V Bratislave žije málo ľudí, dnešný územný plán je na 900-tisíc obyvateľov

Podľa primátora Milana Ftáčnika žije v Bratislave málo ľudí na to, aká veľká je jej rozloha.

Do roku 2020 chce byť Bratislava regionálnym alebo nadregionálnym centrom.(Zdroj: SME - VLADIMÍR ŠIMÍČEK)

BRATISLAVA. Ak by v Bratislave zastavali všetky plochy, ktoré dovoľuje dnes platný územný plán, v meste by žilo asi 900-tisíc obyvateľov.

Na verejnej diskusii pod názvom "Bratislava mesto, kde chcem žiť" to prezentoval primátor Milan Ftáčnik.

"Bratislava je stredne veľké mesto na veľkej ploche. Žije nás tu teda príliš málo," uviedol primátor s tým, že za posledných 20 rokov počet obyvateľov v hlavnom meste stagnuje.

V porovnaní s Viedňou s 1,7 milióna obyvateľov na 400 kilometroch štvorcových žije v o niečo menšej Bratislave zhruba štvrtina ľudí.

Živia nás služby

Do roku 2020 chce byť Bratislava regionálnym alebo nadregionálnym centrom. Aj to je jedna z vízií Plánu hospodárskeho a sociálneho rozvoja z roku 2010, ktorý na diskusii prezentoval Ftáčnik.

Nosnou rozvojovou osou Bratislavy by mala byť podľa primátora znalostná ekonomika.

"Napriek tomu, že v Bratislave máme veľké priemyselné podniky, služby sú to, čo nás živí a čomu sa venuje väčšina obyvateľov," pripomenul Ftáčnik.

Mesto by malo byť podľa neho tiež schopné využiť potenciál, ktorý umiestňuje do Bratislavy viac ako 60 percent vedecko-výskumnej základne a "premeniť to na reálne ekonomické hodnoty."

Ďalšou témou, ktorej sa rozvojový plán venuje, je kvalita života a rozvoj ľudského potenciálu.

"Bratislava má nadpriemerne veľa vysokoškolsky vzdelaných ľudí oproti celoslovenskému priemeru. Je ich viac ako 20 percent," podotkol primátor.

Aj na základe tohto potenciálu možno podľa neho diskutovať o tom, akým skupinám pomôcť z pozície mesta, aby sa zlepšila kvalita ich života.

Tlak developerov

Kvalita života však nie je len kvalita života jednotlivca, ale aj kvalita mestského priestoru, pokračoval Ftáčnik.

"Bratislava za posledných 20 rokov prešla búrlivým, avšak neregulovaným rozvojom. Rozvoj sa odohrával najmä pod tlakom developerov, súkromných záujmov, a mesto bolo málo schopné definovať ten záujem, ktorý označujeme ako verejný," podotkol primátor.

Špecifickým problémom mesta je podľa Ftáčnika doprava a technická infraštruktúra, ktorá sa za posledných 20 rokov vyvíjala najmä v prospech automobilovej dopravy.

"Stavali sme nové mosty, rozširovali ulice a málo sme sa venovali skvalitňovaniu dopravy. Od vzniku Slovenskej republiky nepribudla ani jedna nová električková trať. Nebola to prosto téma, ktorej sa mesto venovalo," opisoval Ftáčnik.

Fakt, že dnes máme viac áut na 1000 obyvateľov, ako má Viedeň, sa podľa neho nedá akceptovať, hoci auto v našom postkomunistickom priestore je symbolom statusu človeka.

"Pomaly sa tu všetci tými autami udusíme. Mesto potrebuje filozofiu otočiť a zamerať sa na verejnú, cyklistickú a pešiu dopravu," povedal.

Spodná liga

Ftáčnik preto zdôraznil, že v tomto volebnom období sa chce sústrediť najmä na tri priority - zmeniť mesto v oblasti otvorenej samosprávy, pohnúť s dopravnými projektmi a dosiahnuť zmeny v oblasti kvality života.

"V tej poslednej sa nám to podarí najmenej, pretože sme zadlženým mestom. Keď si porovnáme jeho príjmovú úroveň s ostatnými mestami okolo nás, tak sme úplne na chvoste. Sme iná liga, bohužiaľ, tá spodná," uzavrel.

Štvrtková verejná diskusia mala poskytnúť priestor na formovanie vízie mesta. Organizoval ju Inštitút urbánneho rozvoja a mala byť len prvou zo série. Ďalšia je naplánovaná na začiatok júla.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Čo majú študovať naše deti, aby si v budúcnosti našli prácu?
  2. Bangkok, Phuket, pláže, chrámy: Za 13 dní to naj z Thajska
  3. Vzťah k seniorom chce zmeniť výzvou
  4. Brzdia vás technické výpadky vo výrobe?
  5. Pracoval som v mekáči a vydržal tri dni. Hranolky sú prekliatie
  6. Tip na výlet: Prechádzka tokajskými vinicami a biele tigre
  7. Mobil banking VÚB opäť bližšie k najlepšej bankovej aplikácii
  8. Objavte novinku s duálnym účinkom proti starnutiu pleti
  9. Na čo dbať pri výbere nehnuteľnosti? Tu je niekoľko rád
  10. First moment za skvelú cenu: Neapol, Capri, Pompeje, Ischia
  1. Vzťah k seniorom chce zmeniť výzvou
  2. Bangkok, Phuket, pláže, chrámy: Za 13 dní to naj z Thajska
  3. Moderný hotel, kde sa cítite ako doma
  4. Vedecká rada k 80. výročiu SvF STU v Bratislave
  5. Stavebná fakulta STU má učebňu na 3D tlač a virtuálnu realitu
  6. Brzdia vás technické výpadky vo výrobe?
  7. Hovoriaci systém priblíži zrakovo znevýhodneným expozíciu múzea
  8. Slovensko spieva koledy
  9. Workshop Inštitútu Ronalda Coasa na EU v Bratislave
  10. Stavbárska olympiáda 2018/19 vás očakáva
  1. Pracoval som v mekáči a vydržal tri dni. Hranolky sú prekliatie 58 717
  2. Stíhame napredovať s technológiami? Môže už byť neskoro 15 131
  3. First moment za skvelú cenu: Neapol, Capri, Pompeje, Ischia 12 313
  4. Takto vyzerá miesto, odkiaľ k nám putuje slovenské hovädzie 9 930
  5. Tip na výlet: Prechádzka tokajskými vinicami a biele tigre 8 896
  6. Slováci sa pripravujú o stovky až tisícky eur 5 781
  7. Geológ: recykláciu umelého kopca v Slnečniciach sledujeme denne 4 396
  8. Nový cestovný poriadok ŽSR z vášho regiónu v denníku SME 3 899
  9. Kartou míňame viac. Čo by obchodníci mali vedieť o zákazníkoch 3 881
  10. Volkswagen radí: ako svietiť a čo s hmlovkami? 3 596