SME
Piatok, 23. október, 2020 | Meniny má AlojziaKrížovkyKrížovky

Električkou sa dnes deti vozili s lístkom za 50 halierov

Historická električka dnes jazdí ulicami mesta až do 18.00.

Električka odštartovala svoju cestu krátko po poludní, kedy sa z Námestia Ľudovíta Štúra vybrala ulicami mesta.Električka odštartovala svoju cestu krátko po poludní, kedy sa z Námestia Ľudovíta Štúra vybrala ulicami mesta. (Zdroj: TASR)

BRATISLAVA. Električkou sa dnes jazdilo s otvorenými dverami a do vozňa stačil lístok za jednu československú korunu. K Medzinárodnému dňu detí totiž Dopravný podnik Bratislava (DPB) vypravil do ulíc mesta historickú električku, ktorá ním jazdila pred 39 rokmi. Aj v daždivom počasí bola plná zvedavých detí.

Električka odštartovala svoju cestu krátko po poludní, kedy sa z Námestia Ľudovíta Štúra vybrala ulicami mesta. Zašla na Námestie SNP, Obchodnú aj Vazovovu ulicu. Cez tunel ju nakoniec neposlali, ako sa podľa vodiča električky prvotne zvažovalo.

Skryť Vypnúť reklamu

Cestou naberala školákov s učiteľkami aj deti, ktoré práve na ňu čakali na zastávkach. Žiadny školák však necestoval na čierno, za to by mu hrozila pokuta 30 Kčs. Od dobovej sprievodkyne dostali deti žltý lístok za 50 československých halierov. Pre dospelých bol za korunu.

historickaelektrickaa_res.jpg

FOTO - TASR

"Vtedy platil lístok hodinu. Sprievodkyňa na ňom štikla pri nastupovaní dátum a čas. Minúty neboli, no ľudia to nezneužívali," hovorí Alžbeta Marmulová z DPB, ktorá dnes sprevádzala deti v dobovom kostýme. Časy, kedy ulicami Bratislavy takáto električka jazdila, si totiž ešte pamätá. "Vypomáhala som. Ak chýbala sila, išla som sprievodcovať," zaspomínala si. Vraví, že električka, v ktorej sa dnes vozili deti, premávala Bratislavou do konca mája 1974.

Skryť Vypnúť reklamu

Deti dnes mohli klásť sprievodkyni aj vodičovi svoje otázky. Chceli vedieť, kedy električku vyrobili a aj to, prečo sú lístky zo 70-tych rokov väčšie ako dnes. Hluk počas jazdy im neprekážal. Z červených sedačiek, umiestnených pozdĺžne vo vozni, mávali z okien.

"Kedysi bolo lepšie, keď sa sedelo oproti sebe. Mohlo sa viac podebatovať, ale aj ľudia boli lepší, ako sú dnes," vraví sprievodkyňa. Historická električka dnes deti vozila s otvorenými dverami. "V lete sa nezatvárali, jazdilo sa pomalšie, iba v zime, keď boli fujavice."

historickaelektrickadeti_res.jpg

FOTO - TASR

Deti sa mohli prísť pozrieť aj na to, aká sa dobová električka ovládala. "To je ako kormidlo na lodi," ukazovali malí školáci na páku, ktorá slúžila ako mechanická brzda. Rozdiel v riadení v porovnaní so súčasnými električkami bol aj na pohľad výrazný.

Skryť Vypnúť reklamu

Vodič Peter Hronček hovorí, že pri starších električkách bola brzdná dráha podstatne dlhšia. "Vodič teda musel pozerať dosť ďaleko pred seba a sledovať situáciu na ceste," povedal pre TASR. Električku šoféroval postojačky, jednou rukou pridával odporové stupne podľa rýchlosti, druhou mechanicky brzdil. "Ak však s električkou idem príliš rýchlo, veľkú účinnosť mechanická brzda nemá," pripustil. Ako rýchlo ide mu však nepíše žiadny prístroj, musí to vedieť odhadom.

Historická električka dnes jazdí ulicami mesta až do 18.00 h. V polhodinových intervaloch ju môžu Bratislavčania vidieť na trase Nám. Ľ. Štúra - Šafárikovo námestie - Štúrova - Nám. SNP - Obchodná - Radlinského - Vazovova - Krížna - Špitálska Jesenského.

Vo vlastných dielňach Dopravného podniku mesta Bratislavy bola vyrobená v roku 1958, v premávke jazdí v súprave s rekonštruovaným vlečným vozňom SGP 135.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. 5 vecí, ktoré definujú prémiové bývanie
  2. Vitajte v postapokalyptickom svete
  3. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  4. Downtown Bratislavy sa rozrastie o nový rezidenčný projekt
  5. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte?
  6. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh
  7. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  8. Programátori prezradili, čo ich v práci najviac motivuje
  9. NAŽIVO: Čo čaká ekonomiku? Sledujte #akonato konferenciu
  10. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  1. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh
  2. Najnovšie technológie a inovácie na Gemeri? Normálka
  3. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  4. Nové laboratórium ekonomického experimentálneho výskumu na EUBA
  5. Programátori prezradili, čo ich v práci najviac motivuje
  6. 5 vecí, ktoré definujú prémiové bývanie
  7. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  8. Úprava osobného motorového vozidla
  9. Important information for Brazilians living in Slovakia
  10. Prečo sú dnes ryby také dôležité?
  1. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 17 480
  2. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 16 125
  3. Rysy navštívi päťtisíc ľudí denne. Ako vyzerá denný chod chaty 12 834
  4. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 12 107
  5. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 11 948
  6. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte? 10 895
  7. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 10 136
  8. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 9 601
  9. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 9 506
  10. Hodnotenie profesionála: Ako obstáli obľúbené hotely v Tatrách? 9 354
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu