SME
Sobota, 21. máj, 2022 | Meniny má Zina

Po trolejbusoch odkladajú v Bratislave aj nákup električiek

Po zrušení tendra na trolejbusy má dopravný podnik ďalší problém. Súťaž na električky preverujú.

Pred rokom v Bratislave testovali aj nízkopodlažnú modernú električku Bombardier. Pre problémy so súťažou zatiaľ nové električky nebudú.Pred rokom v Bratislave testovali aj nízkopodlažnú modernú električku Bombardier. Pre problémy so súťažou zatiaľ nové električky nebudú. (Zdroj: FOTO - SITA)

Po zrušení tendra na trolejbusy má bratislavský dopravný podnik ďalší problém. Súťaž na električky preveruje Úrad pre verejné obstarávanie.

BRATISLAVA. Bratislavský dopravný podnik mal v pondelok 13.mája otvárať obálky uchádzačov na nákup nových električiek. Má rozbehnuté dva tendre spolu za dvesto miliónov eur. Otváranie ponúk sa však nekoná, odložili ho.

Hovorkyňa dopravného podniku Agáta Staneková potvrdila, že jeho podmienky napadla jedna zo zúčastnených firiem na Úrade pre verejné obstarávanie (ÚVO). Kým úrad námietku neprešetrí, bude tender pozastavený.

Dopravný podnik odmietol spresniť, ktorá z firiem sťažnosť podala, aj dôvody sťažnosti.

Problémová súťaž

Tendre

Električky

  • 15 jednosmerných električiek spolu až za 108 miliónov eur;
  • 15 obojsmerných električiek spolu až za 108 miliónov eur;

Trolejbusy

  • 15 krátkych a 50 kĺbových spolu až za 70 miliónov eur. Tender bol zrušený, opakujú ho;

Náhradné diely

  • ÚVO tender dvakrát zrušil.

Sťažnosti na podmienky súťaže nákupu jednosmerných a dvojsmerných električiek sa ťahajú od minulého roka.

Pôvodným termínom na otváranie obálok s návrhmi uchádzačov bol totiž už 28. december minulého roka.

Denník SME už informoval, že tender napadol nemecký Siemens. Hovorca Siemensu Martin Noskovič však výhrady nechcel konkretizovať.

Ďalší účastníci tendra sa sťažovali na krátky čas vypracovania ponuky.

Štyri týždne stanovené dopravným podnikom kritizovala slovenská firma Teknoplast, podľa jej šéfa mal námietky aj španielsky výrobca električiek CAF.

Riaditeľ dopravného podniku Ľubomír Belfi tender vtedy bránil a námietky označil za obštrukcie. Dopravný podnik sa teraz k odkladom v súťaži nevyjadruje. Potvrdil len, že na tender sa sťažovali.

Veľkí výrobcovia

V predchádzajúcich námietkach jeden z uchádzačov namietal aj bod súťažných podmienok Jedným z problémov v aktuálnom podnete pre ÚVO je podľa informácií SME bod , v ktorom dopravný podnik od uchádzačov žiada, aby preukázali obrat za posledné tri roky v hodnote šestdesiat miliónov eur.

Aspoň jedna zákazka navyše musela byť vyššia ako dvadsať miliónov.

Ak má niektorá z firiem aj vyšší obrat ako je stanovené, no nižšiu cenu jednotlivých zákaziek, bude zo súťaže vyškrtnutá.

Vedenia dopravného podniku sa v tomto prípade zastal aj predseda jeho dozornej rady Jozef Uhler (SDKÚ). „Zákon dáva priestor na to, aby firmy umelo predlžovali tendre. Niektorí výrobcovia sa vďaka námietkám snažia získať čas, pretože nemajú vyvinuté vozidlo, ktoré my potrebujeme,“ tvrdí Uhler.

Trolejbusy boli nezákonné

Dopravnému podniku už tento rok jeden veľký tender nevyšiel. Sedemdesiatmiliónovú súťaž na trolejbusy mu zrušil Úrad pre verejné obstarávanie pre diskriminačné a netransparentné kritériá. Aj Európska komisia pohrozila, že pre diskrimináciu tender nepreplatí. Podstatná časť totiž mala ísť z eurofondov.

Do tendra sa prihlásil jediný uchádzač – česká Škoda Electric s firmou SOR, ktorá patrí aj skupine J&T. Dopravný podnik v súťaži zvýhodnil práve túto firmu, ktorá vyrába päťdverové trolejbusy. Za päť dverí núkal podstatnú časť bodov a firma tak mohla vyhrať aj s výrazne vyššou cenou ako konkurencia.

Dopravný podnik dlho tajil, koľko je uchádzačov a presviedčal, že prihlásiť sa mohli mnohé firmy. Viacerí výrobcovia vtedy SME potvrdili, že do súťaže sa neprihlásili aj pre špeciálne potvrdenie, ktoré mali v čase vyhlásenia tendra iba dve firmy.

Dopravný podnik vtedy kritizovali aj zástupcovia pravice v predstavenstve a dozornej rade dopravného podniku. Práve beží opakovaná súťaž, v tej už chceli vidieť podklady vopred.

Šéf dopravného podniku Ľubomír Belfi je nominantom primátora Milana Ftáčnika (nezávislý s podporou Smeru). Ten ho aj napriek zrušeniu tendra podržal a odmietol ho odvolať.

Belfi bol v minulosti šéfom televízie TA3, vtedy ju kontrolovali J&T a Ivan Kmotrík.

*Opravili sme informáciu o poslednej z námietok uchádzača súťaže na ÚVO. Bod zo súťažných podmienok o obrate spoločnosti rozoberal jeden z účastníkov v jednej z predchádzajúcich námietok.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Vydavateľstvo Petit Press so štyrmi Novinárskymi cenami
  2. Stovky hodín výcviku. Stať sa gondolierom je zaslúžená prestíž
  3. Contact Center Hub a Ncontactcenter od NFON
  4. Volkswagen ID.5 prináša nový softvér aj pre staršie modely
  5. Do čoho sa oplatí investovať, aby ste ušetrili na energiách?
  6. Šprintérsky duel IONIQ 5 vs i30 N Performance má víťaza
  7. MS v hokeji: TV Tipsport + špeciálna kurzová ponuka!
  8. Obnovené lety do Marsa Alam. Po dvoch rokoch opäť víta turistov
  1. Prečo potrebujeme udržateľné riešenia v oblasti mobility?
  2. Gestačný diabetes mellitus
  3. Vydavateľstvo Petit Press so štyrmi Novinárskymi cenami
  4. Stovky hodín výcviku. Stať sa gondolierom je zaslúžená prestíž
  5. Do finále McDonald´s Cupu sa prebojovalo mužstvo z Víťaza
  6. Garmin vyrobil cykloradar Varia RCT715 s bezpečnostnou kamerou
  7. Obľúbená pracovná agentúra Work Service nezmizla
  8. Župné mestečko ovládne krajské mesto aj celý Abov. Už zajtra
  1. Obnovené lety do Marsa Alam. Po dvoch rokoch opäť víta turistov 6 624
  2. Do čoho sa oplatí investovať, aby ste ušetrili na energiách? 6 333
  3. Odišlo už štvrť milióna mladých ľudí. Má Slovensko budúcnosť? 5 121
  4. Stovky hodín výcviku. Stať sa gondolierom je zaslúžená prestíž 2 546
  5. Vydavateľstvo Petit Press so štyrmi Novinárskymi cenami 1 672
  6. Príliš veľa vitamínov škodí zdraviu, majte ich pod kontrolou 1 411
  7. Šprintérsky duel IONIQ 5 vs i30 N Performance má víťaza 1 105
  8. 5 najčastejších chýb pri zateplení fasády: zabráňte im 1 005
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Daniel Bíro: V Bratislave malo byť metro. Aké sú história a súčasnosť tohto projektu?
  2. Milota Sidorová: Toto mesto v Taliansku založilo Kanceláriu pre čas. Čaká to aj Bratislavu?
  3. Ľudmila Križanovská: Žobráci v centre Bratislavy. Ľudia v núdzi alebo príživníci?
  4. Anton Sládek: Bratislava - Vysoká ulica včera a dnes
  5. Anton Sládek: Bratislava - Hviezdoslavovo námestie
  6. Anton Sládek: Dunaj XIII. Most Apollo a okolo
  7. Matej Vagač: Ukradnutý verejný priestor. V Horskom parku sú porušené vlastnícke práva.
  8. Anton Sládek: Bratislava - Heydukova ulica
  1. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť I) 14 828
  2. Vladimír Benčík: Zvitky od Mŕtveho mora - boli napísané pred 2000 rokmi, predpovedajú apokalypsu? 11 112
  3. Jana Melišová: Pomalý pád na Wall Street sa zrejme ešte neskončil 9 747
  4. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť II) 4 752
  5. Ivan Beňovič: Sankcie voči oligarchom vojnu na Ukrajine nezastavia 4 100
  6. Jana Melišová: Skutočná cena za vojnu 3 966
  7. Ján Valchár: Odvaha plukovníka Chodarjonoka alebo ako to nie je o odvahe 3 292
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925) 3 145
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925)
  2. Jiří Ščobák: Víte, co je Gerasimova doktrína?
  3. Jiří Ščobák: Vydrží Rusko dlhú ekonomickú vojnu? Nevyčerpajú sa spojenci?
  4. Jiří Ščobák: Mohu zemřít, ale nebudu žít jako otrok
  5. Jiří Ščobák: Sú reformy Igora Matoviča (zvýšené prídavky na deti a daňové bonusy pre pracujúcich rodičov) dobrý nápad?
  6. Jiří Ščobák: Jaká je situace na linii dotyku? Pomůže Rusku mobilizace?
  7. Adam Valček: Pri čudnom zákroku na súde sa NAKA pokúšala zmocniť utajených dokumentov
  8. Jiří Ščobák: Sluha národa: Recenze 1. řady seriálu s Volodymyrom Zelenskym
SkryťZatvoriť reklamu