SME

Po trolejbusoch odkladajú v Bratislave aj nákup električiek

Po zrušení tendra na trolejbusy má dopravný podnik ďalší problém. Súťaž na električky preverujú.

Pred rokom v Bratislave testovali aj nízkopodlažnú modernú električku Bombardier. Pre problémy so súťažou zatiaľ nové električky nebudú.Pred rokom v Bratislave testovali aj nízkopodlažnú modernú električku Bombardier. Pre problémy so súťažou zatiaľ nové električky nebudú. (Zdroj: FOTO - SITA)

Po zrušení tendra na trolejbusy má bratislavský dopravný podnik ďalší problém. Súťaž na električky preveruje Úrad pre verejné obstarávanie.

BRATISLAVA. Bratislavský dopravný podnik mal v pondelok 13.mája otvárať obálky uchádzačov na nákup nových električiek. Má rozbehnuté dva tendre spolu za dvesto miliónov eur. Otváranie ponúk sa však nekoná, odložili ho.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Hovorkyňa dopravného podniku Agáta Staneková potvrdila, že jeho podmienky napadla jedna zo zúčastnených firiem na Úrade pre verejné obstarávanie (ÚVO). Kým úrad námietku neprešetrí, bude tender pozastavený.

SkryťVypnúť reklamu

Dopravný podnik odmietol spresniť, ktorá z firiem sťažnosť podala, aj dôvody sťažnosti.

Problémová súťaž

Tendre

Električky

  • 15 jednosmerných električiek spolu až za 108 miliónov eur;

  • 15 obojsmerných električiek spolu až za 108 miliónov eur;

Trolejbusy

  • 15 krátkych a 50 kĺbových spolu až za 70 miliónov eur. Tender bol zrušený, opakujú ho;

Náhradné diely

  • ÚVO tender dvakrát zrušil.

Sťažnosti na podmienky súťaže nákupu jednosmerných a dvojsmerných električiek sa ťahajú od minulého roka.

Pôvodným termínom na otváranie obálok s návrhmi uchádzačov bol totiž už 28. december minulého roka.

Denník SME už informoval, že tender napadol nemecký Siemens. Hovorca Siemensu Martin Noskovič však výhrady nechcel konkretizovať.

Ďalší účastníci tendra sa sťažovali na krátky čas vypracovania ponuky.

SkryťVypnúť reklamu

Štyri týždne stanovené dopravným podnikom kritizovala slovenská firma Teknoplast, podľa jej šéfa mal námietky aj španielsky výrobca električiek CAF.

Riaditeľ dopravného podniku Ľubomír Belfi tender vtedy bránil a námietky označil za obštrukcie. Dopravný podnik sa teraz k odkladom v súťaži nevyjadruje. Potvrdil len, že na tender sa sťažovali.

Veľkí výrobcovia

V predchádzajúcich námietkach jeden z uchádzačov namietal aj bod súťažných podmienok Jedným z problémov v aktuálnom podnete pre ÚVO je podľa informácií SME bod , v ktorom dopravný podnik od uchádzačov žiada, aby preukázali obrat za posledné tri roky v hodnote šestdesiat miliónov eur.

Aspoň jedna zákazka navyše musela byť vyššia ako dvadsať miliónov.

Ak má niektorá z firiem aj vyšší obrat ako je stanovené, no nižšiu cenu jednotlivých zákaziek, bude zo súťaže vyškrtnutá.

SkryťVypnúť reklamu

Vedenia dopravného podniku sa v tomto prípade zastal aj predseda jeho dozornej rady Jozef Uhler (SDKÚ). „Zákon dáva priestor na to, aby firmy umelo predlžovali tendre. Niektorí výrobcovia sa vďaka námietkám snažia získať čas, pretože nemajú vyvinuté vozidlo, ktoré my potrebujeme,“ tvrdí Uhler.

Trolejbusy boli nezákonné

Dopravnému podniku už tento rok jeden veľký tender nevyšiel. Sedemdesiatmiliónovú súťaž na trolejbusy mu zrušil Úrad pre verejné obstarávanie pre diskriminačné a netransparentné kritériá. Aj Európska komisia pohrozila, že pre diskrimináciu tender nepreplatí. Podstatná časť totiž mala ísť z eurofondov.

Do tendra sa prihlásil jediný uchádzač – česká Škoda Electric s firmou SOR, ktorá patrí aj skupine J&T. Dopravný podnik v súťaži zvýhodnil práve túto firmu, ktorá vyrába päťdverové trolejbusy. Za päť dverí núkal podstatnú časť bodov a firma tak mohla vyhrať aj s výrazne vyššou cenou ako konkurencia.

Dopravný podnik dlho tajil, koľko je uchádzačov a presviedčal, že prihlásiť sa mohli mnohé firmy. Viacerí výrobcovia vtedy SME potvrdili, že do súťaže sa neprihlásili aj pre špeciálne potvrdenie, ktoré mali v čase vyhlásenia tendra iba dve firmy.

Dopravný podnik vtedy kritizovali aj zástupcovia pravice v predstavenstve a dozornej rade dopravného podniku. Práve beží opakovaná súťaž, v tej už chceli vidieť podklady vopred.

Šéf dopravného podniku Ľubomír Belfi je nominantom primátora Milana Ftáčnika (nezávislý s podporou Smeru). Ten ho aj napriek zrušeniu tendra podržal a odmietol ho odvolať.

Belfi bol v minulosti šéfom televízie TA3, vtedy ju kontrolovali J&T a Ivan Kmotrík.

Prečítajte si viac: Dopravný podnik vyhlásil nový tender na trolejbusy

*Opravili sme informáciu o poslednej z námietok uchádzača súťaže na ÚVO. Bod zo súťažných podmienok o obrate spoločnosti rozoberal jeden z účastníkov v jednej z predchádzajúcich námietok.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Hyundai má neodolateľné zľavy. Ušetríte tisícky eur
  2. Čo bude toto leto in?
  3. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  4. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  5. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  6. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  7. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  8. Kam smerujú peniaze bohatých?
  1. Hyundai má neodolateľné zľavy. Ušetríte tisícky eur
  2. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život?
  3. Čo bude toto leto in?
  4. Najkrajšie letné túry, cyklotrasy, jazerá a pamiatky v Rakúsku
  5. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  6. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  7. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum
  8. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  1. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie 9 390
  2. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je 8 939
  3. Kam smerujú peniaze bohatých? 5 520
  4. Hyundai má neodolateľné zľavy. Ušetríte tisícky eur 5 073
  5. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú 4 070
  6. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum 3 332
  7. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život? 2 782
  8. Crème de la Crème štartuje už čoskoro 2 411
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  2. Ľuboš Vodička: Bratislavský Robinson Karl Jetting
  3. Juraj Mravec: Projekt Nového Lida nereflektuje záujmy Petržalky
  4. Pavol Pálfy: Úradná tabuľa - zákonná povinnosť alebo služba pre občana?
  5. Danica Chames: Zbláznili sa, šli na dovolenku do Bratislavy
  6. Radko Mačuha: Sídlisko, kvôli ktorému bolo zbúrané podhradie. ( cyklus bratislavská krutosť)
  7. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  8. Michal Drotován: Môže byť Bratislava 15-minútové mesto?
  1. Viktor Pamula: Slovenský zväz ľadovej hanby 17 362
  2. Anna Brawne: Pridrahý Robo, nebolo tých klamstiev už dosť? 8 409
  3. Natália Milanová: Nové záchody na ministerstve kultúry smrdia. Poriadne smrdia. 8 361
  4. Ivan Čáni: Pobavený Fico ako nevinné batoľa. 8 069
  5. Branko Štefanatný: Hráči z KHL nie, Šatan nie! 7 114
  6. Vladimír Čuchran: Správanie sa pri nákupoch. Až sa nabudúce v obchode zahľadíte na "krtkovanie" v potravinách. Možno návod, chvíľa na zamyslenie. Dôchodca v obchode. 5 913
  7. Ján Valchár: O Istanbule a vybrakovaných skladoch tankov 5 671
  8. Vladimír Bojničan: Z výkalov bič neupletieš – ani keby opozícia zrovna začala znášať zlaté vajíčka 5 628
  1. Marian Nanias: X (Röntgenové) lúče, alebo Gama žiarenie? Aký je rozdiel...
  2. Marcel Rebro: Nebezpečný terorista s valaškou a mierumilovný rasista so samopalom
  3. Anna Brawne: Pán minister, to naše zdravotníctvo som už zachránila ja, preto je najvyšší čas, aby ste zo seba prestali robiť šaša!
  4. Roman Kebísek: Štefánikova priateľka Weissová o ňom: Je to dobyvateľ
  5. Radko Mačuha: Fico je kráľ politickej džungle.
  6. INESS: Energetická pomoc – adresnosť v nedohľadne
  7. Věra Tepličková: "I napriek tomu, že ste žena, buďte slušná."
  8. Radko Mačuha: Šmejdi" sa menia. Predražené hrnce nahradili politikou.
SkryťZatvoriť reklamu