SME
Streda, 27. január, 2021 | Meniny má BohušKrížovkyKrížovky

Električkou sa dnes deti vozili s lístkom za 50 halierov

Historická električka dnes jazdí ulicami mesta až do 18.00.

Električka odštartovala svoju cestu krátko po poludní, kedy sa z Námestia Ľudovíta Štúra vybrala ulicami mesta.Električka odštartovala svoju cestu krátko po poludní, kedy sa z Námestia Ľudovíta Štúra vybrala ulicami mesta. (Zdroj: TASR)

BRATISLAVA. Električkou sa dnes jazdilo s otvorenými dverami a do vozňa stačil lístok za jednu československú korunu. K Medzinárodnému dňu detí totiž Dopravný podnik Bratislava (DPB) vypravil do ulíc mesta historickú električku, ktorá ním jazdila pred 39 rokmi. Aj v daždivom počasí bola plná zvedavých detí.

Električka odštartovala svoju cestu krátko po poludní, kedy sa z Námestia Ľudovíta Štúra vybrala ulicami mesta. Zašla na Námestie SNP, Obchodnú aj Vazovovu ulicu. Cez tunel ju nakoniec neposlali, ako sa podľa vodiča električky prvotne zvažovalo.

Skryť Vypnúť reklamu

Cestou naberala školákov s učiteľkami aj deti, ktoré práve na ňu čakali na zastávkach. Žiadny školák však necestoval na čierno, za to by mu hrozila pokuta 30 Kčs. Od dobovej sprievodkyne dostali deti žltý lístok za 50 československých halierov. Pre dospelých bol za korunu.

historickaelektrickaa_res.jpg

FOTO - TASR

"Vtedy platil lístok hodinu. Sprievodkyňa na ňom štikla pri nastupovaní dátum a čas. Minúty neboli, no ľudia to nezneužívali," hovorí Alžbeta Marmulová z DPB, ktorá dnes sprevádzala deti v dobovom kostýme. Časy, kedy ulicami Bratislavy takáto električka jazdila, si totiž ešte pamätá. "Vypomáhala som. Ak chýbala sila, išla som sprievodcovať," zaspomínala si. Vraví, že električka, v ktorej sa dnes vozili deti, premávala Bratislavou do konca mája 1974.

Skryť Vypnúť reklamu

Deti dnes mohli klásť sprievodkyni aj vodičovi svoje otázky. Chceli vedieť, kedy električku vyrobili a aj to, prečo sú lístky zo 70-tych rokov väčšie ako dnes. Hluk počas jazdy im neprekážal. Z červených sedačiek, umiestnených pozdĺžne vo vozni, mávali z okien.

"Kedysi bolo lepšie, keď sa sedelo oproti sebe. Mohlo sa viac podebatovať, ale aj ľudia boli lepší, ako sú dnes," vraví sprievodkyňa. Historická električka dnes deti vozila s otvorenými dverami. "V lete sa nezatvárali, jazdilo sa pomalšie, iba v zime, keď boli fujavice."

historickaelektrickadeti_res.jpg

FOTO - TASR

Deti sa mohli prísť pozrieť aj na to, aká sa dobová električka ovládala. "To je ako kormidlo na lodi," ukazovali malí školáci na páku, ktorá slúžila ako mechanická brzda. Rozdiel v riadení v porovnaní so súčasnými električkami bol aj na pohľad výrazný.

Skryť Vypnúť reklamu

Vodič Peter Hronček hovorí, že pri starších električkách bola brzdná dráha podstatne dlhšia. "Vodič teda musel pozerať dosť ďaleko pred seba a sledovať situáciu na ceste," povedal pre TASR. Električku šoféroval postojačky, jednou rukou pridával odporové stupne podľa rýchlosti, druhou mechanicky brzdil. "Ak však s električkou idem príliš rýchlo, veľkú účinnosť mechanická brzda nemá," pripustil. Ako rýchlo ide mu však nepíše žiadny prístroj, musí to vedieť odhadom.

Historická električka dnes jazdí ulicami mesta až do 18.00 h. V polhodinových intervaloch ju môžu Bratislavčania vidieť na trase Nám. Ľ. Štúra - Šafárikovo námestie - Štúrova - Nám. SNP - Obchodná - Radlinského - Vazovova - Krížna - Špitálska Jesenského.

Vo vlastných dielňach Dopravného podniku mesta Bratislavy bola vyrobená v roku 1958, v premávke jazdí v súprave s rekonštruovaným vlečným vozňom SGP 135.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  2. INEKO: Základná škola v Svätom Jure je najlepšia na Slovensku
  3. Hygge ako životný štýl
  4. Za špičkovým produktom na podporu imunity sú talentovaní Slováci
  5. Viete, ako správne umyť ovocie? Čistá voda stačiť nemusí
  6. Ochrana prírody na Slovensku má nové ocenenie
  7. Ako spoznať ekologickejšie potraviny? Radí odborník
  8. Pandemická kríza urobila obrovské PR online vzdelávaniu
  9. Absolventi Paneurópskej vysokej školy majú takmer najvyšší plat
  10. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  1. Viete, ako správne umyť ovocie? Čistá voda stačiť nemusí
  2. Závod zamestnáva 500 ľudí. Tatravagónka v Trebišove má 50 rokov
  3. Spoločnosť BILLA v novom e-booku radí, ako sa stravovovať zdravo
  4. Počas koronakrízy vzrástli obavy z dopadov práceneschopnosti
  5. Za špičkovým produktom na podporu imunity sú talentovaní Slováci
  6. Ochrana prírody na Slovensku má nové ocenenie
  7. Ako spoznať ekologickejšie potraviny? Radí odborník
  8. Budovanie zelenej značky
  9. Arval Slovakia: Spoliehajú na nás firmy z kľúčových sektorov
  10. INEKO: Základná škola v Svätom Jure je najlepšia na Slovensku
  1. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 21 005
  2. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 20 690
  3. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 17 872
  4. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 8 621
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 8 238
  6. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 7 960
  7. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 7 465
  8. Ohlúpli sme počas Covid roka? 7 316
  9. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 7 182
  10. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020 7 051
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu