SME
Utorok, 28. jún, 2022 | Meniny má Beáta

Dopravného inžiniera vypískali, Petržalka odmieta štvorprúdovku

Petržalku možno pretne štvorprúdovka. Mesto cestu zatiaľ nezmenilo, len upravilo.

Chorvátske rameno sa stalo obľúbeným kúskom prírody uprostred petržalského sídliska.Chorvátske rameno sa stalo obľúbeným kúskom prírody uprostred petržalského sídliska. (Zdroj: SITA)

Primátor sľubuje súťaž. Petržalčania žiadali odvolanie hlavného dopravného inžiniera a aj referendum.

Agentúrne spravodajstvo nahradené autorským textom redaktora SME o 14:20

BRATISLAVA. Ľudia v chodbičke medzi stoličkami, za plnými stoličkami, ľudia pri stene, na zemi, na parapetoch a davy aj pred vstupom do Zrkadlovej siene bratislavského Primaciálneho paláca.

Riaditeľ kancelárie primátora Ľubomír Andrassy žartoval, že na budúce bude musieť mesto pre verejnú prezentáciu objednať štadión.

Atmosféra ako na športovisku už však bola aj v pondelok večer. Krik, nadávky a piskot. Ľudia vypískali najmä hlavného dopravného inžiniera Bratislavy Tibora Schlossera.

Inžinier predstavil, ako by mala viesť električka a štvorprúdová cesta, ktorá ju má sprevádzať, cez Petržalku. Verejnú prezentáciu projektu, ktorý má byť druhou etapou nosného dopravného systému, čiže pokračovaním električky od Starého mosta, zorganizovalo mesto po dvoch odkladoch.

Bratislavčania však medzitým zistili, že električku má lemovať aj štvorprúdovka, začali proti projektu spisovať petíciu. Protest podporilo už viac než 8000 ľudí.

Štvorprúdovku mesto zatiaľ z plánov neškrtlo, definitívne o nej však ešte nerozhodlo.

Inžinier: Je to v pláne

Cesta pre autá a autobusy MHD má preťať dnes zelené územie najväčšieho sídliska v strednej Európe pri Chorvátskom ramene, spájať má sever a juh Petržalky a podľa Schlossera aj odľahčiť vnútrosídliskové komunikácie.

Zmeny a plány
Štvorprúdovka
  • pridali dva nové pásy zelene;
  • odstránili pás pre núdzové zastavovanie a parkovanie;
  • pás pre MHD presunuli do automobilového jazdného pruhu;
  • mesto sľúbilo, že skôr než vydá stanovisko k projektu, vyhlási urbanisticko­ architektonickú súťaž.

Začínať má pri križovatke Jantárova a Bosákova a pokračovať spolu s plánovanou električkou až po Janíkov dvor a v budúcnosti aj ďalej na juh.

Štvorprúdovka je v územnom pláne, obhajoval dopravný projekt Schlosser. Petržalka podľa neho potrebuje centrum a odľahčiť tranzitné cesty. „Všetko je podľa platných technických predpisov,“ vraví inžinier. „Po ceste by mala väčšinou jazdiť mestská hromadná doprava.“

Pôvodnú štvorprúdovku mesto upravilo, no nezrušilo. Po novom by cesta mala tri metre, dokopy by tak bolo pre motoristov dvanásť metrov, vraví Schlosser. Odmieta tiež tvrdenia, že by Bratislava išla cez Petržalku budovať diaľnicu. Z projektu vyškrtli núdzový parkovací pruh a pruh pre MHD spojili s automobilovým. Pridali aj zelené pásy so stromami.

Architektka: Električka nepotrebuje cestu

„Hanba, fuuj,“ sprevádzal krik ľudí prezentáciu inžiniera. Proti ceste však nemajú výhrady len obyvatelia, ale aj hlavná architektka mesta Ingrid Konrad. „Električka pri sebe nepotrebuje automobilovú dopravu,“ oponovala. „Myslím, že Panónska a Dolnozemská sú dosť silné cesty.“

Architektka chce, aby sa Bratislava pri budovaní trate poučila z iných miest, presadzuje urbanisticko-architektonickú súťaž, ktorá by projekt doriešila.

Jej vypísanie do konca roku sľúbil primátor Milan Ftáčnik (nezávislý s podporou Smeru).

Štvorprúdovka nepomôže obyvateľom, ale developerom, ktorí plánujú v Petržalke nové projekty, tvrdí Iveta Plšeková, predsedníčka petržalského okrášľovacieho spolku. „Získajú peniaze z predaja nových bytov, no vybudovanie cesty nechajú na mesto.“

V Petržalke má pribudnúť viacero bytových projektov, ako Petržalka City, Južné mesto či Kapitulské polia.

Referendum v Petržalke

Ľudia v pondelok žiadali od mesta referendum či odvolanie dopravného inžiniera. Nepáčili sa im nepresnosti v prezentácii, napríklad šírka plánovanej cesty, ktorú nakreslil inžinier v mestskej časti, nezodpovedala podľa nich realite. Kritizovali aj dlhodobé utajovanie štvorprúdovky.

Ftáčnik o odvolaní Schlossera neuvažuje. Vraví, že električka a cesta je v územnom pláne od roku 2007. Projekt už má projektovú dokumentáciu a aj kladné vyjadrenia pre územné rozhodnutie. Chýba len stanovisko mesta, kým nevypíšu súťaž, ho vraj mesto nevydá.

„Máme reálnu šancu získať eurofondy a 2020 to dokončiť,“ dodáva primátor.

Prvú etapu, čiže nový Starý most aj s električkovou traťou má byť hotový do konca roku 2015. Ak má mesto svoj najväčší dopravný projekt stihnúť, musí so stavbou začať v júni. Do medzinárodnej súťaže sa prihlásili ôsmi.

Dopravný projekt majú platiť eurofondy, druhú etapu má mesto stavať v rokoch 2014 až 2020. Primátor vraví, že to bude ťažšie, lebo mesto a štát budú musieť zaplatiť viac. Počíta sa až s 50 percentami nákladov, pričom dnes platí únia 85 percent.

piska_res.jpg

Ľudia pískali a kričali. Žiadali aj odvolanie dopravného inžiniera.

FOTO - SITA

schlosser_res.jpg

Ľudia navrhovali odvolanie Schlossera, vedenie mesta však vysvetľuje, že štvorprúdovku nevymyslel inžinier, ale je v územnom pláne.

dav_res.jpg

Dav a krik na prezentácii.

FOTO - SITA

prezentacia_res.jpg

dopravakonrad_res.jpg

bilbao_res.jpg

Z prezentácie hlavnej architektky.

upraveny_res.jpg

Úprava projektu

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Plyn v doprave môže byť medzičlánkom k nízkoemisnej budúcnosti
  2. Spacák na kozmetiku?
  3. Štyri veci, vďaka ktorým lepšie zvládnete infláciu
  4. Danube InGrid zvyšuje energetickú stabilitu aj v Bratislave
  5. IMMOFINANZ pokračuje v úspechoch nájomných zmlúv aj v roku 2022
  6. Čítajte odomknuté články na mobile, počítači a aj v tablete
  7. Vyhrajte letnú dovolenku s víkendovým vydaním denníka SME
  8. Djerba: odlišná príchuť dovolenky v Tunisku
  1. Danube InGrid zvyšuje stabilitu elektrizačnej sústavy
  2. Na západnom Slovensku napreduje modernizácia elektrickej sústavy
  3. Na západnom Slovensku napreduje modernizácia elektrickej sústavy
  4. Danube InGrid zvyšuje stabilitu elektrizačnej sústavy
  5. Danube InGrid zvyšuje stabilitu elektrizačnej sústavy
  6. Danube InGrid zvyšuje stabilitu elektrizačnej sústavy
  7. Danube InGrid zvyšuje stabilitu elektrizačnej sústavy
  8. Danube InGrid zvyšuje energetickú stabilitu aj v Bratislave
  1. Štyri veci, vďaka ktorým lepšie zvládnete infláciu 10 882
  2. Analytik Horňák: Niektorí výrobcovia budú musieť znížiť ceny 9 877
  3. Djerba: odlišná príchuť dovolenky v Tunisku 8 312
  4. Toto sú výhody, ktoré majú prémioví predplatitelia na SME.sk 3 945
  5. Čítajte odomknuté články na mobile, počítači a aj v tablete 3 662
  6. Vyhrajte letnú dovolenku s víkendovým vydaním denníka SME 3 103
  7. 91 kreslených správ o Slovensku, Ukrajine a celom svete 2 565
  8. ČSOB hľadá zamestnancov: Skvelá kampaň, chystajte životopis! 1 186
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Daniel Bíro: V Bratislave malo byť metro. Aké sú história a súčasnosť tohto projektu?
  2. Ľudmila Križanovská: Žobráci v centre Bratislavy. Ľudia v núdzi alebo príživníci?
  3. Anton Sládek: Bratislava - Hviezdoslavovo námestie
  4. Milota Sidorová: Toto mesto v Taliansku založilo Kanceláriu pre čas. Čaká to aj Bratislavu?
  5. Anton Sládek: Dunaj XIII. Most Apollo a okolo
  6. Anton Sládek: Bratislava - Vysoká ulica včera a dnes
  7. Matej Vagač: Ukradnutý verejný priestor. V Horskom parku sú porušené vlastnícke práva.
  8. Anton Sládek: Bratislava - Heydukova ulica
  1. Soňa Bulbeck: Ako šklbú turistov inde... 10 407
  2. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku) 7 405
  3. Věra Tepličková: Igi zasa ukazuje figy alebo O tom, ako sa Edo unáhlil 5 883
  4. Post Bellum SK: Kocáb: Boli schopní aj tmu vydávať za dôkaz toho, že tam nie sú jadrové hlavice 4 158
  5. Jozef Černek: Turecko, letecky s dvomi deťmi, časť prvá - cesta tam 3 862
  6. Tomáš Jacko: Keď upratovačka zarába viac než univerzitný profesor 3 402
  7. Miroslav Lukáč: Kto je ešte dnes rusofil, potrebuje odbornú pomoc. 3 185
  8. Michal Feik: Čo spôsobí Matovičov balíček 3 100
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 42. - Arktída - Príbeh havárie vzducholode Italia podľa priameho účastníka Běhounka
  2. Lívia Hlavačková: Týždenne zjete jednu kreditku v podobe mikroplastov
  3. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku)
  4. Jiří Ščobák: Bude Ukrajina po vojne prosperovať? A my s ňou?
  5. Monika Nagyova: Nebyť matkou je úžasné
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 41. - Arktída - Roald Amundsen, Umberto Nobile a Expedícia Norge - 1926
  7. Jiří Ščobák: Skepsia okolo kryptomien: Ktoré kryptomeny naozaj nie sú pre začiatočníkov?
  8. Jiří Ščobák: Mentální cvičení: Určení rizikových bodů a možných tras ruského postupu na Ukrajině
SkryťZatvoriť reklamu