BRATISLAVA. Nová podoba, farba i rozloženie. Bratislava plánuje zmeniť podobu trhov, ktoré sezónne organizuje na Hlavnom, Františkánskom a Primaciálnom námestí v historickom centre. Iné by mali byť už na najbližšie vianočné trhy. Ako budú vyzerať riešia architekti a dizajnéri.
Anonymnú ideovú architektonicko-dizajnérsku súťaž vypísalo v marci hlavné mesto, návrhy zbiera ešte do 30. mája.
Nové stánky chce mesto zaplatiť z vlaňajších výnosov za vianočné trhy, vraví Ľubomír Andrassy, riaditeľ kancelárie primátora, ktorý je za hlavné mesto aj členom výberovej komisie. Na ich výrobu má ísť 265-tisíc eur.
Hovorca mesta Stanislav Ščepán dodáva, že s nákladmi mesto ráta vo svojom tohtoročnom rozpočte.
Miesto pre WC i pódium
Súťaž nemá podľa Andrassyho priniesť len nový dizajn stánkov, pultov, vrátene smetných košov, ale architekti a dizajnéri majú riešiť napríklad aj miesto pre vianočný stromček či pódium, ktoré stojí na námestí počas trhov a akcií. Hľadať majú i vhodné miesto pre mobilné toalety na Františkánom námestí, zázemie či detský trh a tvorivé dielne. Zmeniť sa má aj osvetlenie.
Návrh má zohľadniť historické budovy na námestí, rešpektovať Mariánsky stĺp a Rolandovu fontánu, celé riešenie má byť bezbariérové.
„Súťaž prinesie nielen nový koncept riešenia samotných vianočných trhov, ale mesto sa rozhodlo takto získať ideový návrh na multifunkčné sezónne stánky,“ vraví hlavná architektka Ingrid Konrad, ktorá je za mesto tiež vo výberovej komisii. Mali by sa teda dať použiť na rôzne trhy ako veľkonočné, vinárske, farmárske či iné podujatia.
Menej je viac
Maximálnu cenu jedného stánku určilo hlavné mesto na 2500 eur. Konrad vraví, že pri organizovaní súťaže sa riadia heslom „menej je niekedy viac.“
Mesto podľa architektky nechce, aby bolo centrum Bratislavy stánkami zapchaté. „Chceme, aby kvantitu prekonala kvalita.“
Nemá sa to vraj týkať len architektúry a verejného priestoru, ale aj ponuky občerstvenia a predávaného tovaru.
Podmienky súťaže počítajú s 80 stánkami, pričom asi 60 percent z nich majú počas Vianoc obsadiť suveníry a darčeky. Na posledných mestských vianočných trhoch stálo 84 stánkov.
Stánky vlani menilo aj bratislavské Staré Mesto, ktoré organizuje trhy na susednom Hviezdoslavovom námestí. Výroba 18 stánkov stála 33 988 eur.
Zmenia sa aj stánky trhov.
FOTO SME - GABRIEL KUCHTA