Architektúra budov v Bratislave

Železničná stanica v Petržalke


FOTO SME – PAVOL MAJER

Architekti: Boris Džadoň, Ján Polášek

Hoci petržalská železničná stanica je v prevádzke už dlhší čas, stále zostáva nepovšimnutá verejnosťou. Toto architektonické dielo však rozhodne stojí za pozornosť – pre svoju funkčnosť i eleganciu.

Architekti na začiatku nestáli pred ľahkou úlohou. Na jednej strane mali Matadorku, na druhej smutnú panelákovú krajinu a medzitým územie nikoho – skládky a sklady. Tento priestor „zurbanizovali“ v tom najlepšom zmysle slova. Dnes si tu možno posedieť, zajesť či vypiť pivo, stoja tu taxíky.

Špecifickú úlohou architekti zvládli dobre. Ide o hraničnú stanicu s požiadavkami na pasové a colné vybavenie cestujúcich i prevážaného tovaru.

Jednotlivé prevádzky tvoria samostatné celky, sú však navzájom prepojené a rešpektujú bezkolízny pohyb cestujúcich, personálu i návštevníkov stanice.

Ústredným prvkom dispozičného riešenia je odbavovacia hala stanice. Dispozíciu rozdeľuje na dva samostatné celky – na dopravný a na administratívno-spoločenský. Odbavovacia hala je aj dominujúcim architektonickým a kompozičným prvkom so zreteľne vyjadrenou funkciou. Architektúra stanice je jednoduchá a účelná. Jednoduchosť riešenia architekti obohatili o atraktívne doplnky a detaily – o výtvarné diela, reklamné plochy (nepochopiteľne nevyužité), interiérovú zeleň alebo priestorové prvky (napr. lávka križujúca priestor haly na 1. poschodí alebo výrazný farebný akcent centrálnych hodín).

Nepochybne vážnym dopravno-urbanistickým problémom zostalo nerealizované pešie prepojenie budovy stanice s obytným súborom Petržalky cez Panónsku cestu. Bez neho stanica nemôže plnohodnotne fungovať.

Návštevník však aj napriek veľmi dobrej architektúre s dômyselným detailom zostáva rozčarovaný. Prevádzkovateľ železničnej stanice pravdepodobne nepochopil, že akákoľvek kvalitná architektúra, ak nemá primeranú starostlivosť a údržbu, sa po čase stáva svedectvom jeho „kultúry“. Kvalitný detail odpadkových košov sa stráca v hromade smetí. Vstupný nápis, samotnú fasádu a všetko ostatné bolo treba udržiavať už na druhý deň po otvorení. Žiaľ, mám dojem, že k tomu nedochádza ani dnes, štyri roky po začiatku prevádzky.

ŠTEFAN ŠLACHTA

Najčítanejšie na SME Bratislava


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  3. Rastie nám pokrivená generácia?
  4. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  5. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  6. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  7. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  8. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  9. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  10. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  1. Detské zúbky sú veda
  2. Štartujú jesenné módne dni v Poluse
  3. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  4. Rastie nám pokrivená generácia?
  5. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  6. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  7. AAA AUTO za päť rokov predalo 320 tisíc vozidiel
  8. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  9. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  10. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  1. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 21 634
  2. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 10 130
  3. Rastie nám pokrivená generácia? 9 356
  4. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 3 767
  5. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 2 027
  6. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 1 945
  7. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 694
  8. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 527
  9. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky 1 247
  10. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji 1 241