Ak by mesto vypovedalo zmluvu, hrozil by mu súd. Bratislava chce od investora záruky, že megaprojekt dostavia.
BRATISLAVA. Zmluva o budúcej zmluve, ktorú tesne pred svojím odchodom podpísal bývalý bratislavský primátor Andrej Ďurkovský (vtedy KDH) o prestavbe hlavnej stanice a jej okolia, sa vypovedať nedá a megaprojekt v centre mesta by teda mal pokračovať.
Vyplýva to z právnej analýzy, ktorú pre terajšie vedenie mesta vypracovala advokátska kancelária Bobák, Bollová & spol.
Hlavná stanica by sa tak mala zmeniť na obchodné centrum s asi 150 obchodmi, novou staničnou halou, kancelárskou budovou a mimoúrovňovými križovatkami. Celý projekt vyčíslil investor na 180 až 200 miliónov eur.
Ukončenie projektu, ktorý je starý už viac než desať rokov, navrhli vo februári bratislavskí poslanci.
Predseda dopravnej komisie mesta Jozef Uhler (SDKÚ) upozornil, že výstavba pritiahne k stanici pri frekventovanej Šancovej ulici ďalšie autá. Proti sú aj aktivisti, ktorí nechcú, aby lokalita prišla o stovky stromov.
Chceli by milióny
Transprojekt
Hlavná stanica
obchodné centrum so 150 obchodmi;
administratívne centrum;
nová staničná hala – odkryjú historickú budovu;
tunel pre električky s vjazdom do staničnej haly;
mimoúrovňové križovatky.
Projekt, ktorý už mal byť hotový, no jeho výstavba ešte ani nezačala, spustila firma Transprojekt už v roku 2000.
Po tom, čo poslanci vo februári navrhli stopnutie celej výstavby, prišla s hrozbou súdneho sporu.
Ušlý zisk a úroky, ktorú by požadovali od mesta, vyčíslila hovorkyňa projektu Predstaničné námestie Mária Adamová na 30 miliónov eur.
„Z právnej analýzy vyplýva, že zmluva neobsahuje žiadne ustanovenia, ktoré by mestu umožnili jednostranne od nej odstúpiť alebo ju vypovedať,“ komentuje právnu analýzu primátor Milan Ftáčnik (nezávislý s podporu Smeru).
Od zmluvy by mesto mohlo odstúpiť len vtedy, keby investor nezaplatil prvú splátku za pozemky, kde má stavať. Právnici však konštatujú, že peniaze mestu prišli včas.
Na druhú možnosť výpovede by si mesto muselo počkať niekoľko rokov, nastala by v tom prípade, keby investor nestihol projekt podľa plánu.
Do konca roku 2016
Celú megastavbu má firma Transprojekt dokončiť do konca roku 2016, dodnes však investor nemá pozemky, na ktorých má stavať. Mesto ich odovzdať nechce, kým sa nevyriešia spory z minulosti.
Ide o dlhy a zmluvu medzi mestom a firmou Intermont, ktorá je personálne prepojená s Transprojektom a dnes je v reštrukturalizačnom konaní. Primátor má teraz od zmluvy odstúpiť, aby sa projekt pohol.
Výstavba totiž blokuje aj električky na hlavnú stanicu, pre havarijný stav trate sem nejazdia už viac než rok. Pre začatý projekt mesto do opráv investovať nechce, stanica tak ostáva odrezaná.
Stanica z fondov
O prestavbe hlavnej stanice majú vo štvrtok rokovať bratislavskí poslanci. Podľa primátora nebudú rokovať o konci projektu, ale o jeho pokračovaní. Vedenia mesta chce od investora harmonogram prác s termínmi a uzavretie dodatku k zmluve, čím chce garantovať, že výstavbu, ktorá zmení nielen hlavnú stanicu, ale aj dopravu v centre hlavného mesta, dokončia.
Uhler, ktorý vo februári navrhoval, aby sa projekt stopol a mesto riešilo architektonickú súťaž, po právnej analýze uznáva, že odstúpenie od zmluvy by bolo riskantné. Vo štvrtok chce však navrhnúť taký dodatok, aby ním investor nemohol pri projekte oslabiť pozíciu mesta.
„Som presvedčený, že investor nepreukáže schopnosť zrealizovať projekt. Potom bude môcť mesto od zmluvy odstúpiť,“ vraví poslanec.
„Predstaničný priestor je pre mesto nesmierne dôležitý a nechať ho bez záruk investorovi, ktorý mal problémy aj s menšími projektmi, by bolo nezodpovedné. Naďalej som presvedčený o tom, že mesto by malo žiadať o zaradenie projektu do operačného programu Doprava a spustiť súťaž architektonických návrhov.“
„Investor považuje projekt v súčasnosti za plne realizovateľný a finančne krytý,“ hovorí za Transprojekt Adamová.
Poslanci primátora vo februári zaviazali, aby rokoval s ministerstvom dopravy o zaradení stanice a terminálu do európskych projektov v ďalšom programovom období, čiže v rokoch 2014 až 2020.
Minister Ján Počiatek (Smer) takýto spôsob riešenia situácie nevylúčil, za predpokladu, že projekt bude spĺňať podmienky pre zaradenie do programu.
Namiesto stanice môže byť súd - čítaj tu
Plánovaná nová staničná hala, má byť podzemná.
VIZUALIZÁCIA - TRANSPROJEKT
Model projektu novej stanice.
Aj takto by mohla vyzerať stanica. Plány investora, od hotela zatiaľ upustili.
Meniť by sa malo aj námestie pred stanicou. Dnes je priestor zanedbaný. Lokalita má prísť o stovky stromov.
FOTO SME - GABRIEL KUCHTA