AKTUALIZOVANÉ 14:20

Dopravného inžiniera vypískali, Petržalka odmieta štvorprúdovku

Petržalku možno pretne štvorprúdovka. Mesto cestu zatiaľ nezmenilo, len upravilo.

Chorvátske rameno sa stalo obľúbeným kúskom prírody uprostred petržalského sídliska.(Zdroj: SITA)

Primátor sľubuje súťaž. Petržalčania žiadali odvolanie hlavného dopravného inžiniera a aj referendum.

Agentúrne spravodajstvo nahradené autorským textom redaktora SME o 14:20

BRATISLAVA. Ľudia v chodbičke medzi stoličkami, za plnými stoličkami, ľudia pri stene, na zemi, na parapetoch a davy aj pred vstupom do Zrkadlovej siene bratislavského Primaciálneho paláca.

Riaditeľ kancelárie primátora Ľubomír Andrassy žartoval, že na budúce bude musieť mesto pre verejnú prezentáciu objednať štadión.

Atmosféra ako na športovisku už však bola aj v pondelok večer. Krik, nadávky a piskot. Ľudia vypískali najmä hlavného dopravného inžiniera Bratislavy Tibora Schlossera.

Inžinier predstavil, ako by mala viesť električka a štvorprúdová cesta, ktorá ju má sprevádzať, cez Petržalku. Verejnú prezentáciu projektu, ktorý má byť druhou etapou nosného dopravného systému, čiže pokračovaním električky od Starého mosta, zorganizovalo mesto po dvoch odkladoch.

Bratislavčania však medzitým zistili, že električku má lemovať aj štvorprúdovka, začali proti projektu spisovať petíciu. Protest podporilo už viac než 8000 ľudí.

Štvorprúdovku mesto zatiaľ z plánov neškrtlo, definitívne o nej však ešte nerozhodlo.

Inžinier: Je to v pláne

Cesta pre autá a autobusy MHD má preťať dnes zelené územie najväčšieho sídliska v strednej Európe pri Chorvátskom ramene, spájať má sever a juh Petržalky a podľa Schlossera aj odľahčiť vnútrosídliskové komunikácie.

Zmeny a plány
Štvorprúdovka
  • pridali dva nové pásy zelene;
  • odstránili pás pre núdzové zastavovanie a parkovanie;
  • pás pre MHD presunuli do automobilového jazdného pruhu;
  • mesto sľúbilo, že skôr než vydá stanovisko k projektu, vyhlási urbanisticko­ architektonickú súťaž.

Začínať má pri križovatke Jantárova a Bosákova a pokračovať spolu s plánovanou električkou až po Janíkov dvor a v budúcnosti aj ďalej na juh.

Štvorprúdovka je v územnom pláne, obhajoval dopravný projekt Schlosser. Petržalka podľa neho potrebuje centrum a odľahčiť tranzitné cesty. „Všetko je podľa platných technických predpisov,“ vraví inžinier. „Po ceste by mala väčšinou jazdiť mestská hromadná doprava.“

Pôvodnú štvorprúdovku mesto upravilo, no nezrušilo. Po novom by cesta mala tri metre, dokopy by tak bolo pre motoristov dvanásť metrov, vraví Schlosser. Odmieta tiež tvrdenia, že by Bratislava išla cez Petržalku budovať diaľnicu. Z projektu vyškrtli núdzový parkovací pruh a pruh pre MHD spojili s automobilovým. Pridali aj zelené pásy so stromami.

Architektka: Električka nepotrebuje cestu

„Hanba, fuuj,“ sprevádzal krik ľudí prezentáciu inžiniera. Proti ceste však nemajú výhrady len obyvatelia, ale aj hlavná architektka mesta Ingrid Konrad. „Električka pri sebe nepotrebuje automobilovú dopravu,“ oponovala. „Myslím, že Panónska a Dolnozemská sú dosť silné cesty.“

Architektka chce, aby sa Bratislava pri budovaní trate poučila z iných miest, presadzuje urbanisticko-architektonickú súťaž, ktorá by projekt doriešila.

Jej vypísanie do konca roku sľúbil primátor Milan Ftáčnik (nezávislý s podporou Smeru).

Štvorprúdovka nepomôže obyvateľom, ale developerom, ktorí plánujú v Petržalke nové projekty, tvrdí Iveta Plšeková, predsedníčka petržalského okrášľovacieho spolku. „Získajú peniaze z predaja nových bytov, no vybudovanie cesty nechajú na mesto.“

V Petržalke má pribudnúť viacero bytových projektov, ako Petržalka City, Južné mesto či Kapitulské polia.

Referendum v Petržalke

Ľudia v pondelok žiadali od mesta referendum či odvolanie dopravného inžiniera. Nepáčili sa im nepresnosti v prezentácii, napríklad šírka plánovanej cesty, ktorú nakreslil inžinier v mestskej časti, nezodpovedala podľa nich realite. Kritizovali aj dlhodobé utajovanie štvorprúdovky.

Ftáčnik o odvolaní Schlossera neuvažuje. Vraví, že električka a cesta je v územnom pláne od roku 2007. Projekt už má projektovú dokumentáciu a aj kladné vyjadrenia pre územné rozhodnutie. Chýba len stanovisko mesta, kým nevypíšu súťaž, ho vraj mesto nevydá.

„Máme reálnu šancu získať eurofondy a 2020 to dokončiť,“ dodáva primátor.

Prvú etapu, čiže nový Starý most aj s električkovou traťou má byť hotový do konca roku 2015. Ak má mesto svoj najväčší dopravný projekt stihnúť, musí so stavbou začať v júni. Do medzinárodnej súťaže sa prihlásili ôsmi.

Dopravný projekt majú platiť eurofondy, druhú etapu má mesto stavať v rokoch 2014 až 2020. Primátor vraví, že to bude ťažšie, lebo mesto a štát budú musieť zaplatiť viac. Počíta sa až s 50 percentami nákladov, pričom dnes platí únia 85 percent.

piska_res.jpg

Ľudia pískali a kričali. Žiadali aj odvolanie dopravného inžiniera.

FOTO - SITA

schlosser_res.jpg

Ľudia navrhovali odvolanie Schlossera, vedenie mesta však vysvetľuje, že štvorprúdovku nevymyslel inžinier, ale je v územnom pláne.

dav_res.jpg

Dav a krik na prezentácii.

FOTO - SITA

prezentacia_res.jpg

dopravakonrad_res.jpg

bilbao_res.jpg

Z prezentácie hlavnej architektky.

upraveny_res.jpg

Úprava projektu

Najčítanejšie na SME Bratislava


Inzercia - Tlačové správy


  1. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  2. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€
  3. Čerešne - miesto, kde môžete žiť podľa seba
  4. 4 rady pre deti a dospelých, ako sa starať o pokožku
  5. Výstava Podoby lásky zobrazí skutočné osudy konkrétnych žien
  6. Tohtoročné trhy pred Auparkom bude otvárať Vidiek
  7. Ochráňte pred zlodejmi celé vozidlo vďaka VAM Akustik
  8. Vyrábajú v malom, no presadili sa. Sessler a Farmárske lupienky
  9. Všetky okresy svojimi pobočkami pokrývajú len tri banky
  10. V tomto roku si už konečne užijem Vianoce bez vrások
  1. Prichádza Black Friday, jazdenku môžete mať so zľavou 2000 eur
  2. 4 rady pre deti a dospelých, ako sa starať o pokožku
  3. Výstava Podoby lásky zobrazí skutočné osudy konkrétnych žien
  4. Tohtoročné trhy pred Auparkom bude otvárať Vidiek
  5. Všetky okresy svojimi pobočkami pokrývajú len tri banky
  6. Ochráňte pred zlodejmi celé vozidlo vďaka VAM Akustik
  7. Čerešne - miesto, kde môžete žiť podľa seba
  8. Nová michalovská nemocnica otvorí brány: toto musíte vidieť!
  9. Vyrábajú v malom, no presadili sa. Sessler a Farmárske lupienky
  10. Mladí vodiči preferujú čoraz silnejšie autá
  1. Vyrábajú v malom, no presadili sa. Sessler a Farmárske lupienky 15 012
  2. 3 pravidlá pre lepší dôchodok 9 289
  3. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€ 4 545
  4. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií 3 758
  5. Ako sa zbaviť chladnej podlahy 3 023
  6. Moskva alebo Petrohrad? 1 864
  7. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť 1 805
  8. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu 1 637
  9. V tomto roku si už konečne užijem Vianoce bez vrások 1 606
  10. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 1 343