SME
Pondelok, 23. máj, 2022 | Meniny má Želmíra

V Bratislave žije málo ľudí, dnešný územný plán je na 900-tisíc obyvateľov

Podľa primátora Milana Ftáčnika žije v Bratislave málo ľudí na to, aká veľká je jej rozloha.

Do roku 2020 chce byť Bratislava regionálnym alebo nadregionálnym centrom.Do roku 2020 chce byť Bratislava regionálnym alebo nadregionálnym centrom. (Zdroj: SME - VLADIMÍR ŠIMÍČEK)

BRATISLAVA. Ak by v Bratislave zastavali všetky plochy, ktoré dovoľuje dnes platný územný plán, v meste by žilo asi 900-tisíc obyvateľov.

Na verejnej diskusii pod názvom "Bratislava mesto, kde chcem žiť" to prezentoval primátor Milan Ftáčnik.

"Bratislava je stredne veľké mesto na veľkej ploche. Žije nás tu teda príliš málo," uviedol primátor s tým, že za posledných 20 rokov počet obyvateľov v hlavnom meste stagnuje.

V porovnaní s Viedňou s 1,7 milióna obyvateľov na 400 kilometroch štvorcových žije v o niečo menšej Bratislave zhruba štvrtina ľudí.

SkryťVypnúť reklamu

Živia nás služby

Do roku 2020 chce byť Bratislava regionálnym alebo nadregionálnym centrom. Aj to je jedna z vízií Plánu hospodárskeho a sociálneho rozvoja z roku 2010, ktorý na diskusii prezentoval Ftáčnik.

Nosnou rozvojovou osou Bratislavy by mala byť podľa primátora znalostná ekonomika.

"Napriek tomu, že v Bratislave máme veľké priemyselné podniky, služby sú to, čo nás živí a čomu sa venuje väčšina obyvateľov," pripomenul Ftáčnik.

Mesto by malo byť podľa neho tiež schopné využiť potenciál, ktorý umiestňuje do Bratislavy viac ako 60 percent vedecko-výskumnej základne a "premeniť to na reálne ekonomické hodnoty."

Ďalšou témou, ktorej sa rozvojový plán venuje, je kvalita života a rozvoj ľudského potenciálu.

"Bratislava má nadpriemerne veľa vysokoškolsky vzdelaných ľudí oproti celoslovenskému priemeru. Je ich viac ako 20 percent," podotkol primátor.

SkryťVypnúť reklamu

Aj na základe tohto potenciálu možno podľa neho diskutovať o tom, akým skupinám pomôcť z pozície mesta, aby sa zlepšila kvalita ich života.

Tlak developerov

Kvalita života však nie je len kvalita života jednotlivca, ale aj kvalita mestského priestoru, pokračoval Ftáčnik.

"Bratislava za posledných 20 rokov prešla búrlivým, avšak neregulovaným rozvojom. Rozvoj sa odohrával najmä pod tlakom developerov, súkromných záujmov, a mesto bolo málo schopné definovať ten záujem, ktorý označujeme ako verejný," podotkol primátor.

Špecifickým problémom mesta je podľa Ftáčnika doprava a technická infraštruktúra, ktorá sa za posledných 20 rokov vyvíjala najmä v prospech automobilovej dopravy.

"Stavali sme nové mosty, rozširovali ulice a málo sme sa venovali skvalitňovaniu dopravy. Od vzniku Slovenskej republiky nepribudla ani jedna nová električková trať. Nebola to prosto téma, ktorej sa mesto venovalo," opisoval Ftáčnik.

SkryťVypnúť reklamu

Fakt, že dnes máme viac áut na 1000 obyvateľov, ako má Viedeň, sa podľa neho nedá akceptovať, hoci auto v našom postkomunistickom priestore je symbolom statusu človeka.

"Pomaly sa tu všetci tými autami udusíme. Mesto potrebuje filozofiu otočiť a zamerať sa na verejnú, cyklistickú a pešiu dopravu," povedal.

Spodná liga

Ftáčnik preto zdôraznil, že v tomto volebnom období sa chce sústrediť najmä na tri priority - zmeniť mesto v oblasti otvorenej samosprávy, pohnúť s dopravnými projektmi a dosiahnuť zmeny v oblasti kvality života.

"V tej poslednej sa nám to podarí najmenej, pretože sme zadlženým mestom. Keď si porovnáme jeho príjmovú úroveň s ostatnými mestami okolo nás, tak sme úplne na chvoste. Sme iná liga, bohužiaľ, tá spodná," uzavrel.

Štvrtková verejná diskusia mala poskytnúť priestor na formovanie vízie mesta. Organizoval ju Inštitút urbánneho rozvoja a mala byť len prvou zo série. Ďalšia je naplánovaná na začiatok júla.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. LAMINA PREŠOV pokrýva strechy a fasády už 33 rokov
  2. Vydavateľstvo Petit Press so štyrmi Novinárskymi cenami
  3. Stovky hodín výcviku. Stať sa gondolierom je zaslúžená prestíž
  4. Contact Center Hub a Ncontactcenter od NFON
  5. Volkswagen ID.5 prináša nový softvér aj pre staršie modely
  6. Do čoho sa oplatí investovať, aby ste ušetrili na energiách?
  7. Šprintérsky duel IONIQ 5 vs i30 N Performance má víťaza
  8. MS v hokeji: TV Tipsport + špeciálna kurzová ponuka!
  1. Príďte si vychutnať výstavu ilustrácií pre deti
  2. Liptovský Mikuláš: V našom meste pes neskapal
  3. LAMINA PREŠOV pokrýva strechy a fasády už 33 rokov
  4. Prečo potrebujeme udržateľné riešenia v oblasti mobility?
  5. Gestačný diabetes mellitus
  6. Vydavateľstvo Petit Press so štyrmi Novinárskymi cenami
  7. Stovky hodín výcviku. Stať sa gondolierom je zaslúžená prestíž
  8. Do finále McDonald´s Cupu sa prebojovalo mužstvo z Víťaza
  1. Do čoho sa oplatí investovať, aby ste ušetrili na energiách? 6 745
  2. Stovky hodín výcviku. Stať sa gondolierom je zaslúžená prestíž 4 808
  3. Odišlo už štvrť milióna mladých ľudí. Má Slovensko budúcnosť? 3 833
  4. Obnovené lety do Marsa Alam. Po dvoch rokoch opäť víta turistov 2 198
  5. Vydavateľstvo Petit Press so štyrmi Novinárskymi cenami 2 140
  6. 5 najčastejších chýb pri zateplení šikmej strechy: vyhnite sa im 1 502
  7. Príliš veľa vitamínov škodí zdraviu, majte ich pod kontrolou 1 394
  8. McDonald´s Cup pozná víťazný tím z Košického kraja 1 015
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Ľudmila Križanovská: Žobráci v centre Bratislavy. Ľudia v núdzi alebo príživníci?
  2. Daniel Bíro: V Bratislave malo byť metro. Aké sú história a súčasnosť tohto projektu?
  3. Anton Sládek: Dunaj XIII. Most Apollo a okolo
  4. Anton Sládek: Bratislava - Vysoká ulica včera a dnes
  5. Anton Sládek: Bratislava - Hviezdoslavovo námestie
  6. Milota Sidorová: Toto mesto v Taliansku založilo Kanceláriu pre čas. Čaká to aj Bratislavu?
  7. Matej Vagač: Ukradnutý verejný priestor. V Horskom parku sú porušené vlastnícke práva.
  8. Anton Sládek: Bratislava - Heydukova ulica
  1. Vladimír Benčík: Zvitky od Mŕtveho mora - boli napísané pred 2000 rokmi, predpovedajú apokalypsu? 11 285
  2. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť I) 9 119
  3. Jana Melišová: Pomalý pád na Wall Street sa zrejme ešte neskončil 8 679
  4. Ján Valchár: Odvaha plukovníka Chodarjonoka alebo ako to nie je o odvahe 5 775
  5. Ivan Beňovič: Sankcie voči oligarchom vojnu na Ukrajine nezastavia 3 764
  6. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť II) 3 352
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925) 3 039
  8. Jana Melišová: G.Bush označil inváziu do Iraku za „neoprávnenú a brutálnu", než sa opravil, že mal na mysli ruskú inváziu na Ukrajinu 2 089
  1. Jiří Ščobák: Bude nový II. pilier lepší? Dožijeme sa exodu z dlhopisových fondov?
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 39. - Arktída - Letecká expedícia Amundsena s Ellsworthom na severný pól -1925
  3. Jiří Ščobák: Víte, co je Gerasimova doktrína?
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925)
  5. Jiří Ščobák: Vydrží Rusko dlhú ekonomickú vojnu? Nevyčerpajú sa spojenci?
  6. Jiří Ščobák: Jaká je situace na linii dotyku? Pomůže Rusku mobilizace?
  7. Jiří Ščobák: Mohu zemřít, ale nebudu žít jako otrok
  8. Jiří Ščobák: Sú reformy Igora Matoviča (zvýšené prídavky na deti a daňové bonusy pre pracujúcich rodičov) dobrý nápad?
SkryťZatvoriť reklamu