SME
Sobota, 21. máj, 2022 | Meniny má Zina

Bratislave prišli poradiť s parkovaním z Holandska a Turecka

Spustenie parkovania v Bratislave presunulo mesto na september.

BRATISLAVA. Zástupcovia parkovacích spoločností z holandského Amsterdamu aj tureckého Istanbulu prišli na návštevu do Bratislavy, aby mestu poradili s pripravovanou parkovacou politikou. Tú plánuje magistrát spustiť od septembra.

Podľa primátora Milana Ftáčnika (nezávislý s podporou Smeru-SD) sa mesto počas stretnutia utvrdilo v krokoch, ktoré smerom k zavedeniu nového parkovania robí. S úplne novým podnetom podľa neho zahraniční zástupcovia do slovenskej metropoly neprišli.

Jedna spoločnosť

V 700-tisícovom Amsterdame aj trojmiliónovom Istanbule sa o parkovaciu politiku starajú mestské spoločnosti, v Holandsku Cition, v Istanbule Ispark. Výkon parkovacej politiky má teda na starosti jedna spoločnosť.

SkryťVypnúť reklamu

V Bratislave sa zatiaľ uvažuje o tom, že výkon politiky budú mať na starosti mestské časti, napríklad Staré Mesto už začalo súťažiť prevádzkovateľa.

"V Amsterdame majú skúsenosti, že niektoré mestské časti tiež mali na začiatku takýchto operátorov, postupne ale odovzdali výkon parkovacej politiky do rúk mestskej organizácie, ktorú stopercentne vlastní mesto," povedal pre TASR Ftáčnik.

Mestské časti však v Amsterdame majú podľa primátora svoju úlohu. Určujú napríklad výšku poplatkov, mesto nastaví len maximálne ceny. Podobný systém plánuje zaviesť aj Bratislava. "Akurát v Amsterdame je najvyššia cena za hodinu parkovania 5 eur v centre. U nás je to nereálne, my uvažujeme o nižších cenách, možno jednom eure na hodinu," vyčíslil Ftáčnik.

SkryťVypnúť reklamu

Amsterdam má presný vzorec

V oboch krajinách je dohodnutý poplatok, ktorý platí mesto spoločnej organizácii na náklady a všetko ostatné, čo získa z parkovania, sa rozdeľuje medzi mesto a mestské časti.

"Amsterdam má presný vzorec, podľa ktorého ide 30 percent mestu, ktoré za to rieši verejnú dopravu či cyklistické trasy a 70 percent zase mestským častiam," vysvetlil Ftáčnik. Jasný vzorec rozdeľovania peňazí chce mať aj Bratislava.

Ftáčnik naposledy uvažoval o prerozdelení tak, že 20 percent pôjde mestskej časti, pretože bude mať na starosti prevádzku systému, päť percent mestu na zaplatenie policajtov a zvyšok sa rozdelí podľa počtu parkovacích miest medzi mesto a mestské časti.

Istanbul nerozlišuje rezidentov a návštevníkov

V Istanbule rezidentov a návštevníkov nerozlišujú, obe skupiny si môžu kúpiť parkovaciu kartu na určité obdobie. V Amsterdame môžu mať v centre rezidenti len jednu kartu, mimo neho už aj viac, ak má rodina viac áut. Amsterdam však nemá zvýhodnenie, keď ide vodič parkovať do inej mestskej časti. Bratislava chce pre takýchto vodičov zaviesť polovičnú zľavu. Taktiež, v Istanbule ani Amsterdame nefunguje vyhradené parkovanie.

SkryťVypnúť reklamu

"V Amsterdame sú len dve výnimky, pre policajtov a zdravotne postihnutých," doplnil primátor.

Dve tretiny výnosov z parkovacej politiky v Amsterdame sú z poplatkov za parkovanie, asi 20 percent z poplatkov za rezidentskú kartu a zvyšok tvoria pokuty. Podľa Ftáčnika majú v holandskej metropole zmerané, koľko je schopný odkontrolovať jeden inšpektor verejného poriadku alebo mestský policajt.

"Dopravnú značku nasnímajú a z databázy zistia, či človek zaplatil alebo nie," priblížil primátor s tým, že vo vymožiteľnosti systému sú teda úspešní. Spoločnú databázu chce aj Ftáčnik. "Mesto takto vyberá pomerne veľké sumy a prínos do mestskej pokladne je aj u nás dôležitý."

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Vydavateľstvo Petit Press so štyrmi Novinárskymi cenami
  2. Stovky hodín výcviku. Stať sa gondolierom je zaslúžená prestíž
  3. Contact Center Hub a Ncontactcenter od NFON
  4. Volkswagen ID.5 prináša nový softvér aj pre staršie modely
  5. Do čoho sa oplatí investovať, aby ste ušetrili na energiách?
  6. Šprintérsky duel IONIQ 5 vs i30 N Performance má víťaza
  7. MS v hokeji: TV Tipsport + špeciálna kurzová ponuka!
  8. Obnovené lety do Marsa Alam. Po dvoch rokoch opäť víta turistov
  1. Prečo potrebujeme udržateľné riešenia v oblasti mobility?
  2. Gestačný diabetes mellitus
  3. Vydavateľstvo Petit Press so štyrmi Novinárskymi cenami
  4. Stovky hodín výcviku. Stať sa gondolierom je zaslúžená prestíž
  5. Do finále McDonald´s Cupu sa prebojovalo mužstvo z Víťaza
  6. Garmin vyrobil cykloradar Varia RCT715 s bezpečnostnou kamerou
  7. Obľúbená pracovná agentúra Work Service nezmizla
  8. Župné mestečko ovládne krajské mesto aj celý Abov. Už zajtra
  1. Obnovené lety do Marsa Alam. Po dvoch rokoch opäť víta turistov 6 537
  2. Do čoho sa oplatí investovať, aby ste ušetrili na energiách? 6 336
  3. Odišlo už štvrť milióna mladých ľudí. Má Slovensko budúcnosť? 5 109
  4. Stovky hodín výcviku. Stať sa gondolierom je zaslúžená prestíž 2 576
  5. Vydavateľstvo Petit Press so štyrmi Novinárskymi cenami 1 678
  6. Príliš veľa vitamínov škodí zdraviu, majte ich pod kontrolou 1 411
  7. Šprintérsky duel IONIQ 5 vs i30 N Performance má víťaza 1 095
  8. 5 najčastejších chýb pri zateplení fasády: zabráňte im 999
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Daniel Bíro: V Bratislave malo byť metro. Aké sú história a súčasnosť tohto projektu?
  2. Milota Sidorová: Toto mesto v Taliansku založilo Kanceláriu pre čas. Čaká to aj Bratislavu?
  3. Ľudmila Križanovská: Žobráci v centre Bratislavy. Ľudia v núdzi alebo príživníci?
  4. Anton Sládek: Bratislava - Vysoká ulica včera a dnes
  5. Anton Sládek: Bratislava - Hviezdoslavovo námestie
  6. Anton Sládek: Dunaj XIII. Most Apollo a okolo
  7. Matej Vagač: Ukradnutý verejný priestor. V Horskom parku sú porušené vlastnícke práva.
  8. Anton Sládek: Bratislava - Heydukova ulica
  1. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť I) 14 842
  2. Vladimír Benčík: Zvitky od Mŕtveho mora - boli napísané pred 2000 rokmi, predpovedajú apokalypsu? 11 114
  3. Jana Melišová: Pomalý pád na Wall Street sa zrejme ešte neskončil 9 748
  4. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť II) 4 762
  5. Ivan Beňovič: Sankcie voči oligarchom vojnu na Ukrajine nezastavia 4 100
  6. Jana Melišová: Skutočná cena za vojnu 3 966
  7. Ján Valchár: Odvaha plukovníka Chodarjonoka alebo ako to nie je o odvahe 3 398
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925) 3 145
  1. Jiří Ščobák: Víte, co je Gerasimova doktrína?
  2. Jiří Ščobák: Vydrží Rusko dlhú ekonomickú vojnu? Nevyčerpajú sa spojenci?
  3. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925)
  4. Jiří Ščobák: Mohu zemřít, ale nebudu žít jako otrok
  5. Jiří Ščobák: Sú reformy Igora Matoviča (zvýšené prídavky na deti a daňové bonusy pre pracujúcich rodičov) dobrý nápad?
  6. Jiří Ščobák: Jaká je situace na linii dotyku? Pomůže Rusku mobilizace?
  7. Adam Valček: Pri čudnom zákroku na súde sa NAKA pokúšala zmocniť utajených dokumentov
  8. Jiří Ščobák: Sluha národa: Recenze 1. řady seriálu s Volodymyrom Zelenskym
SkryťZatvoriť reklamu