SME

Architektúra budov v Bratislave

Železničná stanica v Petržalke


FOTO SME – PAVOL MAJER


Architekti: Boris Džadoň, Ján Polášek

Hoci petržalská železničná stanica je v prevádzke už dlhší čas, stále zostáva nepovšimnutá verejnosťou. Toto architektonické dielo však rozhodne stojí za pozornosť – pre svoju funkčnosť i eleganciu.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Architekti na začiatku nestáli pred ľahkou úlohou. Na jednej strane mali Matadorku, na druhej smutnú panelákovú krajinu a medzitým územie nikoho – skládky a sklady. Tento priestor „zurbanizovali“ v tom najlepšom zmysle slova. Dnes si tu možno posedieť, zajesť či vypiť pivo, stoja tu taxíky.

SkryťVypnúť reklamu

Špecifickú úlohou architekti zvládli dobre. Ide o hraničnú stanicu s požiadavkami na pasové a colné vybavenie cestujúcich i prevážaného tovaru.

Jednotlivé prevádzky tvoria samostatné celky, sú však navzájom prepojené a rešpektujú bezkolízny pohyb cestujúcich, personálu i návštevníkov stanice.

Ústredným prvkom dispozičného riešenia je odbavovacia hala stanice. Dispozíciu rozdeľuje na dva samostatné celky – na dopravný a na administratívno-spoločenský. Odbavovacia hala je aj dominujúcim architektonickým a kompozičným prvkom so zreteľne vyjadrenou funkciou. Architektúra stanice je jednoduchá a účelná. Jednoduchosť riešenia architekti obohatili o atraktívne doplnky a detaily – o výtvarné diela, reklamné plochy (nepochopiteľne nevyužité), interiérovú zeleň alebo priestorové prvky (napr. lávka križujúca priestor haly na 1. poschodí alebo výrazný farebný akcent centrálnych hodín).

SkryťVypnúť reklamu

Nepochybne vážnym dopravno-urbanistickým problémom zostalo nerealizované pešie prepojenie budovy stanice s obytným súborom Petržalky cez Panónsku cestu. Bez neho stanica nemôže plnohodnotne fungovať.

Návštevník však aj napriek veľmi dobrej architektúre s dômyselným detailom zostáva rozčarovaný. Prevádzkovateľ železničnej stanice pravdepodobne nepochopil, že akákoľvek kvalitná architektúra, ak nemá primeranú starostlivosť a údržbu, sa po čase stáva svedectvom jeho „kultúry“. Kvalitný detail odpadkových košov sa stráca v hromade smetí. Vstupný nápis, samotnú fasádu a všetko ostatné bolo treba udržiavať už na druhý deň po otvorení. Žiaľ, mám dojem, že k tomu nedochádza ani dnes, štyri roky po začiatku prevádzky.

ŠTEFAN ŠLACHTA

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Čo bude toto leto in?
  2. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  3. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  4. Kam smerujú peniaze bohatých?
  5. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  6. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  7. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  8. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  1. Čo bude toto leto in?
  2. Najkrajšie letné túry, cyklotrasy, jazerá a pamiatky v Rakúsku
  3. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  4. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  5. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum
  6. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  7. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  8. Kam smerujú peniaze bohatých?
  1. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie 8 233
  2. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je 7 884
  3. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá 6 164
  4. Kam smerujú peniaze bohatých? 3 310
  5. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad 3 306
  6. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum 3 091
  7. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji 2 803
  8. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle 2 688
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  2. Ľuboš Vodička: Bratislavský Robinson Karl Jetting
  3. Juraj Mravec: Projekt Nového Lida nereflektuje záujmy Petržalky
  4. Pavol Pálfy: Úradná tabuľa - zákonná povinnosť alebo služba pre občana?
  5. Danica Chames: Zbláznili sa, šli na dovolenku do Bratislavy
  6. Radko Mačuha: Sídlisko, kvôli ktorému bolo zbúrané podhradie. ( cyklus bratislavská krutosť)
  7. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  8. Michal Drotován: Môže byť Bratislava 15-minútové mesto?
  1. Matej Galo: Tibor Gašpar, ste hluchý, nemý, slepý alebo čo? 28 904
  2. Viktor Pamula: Slovenský zväz ľadovej hanby 16 951
  3. Miroslav Ferkl: Stupnica Ficovej nenávisti 9 734
  4. Radko Mačuha: Štyri otázky pre súťažiaceho poslanca Glücka. 7 877
  5. Anna Brawne: Pridrahý Robo, nebolo tých klamstiev už dosť? 7 844
  6. Vlado Jakubkovič: Ukážte rozstrieľané brucho. 7 384
  7. Ivan Čáni: Pobavený Fico ako nevinné batoľa. 7 232
  8. Věra Tepličková: Keď sa bojíš valašky 7 194
  1. Radko Mačuha: Fico je kráľ politickej džungle.
  2. INESS: Energetická pomoc – adresnosť v nedohľadne
  3. Věra Tepličková: "I napriek tomu, že ste žena, buďte slušná."
  4. Radko Mačuha: Šmejdi" sa menia. Predražené hrnce nahradili politikou.
  5. Tupou Ceruzou: Pandemická
  6. Radko Mačuha: "Rež a rúbaj do krve po Šimečkovej kotrbe" dokial Fico na Slovensku, pánom nebude.
  7. Věra Tepličková: Keď sa Lojza Hlinu bojí už aj generál
  8. Marcel Rebro: Aká krajina, taký hokej
SkryťZatvoriť reklamu