Starosta Tallinnu: Bezplatná MHD nepritiahla bezdomovcov

Starosta estónskeho Tallinnu EDGAR SAVISAAR hovorí, že cestujúci sú po zrušení lístkov pre rezidentov slušnejší.

Edgar Savisaar.(Zdroj: SITA - Jozef Jakubčo)

Starosta estónskeho Tallinnu EDGAR SAVISAAR hovorí, že cestujúci sú po zrušení lístkov pre rezidentov
slušnejší.

Koľko ľudí si prehlásilo trvalý pobyt do Tallinnu, aby mohli bezplatnú dopravu využívať?

„Počet obyvateľov nášho mesta stúpol približne o 10­tisíc ľudí. Samozrejme, nie každý tak urobil pre bezplatné cestovanie.“

Vedeli by ste odhadnúť, koľko ľudí dnes do Tallinnu za prácou prichádza, ale nemajú tam trvalý pobyt?

„Odhadnúť to je náročné. V princípe nám nešlo o ľudí, ktorí do mesta prichádzajú, ale o tých, ktorí tu už dlhšie bývajú bez trvalého pobytu.“

Americká štúdia z roku 2002 preukázala, že po zavedení bezplatnej hromadnej dopravy stúpol vo vozidlách vandalizmus a často slúžili bezdomovcom na prespávanie. Neobávate sa podobného scenára?

„Bez ohľadu na to, čo ste teraz povedali, v Európe je stále veľa miest, kde sa bezplatná hromadná doprava používa. Boli sme pripravení na to, že sa vo vozidlách budú zhromažďovať bezdomovci, ale nestalo sa tak. Dokonca sa zdá, že veľa ľudí sa dnes správa ešte ohľaduplnejšie.“

foto
V Bratislave bezplatná MHD zatiaľ nehrozí. Namiesto toho pribudnú revízori, ktorí si vás môžu aj nahrávať.

Má tento nový systém vplyv aj na znečistenie mesta? Hovorili ste, že počet áut v centre klesol o pätnásť percent.

„K tomu sa zatiaľ nechcem vyjadrovať, v máji sa uskutoční veľké meranie. Dúfame však, že sa zníži.“

Koľko ľudí prišlo o prácu pre rozhodnutie zaviesť bezplatnú mestskú hromadnú dopravu?

„Máte na mysli napríklad revízorov v autobusoch?“

Áno, jednoducho všetkých ľudí, ktorí už teraz nie sú potrební.

„Prečo si myslíte, že by pre bezplatnú verejnú dopravu mal ktokoľvek prísť o prácu?“

O prácu teda nikto neprišiel?

„V skutočnosti o prácu nikto neprišiel, lebo počet električiek a autobusov je ten istý. Ako vám to vôbec napadlo, že by mal niekto o stratiť prácu? Mali by ste sa prísť pozrieť do Tallinnu, aby ste tomu lepšie porozumeli.“

Tallinn je blízko fínskych Helsínk, rozdeľuje ich iba zhruba sto kilometrov Baltického mora. Ako prebieha spolupráca medzi týmito mestami? Zmenila sa od pádu komunizmu?

„Dá sa to prirovnať ku vzťahu Malmö s Kodaňou. Doprava medzi mestami je stále častejšia. Veľa Estóncov si vo Fínsku našlo prácu a rovnako veľa Fínov u nás podniká. Určite sme sa tomu viac otvorili, ako to bolo pred tým. Dokonca je zaužívaný výraz, ktorý túto spoluprácu pekne vystihuje – Tallsinki. To je začiatok slova Tallinn a koniec slova Helsinki.“

Je pre ľudí z ľudí z Helsínk atraktívne presťahovať sa do Tallinnu?

„Áno, je ich dosť, hlavne dôchodcov. Preto, že život v Tallinne je menej nákladný a pritom je to stále blízko.“

Kto je Edgar Savisaar

savisar21-120x90.jpg- Narodil sa v roku 1950;

- v osemdesiatych rokoch spoluzakladal stranu Ľudový front, ktorá sa po zmene režimu pretransformovala na Stranu stredu, ktorej je predsedom. Tá má v parlamente pätinu kresiel;

- bol prvým estónskym premiérom po páde komunizmu;

- estónska tajná polícia KAPO verejne potvrdila, že Savisaar žiadal Moskvu o tri milióny eur na podporu svojej strany. Savisaar to poprel, obvinil premiéra z mediálnej vojny proti nemu;

- starostom bol v rokoch 2001 až 2004 a od roku 2007.

Najčítanejšie na SME Bratislava


Inzercia - Tlačové správy


  1. Projekt Zig Zag dokázal, že Slováci túžia po zaujímavom bývaní
  2. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť
  3. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém
  4. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám
  5. Top First moment dovolenky na leto 2018
  6. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom
  7. Na tohtoročných trhoch pred Auparkom vystúpi aj Katka Koščová
  8. Elektronizácia verejnej správy? V Nemecku je rozhodnuté
  9. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 7,25 % p.a.
  10. Reportáž: Jaternice a klobásy pred jedením netreba šúpať
  1. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém
  2. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť
  3. HB Reavis sťahuje žiadosť na pridelenie osvedčenia o Smart City
  4. Do zóny Nové Nivy v Bratislave pribudne projekt
  5. Ako sa zmenili autá za štvrťstoročie?
  6. Accessible Urban Living
  7. RPSP – A good intention ruined by execution
  8. Projekt Zig Zag dokázal, že Slováci túžia po zaujímavom bývaní
  9. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám
  10. Riešenia pre hnedú planétu
  1. Top First moment dovolenky na leto 2018 10 549
  2. Reportáž: Jaternice a klobásy pred jedením netreba šúpať 5 945
  3. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom 3 842
  4. Ako pôjdu vlaky po novom? Mení sa cestovný poriadok 2 914
  5. Toto sú najlepší umelci za uplynulý rok 2 227
  6. Projekt Zig Zag dokázal, že Slováci túžia po zaujímavom bývaní 1 877
  7. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 7,25 % p.a. 1 850
  8. Elektronizácia verejnej správy? V Nemecku je rozhodnuté 1 510
  9. Na tohtoročných trhoch pred Auparkom vystúpi aj Katka Koščová 1 365
  10. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám 1 320