BRATISLAVA. Občianske združenie Cyklokoalícia, ktoré podporuje rozvoj cyklodopravy v hlavnom meste, je proti výstavbe štvorprúdovej cesty pri Chorvátskom ramene v Petržalke.
Štvorprúdovka je podľa predsedu Cyklokoalície Michala Malého v lokalite nepotrebná a nie je jasné, aké zápchy má riešiť, keďže tie vznikajú na mostoch. „Celá cesta je nezmyselná," uviedol na dnešnej tlačovej besede člen Cyklokoalície Tomáš Peciar.
Pri Chorvátskom ramene by členovia občianskeho združenia radšej videli vybudovanú cyklotrasu a park.
Štvorprúdová cesta na takmer štvorkilometrovom úseku sa v Petržalke plánuje v rámci výstavby druhej etapy električkovej trate z Bosákovej na Janíkov dvor.
Hovorca mesta Stanislav Ščepán tvrdí, že na vnútrosídliskových cestách je vysoká hustota dopravy. „Neboli na to dimenzované.“ Hovorí, že mesto hľadá riešenie v záujme všetkých Petržalčanov.
S cestou sa ráta v územnom pláne mesta, mnohí obyvatelia Petržalky sú však proti nej. Svoj nesúhlas vyjadrili v petícii, pod ktorú sa za dva týždne podpísalo 8 000 ľudí.
Verejná prezentácia bude o týždeň
V pondelok 22. apríla k druhej etape výstavby petržalskej električky plánuje mesto verejnú prezentáciu. Členka petičného výboru Dominika Belanská si však myslí, že mesto malo s diskusiou s občanmi prísť skôr. Malo by sa podľa nej pýtať ľudí, ako si predstavujú využitie priestoru, ktorý v súčasnosti využívajú na oddych a rekreáciu.
„Chceme, aby mali Petržalčania možnosť vyjadriť svoj názor na to, ako chcú oni toto územie využívať," povedala Belanská. Podpisy chce petičný výbor zbierať minimálne do pondelka 22. apríla, keď sa bude konať verejná prezentácia druhej etapy nosného dopravného systému MHD hlavného mesta. Odovzdať ju chcú bratislavskému primátorovi.
Ľudia podpísaní pod petíciou nechcú na území pri Chorvátskom ramene cestu pre autá, ani neregulovanú zástavbu. Žiadajú v ňom zachovať čo najviac z jestvujúcich stromov a zelených plôch. Namiesto cesty chcú v lokalite mestský park s cyklotrasami.
V petícii tiež občania žiadajú od mesta dôveryhodný prieskum verejnej mienky obyvateľov, na základe ktoré by mala byť vypísaná architektonicko-urbanistickú štúdiu. „Výsledky by sa potom premietli do územného plánu," doplnila Belanská.
„Magistrát sa zaoberá každou petíciou občanov, hlavne ak je na nej viac než tritisíc podpisov," reagoval Ščepán.
Primátor: O štvorprúdovke nie je rozhodnuté
Ako ešte začiatkom apríla informoval bratislavský primátor Milan Ftáčnik, o tom, či v Petržalke k električkovej trati pribudne aj štvorprúdová cesta, nie je stále rozhodnuté. Mesto má však podľa neho dnes už jasnú predstavu o trasovaní električky z Bosákovej na Janíkov dvor.
Ftáčnik dodal, že pripomienky k ceste od obyvateľov z okolia boli vždy, pretože ľudia sú zvyknutí okolie Chorvátskeho ramena využívať na oddych. Podľa Ftáčnika sa v lokalite ráta s investíciami, čo je zohľadnené aj v územnom pláne mesta.
Bude sa však podľa neho ešte diskutovať o tom, ako má byť petržalské územie obslúžené električkovou, autobusovou, automobilovou či cyklistickou dopravou i ako majú vyzerať chodníky pre peších.