlo sa viac podebatovať, ale aj ľudia boli lepší, ako sú dnes," vraví sprievodkyňa. Historická električka dnes deti vozila s otvorenými dverami. "V lete sa nezatvárali, jazdilo sa pomalšie, iba v zime, keď boli fujavice."

historickaelektrickadeti_res.jpg

FOTO - TASR

Deti sa mohli prísť pozrieť aj na to, aká sa dobová električka ovládala. "To je ako kormidlo na lodi," ukazovali malí školáci na páku, ktorá slúžila ako mechanická brzda. Rozdiel v riadení v porovnaní so súčasnými električkami bol aj na pohľad výrazný.

SkryťVypnúť reklamu

Vodič Peter Hronček hovorí, že pri starších električkách bola brzdná dráha podstatne dlhšia. "Vodič teda musel pozerať dosť ďaleko pred seba a sledovať situáciu na ceste," povedal pre TASR. Električku šoféroval postojačky, jednou rukou pridával odporové stupne podľa rýchlosti, druhou mechanicky brzdil. "Ak však s električkou idem príliš rýchlo, veľkú účinnosť mechanická brzda nemá," pripustil. Ako rýchlo ide mu však nepíše žiadny prístroj, musí to vedieť odhadom.

Historická električka dnes jazdí ulicami mesta až do 18.00 h. V polhodinových intervaloch ju môžu Bratislavčania vidieť na trase Nám. Ľ. Štúra - Šafárikovo námestie - Štúrova - Nám. SNP - Obchodná - Radlinského - Vazovova - Krížna - Špitálska Jesenského.

Vo vlastných dielňach Dopravného podniku mesta Bratislavy bola vyrobená v roku 1958, v premávke jazdí v súprave s rekonštruovaným vlečným vozňom SGP 135.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Vydavateľstvo Petit Press so štyrmi Novinárskymi cenami
  2. Stovky hodín výcviku. Stať sa gondolierom je zaslúžená prestíž
  3. Contact Center Hub a Ncontactcenter od NFON
  4. Volkswagen ID.5 prináša nový softvér aj pre staršie modely
  5. Do čoho sa oplatí investovať, aby ste ušetrili na energiách?
  6. Šprintérsky duel IONIQ 5 vs i30 N Performance má víťaza
  7. MS v hokeji: TV Tipsport + špeciálna kurzová ponuka!
  8. Obnovené lety do Marsa Alam. Po dvoch rokoch opäť víta turistov
  1. Gestačný diabetes mellitus
  2. Vydavateľstvo Petit Press so štyrmi Novinárskymi cenami
  3. Stovky hodín výcviku. Stať sa gondolierom je zaslúžená prestíž
  4. Do finále McDonald´s Cupu sa prebojovalo mužstvo z Víťaza
  5. Garmin vyrobil cykloradar Varia RCT715 s bezpečnostnou kamerou
  6. Obľúbená pracovná agentúra Work Service nezmizla
  7. Župné mestečko ovládne krajské mesto aj celý Abov. Už zajtra
  8. 5 najčastejších chýb pri zateplení šikmej strechy: vyhnite sa im
  1. Obnovené lety do Marsa Alam. Po dvoch rokoch opäť víta turistov 7 205
  2. Do čoho sa oplatí investovať, aby ste ušetrili na energiách? 6 186
  3. Odišlo už štvrť milióna mladých ľudí. Má Slovensko budúcnosť? 5 697
  4. Stovky hodín výcviku. Stať sa gondolierom je zaslúžená prestíž 1 597
  5. Príliš veľa vitamínov škodí zdraviu, majte ich pod kontrolou 1 407
  6. Šprintérsky duel IONIQ 5 vs i30 N Performance má víťaza 1 183
  7. 5 najčastejších chýb pri zateplení fasády: zabráňte im 1 159
  8. McDonald´s Cup pozná víťazný tím z Košického kraja 987
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Ľudmila Križanovská: Žobráci v centre Bratislavy. Ľudia v núdzi alebo príživníci?
  2. Daniel Bíro: V Bratislave malo byť metro. Aké sú história a súčasnosť tohto projektu?
  3. Anton Sládek: Bratislava - Vysoká ulica včera a dnes
  4. Anton Sládek: Bratislava - Hviezdoslavovo námestie
  5. Milota Sidorová: Toto mesto v Taliansku založilo Kanceláriu pre čas. Čaká to aj Bratislavu?
  6. Anton Sládek: Bratislava - Heydukova ulica
  7. Anton Sládek: Dunaj XIII. Most Apollo a okolo
  8. Matej Vagač: Ukradnutý verejný priestor. V Horskom parku sú porušené vlastnícke práva.
  1. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť I) 17 115
  2. Vladimír Benčík: Zvitky od Mŕtveho mora - boli napísané pred 2000 rokmi, predpovedajú apokalypsu? 10 951
  3. Jana Melišová: Pomalý pád na Wall Street sa zrejme ešte neskončil 9 725
  4. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť II) 5 267
  5. Ivan Beňovič: Sankcie voči oligarchom vojnu na Ukrajine nezastavia 4 093
  6. Jana Melišová: Skutočná cena za vojnu 3 974
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925) 3 133
  8. Miroslav Kocúr: Pápež sa pomýlil 2 874
  1. Jiří Ščobák: Víte, co je Gerasimova doktrína?
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925)
  3. Jiří Ščobák: Vydrží Rusko dlhú ekonomickú vojnu? Nevyčerpajú sa spojenci?
  4. Jiří Ščobák: Jaká je situace na linii dotyku? Pomůže Rusku mobilizace?
  5. Jiří Ščobák: Mohu zemřít, ale nebudu žít jako otrok
  6. Adam Valček: Pri čudnom zákroku na súde sa NAKA pokúšala zmocniť utajených dokumentov
  7. Jiří Ščobák: Sú reformy Igora Matoviča (zvýšené prídavky na deti a daňové bonusy pre pracujúcich rodičov) dobrý nápad?
  8. Jiří Ščobák: Sluha národa: Recenze 1. řady seriálu s Volodymyrom Zelenskym
SkryťZatvoriť reklamu