Loď Šturec potopili v roku 1944 bomby, teraz bude múzeom

Roky bol z lode sklad náhradných dielov, a to zachránilo Šturec pred zošrotovaním.

Loď Šturec dnes kotví v zimnom prístave.(Zdroj: SME - GABRIEL KUCHTA)

Poslednú historickú loď na Slovensku chcú premeniť na Lodné múzeum. Termín otvorenia zatiaľ nie je.

BRATISLAVA. Prežila bombardovanie, potopenie, prestavbu a aj roky, keď v nej bol len sklad náhradných dielov. Dnes tam plánujú Lodné múzeum.

Kotví v severnom bazéne bratislavského Zimného prístavu, nápis Šturec sa ešte dá prečítať.

Dnešná historická loď Šturec niesla pôvodne meno Štúr, postavili ju v roku 1937 s ďalšími loďami tohto typu – Vajanský a Mojzes. Pri krste Štúra stál v komárňanských lodeniciach vtedajší predseda vlády prvej československej republiky Milan Hodža i prvý slovenský námorný kapitán Július Thurzo.

V apríli tohto roku sa aktivistom po dlhoročnej snahe podarilo, aby vlečný remorkér Šturec prešiel zo štátneho Slovenského vodohospodárskeho podniku pod správu Múzea dopravy v Bratislave, ktoré je súčasťou Slovenského technického múzea. Kedy múzeum loď sprístupní, je zatiaľ nejasné.

Počas tohtoročnej akcie Noc múzeí a galérií však pozýva na večernú jazdu parným rušňom Albatros. Prvá jazda štartuje o 18.30. Na koľajach múzea bude pritom fungovať aj historický reštauračný vozeň.

Pamiatka a šrotovacia mánia

História lode
  • 1937 – spustenie na hladinu Dunaja ako vlečná tanková motorová loď, vtedy niesla názov Štúr;
  • 1944 – počas bombardovania bratislavskej rafinérie Apollo dostala zásah, po ktorom sa potopila;
  • 1951 – 1952 – rekonšrukcia v Slovenských lodeniciach v Komárne, prestavaná na motorový remorkér ;
  • 2012 – vyhlásenie za národnú kultúrnu pamiatku;
  • 2013 – záchrana poslednej historickej lode a plán jej premeny na Lodné múzeum.
koleso_res.jpg

Loď vyrobenú v roku 1937 využívali vodohospodári ako sklad náhradných dielov v nezmenenom historickom stave, hovorí Peter Maráky, riaditeľ Múzea dopravy STM v Bratislave. Práve to ju zachránilo pred zošrotovaním. Dodáva, že ide o naozaj poslednú historickú loď na Slovensku, v ktorej môže vzniknúť Lodné múzeum.

„Všetky dosiaľ vyradené a z dnešného hľadiska historické lode, vrátane cenných parníkov, žiaľ, padli za obeť šrotovacej mánii v šesťdesiatych a sedemdesiatych rokoch.“

S plánom na múzeum vyhlásili vlani remorkér za národnú kultúrnu pamiatku. Kedy začne múzeum fungovať, nevedia. Historický Šturec totiž potrebuje opravu.

Najskôr ho podľa Marákyho vytiahnu na lodný výťah, urobia údržbu a konzerváciu a začnú s úpravou všetkých lodných priestorov, zariadení a nadstavby strojovne tak, aby mohli loď vystavovať. „Je to ešte veľmi dlhá cesta, ktorej úspešnosť bude závisieť nielen od iniciatív, ale aj od peňazí.“

Za vojny potopili Štúra

Zaujímavé dejiny má aj samotný Šturec, pôvodne zvaný Štúr, ktorý na Dunaj spustili ako tankovú motorovú loď. Počas druhej svetovej vojny ju v júni 1944 zasiahli a potopili počas bombardovania rafinérie Apollo.

Z Dunaja ju vytiahli až po vojne a neskôr zrekonštruovali ako vlečný remorkér. Vtedy loď zmenila aj meno.

nalodigk_res.jpg

Pohľad z lode.

FOTO SME - GABRIEL KUCHTA

vnutri_res.jpg

Na lodi Šturec.

FOTO SME - GABRIEL KUCHTA

sturecgk_res.jpg

Nápis Šturec je jasný.

FOTO SME - GABRIEL KUCHTA

sturecv_res.jpg

FOTO SME - GABRIEL KUCHTA

stara_res.jpg

Šturec kedysi na vode

Dnešný stav lode Šturec a krásne detaily historickej lode

FOTO – Réka Szabó, Juraj Bohunský

dorp_res.jpg

salon_res.jpg

droplodi_res.jpg

lodi_res.JPG

sturecpre_res.jpg

zlode_res.jpg

zlodee_res.jpg

okno_res.jpg

retaz_res.jpg

rury_res.jpg

odraz_res.jpg

loddd_res.jpg

droplod_res.jpg

dropl_res.jpg

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Tatra banka opäť rozdáva vreckové 22 eur k novému Detskému účtu
  2. Ako zabrániť povodniam, či suchu? Riešenie nájde Climathon
  3. Viete, kto stojí za udalosťami Novembra 89?
  4. ČSOB: Najlepšou ochranou proti hackerom sú vzdelaní klienti
  5. V Nemocnici Košice-Šaca pomohla bariatria prvým dvom pacientom
  6. Nevymením peniaze Humenčanov za hodnotenie jednej mimovládky
  7. Vydanie denníka SME spolu s knihou Po stopách dávnej Bratislavy
  8. Pravda o mäse v burgroch z McDonald’s
  9. V Žiline sme vytvorili priestor, aby mladí ľudia neodišli
  10. Dva rekordy na druhý pokus
  1. ČSOB: Najlepšou ochranou proti hackerom sú vzdelaní klienti
  2. Viete, kto stojí za udalosťami Novembra 89?
  3. V Nemocnici Košice-Šaca pomohla bariatria prvým dvom pacientom
  4. Prijatie delegácie z Kyjevskej národnej ekonomickej univerzity
  5. Nevymením peniaze Humenčanov za hodnotenie jednej mimovládky
  6. Ako zabrániť povodniam, či suchu? Riešenie nájde Climathon
  7. Tatra banka opäť rozdáva vreckové 22 eur k novému Detskému účtu
  8. Vydanie denníka SME spolu s knihou Po stopách dávnej Bratislavy
  9. 3 najväčšie chyby pri zateplení šikmej strechy
  10. EU v Bratislave udelila čestný titul doctor honors causa
  1. V Žiline sme vytvorili priestor, aby mladí ľudia neodišli 33 280
  2. Pravda o mäse v burgroch z McDonald’s 29 433
  3. OLED televízory sú ohrozené vypálením obrazu 18 021
  4. Karibik aj Európa: Plavte sa za dobrodružstvom 8 653
  5. Reportáž: Ako sa vyrába slovenské akostné víno 8 597
  6. Zaúča výčapníkov vo svete: Odfláknuté pivo zákazník vycíti 7 113
  7. Vydanie denníka SME spolu s knihou Po stopách dávnej Bratislavy 4 461
  8. Koľko minút pracujeme na jednu kávu či novú kuchyňu? 4 313
  9. Zuzana Žirková: Šport v meste je v polčase rozpadu 4 243
  10. Z lesa si našla cestu do útulku, na nový domov ale stále čaká 4 125