SME
Sobota, 28. november, 2020 | Meniny má HenrietaKrížovkyKrížovky
AKTUALIZOVANÉ 14:20

Dopravného inžiniera vypískali, Petržalka odmieta štvorprúdovku

Petržalku možno pretne štvorprúdovka. Mesto cestu zatiaľ nezmenilo, len upravilo.

Chorvátske rameno sa stalo obľúbeným kúskom prírody uprostred petržalského sídliska.Chorvátske rameno sa stalo obľúbeným kúskom prírody uprostred petržalského sídliska. (Zdroj: SITA)

Primátor sľubuje súťaž. Petržalčania žiadali odvolanie hlavného dopravného inžiniera a aj referendum.

Agentúrne spravodajstvo nahradené autorským textom redaktora SME o 14:20

BRATISLAVA. Ľudia v chodbičke medzi stoličkami, za plnými stoličkami, ľudia pri stene, na zemi, na parapetoch a davy aj pred vstupom do Zrkadlovej siene bratislavského Primaciálneho paláca.

Riaditeľ kancelárie primátora Ľubomír Andrassy žartoval, že na budúce bude musieť mesto pre verejnú prezentáciu objednať štadión.

Atmosféra ako na športovisku už však bola aj v pondelok večer. Krik, nadávky a piskot. Ľudia vypískali najmä hlavného dopravného inžiniera Bratislavy Tibora Schlossera.

Inžinier predstavil, ako by mala viesť električka a štvorprúdová cesta, ktorá ju má sprevádzať, cez Petržalku. Verejnú prezentáciu projektu, ktorý má byť druhou etapou nosného dopravného systému, čiže pokračovaním električky od Starého mosta, zorganizovalo mesto po dvoch odkladoch.

Bratislavčania však medzitým zistili, že električku má lemovať aj štvorprúdovka, začali proti projektu spisovať petíciu. Protest podporilo už viac než 8000 ľudí.

Štvorprúdovku mesto zatiaľ z plánov neškrtlo, definitívne o nej však ešte nerozhodlo.

Inžinier: Je to v pláne

Cesta pre autá a autobusy MHD má preťať dnes zelené územie najväčšieho sídliska v strednej Európe pri Chorvátskom ramene, spájať má sever a juh Petržalky a podľa Schlossera aj odľahčiť vnútrosídliskové komunikácie.

Zmeny a plány
Štvorprúdovka
  • pridali dva nové pásy zelene;
  • odstránili pás pre núdzové zastavovanie a parkovanie;
  • pás pre MHD presunuli do automobilového jazdného pruhu;
  • mesto sľúbilo, že skôr než vydá stanovisko k projektu, vyhlási urbanisticko­ architektonickú súťaž.

Začínať má pri križovatke Jantárova a Bosákova a pokračovať spolu s plánovanou električkou až po Janíkov dvor a v budúcnosti aj ďalej na juh.

Štvorprúdovka je v územnom pláne, obhajoval dopravný projekt Schlosser. Petržalka podľa neho potrebuje centrum a odľahčiť tranzitné cesty. „Všetko je podľa platných technických predpisov,“ vraví inžinier. „Po ceste by mala väčšinou jazdiť mestská hromadná doprava.“

Pôvodnú štvorprúdovku mesto upravilo, no nezrušilo. Po novom by cesta mala tri metre, dokopy by tak bolo pre motoristov dvanásť metrov, vraví Schlosser. Odmieta tiež tvrdenia, že by Bratislava išla cez Petržalku budovať diaľnicu. Z projektu vyškrtli núdzový parkovací pruh a pruh pre MHD spojili s automobilovým. Pridali aj zelené pásy so stromami.

Architektka: Električka nepotrebuje cestu

„Hanba, fuuj,“ sprevádzal krik ľudí prezentáciu inžiniera. Proti ceste však nemajú výhrady len obyvatelia, ale aj hlavná architektka mesta Ingrid Konrad. „Električka pri sebe nepotrebuje automobilovú dopravu,“ oponovala. „Myslím, že Panónska a Dolnozemská sú dosť silné cesty.“

Architektka chce, aby sa Bratislava pri budovaní trate poučila z iných miest, presadzuje urbanisticko-architektonickú súťaž, ktorá by projekt doriešila.

Jej vypísanie do konca roku sľúbil primátor Milan Ftáčnik (nezávislý s podporou Smeru).

Štvorprúdovka nepomôže obyvateľom, ale developerom, ktorí plánujú v Petržalke nové projekty, tvrdí Iveta Plšeková, predsedníčka petržalského okrášľovacieho spolku. „Získajú peniaze z predaja nových bytov, no vybudovanie cesty nechajú na mesto.“

V Petržalke má pribudnúť viacero bytových projektov, ako Petržalka City, Južné mesto či Kapitulské polia.

Referendum v Petržalke

Ľudia v pondelok žiadali od mesta referendum či odvolanie dopravného inžiniera. Nepáčili sa im nepresnosti v prezentácii, napríklad šírka plánovanej cesty, ktorú nakreslil inžinier v mestskej časti, nezodpovedala podľa nich realite. Kritizovali aj dlhodobé utajovanie štvorprúdovky.

Ftáčnik o odvolaní Schlossera neuvažuje. Vraví, že električka a cesta je v územnom pláne od roku 2007. Projekt už má projektovú dokumentáciu a aj kladné vyjadrenia pre územné rozhodnutie. Chýba len stanovisko mesta, kým nevypíšu súťaž, ho vraj mesto nevydá.

„Máme reálnu šancu získať eurofondy a 2020 to dokončiť,“ dodáva primátor.

Prvú etapu, čiže nový Starý most aj s električkovou traťou má byť hotový do konca roku 2015. Ak má mesto svoj najväčší dopravný projekt stihnúť, musí so stavbou začať v júni. Do medzinárodnej súťaže sa prihlásili ôsmi.

Dopravný projekt majú platiť eurofondy, druhú etapu má mesto stavať v rokoch 2014 až 2020. Primátor vraví, že to bude ťažšie, lebo mesto a štát budú musieť zaplatiť viac. Počíta sa až s 50 percentami nákladov, pričom dnes platí únia 85 percent.

piska_res.jpg

Ľudia pískali a kričali. Žiadali aj odvolanie dopravného inžiniera.

FOTO - SITA

schlosser_res.jpg

Ľudia navrhovali odvolanie Schlossera, vedenie mesta však vysvetľuje, že štvorprúdovku nevymyslel inžinier, ale je v územnom pláne.

dav_res.jpg

Dav a krik na prezentácii.

FOTO - SITA

prezentacia_res.jpg

dopravakonrad_res.jpg

bilbao_res.jpg

Z prezentácie hlavnej architektky.

upraveny_res.jpg

Úprava projektu

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Zodpovedné podnikanie je témou aj pre slovenské spoločnosti
  2. Bývanie v meste predlžuje život
  3. Pomôžte ľuďom v núdzi v najväčšej potravinovej zbierke v Tescu
  4. Porsche Unseen: Tajné projekty dizajnérskej kuchyne, časť druhá
  5. Slnko a teplo aj cez sviatky: Do Egypta sa vracajú dovolenkári
  6. Aká je chémia vôní
  7. Helske očarila nemeckých dôchodcov
  8. Koronakríza: Ako vyzerá jeden deň operátorky infolinky?
  9. Tento rok by mal 70: Legenda Karola Duchoňa ožije u vás doma
  10. OFFICE ROKA 2020 poukáže na transformáciu pracovného prostredia
  1. Pomôžte ľuďom v núdzi v najväčšej potravinovej zbierke v Tescu
  2. Aké sú dopady pandémie na financie ľudí?
  3. METROPOLIS prináša mestské bývanie vo vysokom štandarde
  4. Účastníci charitatívneho behu No Finish Line nabehali 26 007 km
  5. Porsche Unseen: Tajné projekty dizajnérskej kuchyne, časť druhá
  6. Slnko a teplo aj cez sviatky: Do Egypta sa vracajú dovolenkári
  7. Počúvaním hluku chránime váš sluch
  8. Aká je chémia vôní
  9. Helske očarila nemeckých dôchodcov
  10. Tipy na cenovo výhodné vianočné darčeky, ktoré aj potešia
  1. Slovenská firma reformuje tradičné multimiliardové odvetvie 29 545
  2. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny 17 788
  3. Kaufland na Slovensku testoval novinku, ktorú zavádza v Európe 14 148
  4. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami 10 865
  5. Mercedes-Benz opäť nadizajnoval budúcnosť 8 555
  6. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 8 357
  7. Viete, aká je skutočná cena smartfónu? Číslo vás prekvapí 8 003
  8. Čo ovplyvňuje chuť kačacieho mäsa? Tieto dve veci 7 706
  9. Predplatená telefónna karta s kreditom 10 € v denníku SME 7 591
  10. Nástrahy online vyučovania, o ktorých sa nehovorí 7 490
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu