SME
Piatok, 30. október, 2020 | Meniny má Simon, SimonaKrížovkyKrížovky

Starosta Tallinnu: Bezplatná MHD nepritiahla bezdomovcov

Starosta estónskeho Tallinnu EDGAR SAVISAAR hovorí, že cestujúci sú po zrušení lístkov pre rezidentov slušnejší.

Edgar Savisaar.Edgar Savisaar. (Zdroj: SITA - Jozef Jakubčo)

Starosta estónskeho Tallinnu EDGAR SAVISAAR hovorí, že cestujúci sú po zrušení lístkov pre rezidentov
slušnejší.

Koľko ľudí si prehlásilo trvalý pobyt do Tallinnu, aby mohli bezplatnú dopravu využívať?

„Počet obyvateľov nášho mesta stúpol približne o 10­tisíc ľudí. Samozrejme, nie každý tak urobil pre bezplatné cestovanie.“

Vedeli by ste odhadnúť, koľko ľudí dnes do Tallinnu za prácou prichádza, ale nemajú tam trvalý pobyt?

„Odhadnúť to je náročné. V princípe nám nešlo o ľudí, ktorí do mesta prichádzajú, ale o tých, ktorí tu už dlhšie bývajú bez trvalého pobytu.“

Americká štúdia z roku 2002 preukázala, že po zavedení bezplatnej hromadnej dopravy stúpol vo vozidlách vandalizmus a často slúžili bezdomovcom na prespávanie. Neobávate sa podobného scenára?

„Bez ohľadu na to, čo ste teraz povedali, v Európe je stále veľa miest, kde sa bezplatná hromadná doprava používa. Boli sme pripravení na to, že sa vo vozidlách budú zhromažďovať bezdomovci, ale nestalo sa tak. Dokonca sa zdá, že veľa ľudí sa dnes správa ešte ohľaduplnejšie.“

foto
V Bratislave bezplatná MHD zatiaľ nehrozí. Namiesto toho pribudnú revízori, ktorí si vás môžu aj nahrávať.

Má tento nový systém vplyv aj na znečistenie mesta? Hovorili ste, že počet áut v centre klesol o pätnásť percent.

„K tomu sa zatiaľ nechcem vyjadrovať, v máji sa uskutoční veľké meranie. Dúfame však, že sa zníži.“

Koľko ľudí prišlo o prácu pre rozhodnutie zaviesť bezplatnú mestskú hromadnú dopravu?

„Máte na mysli napríklad revízorov v autobusoch?“

Áno, jednoducho všetkých ľudí, ktorí už teraz nie sú potrební.

„Prečo si myslíte, že by pre bezplatnú verejnú dopravu mal ktokoľvek prísť o prácu?“

O prácu teda nikto neprišiel?

„V skutočnosti o prácu nikto neprišiel, lebo počet električiek a autobusov je ten istý. Ako vám to vôbec napadlo, že by mal niekto o stratiť prácu? Mali by ste sa prísť pozrieť do Tallinnu, aby ste tomu lepšie porozumeli.“

Tallinn je blízko fínskych Helsínk, rozdeľuje ich iba zhruba sto kilometrov Baltického mora. Ako prebieha spolupráca medzi týmito mestami? Zmenila sa od pádu komunizmu?

„Dá sa to prirovnať ku vzťahu Malmö s Kodaňou. Doprava medzi mestami je stále častejšia. Veľa Estóncov si vo Fínsku našlo prácu a rovnako veľa Fínov u nás podniká. Určite sme sa tomu viac otvorili, ako to bolo pred tým. Dokonca je zaužívaný výraz, ktorý túto spoluprácu pekne vystihuje – Tallsinki. To je začiatok slova Tallinn a koniec slova Helsinki.“

Je pre ľudí z ľudí z Helsínk atraktívne presťahovať sa do Tallinnu?

„Áno, je ich dosť, hlavne dôchodcov. Preto, že život v Tallinne je menej nákladný a pritom je to stále blízko.“

Kto je Edgar Savisaar

savisar21-120x90.jpg- Narodil sa v roku 1950;

- v osemdesiatych rokoch spoluzakladal stranu Ľudový front, ktorá sa po zmene režimu pretransformovala na Stranu stredu, ktorej je predsedom. Tá má v parlamente pätinu kresiel;

- bol prvým estónskym premiérom po páde komunizmu;

- estónska tajná polícia KAPO verejne potvrdila, že Savisaar žiadal Moskvu o tri milióny eur na podporu svojej strany. Savisaar to poprel, obvinil premiéra z mediálnej vojny proti nemu;

- starostom bol v rokoch 2001 až 2004 a od roku 2007.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  2. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  3. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť
  4. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  5. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  6. Magazín SME Ženy už v predaji
  7. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  8. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  9. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  10. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  1. O prenájom auta majú čoraz väčší záujem aj malé firmy. Ušetria
  2. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  3. Magazín SME Ženy už v predaji
  4. SPS ukončí rok miliónovými investíciami
  5. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  6. Trh s elektromobilmi stagnuje. Kríza by mu mohla pomôcť
  7. Fakulta drží tempo so súčasnými i budúcimi trendmi
  8. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  9. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  10. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 36 264
  2. Aplikáciu tohto Slováka používajú v 150 krajinách. Ako začínal? 24 486
  3. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 18 368
  4. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 17 162
  5. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej 17 111
  6. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť 14 684
  7. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi 12 367
  8. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi? 11 681
  9. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 356
  10. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 11 299
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu