SME

Trolejbusy si zatiaľ prenajmú

Dopravný podnik Bratislava si ide prenajať desať trolejbusov. Kým nevysúťaží nové, nahradí takto prestarnuté vozidlá. Z nich už sú niektoré neopraviteľné.

Trolejbusy si chcú zatiaľ požičiať.Trolejbusy si chcú zatiaľ požičiať. (Zdroj: ILUSTRAČNÉ SME - PETER ŽÁKOVIČ)

BRATISLAVA. Prenajaté trolejbusy plánuje bratislavský dopravný podnik (DPB) do premávky zaradiť najviac na rok a pol. Prioritne majú vykryť linky, na ktorých od marca jazdia autobusy.

Na prenájom vozidiel DPB už vyhlásil verejné obstarávanie. "Ide o 10 trolejbusov, ale môžeme si nakoniec požičať aj menej. Na trolejbusoch sa ešte robí a možno sa niektoré podarí opraviť," uviedla pre TASR hovorkyňa DPB Agáta Staneková.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Podnik hľadá najviac šesť trolejbusov typu 15Tr a štyri typu 14Tr po generálnej rekonštrukcii. Hodnota zákazky je 1.629.000 eur. "Cena je maximálna možná, platiť sa bude za kilometre," dodáva Staneková. Požičať si chcú trolejbusy preto, lebo viaceré sa im po zime pokazili.

SkryťVypnúť reklamu

Z autobusov naspäť do trolejbusov

Prestarnuté trolejbusy v marci na niektorých linkách nahradil DPB autobusmi. Pre kritický stav vozidiel nedokázal zabezpečiť ich dennú výpravu.

Najprv podnik uvažoval, že na trolejbusových linkách 201, 202, 206 a 208 predĺži intervaly medzi spojmi. Nakoniec nasadil do premávky niekoľko plynových autobusov Karosa.

" Cestujúci sa na náhradné Karosy nesťažujú, keďže však ide o prestarnuté vozidlá, môžu nastať v dennej premávke poruchy, " odpovedala na otázky redakcie SME Staneková. Za týmto účelom má DPB každodenne pripravené záložné vozidlá, ktoré ihneď suplujú odstavené tak, aby cestujúci výpadky v grafikone nepocítili.

Staneková potvrdila, že práve na linky v súčasnosti obsluhované Karosami by mali ísť prenajaté trolejbusy prioritne.

SkryťVypnúť reklamu

Niektoré vozidlá opravia

Dopravný podnik zatiaľ opravil jeden z pokazených trolejbusov. " Nemal natoľko závažné poškodenie. Ostatné vozidlá si vyžadujú technologicky aj časovo náročnejšie opravy," uviedla Staneková. Na opravu ich ešte čaká šesť.

DPB podľa slov hovorkyne vyvíja maximálne úsilie na to, aby mohli byť poškodené trolejbusy opätovne zaradené do prevádzky čo najskôr. Opravu jedného vozidla DPB odhaduje približne na jeden až dva týždne.

"Je viac ako pravdepodobné, že niektoré vozidlá sa do premávky už nevrátia, " upozornila Staneková a dodala, že už teraz evidujú šesť trolejbusov, ktoré sú neopraviteľné.

Zrušený trolejbusový tender

Osem desiatok nových trolejbusov za vyše 70 miliónov euro už podnik obstaráva od novembra minulého roka. Prvú súťaž mu zrušil Úrad pre verejné obstarávanie (ÚVO).

SkryťVypnúť reklamu

Argumentoval tým, že DPB postupoval v tendri v rozpore s princípmi nediskriminácie a transparentnosti. Zvýhodnený mal byť napríklad uchádzač, ktorý ponúkne karosériu s piatimi dverami.

Česká Škoda Electric sa mala do súťaže prihlásiť s karosériou od SOR Libchavy, ktorá je blízka finančnej skupine J&T.

Za zrušenie súťaže bol ešte pred rozhodnutím ÚVO aj primátor Milan Ftáčnik (nezávislý s podporou Smeru), ktorý sa takto rozhodol po rokovaní s ministrom dopravy. Trolejbusy by Európska únia totiž pre pochybenia nemusela preplatiť.

DPB sa bráni, že vo vyhlásených tendroch postupoval zákonným spôsobom a hovorí o politizácii suťaže. "Celý proces sa tým narušil a prestal byť vnímaný aj v očiach verejnosti ako transparentný."

Podnik zároveň argumentuje, že prihlásenie jedného uchádzača do súťaže nie je zákonným dôvodom na zrušenie súťaže a odmieta tvrdenie, že v tendri mal byť zvýhodnený jeden výrobca.

Prečítajte si aj o tendri DPB na električky

Druhý pokus

Peniaze z eurofondov sa musia vyčerpať do konca roku 2015. "Je tu časový priestor na to, aby sme súťaž zopakovali," uviedol vo februári Ftáčnik.

Minulý mesiac vyhlásil DPB súťaž znova. Kritériá na vyhodnotenie ponúk DPB zmenil, upravil bodové hodnotenie. Do druhej súťaže môžu uchádzači predkladať svoje ponuky do 27. mája.

Staneková hovorí, že ak sa podniku podarí nakúpiť nové trolejbusy, v prenájme vozidiel sa už pokračovať nebude. Na ponuky k prenájmu trolejbusov bude čakať do 1. júla, v ten deň otvorí aj obálky.

Autor: lj

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Hyundai má neodolateľné zľavy. Ušetríte tisícky eur
  2. Čo bude toto leto in?
  3. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  4. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  5. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  6. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  7. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  8. Kam smerujú peniaze bohatých?
  1. Hyundai má neodolateľné zľavy. Ušetríte tisícky eur
  2. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život?
  3. Čo bude toto leto in?
  4. Najkrajšie letné túry, cyklotrasy, jazerá a pamiatky v Rakúsku
  5. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  6. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  7. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum
  8. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  1. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie 9 398
  2. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je 8 944
  3. Kam smerujú peniaze bohatých? 5 534
  4. Hyundai má neodolateľné zľavy. Ušetríte tisícky eur 5 182
  5. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú 4 075
  6. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum 3 332
  7. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život? 2 788
  8. Crème de la Crème štartuje už čoskoro 2 415
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  2. Ľuboš Vodička: Bratislavský Robinson Karl Jetting
  3. Juraj Mravec: Projekt Nového Lida nereflektuje záujmy Petržalky
  4. Pavol Pálfy: Úradná tabuľa - zákonná povinnosť alebo služba pre občana?
  5. Danica Chames: Zbláznili sa, šli na dovolenku do Bratislavy
  6. Radko Mačuha: Sídlisko, kvôli ktorému bolo zbúrané podhradie. ( cyklus bratislavská krutosť)
  7. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  8. Michal Drotován: Môže byť Bratislava 15-minútové mesto?
  1. Viktor Pamula: Slovenský zväz ľadovej hanby 17 362
  2. Anna Brawne: Pridrahý Robo, nebolo tých klamstiev už dosť? 8 412
  3. Natália Milanová: Nové záchody na ministerstve kultúry smrdia. Poriadne smrdia. 8 363
  4. Ivan Čáni: Pobavený Fico ako nevinné batoľa. 8 072
  5. Branko Štefanatný: Hráči z KHL nie, Šatan nie! 7 115
  6. Vladimír Čuchran: Správanie sa pri nákupoch. Až sa nabudúce v obchode zahľadíte na "krtkovanie" v potravinách. Možno návod, chvíľa na zamyslenie. Dôchodca v obchode. 5 918
  7. Vladimír Bojničan: Z výkalov bič neupletieš – ani keby opozícia zrovna začala znášať zlaté vajíčka 5 628
  8. Ján Valchár: O Istanbule a vybrakovaných skladoch tankov 5 582
  1. Marian Nanias: X (Röntgenové) lúče, alebo Gama žiarenie? Aký je rozdiel...
  2. Marcel Rebro: Nebezpečný terorista s valaškou a mierumilovný rasista so samopalom
  3. Anna Brawne: Pán minister, to naše zdravotníctvo som už zachránila ja, preto je najvyšší čas, aby ste zo seba prestali robiť šaša!
  4. Roman Kebísek: Štefánikova priateľka Weissová o ňom: Je to dobyvateľ
  5. Radko Mačuha: Fico je kráľ politickej džungle.
  6. INESS: Energetická pomoc – adresnosť v nedohľadne
  7. Věra Tepličková: "I napriek tomu, že ste žena, buďte slušná."
  8. Radko Mačuha: Šmejdi" sa menia. Predražené hrnce nahradili politikou.
SkryťZatvoriť reklamu