Architektúra budov v Bratislave

Železničná stanica v Petržalke


FOTO SME – PAVOL MAJER

Architekti: Boris Džadoň, Ján Polášek

Hoci petržalská železničná stanica je v prevádzke už dlhší čas, stále zostáva nepovšimnutá verejnosťou. Toto architektonické dielo však rozhodne stojí za pozornosť – pre svoju funkčnosť i eleganciu.

Architekti na začiatku nestáli pred ľahkou úlohou. Na jednej strane mali Matadorku, na druhej smutnú panelákovú krajinu a medzitým územie nikoho – skládky a sklady. Tento priestor „zurbanizovali“ v tom najlepšom zmysle slova. Dnes si tu možno posedieť, zajesť či vypiť pivo, stoja tu taxíky.

Špecifickú úlohou architekti zvládli dobre. Ide o hraničnú stanicu s požiadavkami na pasové a colné vybavenie cestujúcich i prevážaného tovaru.

Jednotlivé prevádzky tvoria samostatné celky, sú však navzájom prepojené a rešpektujú bezkolízny pohyb cestujúcich, personálu i návštevníkov stanice.

Ústredným prvkom dispozičného riešenia je odbavovacia hala stanice. Dispozíciu rozdeľuje na dva samostatné celky – na dopravný a na administratívno-spoločenský. Odbavovacia hala je aj dominujúcim architektonickým a kompozičným prvkom so zreteľne vyjadrenou funkciou. Architektúra stanice je jednoduchá a účelná. Jednoduchosť riešenia architekti obohatili o atraktívne doplnky a detaily – o výtvarné diela, reklamné plochy (nepochopiteľne nevyužité), interiérovú zeleň alebo priestorové prvky (napr. lávka križujúca priestor haly na 1. poschodí alebo výrazný farebný akcent centrálnych hodín).

Nepochybne vážnym dopravno-urbanistickým problémom zostalo nerealizované pešie prepojenie budovy stanice s obytným súborom Petržalky cez Panónsku cestu. Bez neho stanica nemôže plnohodnotne fungovať.

Návštevník však aj napriek veľmi dobrej architektúre s dômyselným detailom zostáva rozčarovaný. Prevádzkovateľ železničnej stanice pravdepodobne nepochopil, že akákoľvek kvalitná architektúra, ak nemá primeranú starostlivosť a údržbu, sa po čase stáva svedectvom jeho „kultúry“. Kvalitný detail odpadkových košov sa stráca v hromade smetí. Vstupný nápis, samotnú fasádu a všetko ostatné bolo treba udržiavať už na druhý deň po otvorení. Žiaľ, mám dojem, že k tomu nedochádza ani dnes, štyri roky po začiatku prevádzky.

ŠTEFAN ŠLACHTA

Najčítanejšie na SME Bratislava


Inzercia - Tlačové správy


  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  3. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  4. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  5. Nový Jaguar XF Sportbrake
  6. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov
  7. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  8. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP
  9. Keď ide o zdravie a majetok, rozhodujú sekundy
  10. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program
  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené?
  3. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  4. Nový článokHB Reavis predstavuje projekt Stanica Nivy na veľtrhu
  5. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  6. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake
  8. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva
  9. Jeden nákup a všetko vybavené, alebo one stop shopping
  10. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  1. Moskva alebo Petrohrad? 12 694
  2. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 3 969
  3. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 119
  4. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 849
  5. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 1 694
  6. Nový Jaguar XF Sportbrake 1 489
  7. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 1 087
  8. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 1 060
  9. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP 854
  10. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené? 476