Loď Šturec potopili v roku 1944 bomby, teraz bude múzeom

Roky bol z lode sklad náhradných dielov, a to zachránilo Šturec pred zošrotovaním.

Loď Šturec dnes kotví v zimnom prístave.(Zdroj: SME - GABRIEL KUCHTA)

Poslednú historickú loď na Slovensku chcú premeniť na Lodné múzeum. Termín otvorenia zatiaľ nie je.

BRATISLAVA. Prežila bombardovanie, potopenie, prestavbu a aj roky, keď v nej bol len sklad náhradných dielov. Dnes tam plánujú Lodné múzeum.

Kotví v severnom bazéne bratislavského Zimného prístavu, nápis Šturec sa ešte dá prečítať.

Dnešná historická loď Šturec niesla pôvodne meno Štúr, postavili ju v roku 1937 s ďalšími loďami tohto typu – Vajanský a Mojzes. Pri krste Štúra stál v komárňanských lodeniciach vtedajší predseda vlády prvej československej republiky Milan Hodža i prvý slovenský námorný kapitán Július Thurzo.

V apríli tohto roku sa aktivistom po dlhoročnej snahe podarilo, aby vlečný remorkér Šturec prešiel zo štátneho Slovenského vodohospodárskeho podniku pod správu Múzea dopravy v Bratislave, ktoré je súčasťou Slovenského technického múzea. Kedy múzeum loď sprístupní, je zatiaľ nejasné.

Počas tohtoročnej akcie Noc múzeí a galérií však pozýva na večernú jazdu parným rušňom Albatros. Prvá jazda štartuje o 18.30. Na koľajach múzea bude pritom fungovať aj historický reštauračný vozeň.

Pamiatka a šrotovacia mánia

História lode
  • 1937 – spustenie na hladinu Dunaja ako vlečná tanková motorová loď, vtedy niesla názov Štúr;
  • 1944 – počas bombardovania bratislavskej rafinérie Apollo dostala zásah, po ktorom sa potopila;
  • 1951 – 1952 – rekonšrukcia v Slovenských lodeniciach v Komárne, prestavaná na motorový remorkér ;
  • 2012 – vyhlásenie za národnú kultúrnu pamiatku;
  • 2013 – záchrana poslednej historickej lode a plán jej premeny na Lodné múzeum.
koleso_res.jpg

Loď vyrobenú v roku 1937 využívali vodohospodári ako sklad náhradných dielov v nezmenenom historickom stave, hovorí Peter Maráky, riaditeľ Múzea dopravy STM v Bratislave. Práve to ju zachránilo pred zošrotovaním. Dodáva, že ide o naozaj poslednú historickú loď na Slovensku, v ktorej môže vzniknúť Lodné múzeum.

„Všetky dosiaľ vyradené a z dnešného hľadiska historické lode, vrátane cenných parníkov, žiaľ, padli za obeť šrotovacej mánii v šesťdesiatych a sedemdesiatych rokoch.“

S plánom na múzeum vyhlásili vlani remorkér za národnú kultúrnu pamiatku. Kedy začne múzeum fungovať, nevedia. Historický Šturec totiž potrebuje opravu.

Najskôr ho podľa Marákyho vytiahnu na lodný výťah, urobia údržbu a konzerváciu a začnú s úpravou všetkých lodných priestorov, zariadení a nadstavby strojovne tak, aby mohli loď vystavovať. „Je to ešte veľmi dlhá cesta, ktorej úspešnosť bude závisieť nielen od iniciatív, ale aj od peňazí.“

Za vojny potopili Štúra

Zaujímavé dejiny má aj samotný Šturec, pôvodne zvaný Štúr, ktorý na Dunaj spustili ako tankovú motorovú loď. Počas druhej svetovej vojny ju v júni 1944 zasiahli a potopili počas bombardovania rafinérie Apollo.

Z Dunaja ju vytiahli až po vojne a neskôr zrekonštruovali ako vlečný remorkér. Vtedy loď zmenila aj meno.

nalodigk_res.jpg

Pohľad z lode.

FOTO SME - GABRIEL KUCHTA

vnutri_res.jpg

Na lodi Šturec.

FOTO SME - GABRIEL KUCHTA

sturecgk_res.jpg

Nápis Šturec je jasný.

FOTO SME - GABRIEL KUCHTA

sturecv_res.jpg

FOTO SME - GABRIEL KUCHTA

stara_res.jpg

Šturec kedysi na vode

Dnešný stav lode Šturec a krásne detaily historickej lode

FOTO – Réka Szabó, Juraj Bohunský

dorp_res.jpg

salon_res.jpg

droplodi_res.jpg

lodi_res.JPG

sturecpre_res.jpg

zlode_res.jpg

zlodee_res.jpg

okno_res.jpg

retaz_res.jpg

rury_res.jpg

odraz_res.jpg

loddd_res.jpg

droplod_res.jpg

dropl_res.jpg

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Bratislava


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ste si istí, že máte zdravé srdce? Skontrolujte si ho zadarmo
  2. Nedocenený génius - prečo chýba v našich knižniciach?
  3. Nižšie náklady vo firme? Tri tipy, kde sa dá ušetriť
  4. Ako dlho trvá vybavenie hypotéky? Zopár dní, ale aj pár týždňov
  5. Dovolenka s deťmi v Egypte a tipy na overené hotely
  6. Trpký darček od vlády: prichádza nová 8 % daň z poistiek
  7. Vynovená OMV v Košiciach ponúka príjemnú atmosféru i nové služby
  8. Keď Slováci krotia morský vietor
  9. Čo si myslia mamy youtuberov o tom, čo robia ich deti?
  10. Volkswagen Touareg jazdí lepšie, než sme čakali
  1. Dovolenka s deťmi v Egypte a tipy na overené hotely
  2. Trpký darček od vlády: prichádza nová 8 % daň z poistiek
  3. Ako dlho trvá vybavenie hypotéky? Zopár dní, ale aj pár týždňov
  4. Všetko, čo rodiny milujú
  5. Bratislava má najmodernejšiu linku na triedenie surovín
  6. Vynovená OMV v Košiciach ponúka príjemnú atmosféru i nové služby
  7. Nižšie náklady vo firme? Tri tipy, kde sa dá ušetriť
  8. Čo si myslia mamy youtuberov o tom, čo robia ich deti?
  9. Keď Slováci krotia morský vietor
  10. Nedocenený génius - prečo chýba v našich knižniciach?
  1. Pätnásť destinácií na letnú dovolenku s odletom z Bratislavy 23 933
  2. Čo si myslia mamy youtuberov o tom, čo robia ich deti? 23 275
  3. Trpký darček od vlády: prichádza nová 8 % daň z poistiek 11 907
  4. Chystáte výlet do Rakúska? Toto miesto má najlepšie zážitky 9 116
  5. Nedocenený génius - prečo chýba v našich knižniciach? 4 873
  6. Ste si istí, že máte zdravé srdce? Skontrolujte si ho zadarmo 4 755
  7. Volkswagen Touareg jazdí lepšie, než sme čakali 4 414
  8. Ako vzniká jeden z najkvalitnejších kolagénov na Slovensku? 3 356
  9. Vynovená OMV v Košiciach ponúka príjemnú atmosféru i nové služby 2 611
  10. Jozef Bíreš: Čerstvé potraviny sú pre človeka najhodnotnejšie 2 313