Bratislave prišli poradiť s parkovaním z Holandska a Turecka

Spustenie parkovania v Bratislave presunulo mesto na september.

BRATISLAVA. Zástupcovia parkovacích spoločností z holandského Amsterdamu aj tureckého Istanbulu prišli na návštevu do Bratislavy, aby mestu poradili s pripravovanou parkovacou politikou. Tú plánuje magistrát spustiť od septembra.

Podľa primátora Milana Ftáčnika (nezávislý s podporou Smeru-SD) sa mesto počas stretnutia utvrdilo v krokoch, ktoré smerom k zavedeniu nového parkovania robí. S úplne novým podnetom podľa neho zahraniční zástupcovia do slovenskej metropoly neprišli.

Jedna spoločnosť

V 700-tisícovom Amsterdame aj trojmiliónovom Istanbule sa o parkovaciu politiku starajú mestské spoločnosti, v Holandsku Cition, v Istanbule Ispark. Výkon parkovacej politiky má teda na starosti jedna spoločnosť.

V Bratislave sa zatiaľ uvažuje o tom, že výkon politiky budú mať na starosti mestské časti, napríklad Staré Mesto už začalo súťažiť prevádzkovateľa.

"V Amsterdame majú skúsenosti, že niektoré mestské časti tiež mali na začiatku takýchto operátorov, postupne ale odovzdali výkon parkovacej politiky do rúk mestskej organizácie, ktorú stopercentne vlastní mesto," povedal pre TASR Ftáčnik.

Mestské časti však v Amsterdame majú podľa primátora svoju úlohu. Určujú napríklad výšku poplatkov, mesto nastaví len maximálne ceny. Podobný systém plánuje zaviesť aj Bratislava. "Akurát v Amsterdame je najvyššia cena za hodinu parkovania 5 eur v centre. U nás je to nereálne, my uvažujeme o nižších cenách, možno jednom eure na hodinu," vyčíslil Ftáčnik.

Amsterdam má presný vzorec

V oboch krajinách je dohodnutý poplatok, ktorý platí mesto spoločnej organizácii na náklady a všetko ostatné, čo získa z parkovania, sa rozdeľuje medzi mesto a mestské časti.

"Amsterdam má presný vzorec, podľa ktorého ide 30 percent mestu, ktoré za to rieši verejnú dopravu či cyklistické trasy a 70 percent zase mestským častiam," vysvetlil Ftáčnik. Jasný vzorec rozdeľovania peňazí chce mať aj Bratislava.

Ftáčnik naposledy uvažoval o prerozdelení tak, že 20 percent pôjde mestskej časti, pretože bude mať na starosti prevádzku systému, päť percent mestu na zaplatenie policajtov a zvyšok sa rozdelí podľa počtu parkovacích miest medzi mesto a mestské časti.

Istanbul nerozlišuje rezidentov a návštevníkov

V Istanbule rezidentov a návštevníkov nerozlišujú, obe skupiny si môžu kúpiť parkovaciu kartu na určité obdobie. V Amsterdame môžu mať v centre rezidenti len jednu kartu, mimo neho už aj viac, ak má rodina viac áut. Amsterdam však nemá zvýhodnenie, keď ide vodič parkovať do inej mestskej časti. Bratislava chce pre takýchto vodičov zaviesť polovičnú zľavu. Taktiež, v Istanbule ani Amsterdame nefunguje vyhradené parkovanie.

"V Amsterdame sú len dve výnimky, pre policajtov a zdravotne postihnutých," doplnil primátor.

Dve tretiny výnosov z parkovacej politiky v Amsterdame sú z poplatkov za parkovanie, asi 20 percent z poplatkov za rezidentskú kartu a zvyšok tvoria pokuty. Podľa Ftáčnika majú v holandskej metropole zmerané, koľko je schopný odkontrolovať jeden inšpektor verejného poriadku alebo mestský policajt.

"Dopravnú značku nasnímajú a z databázy zistia, či človek zaplatil alebo nie," priblížil primátor s tým, že vo vymožiteľnosti systému sú teda úspešní. Spoločnú databázu chce aj Ftáčnik. "Mesto takto vyberá pomerne veľké sumy a prínos do mestskej pokladne je aj u nás dôležitý."

Najčítanejšie na SME Bratislava


Inzercia - Tlačové správy


  1. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  2. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  3. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  4. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  5. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  6. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  7. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  8. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  9. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi
  10. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis
  1. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  2. Aj vy môžete mať pekný trávnik, poradí vám expert
  3. Výrobky, ktoré chutia a voňajú ako z domácej zabíjačky
  4. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  5. Profesionálne sa predaj nehnuteľností dá robiť jedine exkluzívne
  6. HÝBSA Slovensko odštartovalo turné po Slovensku. Buďte pri tom!
  7. Každý štvrtý 70-tnik na Slovensku má cukrovku, pribúdajú mladší
  8. 5 hviezdičkové apartmány priamo na pobreží - Dubrovník
  9. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  10. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  1. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 16 801
  2. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal? 14 520
  3. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy) 11 678
  4. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 11 669
  5. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií 7 387
  6. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 6 605
  7. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 6 399
  8. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 5 554
  9. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi 4 077
  10. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 3 902