Dunaj bude ako Temža, študenti si pripútajú nohy k osemvesliciam

Tri univerzity pôjdu od Karloveského ramena až po sochu Štefánika. Prvým ročníkom chcú založiť tradíciu.

(Zdroj: SME - GABRIEL KUCHTA)

BRATISLAVA. Mestskej hromadnej doprave by to trvalo v ideálnom prípade približne pol hodinu, veslári sa dostanú od kameňolomu pri Devíne po Euroveu odhadom za dvadsať minút.

Túto sobotu sa bude konať prvý ročník Univerzitnej regaty Bratislava. Vo veslovaní na osemvesliciach si zmerajú sily Univerzita Komenského, Slovenská technická univerzita a Ekonomická univerzita.

„Našou ambíciou je, aby školy spolupracovali,“ vraví prorektor STU Milan Sokol. „Tento rok sme oslovili verejné vysoké školy v Bratislave, v budúcnosti možno pribudnú aj školy napríklad z Budapešti. Už teraz sa nám dokonca ozvali z talianskeho Terstu, že by sa radi zúčastnili.“

Ako v Anglicku

Veslárski nadšenci a jednotlivé bratislavské univerzity tak chcú zaviesť podobnú tradíciu, aká je v Anglicku medzi Oxfordom a Cambridge, kde sa tento rok išiel už 159. ročník prestížneho závodu.

Zatiaľ nebudú v lodiach sedieť len denní študenti, ako je tomu pri pretekoch na Temži, ale aj absolventi alebo zamestnanci školy.

„V našej lodi budú sedieť štyria študenti, potom sme tam dvaja zamestnanci a dvaja absolventi. Ďalšie lode budú mať podobné zloženie,“ vraví telocvikár z STU Ján Žiška.

„Chceme, aby v budúcnosti v lodiach sedeli len študenti, ale treba ich ku veslovaniu dostať,“ tvrdí Žiška. Na STU si študenti mohli tento šport zapísať, podľa neho sa však nedá stihnúť všetko podstatné za jeden semester. „Nie je možné naučiť človeka veslovať, ak do lodenice príde raz za týždeň.“

V zahraničí podľa neho na podobné preteky trénujú aj každý deň.

Zapája sa celé telo

„Veslovanie je najzložitejší cyklický pohyb, pri ktorom pracuje celé telo od členkov až po zápästia,“ vysvetľuje telocvikár. „Aj keď je podľa mňa najbolestivejší z hľadiska svalov, tento pohyb je zdravý, lebo tam nie sú žiadne nárazy na kĺby.“

Úrazy podľa Žišku nehrozia, základom je, že všetci veslári musia vedieť plávať a do lode na vode si sadnú až po určitom výcviku.

V lodi sú pripevnené topánky, ktoré si športovci obujú. „Keby sa loď náhodou prevrhla, je tu šnúrka, ktorou sa po potiahnutí topánky vyzujú. Stali sa prípady, že na veľkých medzinárodných pretekoch s množstvom účastníkov sa do seba zamotalo niekoľko lodí a zrazili sa,“ vraví Žiška.

Dunaj je však natoľko široký, že pri troch lodiach niečo podobné prakticky nehrozí.

FOTO: ROMAN DANAY

Do lode len skúsení

Začína sa na trenažéroch a neskôr na pokojnej vode v kanáli, ktorý má veslársky klub k dispozícii. Počas našej návštevy mohol podľa Žišku hlavný tok Dunaja tiecť rýchlosťou okolo sedem až osem kilometrov za hodinu.

„To je dosť veľká rýchlosť. Ak by sa niekto prevrhol, tak ho bude ťažké naháňať až niekde v Gabčíkove,“ vraví.

Spolu s veslármi a potrebnou výbavou môže loď vážiť aj tonu.

Vyhrať nemusí nutne posádka s najsilnejšími, ale najzohratejšími veslármi.

„Pohyb všetkých veslárov musí byť zosúladený. Ponorenie a vytiahnutie vesla musí byť v rovnakých momentoch. Ak impulz nie je rovnaký, stráca sa veľa sily a loď sa tým pádom spomalí,“

Pri Eurovei budú aj rôzne sprievodné akcie. Na veľkoplošnú obrazovku pri nákupnom centre budú premietať priamy prenos študentskej televízie STU mc2, ako súčasť dňa vysokoškolákov študenti pripravia aj simulovanú záchrannú akciu, výstavu výtvarných prác a ukážu naprogramovaných robotov. Súťažiť sa tu bude aj na veslárskych trenažéroch.

osem_res.jpg

FOTO: SME - GABRIEL KUCHTA

lod_res.jpg

FOTO: SME - GABRIEL KUCHTA

Najčítanejšie na SME Bratislava


Inzercia - Tlačové správy


  1. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  2. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  4. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  9. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  10. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  1. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  2. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  3. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  4. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  5. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  6. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  7. Svadba v kraji lietajúceho mnícha Cypriána
  8. Vecný dar pre Detské kardiocentrum v Bratislave
  9. VZN o hazarde sa dá zachrániť
  10. Prieskum: Ako si Slováci požičiavajú? Hlavne rýchlo
  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 10 413
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 10 318
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 8 333
  4. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 7 061
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 985
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 5 162
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 008
  8. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 3 574
  9. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet 2 883
  10. Jarné prázdniny pri mori? 2 568

Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop