Dunaj bude ako Temža, študenti si pripútajú nohy k osemvesliciam

Tri univerzity pôjdu od Karloveského ramena až po sochu Štefánika. Prvým ročníkom chcú založiť tradíciu.

(Zdroj: SME - GABRIEL KUCHTA)

BRATISLAVA. Mestskej hromadnej doprave by to trvalo v ideálnom prípade približne pol hodinu, veslári sa dostanú od kameňolomu pri Devíne po Euroveu odhadom za dvadsať minút.

Túto sobotu sa bude konať prvý ročník Univerzitnej regaty Bratislava. Vo veslovaní na osemvesliciach si zmerajú sily Univerzita Komenského, Slovenská technická univerzita a Ekonomická univerzita.

„Našou ambíciou je, aby školy spolupracovali,“ vraví prorektor STU Milan Sokol. „Tento rok sme oslovili verejné vysoké školy v Bratislave, v budúcnosti možno pribudnú aj školy napríklad z Budapešti. Už teraz sa nám dokonca ozvali z talianskeho Terstu, že by sa radi zúčastnili.“

Ako v Anglicku

Veslárski nadšenci a jednotlivé bratislavské univerzity tak chcú zaviesť podobnú tradíciu, aká je v Anglicku medzi Oxfordom a Cambridge, kde sa tento rok išiel už 159. ročník prestížneho závodu.

Zatiaľ nebudú v lodiach sedieť len denní študenti, ako je tomu pri pretekoch na Temži, ale aj absolventi alebo zamestnanci školy.

„V našej lodi budú sedieť štyria študenti, potom sme tam dvaja zamestnanci a dvaja absolventi. Ďalšie lode budú mať podobné zloženie,“ vraví telocvikár z STU Ján Žiška.

„Chceme, aby v budúcnosti v lodiach sedeli len študenti, ale treba ich ku veslovaniu dostať,“ tvrdí Žiška. Na STU si študenti mohli tento šport zapísať, podľa neho sa však nedá stihnúť všetko podstatné za jeden semester. „Nie je možné naučiť človeka veslovať, ak do lodenice príde raz za týždeň.“

V zahraničí podľa neho na podobné preteky trénujú aj každý deň.

Zapája sa celé telo

„Veslovanie je najzložitejší cyklický pohyb, pri ktorom pracuje celé telo od členkov až po zápästia,“ vysvetľuje telocvikár. „Aj keď je podľa mňa najbolestivejší z hľadiska svalov, tento pohyb je zdravý, lebo tam nie sú žiadne nárazy na kĺby.“

Úrazy podľa Žišku nehrozia, základom je, že všetci veslári musia vedieť plávať a do lode na vode si sadnú až po určitom výcviku.

V lodi sú pripevnené topánky, ktoré si športovci obujú. „Keby sa loď náhodou prevrhla, je tu šnúrka, ktorou sa po potiahnutí topánky vyzujú. Stali sa prípady, že na veľkých medzinárodných pretekoch s množstvom účastníkov sa do seba zamotalo niekoľko lodí a zrazili sa,“ vraví Žiška.

Dunaj je však natoľko široký, že pri troch lodiach niečo podobné prakticky nehrozí.

FOTO: ROMAN DANAY

Do lode len skúsení

Začína sa na trenažéroch a neskôr na pokojnej vode v kanáli, ktorý má veslársky klub k dispozícii. Počas našej návštevy mohol podľa Žišku hlavný tok Dunaja tiecť rýchlosťou okolo sedem až osem kilometrov za hodinu.

„To je dosť veľká rýchlosť. Ak by sa niekto prevrhol, tak ho bude ťažké naháňať až niekde v Gabčíkove,“ vraví.

Spolu s veslármi a potrebnou výbavou môže loď vážiť aj tonu.

Vyhrať nemusí nutne posádka s najsilnejšími, ale najzohratejšími veslármi.

„Pohyb všetkých veslárov musí byť zosúladený. Ponorenie a vytiahnutie vesla musí byť v rovnakých momentoch. Ak impulz nie je rovnaký, stráca sa veľa sily a loď sa tým pádom spomalí,“

Pri Eurovei budú aj rôzne sprievodné akcie. Na veľkoplošnú obrazovku pri nákupnom centre budú premietať priamy prenos študentskej televízie STU mc2, ako súčasť dňa vysokoškolákov študenti pripravia aj simulovanú záchrannú akciu, výstavu výtvarných prác a ukážu naprogramovaných robotov. Súťažiť sa tu bude aj na veslárskych trenažéroch.

osem_res.jpg

FOTO: SME - GABRIEL KUCHTA

lod_res.jpg

FOTO: SME - GABRIEL KUCHTA

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Bratislava


Inzercia - Tlačové správy


  1. Nedocenený génius - prečo chýba v našich knižniciach?
  2. Biznis úver: Lepší tím, stroje, či menej stresu s faktúrami
  3. Nižšie náklady vo firme? Tri tipy, kde sa dá ušetriť
  4. Park pod Kolibou prepája mesto s prírodou
  5. Keď Slováci krotia morský vietor
  6. Čo si myslia mamy youtuberov o tom, čo robia ich deti?
  7. Volkswagen Touareg jazdí lepšie, než sme čakali
  8. Máte už program pre deti na túto sobotu?
  9. UNIQA poisťovňa sa sťahuje do Einsteinova Business Center
  10. Pätnásť destinácií na letnú dovolenku s odletom z Bratislavy
  1. Nižšie náklady vo firme? Tri tipy, kde sa dá ušetriť
  2. Čo si myslia mamy youtuberov o tom, čo robia ich deti?
  3. Keď Slováci krotia morský vietor
  4. Nedocenený génius - prečo chýba v našich knižniciach?
  5. Park pod Kolibou prepája mesto s prírodou
  6. Do we have "Sagans" in language education?
  7. Volkswagen Touareg jazdí lepšie, než sme čakali
  8. Máte už program pre deti na túto sobotu?
  9. Biznis úver: Lepší tím, stroje, či menej stresu s faktúrami
  10. Síce malí, no výnimoční regionálni dodávatelia. Poznáte ich?
  1. Pätnásť destinácií na letnú dovolenku s odletom z Bratislavy 24 114
  2. Čo si myslia mamy youtuberov o tom, čo robia ich deti? 21 701
  3. Chystáte výlet do Rakúska? Toto miesto má najlepšie zážitky 17 616
  4. Ako vzniká jeden z najkvalitnejších kolagénov na Slovensku? 6 018
  5. Jozef Bíreš: Čerstvé potraviny sú pre človeka najhodnotnejšie 4 596
  6. Unikátne defilé vojenskej techniky na zemi aj vo vzduchu 3 988
  7. Mladý Slovák vymyslel aplikáciu pre medicínu. 3 144
  8. Volkswagen Touareg jazdí lepšie, než sme čakali 2 924
  9. Nedocenený génius - prečo chýba v našich knižniciach? 2 034
  10. Zabezpečte si svoje auto doteraz neprekonaným VAM systémom 1 961