SME

V Bratislave chcú pätnásť nových revízorov

Noví revízori by mali vedieť aspoň jeden cudzí jazyk a mať autoritu.

Pozor na reči, nahrávajú vás.Pozor na reči, nahrávajú vás. (Zdroj: SME - ARCHÍV)

Bratislava nebude ako Tallinn bez platenej dopravy, peniaze z cestovných lístkov stále potrebuje.

BRATISLAVA. Kým revízori v estónskom Tallinne majú od januára pre bezplatné cestovanie menej práce, v Bratislave ich bude na čiernych pasažierov striehnuť viac.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

„V súčasnosti je revízorov 25, optimálny počet je štyridsať,“ vraví hovorkyňa dopravného podniku Agáta Staneková s tým, že v minulosti ich bolo až šesťdesiat.

Bratislava sa s Tallinnom porovnáva pre návštevu tamojšieho primátora Edgara Savisaara z tohto týždňa. Tu to však na bezplatnú mestskú dopravu nevyzerá.

SkryťVypnúť reklamu

Asertivita a jazyky

Dopravný podnik

Financovanie

  • 53,5 milióna eur dostane tento rok Dopravný podnik na zabezpečenie MHD,

  • dostane aj 3,1 milióna eur na stratu z rokov 2010 a 2011 a stratu zo zavedenia BID,

  • aj 8,5 milióna eur z kapitálového rozpočtu na splátky úverov,

  • spolu ide o štvrtinu celého rozpočtu mesta, ktorého bežné výdavky sú 197,3 milióna eur a kapitálový rozpočet 43,7 milióna eura.

V Bratislave skôr pribudnú tí, ktorí kontrolujú lístky. Záujemcov o prácu revízora zháňali aj cez internet. Na portáli profesia.sk dopravný podnik uvádzal ako podmienky na zamestnanca aj komunikatívnosť, asertivitu, autoritu, či slušné správanie. Ďalšou podmienkou je aspoň jeden z troch cudzích jazykov. V angličtine, nemčine alebo v maďarčine by noví revízori mali byť mierne pokročilí.

SkryťVypnúť reklamu

Jazyky podľa Stanekovej ovládajú aj súčasní revízori, lebo ich musia používať často. Väčšina cudzincov pokutu zaplatí na mieste. „Ak sa tak nestane, postupujeme štandardnou cestou a na adresu ich trvalého bydliska sa im doručí výzva na jej dodatočné zaplatenie,“ vysvetľuje.

Hovorte na diktafón

Na autobusoch aj električkách sú už takmer dva mesiace nálepky s piktogramom mikrofónu. Znamenajú, že revízori si vás pri kontrole lístkov môžu od začiatku marca nahrávať.

Nahrávka pomôže najmä v sporných prípadoch čiernych pasažierov, vraví hovorkyňa Staneková. Nahrávky podľa nej pomohli a cestujúci sa menej sťažujú na revízorov.

Záznamy uchovávajú sedem dní. „V sporných prípadoch, ktoré by mohli viesť k právnym krokom, je možné uchovať dlhšie.“

MHD zadarmo? Utópia

Primátor hlavného mesta Milan Ftáčnik (blízky Smeru) vylučuje, že by v najbližšom čase bola bratislavská mestská hromadná doprava zadarmo.

SkryťVypnúť reklamu

Tallinn spustil bezplatnú dopravu rezidentov od začiatku tohto roka, dopláca na to 12 miliónov ročne, príjmy z miestnych daní alebo drahšieho parkovného by však mali časom časť nákladov vykryť.

Tallinnčania si musia pri každom nastúpení označiť identifikačnú kartu, zadarmo cestujú len tí s trvalým pobytom v meste. Okrem toho, že to nie je veľmi praktické, mnohí hovoria, že to ohrozuje právo na súkromie. Radnica takto dokáže zistiť, ako ľudia cestujú.

„Ak by sme mali taký rozpočet ako Tallinn, aj my by sme mohli diskutovať o zavedení bezplatnej MHD,“ hovorí Ftáčnik.

Tallinn má rozpočet 470 miliónov eur a Bratislava 220 miliónov. Ftáčnik hovorí, že rozdiel medzi mestami je aj v tom, že Tallinn sa rozkladá na výrazne menšej ploche a je tak menej komplikované a menej nákladné prevádzkovať verejnú dopravu.

Bezplatná doprava bezdomovcov do vozidiel neprilákala

Prečítajte si rozhovor s primátorom Tallinnu >>

Čo by ušetrili, nepovedia

Dopravný podnik nepovie, aké má náklady na lístky.

BRATISLAVA. Bezplatná doprava by pre dopravný podnik neznamenala len výpadok príjmov z predaja lístkov.

Zosekala by aj časť nákladov. Podnik by nemusel platiť revízorov, ani zamestnancov, ktorí tvoria tarify, a ľudí v predajniach cestovných lístkov. Koľko by podnik ušetril, však už v minulosti odmietol povedať.

„Keď nie je dotknuté financovanie z rozpočtu mesta, nie sme povinní sprístupňovať tieto údaje.“ Ústavný súd pritom pred šiestimi rokmi rozhodol, že akékoľvek zdroje štátnych a mestských firiem sú verejnými peniazmi, keďže tieto firmy samotné sú majetkom štátu alebo obce.

Podnik prezradil, že príjmy z lístkov boli v roku 2011 37,5 milióna eur, z pokút 1,6 milióna eur.

Martina Hilbertová

Ak by vypadli príjmy z lístkov, mesto by muselo niekde ušetriť približne pätinu rozpočtu.

Čítajte komentár >>

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Za 30 rokov videl v autoškole všeličo. Vodiči už nie sú tak zruční
  2. Trhy, história aj all inclusive. Kam k moru v Tunisku?
  3. Tunisko nie je len o plážach. Takto vyzerá mimo rezortu
  4. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby
  5. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo
  6. Za dovolenkové škody vyplatila Allianz o 41 percent viac
  7. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  8. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta
  1. Záhradkári, pracujte len ráno a večer
  2. Trhy, história aj all inclusive. Kam k moru v Tunisku?
  3. OTS: LESY SR sa dištancujú od nepravdivých tvrdení
  4. Influenceri vzali na dovolenku ľudí, ktorých nepoznali
  5. Uprostred leta prichádza princ na bielom koni
  6. Letná revolúcia a špeciál o mužoch a našich svetoch
  7. Tunisko nie je len o plážach. Takto vyzerá mimo rezortu
  8. Stanovisko LESY Slovenskej republiky, š. p.
  1. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby 10 695
  2. Tunisko nie je len o plážach. Takto vyzerá mimo rezortu 8 657
  3. Apartmány pri mori nie sú len pre smerákov. Kde nájdete lacné? 2 857
  4. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo 2 535
  5. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto? 2 200
  6. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta 2 099
  7. Čo môže spôsobiť minúta navyše pri pražení kávy? 1 985
  8. Trhy, história aj all inclusive. Kam k moru v Tunisku? 1 519
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  2. Ľuboš Vodička: Bratislavský Robinson Karl Jetting
  3. Juraj Mravec: Projekt Nového Lida nereflektuje záujmy Petržalky
  4. Pavol Pálfy: Úradná tabuľa - zákonná povinnosť alebo služba pre občana?
  5. Danica Chames: Zbláznili sa, šli na dovolenku do Bratislavy
  6. Radko Mačuha: Sídlisko, kvôli ktorému bolo zbúrané podhradie. ( cyklus bratislavská krutosť)
  7. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  8. Michal Drotován: Môže byť Bratislava 15-minútové mesto?
  1. Viktor Pamula: Fico je nebezpečný 16 622
  2. Radko Mačuha: Oslobodenie prichádza z Východnej. 14 100
  3. Ivan Čáni: Blaha a Kaliňák junior narazili ale napriek tomu ďalej ohlupujú svoj už aj tak dostatočne ohlúpený fan club. 14 091
  4. Michael Achberger: Prestaňte rátať kalórie. Toto vás naučí chudnúť jednoduchšie! 12 200
  5. Ján Valchár: Delúzia svätých Cyrila a Metoda 7 616
  6. Juraj Kumičák: Ako Cyril a Metod fašistom pomáhali... 6 881
  7. Dávid Polák: Denník Dezoláta 6 564
  8. Rastislav Puchala: Ficovo devínske šialenstvo 5 301
  1. Věra Tepličková: Vážený pán premiér
  2. Marcel Rebro: Dobrý vojak Pellegriny: Poslušne hlásim, že idem do vojny!
  3. Marcel Rebro: Dúhová facka pre červených: Ako si Smeráci vylámali zuby na Volkswagene
  4. Marcel Rebro: Matúš Šutaj Eštok zachraňuje východ po povodniach: z pláže na Sardínii
  5. INESS: Aké je (ne)produktívne zdravotníctvo?
  6. Marcel Rebro: Prezident v maskáčoch: Pellegrini sa ide hrať na vojačika, zatiaľ čo krajina horí
  7. Marcel Rebro: Fico medzi čajom a oknom: Moskva nerada, keď sa kamoši pretvarujú
  8. Věra Tepličková: Krutá rana pre opozíciu: Minister Takáč opäť nakupoval potraviny
SkryťZatvoriť reklamu