BRATISLAVA. Hlavné mesto sa stáva turisticky atraktívnejším, a to nielen pre domácich, ale najmä pre zahraničných návštevníkov. Tvrdí to bratislavská radnica s tým, že vlani do slovenskej metropoly zavítalo viac turistov ako v roku 2008.
Ten sa podľa hovorkyne magistrátu Daniely Rodinovej považoval práve za jeden z najsilnejších rokov pre cestovný ruch pred začiatkom krízy.
Príchod cez sviatky
Turisti majú podľa hovorkyne o Bratislavu záujem najmä počas sviatkov.
"O tom sa presvedčili počas tohtoročnej Veľkej noci aj pracovníci bratislavských Turistických a informačných centier (TIC). Priemerne ich navštívilo viac ako 250 turistov denne," podotkla Rodinová.
Do TIC-u so svojimi otázkami prišli podľa nej Španieli, Taliani, Nemci, Rakúšania, Francúzi, Rusi, Česi, ale aj turisti z Kórey, Mexika a Japonska.
Turisti podľa Rodinovej zavítajú do Bratislavy buď v rámci organizovaných skupín počas svojich ciest po Európe, ale aj ako individuálni cestovatelia.
"Zaujímajú sa najmä o kultúrne a historické pamiatky v meste, aktuálne programové ponuky, ale chcú spoznať aj život Slovákov zo všetkých zorných uhlov, teda našu jazykovú kultúru, nárečia, tradície, ako Slováci žijú," vymenovala.
V lete denne 450 turistov
V bratislavských informačných centrách sa podľa nej najviac pýtajú napríklad na top pamiatky v meste, kultúrne ponuky, ale aj na to, kde sa môžu zabaviť, či kde nájdu dobré reštaurácie so slovenskou kuchyňou a tradičné bratislavské staré kaviarne. "Chcú tiež vedieť, odkiaľ je najkrajší výhľad na mesto," poznamenala Rodinová.
Slovenská metropola vraj láka čoraz častejšie na návštevu turistov z Latinskej Ameriky - Mexika, Brazílie, Bolívie, Peru, Čile, Ekvádora, ako aj z ázijských krajín. Do Bratislavy chodia viac Japonci, Číňania, turisti z Thajska, Hongkongu či Indie.
Za posledné roky však podľa Rodinovej mesto zaznamenalo aj nárast návštevníkov z Ruska. "To môže byť dôkazom priaznivejšej vízovej politiky voči občanom Ruskej federácie," uvažuje. V rozvoji bratislavského cestovného ruchu tak nastáva podľa hovorkyne postupné oživenie.
Na hlavnú turistickú sezónu od mája do októbra pripadá 70-percentná návštevnosť v TIC, mimosezónne je to 30 percent. V letných mesiacoch je priemerná denná návštevnosť 450 turistov, najsilnejším mesiacom je august. "Zvýšila sa aj návštevnosť mimosezónna, a to v mesiacoch november a január február," podotkla Rodinová. Najsilnejšie dni sú pondelok a štvrtok až sobota.
Pohľad na centrum ešte bez Aupark Tower.
FOTO - ARCHÍV SME
Turisti po zime už prichádzajú.
FOTO SME - TOMÁŠ BENEDIKOVIČ
Autor: lut