SME
Nedeľa, 4. jún, 2023 | Meniny má Lenka

Po trolejbusoch odkladajú v Bratislave aj nákup električiek

Po zrušení tendra na trolejbusy má dopravný podnik ďalší problém. Súťaž na električky preverujú.

Pred rokom v Bratislave testovali aj nízkopodlažnú modernú električku Bombardier. Pre problémy so súťažou zatiaľ nové električky nebudú.Pred rokom v Bratislave testovali aj nízkopodlažnú modernú električku Bombardier. Pre problémy so súťažou zatiaľ nové električky nebudú. (Zdroj: FOTO - SITA)

Po zrušení tendra na trolejbusy má bratislavský dopravný podnik ďalší problém. Súťaž na električky preveruje Úrad pre verejné obstarávanie.

BRATISLAVA. Bratislavský dopravný podnik mal v pondelok 13.mája otvárať obálky uchádzačov na nákup nových električiek. Má rozbehnuté dva tendre spolu za dvesto miliónov eur. Otváranie ponúk sa však nekoná, odložili ho.

Hovorkyňa dopravného podniku Agáta Staneková potvrdila, že jeho podmienky napadla jedna zo zúčastnených firiem na Úrade pre verejné obstarávanie (ÚVO). Kým úrad námietku neprešetrí, bude tender pozastavený.

Dopravný podnik odmietol spresniť, ktorá z firiem sťažnosť podala, aj dôvody sťažnosti.

Problémová súťaž

Tendre

Električky

  • 15 jednosmerných električiek spolu až za 108 miliónov eur;
  • 15 obojsmerných električiek spolu až za 108 miliónov eur;

Trolejbusy

  • 15 krátkych a 50 kĺbových spolu až za 70 miliónov eur. Tender bol zrušený, opakujú ho;

Náhradné diely

  • ÚVO tender dvakrát zrušil.

Sťažnosti na podmienky súťaže nákupu jednosmerných a dvojsmerných električiek sa ťahajú od minulého roka.

Pôvodným termínom na otváranie obálok s návrhmi uchádzačov bol totiž už 28. december minulého roka.

Denník SME už informoval, že tender napadol nemecký Siemens. Hovorca Siemensu Martin Noskovič však výhrady nechcel konkretizovať.

Ďalší účastníci tendra sa sťažovali na krátky čas vypracovania ponuky.

Štyri týždne stanovené dopravným podnikom kritizovala slovenská firma Teknoplast, podľa jej šéfa mal námietky aj španielsky výrobca električiek CAF.

Riaditeľ dopravného podniku Ľubomír Belfi tender vtedy bránil a námietky označil za obštrukcie. Dopravný podnik sa teraz k odkladom v súťaži nevyjadruje. Potvrdil len, že na tender sa sťažovali.

Veľkí výrobcovia

V predchádzajúcich námietkach jeden z uchádzačov namietal aj bod súťažných podmienok Jedným z problémov v aktuálnom podnete pre ÚVO je podľa informácií SME bod , v ktorom dopravný podnik od uchádzačov žiada, aby preukázali obrat za posledné tri roky v hodnote šestdesiat miliónov eur.

Aspoň jedna zákazka navyše musela byť vyššia ako dvadsať miliónov.

Ak má niektorá z firiem aj vyšší obrat ako je stanovené, no nižšiu cenu jednotlivých zákaziek, bude zo súťaže vyškrtnutá.

Vedenia dopravného podniku sa v tomto prípade zastal aj predseda jeho dozornej rady Jozef Uhler (SDKÚ). „Zákon dáva priestor na to, aby firmy umelo predlžovali tendre. Niektorí výrobcovia sa vďaka námietkám snažia získať čas, pretože nemajú vyvinuté vozidlo, ktoré my potrebujeme,“ tvrdí Uhler.

Trolejbusy boli nezákonné

Dopravnému podniku už tento rok jeden veľký tender nevyšiel. Sedemdesiatmiliónovú súťaž na trolejbusy mu zrušil Úrad pre verejné obstarávanie pre diskriminačné a netransparentné kritériá. Aj Európska komisia pohrozila, že pre diskrimináciu tender nepreplatí. Podstatná časť totiž mala ísť z eurofondov.

Do tendra sa prihlásil jediný uchádzač – česká Škoda Electric s firmou SOR, ktorá patrí aj skupine J&T. Dopravný podnik v súťaži zvýhodnil práve túto firmu, ktorá vyrába päťdverové trolejbusy. Za päť dverí núkal podstatnú časť bodov a firma tak mohla vyhrať aj s výrazne vyššou cenou ako konkurencia.

Dopravný podnik dlho tajil, koľko je uchádzačov a presviedčal, že prihlásiť sa mohli mnohé firmy. Viacerí výrobcovia vtedy SME potvrdili, že do súťaže sa neprihlásili aj pre špeciálne potvrdenie, ktoré mali v čase vyhlásenia tendra iba dve firmy.

Dopravný podnik vtedy kritizovali aj zástupcovia pravice v predstavenstve a dozornej rade dopravného podniku. Práve beží opakovaná súťaž, v tej už chceli vidieť podklady vopred.

Šéf dopravného podniku Ľubomír Belfi je nominantom primátora Milana Ftáčnika (nezávislý s podporou Smeru). Ten ho aj napriek zrušeniu tendra podržal a odmietol ho odvolať.

Belfi bol v minulosti šéfom televízie TA3, vtedy ju kontrolovali J&T a Ivan Kmotrík.

*Opravili sme informáciu o poslednej z námietok uchádzača súťaže na ÚVO. Bod zo súťažných podmienok o obrate spoločnosti rozoberal jeden z účastníkov v jednej z predchádzajúcich námietok.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Aj vaše dieťa sa môže veľmi jednoducho nakaziť parazitmi.
  2. Hodnotenie profesionála: testovali sme hotely v Side a Beleku
  3. Zuzana Vačková: Verím, že lásku ešte stretnem
  4. Kúpa investičného bytu je aktuálne výhodnejšia aj vďaka bonusom
  5. Dovolenkový raj kúsok za hranicami
  6. Krásna a zdravá pokožka už za 10 dní
  7. Staršie domy zatepľujú druhýkrát. Majitelia urobili chybu
  8. V Bratislave sa koná Globsec
  1. Slováci milujú grilovanie s rodinou a priateľmi, ukázal prieskum
  2. Z vernostných kariet Terno a Kraj sa stávajú už aj platobné
  3. Čítanie vytvára pre vaše deti bezpečný prístav!
  4. dm sa zameriava na ženské zdravie
  5. Generácie Y a Z budú musieť dlhšie pracovať a viac sporiť
  6. Ako si správne vybrať sporiaci účet?
  7. HYPONÁJOM, odložte hypotéku a svoj nový byt splácajte už teraz
  8. Hodnotenie profesionála: testovali sme hotely v Side a Beleku
  1. Staršie domy zatepľujú druhýkrát. Majitelia urobili chybu 16 541
  2. Hodnotenie profesionála: testovali sme hotely v Side a Beleku 10 382
  3. Aká má byť hrúbka izolácie pri rekonštrukcii domu? 8 425
  4. Kúpa investičného bytu je aktuálne výhodnejšia aj vďaka bonusom 8 285
  5. Zuzana Vačková: Verím, že lásku ešte stretnem 5 026
  6. Plánujete toto leto dovolenku v Chorvátsku? 4 005
  7. Tesco v Levoči otvára jedinečnú predajňu 3 548
  8. Dovolenkový raj kúsok za hranicami 3 267
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Ľuboš Vodička: Prešporskí báječní muži na lietajúcich strojoch: Ján Bahýľ
  2. Radko Mačuha: Prešporská kasáreň maľovaná (cyklus Bratislavská krutosť)
  3. Metropolitný inštitút Bratislavy: Umenie vo verejnom priestore by nemali nahrádzať vyprázdnené atrakcie
  4. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  5. Oskar Kaman: Ako magistrát (ne)získal 1,6 milióna eur do rozpočtu
  6. Michal Feik: Zmena klímy v mestách. Výsledky prieskumu obyvateľov
  7. Martin Gajdoš: Prečo sa o trhovisko na Žilinskej oplatí bojovať?
  8. Róbert Thomas: Budíček! Vstávajte, prišli smetiari
  1. Ľudmila Križanovská: Známy spevák šlágrov zneuctil pamiatku Daniela Heribana 138 405
  2. Ján Šeďo: Kto vie, kde sa hrabal predtým a potom deťom rozdával zmrzlinu... 22 443
  3. Miroslav Kocúr: Fico mení hru. Karty má opäť falošné. 15 163
  4. Elena Antalová: Dano...Počul tajomný akord ako Cohen, a jeho srdce už nevládalo zaspievať Aleluja 11 403
  5. Vladimír Bilohuščin: Zápasník Vémola by bol podľa starých pravidiel mŕtvy 10 717
  6. Miroslav Kocúr: Príklad Handzuš 8 445
  7. Ján Šeďo: "Vstupom do EÚ Slovenská republika zanikla", občaňák môžeme zahodiť. 7 640
  8. Ján Šeďo: Čo tak raz valorizáciu dôchodkov urobiť obrátenou lineárnou závislosťou ? 6 971
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 62. - Arktída - Špicbergy alebo Svalbard?
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 61. - Arktída - Jan Mayen, nenápadný ostrov s pútavou minulosťou
  3. Monika Nagyova: Každá rodina má svojho gamblera
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 60. - Kapitán Henry Hudson a jeho štyri expedície v rokoch 1607 - 1611
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 59. - Po kom bol pomenovaný Drakeov prieliv?
  6. Monika Nagyova: Afganka Slovákom: Neviete, čo máte
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 58. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 2/2 (1990)
  8. Monika Nagyova: Moje blogovanie dosiahlo plnoletosť. Čitatelia mi občas dajú zabrať.
SkryťZatvoriť reklamu