Trolejbusy si zatiaľ prenajmú

Dopravný podnik Bratislava si ide prenajať desať trolejbusov. Kým nevysúťaží nové, nahradí takto prestarnuté vozidlá. Z nich už sú niektoré neopraviteľné.

Trolejbusy si chcú zatiaľ požičiať.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ SME - PETER ŽÁKOVIČ)

BRATISLAVA. Prenajaté trolejbusy plánuje bratislavský dopravný podnik (DPB) do premávky zaradiť najviac na rok a pol. Prioritne majú vykryť linky, na ktorých od marca jazdia autobusy.

Na prenájom vozidiel DPB už vyhlásil verejné obstarávanie. "Ide o 10 trolejbusov, ale môžeme si nakoniec požičať aj menej. Na trolejbusoch sa ešte robí a možno sa niektoré podarí opraviť," uviedla pre TASR hovorkyňa DPB Agáta Staneková.

Podnik hľadá najviac šesť trolejbusov typu 15Tr a štyri typu 14Tr po generálnej rekonštrukcii. Hodnota zákazky je 1.629.000 eur. "Cena je maximálna možná, platiť sa bude za kilometre," dodáva Staneková. Požičať si chcú trolejbusy preto, lebo viaceré sa im po zime pokazili.

Z autobusov naspäť do trolejbusov

Prestarnuté trolejbusy v marci na niektorých linkách nahradil DPB autobusmi. Pre kritický stav vozidiel nedokázal zabezpečiť ich dennú výpravu.

Najprv podnik uvažoval, že na trolejbusových linkách 201, 202, 206 a 208 predĺži intervaly medzi spojmi. Nakoniec nasadil do premávky niekoľko plynových autobusov Karosa.

" Cestujúci sa na náhradné Karosy nesťažujú, keďže však ide o prestarnuté vozidlá, môžu nastať v dennej premávke poruchy, " odpovedala na otázky redakcie SME Staneková. Za týmto účelom má DPB každodenne pripravené záložné vozidlá, ktoré ihneď suplujú odstavené tak, aby cestujúci výpadky v grafikone nepocítili.

Staneková potvrdila, že práve na linky v súčasnosti obsluhované Karosami by mali ísť prenajaté trolejbusy prioritne.

Niektoré vozidlá opravia

Dopravný podnik zatiaľ opravil jeden z pokazených trolejbusov. " Nemal natoľko závažné poškodenie. Ostatné vozidlá si vyžadujú technologicky aj časovo náročnejšie opravy," uviedla Staneková. Na opravu ich ešte čaká šesť.

DPB podľa slov hovorkyne vyvíja maximálne úsilie na to, aby mohli byť poškodené trolejbusy opätovne zaradené do prevádzky čo najskôr. Opravu jedného vozidla DPB odhaduje približne na jeden až dva týždne.

"Je viac ako pravdepodobné, že niektoré vozidlá sa do premávky už nevrátia, " upozornila Staneková a dodala, že už teraz evidujú šesť trolejbusov, ktoré sú neopraviteľné.

Zrušený trolejbusový tender

Osem desiatok nových trolejbusov za vyše 70 miliónov euro už podnik obstaráva od novembra minulého roka. Prvú súťaž mu zrušil Úrad pre verejné obstarávanie (ÚVO).

Argumentoval tým, že DPB postupoval v tendri v rozpore s princípmi nediskriminácie a transparentnosti. Zvýhodnený mal byť napríklad uchádzač, ktorý ponúkne karosériu s piatimi dverami.

Česká Škoda Electric sa mala do súťaže prihlásiť s karosériou od SOR Libchavy, ktorá je blízka finančnej skupine J&T.

Za zrušenie súťaže bol ešte pred rozhodnutím ÚVO aj primátor Milan Ftáčnik (nezávislý s podporou Smeru), ktorý sa takto rozhodol po rokovaní s ministrom dopravy. Trolejbusy by Európska únia totiž pre pochybenia nemusela preplatiť.

DPB sa bráni, že vo vyhlásených tendroch postupoval zákonným spôsobom a hovorí o politizácii suťaže. "Celý proces sa tým narušil a prestal byť vnímaný aj v očiach verejnosti ako transparentný."

Podnik zároveň argumentuje, že prihlásenie jedného uchádzača do súťaže nie je zákonným dôvodom na zrušenie súťaže a odmieta tvrdenie, že v tendri mal byť zvýhodnený jeden výrobca.

Prečítajte si aj o tendri DPB na električky

Druhý pokus

Peniaze z eurofondov sa musia vyčerpať do konca roku 2015. "Je tu časový priestor na to, aby sme súťaž zopakovali," uviedol vo februári Ftáčnik.

Minulý mesiac vyhlásil DPB súťaž znova. Kritériá na vyhodnotenie ponúk DPB zmenil, upravil bodové hodnotenie. Do druhej súťaže môžu uchádzači predkladať svoje ponuky do 27. mája.

Staneková hovorí, že ak sa podniku podarí nakúpiť nové trolejbusy, v prenájme vozidiel sa už pokračovať nebude. Na ponuky k prenájmu trolejbusov bude čakať do 1. júla, v ten deň otvorí aj obálky.

Najčítanejšie na SME Bratislava


Inzercia - Tlačové správy


  1. Atos a Google Cloud nadviazali globálne partnerstvo
  2. NBS od leta opäť sprísňuje hypotéky. Viete čo vás čaká?
  3. Za palivo Shell BMW domov
  4. Košice majú svoju prvú Kozlovnu s najdlhším výčapom
  5. V špeciálnom kole sú vyčlenené 4 milióny € pre kotly a čerpadlá
  6. Adlerova - dobré miesto pre rodinu na Furči sa už stavia
  7. Aj staršie životné poistenie môže mať nové výhody
  8. 7 miest, kde ešte stále môžete zažiť cisárske Rakúsko
  9. Nukleárna magnetická rezonančná liečba znova v Košiciach
  10. Reportáž: Ako sa robia balené bagety? Zisťovali sme vo fabrike
  1. Atos a Google Cloud nadviazali globálne partnerstvo
  2. Košice majú svoju prvú Kozlovnu s najdlhším výčapom
  3. Plynové kondenzačné kotly IMMERGAS „šité na mieru“
  4. V špeciálnom kole sú vyčlenené 4 milióny € pre kotly a čerpadlá
  5. NBS od leta opäť sprísňuje hypotéky. Viete čo vás čaká?
  6. Adlerova - dobré miesto pre rodinu na Furči sa už stavia
  7. Naše finančné družstvo zveľaďuje svoje aktíva
  8. Obchodník roka: Najvyššie ocenenie si piatykrát odnáša Martinus
  9. Za palivo Shell BMW domov
  10. Shell ponúkne najrýchlejšie dobíjanie elektromobilov v Európe
  1. Reportáž: Ako sa robia balené bagety? Zisťovali sme vo fabrike 22 403
  2. Plánujete zmeniť lekára? Na toto sa potrebujete pripraviť 17 425
  3. Desať obľúbených multistop zájazdov do celého sveta 14 071
  4. Aká je skutočná pravda o Partners Group Sk? 11 729
  5. 7 miest, kde ešte stále môžete zažiť cisárske Rakúsko 7 417
  6. Firmy, pri ktorých sa nemusíte obávať dvojakej kvality potravín 6 147
  7. Nový rekord SME.sk: Za 2 roky takmer 2-krát viac predplatiteľov 5 224
  8. Tieto dizajnové hrnčeky a poháre na kávu ocení každý 4 164
  9. Tri pravidlá, na ktoré inovatívne firmy nikdy nezabúdajú 3 500
  10. Vieme, čo môže spôsobovať neplodnosť u mužov a žien 3 308