SME

V Bratislave chcú pätnásť nových revízorov

Noví revízori by mali vedieť aspoň jeden cudzí jazyk a mať autoritu.

Pozor na reči, nahrávajú vás.Pozor na reči, nahrávajú vás. (Zdroj: SME - ARCHÍV)

Bratislava nebude ako Tallinn bez platenej dopravy, peniaze z cestovných lístkov stále potrebuje.

BRATISLAVA. Kým revízori v estónskom Tallinne majú od januára pre bezplatné cestovanie menej práce, v Bratislave ich bude na čiernych pasažierov striehnuť viac.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

„V súčasnosti je revízorov 25, optimálny počet je štyridsať,“ vraví hovorkyňa dopravného podniku Agáta Staneková s tým, že v minulosti ich bolo až šesťdesiat.

Bratislava sa s Tallinnom porovnáva pre návštevu tamojšieho primátora Edgara Savisaara z tohto týždňa. Tu to však na bezplatnú mestskú dopravu nevyzerá.

SkryťVypnúť reklamu

Asertivita a jazyky

Dopravný podnik

Financovanie

  • 53,5 milióna eur dostane tento rok Dopravný podnik na zabezpečenie MHD,

  • dostane aj 3,1 milióna eur na stratu z rokov 2010 a 2011 a stratu zo zavedenia BID,

  • aj 8,5 milióna eur z kapitálového rozpočtu na splátky úverov,

  • spolu ide o štvrtinu celého rozpočtu mesta, ktorého bežné výdavky sú 197,3 milióna eur a kapitálový rozpočet 43,7 milióna eura.

V Bratislave skôr pribudnú tí, ktorí kontrolujú lístky. Záujemcov o prácu revízora zháňali aj cez internet. Na portáli profesia.sk dopravný podnik uvádzal ako podmienky na zamestnanca aj komunikatívnosť, asertivitu, autoritu, či slušné správanie. Ďalšou podmienkou je aspoň jeden z troch cudzích jazykov. V angličtine, nemčine alebo v maďarčine by noví revízori mali byť mierne pokročilí.

SkryťVypnúť reklamu

Jazyky podľa Stanekovej ovládajú aj súčasní revízori, lebo ich musia používať často. Väčšina cudzincov pokutu zaplatí na mieste. „Ak sa tak nestane, postupujeme štandardnou cestou a na adresu ich trvalého bydliska sa im doručí výzva na jej dodatočné zaplatenie,“ vysvetľuje.

Hovorte na diktafón

Na autobusoch aj električkách sú už takmer dva mesiace nálepky s piktogramom mikrofónu. Znamenajú, že revízori si vás pri kontrole lístkov môžu od začiatku marca nahrávať.

Nahrávka pomôže najmä v sporných prípadoch čiernych pasažierov, vraví hovorkyňa Staneková. Nahrávky podľa nej pomohli a cestujúci sa menej sťažujú na revízorov.

Záznamy uchovávajú sedem dní. „V sporných prípadoch, ktoré by mohli viesť k právnym krokom, je možné uchovať dlhšie.“

MHD zadarmo? Utópia

Primátor hlavného mesta Milan Ftáčnik (blízky Smeru) vylučuje, že by v najbližšom čase bola bratislavská mestská hromadná doprava zadarmo.

SkryťVypnúť reklamu

Tallinn spustil bezplatnú dopravu rezidentov od začiatku tohto roka, dopláca na to 12 miliónov ročne, príjmy z miestnych daní alebo drahšieho parkovného by však mali časom časť nákladov vykryť.

Tallinnčania si musia pri každom nastúpení označiť identifikačnú kartu, zadarmo cestujú len tí s trvalým pobytom v meste. Okrem toho, že to nie je veľmi praktické, mnohí hovoria, že to ohrozuje právo na súkromie. Radnica takto dokáže zistiť, ako ľudia cestujú.

„Ak by sme mali taký rozpočet ako Tallinn, aj my by sme mohli diskutovať o zavedení bezplatnej MHD,“ hovorí Ftáčnik.

Tallinn má rozpočet 470 miliónov eur a Bratislava 220 miliónov. Ftáčnik hovorí, že rozdiel medzi mestami je aj v tom, že Tallinn sa rozkladá na výrazne menšej ploche a je tak menej komplikované a menej nákladné prevádzkovať verejnú dopravu.

Bezplatná doprava bezdomovcov do vozidiel neprilákala

Prečítajte si rozhovor s primátorom Tallinnu >>

Čo by ušetrili, nepovedia

Dopravný podnik nepovie, aké má náklady na lístky.

BRATISLAVA. Bezplatná doprava by pre dopravný podnik neznamenala len výpadok príjmov z predaja lístkov.

Zosekala by aj časť nákladov. Podnik by nemusel platiť revízorov, ani zamestnancov, ktorí tvoria tarify, a ľudí v predajniach cestovných lístkov. Koľko by podnik ušetril, však už v minulosti odmietol povedať.

„Keď nie je dotknuté financovanie z rozpočtu mesta, nie sme povinní sprístupňovať tieto údaje.“ Ústavný súd pritom pred šiestimi rokmi rozhodol, že akékoľvek zdroje štátnych a mestských firiem sú verejnými peniazmi, keďže tieto firmy samotné sú majetkom štátu alebo obce.

Podnik prezradil, že príjmy z lístkov boli v roku 2011 37,5 milióna eur, z pokút 1,6 milióna eur.

Martina Hilbertová

Ak by vypadli príjmy z lístkov, mesto by muselo niekde ušetriť približne pätinu rozpočtu.

Čítajte komentár >>

Dopravný podnik Bratislava

Zastávka električky po ukončení rekonštrukcie električkovej trate a jej okolia na Americkom námestí 14. decembra 2020.

Z Južného mesta premáva okružnou trasou, za zastávkou Blumentál cez Vazovovu.


TASR
Cabriobus prechádza cez Železnú studničku.

Týždeň mobility sa uskutoční od 16. do 22. septembra.


TASR 1

Investíciu financuje bratislavský mestský dopravca z úveru.


TASR 12
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Projekt, ktorý mení životy tisícke slovenských pacientov
  2. Od Araratu po Karibik. Tieto zájazdy prebudia chuť objavovať
  3. Úspech firemnej elektromobility: eFleet Day 2025 Truck&Bus&Van
  4. Odchod detí je veľký zlom, sloboda je často len ilúzia
  5. Andrej Viceník, VÚB: Samosprávy potrebujú partnera, nielen banku
  6. Keď sa z brigády stane kariéra
  7. Pacienti s akútnou myeloidnou leukémiou čakajú na moderné lieky
  8. Jesenný literárny výber vložený v denníkoch SME a Korzár
  1. Projekt, ktorý mení životy tisícke slovenských pacientov
  2. Od Araratu po Karibik. Tieto zájazdy prebudia chuť objavovať
  3. Cédečka sa predávali ako teplé rožky. Prežili, lebo predvídajú.
  4. Po oslavách storočnice sa košický maratón pozerá do budúcnosti
  5. TIPOS pokračuje v spolupráci s Bratislavou
  6. IMPERIAL Gold… viac ako zlato...
  7. Odchod detí je veľký zlom, sloboda je často len ilúzia
  8. Úspech firemnej elektromobility: eFleet Day 2025 Truck&Bus&Van
  1. Odchod detí je veľký zlom, sloboda je často len ilúzia 10 178
  2. Keď sa z brigády stane kariéra 5 531
  3. Na trhu kúpite datle aj ťavu. Maroko má vlastný púštny Hollywood 2 646
  4. Pacienti s akútnou myeloidnou leukémiou čakajú na moderné lieky 2 506
  5. Firma z Nitry robí miliónové projekty pre Teslu či TikTok 2 175
  6. Cédečka sa predávali ako teplé rožky. Prežili, lebo predvídajú. 1 481
  7. Od Araratu po Karibik. Tieto zájazdy prebudia chuť objavovať 1 433
  8. Fanúšikov dostanú na zápas 5 minút pred výkopom 1 425
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Ján Kušnír: Prečo D2 každé ráno kolabuje
  2. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  3. Ľuboš Vodička: Bratislavský Robinson Karl Jetting
  4. Juraj Mravec: Projekt Nového Lida nereflektuje záujmy Petržalky
  5. Pavol Pálfy: Úradná tabuľa - zákonná povinnosť alebo služba pre občana?
  6. Danica Chames: Zbláznili sa, šli na dovolenku do Bratislavy
  7. Radko Mačuha: Sídlisko, kvôli ktorému bolo zbúrané podhradie. ( cyklus bratislavská krutosť)
  8. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  1. Peter Franek: Zlá správa pre Uhríka s Mazurekom. 18 017
  2. Ivan Čáni: Súdruh Fico, ďakujem! Vďaka vám nezomriem sprostý ani naivný. 16 302
  3. Rado Surovka: Kto zožral Ficovu návnadu ? 14 277
  4. Radko Mačuha: Muž, ktorý nehajloval. 13 559
  5. Jan Dermek: 26.9. - Sviatok svätého Farizeja 12 581
  6. Monika Albertiová: Konsolidácia? Ľudia nemajú čo žrať, a Kuffa? Ide sa na gardistov hrať! 9 470
  7. Marian Faktor: Pravda o tom, kto zderie pracujúcich a kde naozaj skončia ich zdravotné odvody 5 375
  8. Rado Surovka: Vám, v parlamente, už naozaj hrabe.... 5 205
  1. Věra Tepličková: Keď vo filme hasiči, skĺznu dole po tyči,
  2. Marian Nanias: "Tí zlí Bruselskí úradníci....."
  3. Dušan Koniar: Za čem númera? vsjo jásno
  4. Roman Kebísek: Povstalec Šulek pred popravou r. 1848 poslal pozdrav sestre – starej mame Štefánika
  5. Dušan Koniar: Kam by chcel, tam ho nepozvú. Kam áno, tam nejde
  6. Věra Tepličková: Tam, kde ide o korytá, budúcnosť je neurčitá
  7. Dušan Koniar: Predčasniatka, kávičkári ako ja (Kávička na malíčka 2025)
  8. Marian Nanias: Dopláca Slovensko na členstvo v EÚ, alebo získava?
SkryťZatvoriť reklamu