SME
Nedeľa, 24. január, 2021 | Meniny má TimotejKrížovkyKrížovky

Loď Šturec potopili v roku 1944 bomby, teraz bude múzeom

Roky bol z lode sklad náhradných dielov, a to zachránilo Šturec pred zošrotovaním.

Loď Šturec dnes kotví v zimnom prístave.Loď Šturec dnes kotví v zimnom prístave. (Zdroj: SME - GABRIEL KUCHTA)

Poslednú historickú loď na Slovensku chcú premeniť na Lodné múzeum. Termín otvorenia zatiaľ nie je.

BRATISLAVA. Prežila bombardovanie, potopenie, prestavbu a aj roky, keď v nej bol len sklad náhradných dielov. Dnes tam plánujú Lodné múzeum.

Kotví v severnom bazéne bratislavského Zimného prístavu, nápis Šturec sa ešte dá prečítať.

Dnešná historická loď Šturec niesla pôvodne meno Štúr, postavili ju v roku 1937 s ďalšími loďami tohto typu – Vajanský a Mojzes. Pri krste Štúra stál v komárňanských lodeniciach vtedajší predseda vlády prvej československej republiky Milan Hodža i prvý slovenský námorný kapitán Július Thurzo.

V apríli tohto roku sa aktivistom po dlhoročnej snahe podarilo, aby vlečný remorkér Šturec prešiel zo štátneho Slovenského vodohospodárskeho podniku pod správu Múzea dopravy v Bratislave, ktoré je súčasťou Slovenského technického múzea. Kedy múzeum loď sprístupní, je zatiaľ nejasné.

Počas tohtoročnej akcie Noc múzeí a galérií však pozýva na večernú jazdu parným rušňom Albatros. Prvá jazda štartuje o 18.30. Na koľajach múzea bude pritom fungovať aj historický reštauračný vozeň.

Pamiatka a šrotovacia mánia

História lode
  • 1937 – spustenie na hladinu Dunaja ako vlečná tanková motorová loď, vtedy niesla názov Štúr;
  • 1944 – počas bombardovania bratislavskej rafinérie Apollo dostala zásah, po ktorom sa potopila;
  • 1951 – 1952 – rekonšrukcia v Slovenských lodeniciach v Komárne, prestavaná na motorový remorkér ;
  • 2012 – vyhlásenie za národnú kultúrnu pamiatku;
  • 2013 – záchrana poslednej historickej lode a plán jej premeny na Lodné múzeum.
koleso_res.jpg

Loď vyrobenú v roku 1937 využívali vodohospodári ako sklad náhradných dielov v nezmenenom historickom stave, hovorí Peter Maráky, riaditeľ Múzea dopravy STM v Bratislave. Práve to ju zachránilo pred zošrotovaním. Dodáva, že ide o naozaj poslednú historickú loď na Slovensku, v ktorej môže vzniknúť Lodné múzeum.

„Všetky dosiaľ vyradené a z dnešného hľadiska historické lode, vrátane cenných parníkov, žiaľ, padli za obeť šrotovacej mánii v šesťdesiatych a sedemdesiatych rokoch.“

S plánom na múzeum vyhlásili vlani remorkér za národnú kultúrnu pamiatku. Kedy začne múzeum fungovať, nevedia. Historický Šturec totiž potrebuje opravu.

Najskôr ho podľa Marákyho vytiahnu na lodný výťah, urobia údržbu a konzerváciu a začnú s úpravou všetkých lodných priestorov, zariadení a nadstavby strojovne tak, aby mohli loď vystavovať. „Je to ešte veľmi dlhá cesta, ktorej úspešnosť bude závisieť nielen od iniciatív, ale aj od peňazí.“

Za vojny potopili Štúra

Zaujímavé dejiny má aj samotný Šturec, pôvodne zvaný Štúr, ktorý na Dunaj spustili ako tankovú motorovú loď. Počas druhej svetovej vojny ju v júni 1944 zasiahli a potopili počas bombardovania rafinérie Apollo.

Z Dunaja ju vytiahli až po vojne a neskôr zrekonštruovali ako vlečný remorkér. Vtedy loď zmenila aj meno.

nalodigk_res.jpg

Pohľad z lode.

FOTO SME - GABRIEL KUCHTA

vnutri_res.jpg

Na lodi Šturec.

FOTO SME - GABRIEL KUCHTA

sturecgk_res.jpg

Nápis Šturec je jasný.

FOTO SME - GABRIEL KUCHTA

sturecv_res.jpg

FOTO SME - GABRIEL KUCHTA

stara_res.jpg

Šturec kedysi na vode

Dnešný stav lode Šturec a krásne detaily historickej lode

FOTO – Réka Szabó, Juraj Bohunský

dorp_res.jpg

salon_res.jpg

droplodi_res.jpg

lodi_res.JPG

sturecpre_res.jpg

zlode_res.jpg

zlodee_res.jpg

okno_res.jpg

retaz_res.jpg

rury_res.jpg

odraz_res.jpg

loddd_res.jpg

droplod_res.jpg

dropl_res.jpg

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  2. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  3. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  4. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  5. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  6. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  7. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  8. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  9. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  10. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  1. Stravné pre živnostníkov teraz najvýhodnejšie
  2. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  3. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  4. Hygge ako životný štýl
  5. Vynašli sme sa aj v čase korony. 3D showroom očaril klientov.
  6. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  7. Prokrastinujete? 5 overených tipov, ako nestratiť radosť z práce
  8. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  9. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  10. Pandémia presúva zákazníkov do online priestoru
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 39 449
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 37 650
  3. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 10 406
  4. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 10 341
  5. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 9 007
  6. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 8 960
  7. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 225
  8. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 940
  9. Ohlúpli sme počas Covid roka? 6 739
  10. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 636
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu