SME
Utorok, 30. máj, 2023 | Meniny má Ferdinand

Tunel otvoria na Sviatok práce, dokončovať ho môžu po nociach

Rekonštrukcia zhltla milióny, opravy však nekončia.

Električky sa vrátia do tunela 1. mája.Električky sa vrátia do tunela 1. mája. (Zdroj: SITA)

Agentúrne spravodajstvo sme nahradili autorským textom.

BRATISLAVA. Zatvorený bol viac než rok, či to však pre ďalšie opravy alebo praskliny nebude musieť dopravný podnik v budúcnosti zopakovať, nevedia. Ďalšiu nutnú rekonštrukciu stavebník nevylučuje.

Električkový tunel otvoria 1. mája, premávať cez neho začnú dve električky – 5 a 9.

Obnova stála takmer dva milióny eur. Náklady platil mestský dopravný podnik.

Tunel zatvorili vlani vo februári, keď v ňom počas silných mrazov objavili praskliny v klenbe, električky odvtedy jazdia obchádzkou po nábreží.

Len čiastočné opravy

Električkový tunel
Kedy a čo?
  • 1. máj 2013 – otvorenie tunela;
  • linka 5 a 9 – električky pôjdu tunelom,
  • linku 1 neobnovia;
  • linka 7 – zmení trasu – pôjde cez Obchodnú a predĺžená na Nám. Ľ. Štúra a Šafárikovo nám.
  • linka 6 – bez zmeny trasy, no bude premávať dlhšie;
  • skoro 2 milióny –náklady na rekonštrukciu a prieskumy;
  • február 2012 – objavenie prasklín, uzavretie tunela;
  • 2009 - 2010 – posledná oprava tunela;
  • 1943 -­ 1949 – budovanie tunela ako cestnej stavby.
tasr_res.jpg
Foto: TASR

Opravy sa však úplne neskončili, počítajú ešte s ďalšími dvomi etapami v budúcnosti, vraví Peter Ondroušek, predseda predstavenstva firmy Slovenské tunely, ktorá osemstometrovú rúru pod Hradom rekonštruovala. Ďalšie etapy už podľa neho môžu robiť bez obmedzenia električiek, čiže v noci, keď je tunel pod Hradom prázdny.

Doteraz z 81 pásov v tuneli opravili len 16. „V prvej etape bolo sanovaných štrnásť pásov a predtým ako odstránenie havarijného stavu dva pásy,“ vysvetľuje Ondroušek. „Investor v tejto etape vybral tie, ktoré podľa prieskumov a projektanta boli najproblematickejšie a na ktorých sanáciu dokázal zabezpečiť finančné prostriedky.“

Hovorkyňa dopravného podniku Agáta Staneková vraví, že kompletná obnova tunela by si vyžiadala veľa peňazí. Na opravu vraj dopravný podnik preto vybral tie miesta, kde hrozilo bezprostredné poškodenie obmurovky, ktoré mohlo ohroziť bezpečnosť električkovej dopravy.

Ďalšie opravy teraz podľa Stanekovej vylúčili aj pre nutnosť „čo najskôr obnoviť električkovú premávku v tuneli.“

Nočné opravy

Dopravný podnik s firmou Slovenské tunely skúma, či by bolo možné opravovať jednotlivé pásy v nočných výlukách.

„Samozrejme je to omnoho zdĺhavejšie a finančne náročnejšie, avšak rozložené v dlhšom časovom období niekoľkých rokov,“ dodáva Ondroušek. Všetko vraj závisí od technickej situácie v tuneli v súvislosti so statikou a prevádzkou električiek v tuneli a aj od finančných možností dopravného podniku.

Terajšie opravy už zhltli takmer dva milióny eur. Na vlaňajšiu rekonštrukciu minul dopravný podnik viac než 668-tisíc eur a tohtoročné prieskumy stáli skoro 1,3 milióna eur.

Firmu Slovenské tunely vybral dopravný podnik rokovacím konaním bez zverejnenia, postup preveroval Úrad pre verejné obstarávanie. Pochybenie nezistil, no kontrola posunula obnovu o niekoľko mesiacov.

Električkový tunel opravovalo aj bývalé vedenie dopravného podniku. Obnova vtedy vyšla 8,3 milióna eur. Klenbu vtedy neopravovali.

Terajšie vedenie mesta rekonštrukciu preverovalo, chyby však nenašli.

Voda je tu stále

Vodu v tuneli bolo vidno aj dnes počas novinárskej prehliadky tunela, čiže po terajšom ukončení opráv.

Voda bola na chodníku popri trati, mokré boli aj spodné časti stien. Hovorkyňa dopravného podniku Agáta Staneková počas jazdy cez tunel vysvetľovala, že voda je v tuneli preto, že pred prehliadkou tam umývali zábradlie.

Voda v tuneli je podľa Petra Ondrouška nebezpečná, lebo môže tiecť na električkové drôty. „Predovšetkým však v zime môže zamrznúť a pôsobiť na tunel deštruktívne.“

Za vojny to bol kryt

V tuneli bola aj ošetrovňa. Električky tam jazdia od roku 1983.

BRATISLAVA. Je to stará stavba z čias vojny, vysvetľuje dopravný podnik dnešný stav električkového tunela. Stavali ho ako cestný v rokoch 1943 až 1949.

Počas vojny v ňom bola aj ošetrovňa, píše Matej Kavacký na imhd.sk. Počítali tam s úkrytom pre 10-tisíc ľudí počas prípadného leteckého poplachu.

Tunel bol pôvodne cestný, električka ním prešla prvý raz 29. augusta 1983. Jeho stavba zmenila Bratislavu, ustúpil mu starý židovský cintorín, dokazuje pamätník Chatama Sofera. Medzinárodnú verejnú súťaž na regulačný plán a železničné riešenie mesta vypísali už v roku 1929.

Šéf firmy Slovenské tunely Peter Ondroušek vraví, že tunel je postavený

v značne rozpukanej hornine, kde sa aj vplyvom nadzemných aktivít hromadí voda a tunel pôsobí ako akási drenáž. „Nie je vylúčené, že priesaky a s tým spojené negatívne javy sa prejavia v inej, dosiaľ nesanovanej časti.“

historia_res.jpg

Prvá etapa výstavby električkovej trate do Karlovej Vsi s náhradnou autobusovou dopravou. Fotka z prelomu 40. a 50 rokov.

FOTO – ARCHÍV IMHD.SK

Lucia Tkáčiková

tasr_res.jpg

Dnes prešla prvá električka tunelom, vozila novinárov.

FOTO - TASR

tunelsita_res.jpg

FOTO - SITA

tunel_res.jpg

Vyústenie tunela na nábrežie. Fotka z roku 1972.

FOTO – ARCHÍV IMHD.SK


SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Plánujete toto leto dovolenku v Chorvátsku?
  2. Martin Cígler zo Seyforu: Rast IT sektora predbieha počet odborn
  3. Ako zvládnuť zápal močových ciest bez antibiotík?
  4. V Bratislave sa koná Globsec
  5. Staršie domy zatepľujú druhýkrát. Majitelia urobili chybu
  6. Krásna a zdravá pokožka už za 10 dní
  7. Zasadíte strom, postavíte (hmyzí) dom: A uvidíte aj hviezdy
  8. O koľko drahšia bude tento rok dovolenka pri mori?
  1. Content agency mení svoje meno na Contedy
  2. Ako správne napúšťať bazén
  3. Staršie domy zatepľujú druhýkrát. Majitelia urobili chybu
  4. Krásna a zdravá pokožka už za 10 dní
  5. Život je moc krátky, aby ste ho prekosili
  6. Kto stretne legendárneho Ronalda?
  7. Modrovlasý gamer Michal: Tu sú moje tipy pre Digitálneho žiaka
  8. V Bratislave sa koná Globsec
  1. Odvážte sa vystúpiť z komfortnej zóny. Zažijete iné Chorvátsko 10 227
  2. Nevídaný záujem o grécke ostrovy. Mnohé hotely sú už nedostupné 8 919
  3. Plánujete toto leto dovolenku v Chorvátsku? 6 347
  4. Byty v Rakyte s dotovanou hypotékou a zvýhodnenými cenami 5 102
  5. Staršie domy zatepľujú druhýkrát. Majitelia urobili chybu 4 463
  6. Tipy na výlety po letnom Rakúsku 2 498
  7. O koľko drahšia bude tento rok dovolenka pri mori? 2 439
  8. Moravák, ktorý ukázal svetu, ako sa robí „nové umenie“ 1 979
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Ľuboš Vodička: Prešporskí báječní muži na lietajúcich strojoch: Ján Bahýľ
  2. Radko Mačuha: Prešporská kasáreň maľovaná (cyklus Bratislavská krutosť)
  3. Metropolitný inštitút Bratislavy: Umenie vo verejnom priestore by nemali nahrádzať vyprázdnené atrakcie
  4. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  5. Oskar Kaman: Ako magistrát (ne)získal 1,6 milióna eur do rozpočtu
  6. Michal Feik: Zmena klímy v mestách. Výsledky prieskumu obyvateľov
  7. Martin Gajdoš: Prečo sa o trhovisko na Žilinskej oplatí bojovať?
  8. Róbert Thomas: Budíček! Vstávajte, prišli smetiari
  1. Ján Šeďo: Americkí vojaci zaútočili na predajňu Billa vo Zvolene. 108 702
  2. Ľudmila Križanovská: Známy spevák šlágrov zneuctil pamiatku Daniela Heribana 44 872
  3. Ján Šeďo: V Jasenovaci omdlievali aj vrahovia z SS, tromfli ich bývalí mnísi. 36 743
  4. Jozef Varga: Prečo nemám rád Rusko 30 430
  5. Ján Šeďo: Kto vie, kde sa hrabal predtým a potom deťom rozdával zmrzlinu... 21 702
  6. Ján Šeďo: Nové ruské zbrane sú desiatky rokov pred zahraničnou konkurenciou... 7 887
  7. Marek Strapko: Investigatívec Fico našiel novú paru 6 478
  8. Peter Remeselník: Ako hodnotíte tento dôkaz v prípade vraždy Jána Kuciaka a jeho snúbenice Vy ? 6 125
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 62. - Arktída - Špicbergy alebo Svalbard?
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 61. - Arktída - Jan Mayen, nenápadný ostrov s pútavou minulosťou
  3. Monika Nagyova: Každá rodina má svojho gamblera
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 60. - Kapitán Henry Hudson a jeho štyri expedície v rokoch 1607 - 1611
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 59. - Po kom bol pomenovaný Drakeov prieliv?
  6. Monika Nagyova: Afganka Slovákom: Neviete, čo máte
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 58. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 2/2 (1990)
  8. Monika Nagyova: Moje blogovanie dosiahlo plnoletosť. Čitatelia mi občas dajú zabrať.
SkryťZatvoriť reklamu