Dunaj bude ako Temža, študenti si pripútajú nohy k osemvesliciam

Tri univerzity pôjdu od Karloveského ramena až po sochu Štefánika. Prvým ročníkom chcú založiť tradíciu.

(Zdroj: SME - GABRIEL KUCHTA)

BRATISLAVA. Mestskej hromadnej doprave by to trvalo v ideálnom prípade približne pol hodinu, veslári sa dostanú od kameňolomu pri Devíne po Euroveu odhadom za dvadsať minút.

Túto sobotu sa bude konať prvý ročník Univerzitnej regaty Bratislava. Vo veslovaní na osemvesliciach si zmerajú sily Univerzita Komenského, Slovenská technická univerzita a Ekonomická univerzita.

„Našou ambíciou je, aby školy spolupracovali,“ vraví prorektor STU Milan Sokol. „Tento rok sme oslovili verejné vysoké školy v Bratislave, v budúcnosti možno pribudnú aj školy napríklad z Budapešti. Už teraz sa nám dokonca ozvali z talianskeho Terstu, že by sa radi zúčastnili.“

Ako v Anglicku

Veslárski nadšenci a jednotlivé bratislavské univerzity tak chcú zaviesť podobnú tradíciu, aká je v Anglicku medzi Oxfordom a Cambridge, kde sa tento rok išiel už 159. ročník prestížneho závodu.

Zatiaľ nebudú v lodiach sedieť len denní študenti, ako je tomu pri pretekoch na Temži, ale aj absolventi alebo zamestnanci školy.

„V našej lodi budú sedieť štyria študenti, potom sme tam dvaja zamestnanci a dvaja absolventi. Ďalšie lode budú mať podobné zloženie,“ vraví telocvikár z STU Ján Žiška.

„Chceme, aby v budúcnosti v lodiach sedeli len študenti, ale treba ich ku veslovaniu dostať,“ tvrdí Žiška. Na STU si študenti mohli tento šport zapísať, podľa neho sa však nedá stihnúť všetko podstatné za jeden semester. „Nie je možné naučiť človeka veslovať, ak do lodenice príde raz za týždeň.“

V zahraničí podľa neho na podobné preteky trénujú aj každý deň.

Zapája sa celé telo

„Veslovanie je najzložitejší cyklický pohyb, pri ktorom pracuje celé telo od členkov až po zápästia,“ vysvetľuje telocvikár. „Aj keď je podľa mňa najbolestivejší z hľadiska svalov, tento pohyb je zdravý, lebo tam nie sú žiadne nárazy na kĺby.“

Úrazy podľa Žišku nehrozia, základom je, že všetci veslári musia vedieť plávať a do lode na vode si sadnú až po určitom výcviku.

V lodi sú pripevnené topánky, ktoré si športovci obujú. „Keby sa loď náhodou prevrhla, je tu šnúrka, ktorou sa po potiahnutí topánky vyzujú. Stali sa prípady, že na veľkých medzinárodných pretekoch s množstvom účastníkov sa do seba zamotalo niekoľko lodí a zrazili sa,“ vraví Žiška.

Dunaj je však natoľko široký, že pri troch lodiach niečo podobné prakticky nehrozí.

FOTO: ROMAN DANAY

Do lode len skúsení

Začína sa na trenažéroch a neskôr na pokojnej vode v kanáli, ktorý má veslársky klub k dispozícii. Počas našej návštevy mohol podľa Žišku hlavný tok Dunaja tiecť rýchlosťou okolo sedem až osem kilometrov za hodinu.

„To je dosť veľká rýchlosť. Ak by sa niekto prevrhol, tak ho bude ťažké naháňať až niekde v Gabčíkove,“ vraví.

Spolu s veslármi a potrebnou výbavou môže loď vážiť aj tonu.

Vyhrať nemusí nutne posádka s najsilnejšími, ale najzohratejšími veslármi.

„Pohyb všetkých veslárov musí byť zosúladený. Ponorenie a vytiahnutie vesla musí byť v rovnakých momentoch. Ak impulz nie je rovnaký, stráca sa veľa sily a loď sa tým pádom spomalí,“

Pri Eurovei budú aj rôzne sprievodné akcie. Na veľkoplošnú obrazovku pri nákupnom centre budú premietať priamy prenos študentskej televízie STU mc2, ako súčasť dňa vysokoškolákov študenti pripravia aj simulovanú záchrannú akciu, výstavu výtvarných prác a ukážu naprogramovaných robotov. Súťažiť sa tu bude aj na veslárskych trenažéroch.

osem_res.jpg

FOTO: SME - GABRIEL KUCHTA

lod_res.jpg

FOTO: SME - GABRIEL KUCHTA

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Koľko minút pracujeme na jednu kávu či novú kuchyňu?
  2. Odborári pokračujú v zbieraní podpisov za zastropovanie dôchodku
  3. Umenie investovať: Nemusíte byť znalec, aby ste zhodnotili krásu
  4. Reportáž: Ako sa vyrába slovenské akostné víno
  5. Dana Kleinert sa vzdáva v prospech zmeny v Starom Meste
  6. Union ponúka množstvo výhod pre deti aj matky
  7. Tip hypošpecialistu: Najlepší čas na Adlerovu je teraz!
  8. Jana Vaľová: Pokračujme po dobrej ceste
  9. Prečo sú pneumatiky dôležitejšie ako bezpečnostné pásy?
  10. Zvodný jesenný look s AVONom a Darou!
  1. Rozprávkové tankovanie
  2. AAA Auto zorganizovalo autogramiádu
  3. Union ponúka množstvo výhod pre deti aj matky
  4. Umenie investovať: Nemusíte byť znalec, aby ste zhodnotili krásu
  5. Dana Kleinert sa vzdáva v prospech zmeny v Starom Meste
  6. Reportáž: Ako sa vyrába slovenské akostné víno
  7. Tip hypošpecialistu: Najlepší čas na Adlerovu je teraz!
  8. Jana Vaľová: Pokračujme po dobrej ceste
  9. Dôležité zmeny v založení s.r.o. od 1.9.2018
  10. Stíhame napredovať s technológiami? Môže už byť neskoro
  1. Odborníčka na výživu: Večera maximálne 4 hodiny pred spánkom 21 473
  2. Stíhame napredovať s technológiami? Môže už byť neskoro 12 900
  3. Kvíz o zatepľovaní zvládne iba odborník. Trúfate si? 12 419
  4. Poznáte zaujímavosti Malty? Tieto lákajú turistov najviac 11 391
  5. Koho výrobky naozaj kupujete v McDonald's? 9 188
  6. Bezpečné bývanie pre rodiny s deťmi? Na toto nezabudnite 8 536
  7. Vodič dostal jasný odkaz: Na cyklotrase sa neparkuje 6 912
  8. Reportáž: Ako sa vyrába slovenské akostné víno 6 411
  9. Pokazila sa Vám práčka či chladnička? Nevolajte opravára! 4 877
  10. Koľko minút pracujeme na jednu kávu či novú kuchyňu? 4 422