SME
Štvrtok, 19. máj, 2022 | Meniny má Gertrúda

Tunel otvoria na Sviatok práce, dokončovať ho môžu po nociach

Rekonštrukcia zhltla milióny, opravy však nekončia.

Električky sa vrátia do tunela 1. mája.Električky sa vrátia do tunela 1. mája. (Zdroj: SITA)

Agentúrne spravodajstvo sme nahradili autorským textom.

BRATISLAVA. Zatvorený bol viac než rok, či to však pre ďalšie opravy alebo praskliny nebude musieť dopravný podnik v budúcnosti zopakovať, nevedia. Ďalšiu nutnú rekonštrukciu stavebník nevylučuje.

Električkový tunel otvoria 1. mája, premávať cez neho začnú dve električky – 5 a 9.

Obnova stála takmer dva milióny eur. Náklady platil mestský dopravný podnik.

Tunel zatvorili vlani vo februári, keď v ňom počas silných mrazov objavili praskliny v klenbe, električky odvtedy jazdia obchádzkou po nábreží.

Len čiastočné opravy

Električkový tunel
Kedy a čo?
  • 1. máj 2013 – otvorenie tunela;
  • linka 5 a 9 – električky pôjdu tunelom,
  • linku 1 neobnovia;
  • linka 7 – zmení trasu – pôjde cez Obchodnú a predĺžená na Nám. Ľ. Štúra a Šafárikovo nám.
  • linka 6 – bez zmeny trasy, no bude premávať dlhšie;
  • skoro 2 milióny –náklady na rekonštrukciu a prieskumy;
  • február 2012 – objavenie prasklín, uzavretie tunela;
  • 2009 - 2010 – posledná oprava tunela;
  • 1943 -­ 1949 – budovanie tunela ako cestnej stavby.
tasr_res.jpg
Foto: TASR

Opravy sa však úplne neskončili, počítajú ešte s ďalšími dvomi etapami v budúcnosti, vraví Peter Ondroušek, predseda predstavenstva firmy Slovenské tunely, ktorá osemstometrovú rúru pod Hradom rekonštruovala. Ďalšie etapy už podľa neho môžu robiť bez obmedzenia električiek, čiže v noci, keď je tunel pod Hradom prázdny.

Doteraz z 81 pásov v tuneli opravili len 16. „V prvej etape bolo sanovaných štrnásť pásov a predtým ako odstránenie havarijného stavu dva pásy,“ vysvetľuje Ondroušek. „Investor v tejto etape vybral tie, ktoré podľa prieskumov a projektanta boli najproblematickejšie a na ktorých sanáciu dokázal zabezpečiť finančné prostriedky.“

Hovorkyňa dopravného podniku Agáta Staneková vraví, že kompletná obnova tunela by si vyžiadala veľa peňazí. Na opravu vraj dopravný podnik preto vybral tie miesta, kde hrozilo bezprostredné poškodenie obmurovky, ktoré mohlo ohroziť bezpečnosť električkovej dopravy.

Ďalšie opravy teraz podľa Stanekovej vylúčili aj pre nutnosť „čo najskôr obnoviť električkovú premávku v tuneli.“

Nočné opravy

Dopravný podnik s firmou Slovenské tunely skúma, či by bolo možné opravovať jednotlivé pásy v nočných výlukách.

„Samozrejme je to omnoho zdĺhavejšie a finančne náročnejšie, avšak rozložené v dlhšom časovom období niekoľkých rokov,“ dodáva Ondroušek. Všetko vraj závisí od technickej situácie v tuneli v súvislosti so statikou a prevádzkou električiek v tuneli a aj od finančných možností dopravného podniku.

Terajšie opravy už zhltli takmer dva milióny eur. Na vlaňajšiu rekonštrukciu minul dopravný podnik viac než 668-tisíc eur a tohtoročné prieskumy stáli skoro 1,3 milióna eur.

Firmu Slovenské tunely vybral dopravný podnik rokovacím konaním bez zverejnenia, postup preveroval Úrad pre verejné obstarávanie. Pochybenie nezistil, no kontrola posunula obnovu o niekoľko mesiacov.

Električkový tunel opravovalo aj bývalé vedenie dopravného podniku. Obnova vtedy vyšla 8,3 milióna eur. Klenbu vtedy neopravovali.

Terajšie vedenie mesta rekonštrukciu preverovalo, chyby však nenašli.

Voda je tu stále

Vodu v tuneli bolo vidno aj dnes počas novinárskej prehliadky tunela, čiže po terajšom ukončení opráv.

Voda bola na chodníku popri trati, mokré boli aj spodné časti stien. Hovorkyňa dopravného podniku Agáta Staneková počas jazdy cez tunel vysvetľovala, že voda je v tuneli preto, že pred prehliadkou tam umývali zábradlie.

Voda v tuneli je podľa Petra Ondrouška nebezpečná, lebo môže tiecť na električkové drôty. „Predovšetkým však v zime môže zamrznúť a pôsobiť na tunel deštruktívne.“

Za vojny to bol kryt

V tuneli bola aj ošetrovňa. Električky tam jazdia od roku 1983.

BRATISLAVA. Je to stará stavba z čias vojny, vysvetľuje dopravný podnik dnešný stav električkového tunela. Stavali ho ako cestný v rokoch 1943 až 1949.

Počas vojny v ňom bola aj ošetrovňa, píše Matej Kavacký na imhd.sk. Počítali tam s úkrytom pre 10-tisíc ľudí počas prípadného leteckého poplachu.

Tunel bol pôvodne cestný, električka ním prešla prvý raz 29. augusta 1983. Jeho stavba zmenila Bratislavu, ustúpil mu starý židovský cintorín, dokazuje pamätník Chatama Sofera. Medzinárodnú verejnú súťaž na regulačný plán a železničné riešenie mesta vypísali už v roku 1929.

Šéf firmy Slovenské tunely Peter Ondroušek vraví, že tunel je postavený

v značne rozpukanej hornine, kde sa aj vplyvom nadzemných aktivít hromadí voda a tunel pôsobí ako akási drenáž. „Nie je vylúčené, že priesaky a s tým spojené negatívne javy sa prejavia v inej, dosiaľ nesanovanej časti.“

historia_res.jpg

Prvá etapa výstavby električkovej trate do Karlovej Vsi s náhradnou autobusovou dopravou. Fotka z prelomu 40. a 50 rokov.

FOTO – ARCHÍV IMHD.SK

Lucia Tkáčiková

tasr_res.jpg

Dnes prešla prvá električka tunelom, vozila novinárov.

FOTO - TASR

tunelsita_res.jpg

FOTO - SITA

tunel_res.jpg

Vyústenie tunela na nábrežie. Fotka z roku 1972.

FOTO – ARCHÍV IMHD.SK


SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Contact Center Hub a Ncontactcenter od NFON
  2. Volkswagen ID.5 prináša nový softvér aj pre staršie modely
  3. Do čoho sa oplatí investovať, aby ste ušetrili na energiách?
  4. Šprintérsky duel IONIQ 5 vs i30 N Performance má víťaza
  5. MS v hokeji: TV Tipsport + špeciálna kurzová ponuka!
  6. Obnovené lety do Marsa Alam. Po dvoch rokoch opäť víta turistov
  7. Odišlo už štvrť milióna mladých ľudí. Má Slovensko budúcnosť?
  8. Princípy ostávajú, nástroje sa menia
  1. Župné mestečko ovládne krajské mesto aj celý Abov. Už zajtra
  2. 5 najčastejších chýb pri zateplení šikmej strechy: vyhnite sa im
  3. Aké typy cukrovky poznáme?
  4. Biele srdce putovalo aj do Nemocnice AGEL Košice-Šaca
  5. Potrebujete tichú kosačku? Vsaďte na aku verziu!
  6. Čo by ste mali vedieť o ročnom vyúčtovaní spotreby tepla a vody?
  7. Contact Center Hub a Ncontactcenter od NFON
  8. McDonald´s Cup pozná víťazný tím z Košického kraja
  1. Odišlo už štvrť milióna mladých ľudí. Má Slovensko budúcnosť? 13 729
  2. Obnovené lety do Marsa Alam. Po dvoch rokoch opäť víta turistov 7 085
  3. Do čoho sa oplatí investovať, aby ste ušetrili na energiách? 5 572
  4. Jazdecký areál v lete 2022 ožije akciami 2 032
  5. 5 najčastejších chýb pri zateplení fasády: zabráňte im 1 966
  6. Doplaťte tisíce. Ako bojovať s podrazmi developerov? 1 724
  7. Príliš veľa vitamínov škodí zdraviu, majte ich pod kontrolou 1 399
  8. Šprintérsky duel IONIQ 5 vs i30 N Performance má víťaza 1 173
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Daniel Bíro: V Bratislave malo byť metro. Aké sú história a súčasnosť tohto projektu?
  2. Milota Sidorová: Toto mesto v Taliansku založilo Kanceláriu pre čas. Čaká to aj Bratislavu?
  3. Ľudmila Križanovská: Žobráci v centre Bratislavy. Ľudia v núdzi alebo príživníci?
  4. Anton Sládek: Bratislava - Hviezdoslavovo námestie
  5. Anton Sládek: Dunaj XIII. Most Apollo a okolo
  6. Anton Sládek: Bratislava - Vysoká ulica včera a dnes
  7. Anton Sládek: Bratislava - Heydukova ulica
  8. Anton Sládek: Bratislava - budova bývalej sociálnej poisťovne na Bezručovej - interiér
  1. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť I) 23 836
  2. Jana Melišová: Pomalý pád na Wall Street sa zrejme ešte neskončil 7 731
  3. Vladimír Benčík: Zvitky od Mŕtveho mora - boli napísané pred 2000 rokmi, predpovedajú apokalypsu? 6 625
  4. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť II) 6 526
  5. Miroslav Kocúr: Pápež sa pomýlil 5 798
  6. Jana Melišová: Skutočná cena za vojnu 5 755
  7. Ivan Beňovič: Sankcie voči oligarchom vojnu na Ukrajine nezastavia 3 889
  8. EQUUS: Prvý 6-kolesový lesný traktor EQUUS. Čo všetko dokáže? 3 801
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925)
  2. Jiří Ščobák: Vydrží Rusko dlhú ekonomickú vojnu? Nevyčerpajú sa spojenci?
  3. Jiří Ščobák: Jaká je situace na linii dotyku? Pomůže Rusku mobilizace?
  4. Jiří Ščobák: Mohu zemřít, ale nebudu žít jako otrok
  5. Adam Valček: Pri čudnom zákroku na súde sa NAKA pokúšala zmocniť utajených dokumentov
  6. Jiří Ščobák: Sú reformy Igora Matoviča (zvýšené prídavky na deti a daňové bonusy pre pracujúcich rodičov) dobrý nápad?
  7. Jiří Ščobák: Sluha národa: Recenze 1. řady seriálu s Volodymyrom Zelenskym
  8. Jiří Ščobák: Čo robiť, aby sme sa nezbláznili z inflácie? Máme infláciu riešiť?
SkryťZatvoriť reklamu