SME

Tunel otvoria na Sviatok práce, dokončovať ho môžu po nociach

Rekonštrukcia zhltla milióny, opravy však nekončia.

Električky sa vrátia do tunela 1. mája.Električky sa vrátia do tunela 1. mája. (Zdroj: SITA)

Agentúrne spravodajstvo sme nahradili autorským textom.

BRATISLAVA. Zatvorený bol viac než rok, či to však pre ďalšie opravy alebo praskliny nebude musieť dopravný podnik v budúcnosti zopakovať, nevedia. Ďalšiu nutnú rekonštrukciu stavebník nevylučuje.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Električkový tunel otvoria 1. mája, premávať cez neho začnú dve električky – 5 a 9.

Obnova stála takmer dva milióny eur. Náklady platil mestský dopravný podnik.

Tunel zatvorili vlani vo februári, keď v ňom počas silných mrazov objavili praskliny v klenbe, električky odvtedy jazdia obchádzkou po nábreží.

SkryťVypnúť reklamu

Len čiastočné opravy

Električkový tunel

Kedy a čo?

  • 1. máj 2013 – otvorenie tunela;
  • linka 5 a 9 – električky pôjdu tunelom,
  • linku 1 neobnovia;
  • linka 7 – zmení trasu – pôjde cez Obchodnú a predĺžená na Nám. Ľ. Štúra a Šafárikovo nám.
  • linka 6 – bez zmeny trasy, no bude premávať dlhšie;
  • skoro 2 milióny –náklady na rekonštrukciu a prieskumy;
  • február 2012 – objavenie prasklín, uzavretie tunela;
  • 2009 - 2010 – posledná oprava tunela;
  • 1943 -­ 1949 – budovanie tunela ako cestnej stavby.

tasr_res.jpg

Foto: TASR

Opravy sa však úplne neskončili, počítajú ešte s ďalšími dvomi etapami v budúcnosti, vraví Peter Ondroušek, predseda predstavenstva firmy Slovenské tunely, ktorá osemstometrovú rúru pod Hradom rekonštruovala. Ďalšie etapy už podľa neho môžu robiť bez obmedzenia električiek, čiže v noci, keď je tunel pod Hradom prázdny.

SkryťVypnúť reklamu

Doteraz z 81 pásov v tuneli opravili len 16. „V prvej etape bolo sanovaných štrnásť pásov a predtým ako odstránenie havarijného stavu dva pásy,“ vysvetľuje Ondroušek. „Investor v tejto etape vybral tie, ktoré podľa prieskumov a projektanta boli najproblematickejšie a na ktorých sanáciu dokázal zabezpečiť finančné prostriedky.“

Hovorkyňa dopravného podniku Agáta Staneková vraví, že kompletná obnova tunela by si vyžiadala veľa peňazí. Na opravu vraj dopravný podnik preto vybral tie miesta, kde hrozilo bezprostredné poškodenie obmurovky, ktoré mohlo ohroziť bezpečnosť električkovej dopravy.

Ďalšie opravy teraz podľa Stanekovej vylúčili aj pre nutnosť „čo najskôr obnoviť električkovú premávku v tuneli.“

Nočné opravy

Dopravný podnik s firmou Slovenské tunely skúma, či by bolo možné opravovať jednotlivé pásy v nočných výlukách.

SkryťVypnúť reklamu

„Samozrejme je to omnoho zdĺhavejšie a finančne náročnejšie, avšak rozložené v dlhšom časovom období niekoľkých rokov,“ dodáva Ondroušek. Všetko vraj závisí od technickej situácie v tuneli v súvislosti so statikou a prevádzkou električiek v tuneli a aj od finančných možností dopravného podniku.

Terajšie opravy už zhltli takmer dva milióny eur. Na vlaňajšiu rekonštrukciu minul dopravný podnik viac než 668-tisíc eur a tohtoročné prieskumy stáli skoro 1,3 milióna eur.

Firmu Slovenské tunely vybral dopravný podnik rokovacím konaním bez zverejnenia, postup preveroval Úrad pre verejné obstarávanie. Pochybenie nezistil, no kontrola posunula obnovu o niekoľko mesiacov.

Električkový tunel opravovalo aj bývalé vedenie dopravného podniku. Obnova vtedy vyšla 8,3 milióna eur. Klenbu vtedy neopravovali.

Terajšie vedenie mesta rekonštrukciu preverovalo, chyby však nenašli.

Voda je tu stále

Vodu v tuneli bolo vidno aj dnes počas novinárskej prehliadky tunela, čiže po terajšom ukončení opráv.

Voda bola na chodníku popri trati, mokré boli aj spodné časti stien. Hovorkyňa dopravného podniku Agáta Staneková počas jazdy cez tunel vysvetľovala, že voda je v tuneli preto, že pred prehliadkou tam umývali zábradlie.

Voda v tuneli je podľa Petra Ondrouška nebezpečná, lebo môže tiecť na električkové drôty. „Predovšetkým však v zime môže zamrznúť a pôsobiť na tunel deštruktívne.“

Za vojny to bol kryt

V tuneli bola aj ošetrovňa. Električky tam jazdia od roku 1983.

BRATISLAVA. Je to stará stavba z čias vojny, vysvetľuje dopravný podnik dnešný stav električkového tunela. Stavali ho ako cestný v rokoch 1943 až 1949.

Počas vojny v ňom bola aj ošetrovňa, píše Matej Kavacký na imhd.sk. Počítali tam s úkrytom pre 10-tisíc ľudí počas prípadného leteckého poplachu.

Tunel bol pôvodne cestný, električka ním prešla prvý raz 29. augusta 1983. Jeho stavba zmenila Bratislavu, ustúpil mu starý židovský cintorín, dokazuje pamätník Chatama Sofera. Medzinárodnú verejnú súťaž na regulačný plán a železničné riešenie mesta vypísali už v roku 1929.

Šéf firmy Slovenské tunely Peter Ondroušek vraví, že tunel je postavený

v značne rozpukanej hornine, kde sa aj vplyvom nadzemných aktivít hromadí voda a tunel pôsobí ako akási drenáž. „Nie je vylúčené, že priesaky a s tým spojené negatívne javy sa prejavia v inej, dosiaľ nesanovanej časti.“

historia_res.jpg

Prvá etapa výstavby električkovej trate do Karlovej Vsi s náhradnou autobusovou dopravou. Fotka z prelomu 40. a 50 rokov.

FOTO – ARCHÍV IMHD.SK

Lucia Tkáčiková

tasr_res.jpg

Dnes prešla prvá električka tunelom, vozila novinárov.

FOTO - TASR

tunelsita_res.jpg

FOTO - SITA

tunel_res.jpg

Vyústenie tunela na nábrežie. Fotka z roku 1972.

FOTO – ARCHÍV IMHD.SK


Sme v obrazoch

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Hyundai má neodolateľné zľavy. Ušetríte tisícky eur
  2. Čo bude toto leto in?
  3. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  4. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  5. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  6. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  7. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  8. Kam smerujú peniaze bohatých?
  1. Hyundai má neodolateľné zľavy. Ušetríte tisícky eur
  2. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život?
  3. Čo bude toto leto in?
  4. Najkrajšie letné túry, cyklotrasy, jazerá a pamiatky v Rakúsku
  5. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  6. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  7. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum
  8. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  1. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie 9 405
  2. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je 8 949
  3. Kam smerujú peniaze bohatých? 5 545
  4. Hyundai má neodolateľné zľavy. Ušetríte tisícky eur 5 316
  5. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú 4 086
  6. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum 3 333
  7. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život? 2 794
  8. Crème de la Crème štartuje už čoskoro 2 418
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  2. Ľuboš Vodička: Bratislavský Robinson Karl Jetting
  3. Juraj Mravec: Projekt Nového Lida nereflektuje záujmy Petržalky
  4. Pavol Pálfy: Úradná tabuľa - zákonná povinnosť alebo služba pre občana?
  5. Danica Chames: Zbláznili sa, šli na dovolenku do Bratislavy
  6. Radko Mačuha: Sídlisko, kvôli ktorému bolo zbúrané podhradie. ( cyklus bratislavská krutosť)
  7. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  8. Michal Drotován: Môže byť Bratislava 15-minútové mesto?
  1. Viktor Pamula: Slovenský zväz ľadovej hanby 17 368
  2. Anna Brawne: Pridrahý Robo, nebolo tých klamstiev už dosť? 8 414
  3. Natália Milanová: Nové záchody na ministerstve kultúry smrdia. Poriadne smrdia. 8 376
  4. Ivan Čáni: Pobavený Fico ako nevinné batoľa. 8 077
  5. Branko Štefanatný: Hráči z KHL nie, Šatan nie! 7 118
  6. Vladimír Čuchran: Správanie sa pri nákupoch. Až sa nabudúce v obchode zahľadíte na "krtkovanie" v potravinách. Možno návod, chvíľa na zamyslenie. Dôchodca v obchode. 5 928
  7. Vladimír Bojničan: Z výkalov bič neupletieš – ani keby opozícia zrovna začala znášať zlaté vajíčka 5 630
  8. Ján Valchár: O Istanbule a vybrakovaných skladoch tankov 5 470
  1. Marian Nanias: X (Röntgenové) lúče, alebo Gama žiarenie? Aký je rozdiel...
  2. Marcel Rebro: Nebezpečný terorista s valaškou a mierumilovný rasista so samopalom
  3. Anna Brawne: Pán minister, to naše zdravotníctvo som už zachránila ja, preto je najvyšší čas, aby ste zo seba prestali robiť šaša!
  4. Roman Kebísek: Štefánikova priateľka Weissová o ňom: Je to dobyvateľ
  5. Radko Mačuha: Fico je kráľ politickej džungle.
  6. INESS: Energetická pomoc – adresnosť v nedohľadne
  7. Věra Tepličková: "I napriek tomu, že ste žena, buďte slušná."
  8. Radko Mačuha: Šmejdi" sa menia. Predražené hrnce nahradili politikou.
SkryťZatvoriť reklamu