Starosta estónskeho Tallinnu EDGAR SAVISAAR hovorí, že cestujúci sú po zrušení lístkov pre rezidentov
slušnejší.
Koľko ľudí si prehlásilo trvalý pobyt do Tallinnu, aby mohli bezplatnú dopravu využívať?
„Počet obyvateľov nášho mesta stúpol približne o 10tisíc ľudí. Samozrejme, nie každý tak urobil pre bezplatné cestovanie.“
Vedeli by ste odhadnúť, koľko ľudí dnes do Tallinnu za prácou prichádza, ale nemajú tam trvalý pobyt?
„Odhadnúť to je náročné. V princípe nám nešlo o ľudí, ktorí do mesta prichádzajú, ale o tých, ktorí tu už dlhšie bývajú bez trvalého pobytu.“
Americká štúdia z roku 2002 preukázala, že po zavedení bezplatnej hromadnej dopravy stúpol vo vozidlách vandalizmus a často slúžili bezdomovcom na prespávanie. Neobávate sa podobného scenára?
„Bez ohľadu na to, čo ste teraz povedali, v Európe je stále veľa miest, kde sa bezplatná hromadná doprava používa. Boli sme pripravení na to, že sa vo vozidlách budú zhromažďovať bezdomovci, ale nestalo sa tak. Dokonca sa zdá, že veľa ľudí sa dnes správa ešte ohľaduplnejšie.“
V Bratislave bezplatná MHD zatiaľ nehrozí. Namiesto toho pribudnú revízori, ktorí si vás môžu aj nahrávať.
Prečítajte si viac >>
Má tento nový systém vplyv aj na znečistenie mesta? Hovorili ste, že počet áut v centre klesol o pätnásť percent.
„K tomu sa zatiaľ nechcem vyjadrovať, v máji sa uskutoční veľké meranie. Dúfame však, že sa zníži.“
Koľko ľudí prišlo o prácu pre rozhodnutie zaviesť bezplatnú mestskú hromadnú dopravu?
„Máte na mysli napríklad revízorov v autobusoch?“
Áno, jednoducho všetkých ľudí, ktorí už teraz nie sú potrební.
„Prečo si myslíte, že by pre bezplatnú verejnú dopravu mal ktokoľvek prísť o prácu?“
O prácu teda nikto neprišiel?
„V skutočnosti o prácu nikto neprišiel, lebo počet električiek a autobusov je ten istý. Ako vám to vôbec napadlo, že by mal niekto o stratiť prácu? Mali by ste sa prísť pozrieť do Tallinnu, aby ste tomu lepšie porozumeli.“
Tallinn je blízko fínskych Helsínk, rozdeľuje ich iba zhruba sto kilometrov Baltického mora. Ako prebieha spolupráca medzi týmito mestami? Zmenila sa od pádu komunizmu?
„Dá sa to prirovnať ku vzťahu Malmö s Kodaňou. Doprava medzi mestami je stále častejšia. Veľa Estóncov si vo Fínsku našlo prácu a rovnako veľa Fínov u nás podniká. Určite sme sa tomu viac otvorili, ako to bolo pred tým. Dokonca je zaužívaný výraz, ktorý túto spoluprácu pekne vystihuje – Tallsinki. To je začiatok slova Tallinn a koniec slova Helsinki.“
Je pre ľudí z ľudí z Helsínk atraktívne presťahovať sa do Tallinnu?
„Áno, je ich dosť, hlavne dôchodcov. Preto, že život v Tallinne je menej nákladný a pritom je to stále blízko.“
Kto je Edgar Savisaar
- Narodil sa v roku 1950;
- v osemdesiatych rokoch spoluzakladal stranu Ľudový front, ktorá sa po zmene režimu pretransformovala na Stranu stredu, ktorej je predsedom. Tá má v parlamente pätinu kresiel;
- bol prvým estónskym premiérom po páde komunizmu;
- estónska tajná polícia KAPO verejne potvrdila, že Savisaar žiadal Moskvu o tri milióny eur na podporu svojej strany. Savisaar to poprel, obvinil premiéra z mediálnej vojny proti nemu;
- starostom bol v rokoch 2001 až 2004 a od roku 2007.