SME
Piatok, 30. október, 2020 | Meniny má Simon, SimonaKrížovkyKrížovky

Zviezť sa so susedom chcú v Bratislave stovky ľudí

Necelých deväť stoviek ľudí od februára vytvorilo štyri tisícky ponúk na zvezenie.

Autá v Brémach či Bruseli majú vyhradené parkovacie miesta, kde si ich ľudia môžu vyzdvihnúť.Autá v Brémach či Bruseli majú vyhradené parkovacie miesta, kde si ich ľudia môžu vyzdvihnúť. (Zdroj: ARCHÍV SME)

Projekt Zvez suseda je slovenským ekvivalentom systému, ktorý už funguje vo Fínsku a Holandsku.

BRATISLAVA. Do projektu Zvez suseda sa od jeho spustenia v Bratislave koncom februára zapojilo 829 ľudí, ktorí spolu vytvorili vyše štyri tisícky ponúk na zvezenie.

Na celom Slovensku tak už pozýva na odvoz vo svojom aute alebo sa chce s niekým odviesť do školy či práce vyše 1300 Slovákov, pričom väčšina je z Bratislavského kraja. Na dnešnej tlačovej konferencii o tom informoval zástupca spoločnosti GreenRiders na Slovensku Peter Števčať. Zapojených Bratislavčanov magistrát ocenil.

Projekt nabáda ľudí k tomu, aby spoločnú trasu využívali viacerí a cestovali tak len jedným autom. Stačí sa len zaregistrovať na stránke, trasu jazdy ponúknuť alebo sa na nejakú trasu prihlásiť.

Riešenie dopravných zápch

"Keď sa viacerí zmestia do jedného auta, v meste bude menej áut aj menej zápch. Je to cesta k tomu, aby sme cestovali lacnejšie a lacnejšie bude jazdiť aj vodič, pretože s ním bude sedieť v aute ďalší pasažier, ktorý mu prispeje na cestu," priblížil výhody projektu primátor Milan Ftáčnik (nezávislý s podporou Smeru-SD).

Mesto už dlhšie bojuje s prehustenou dopravou, podľa neho je aj toto cesta, ako zápchy v Bratislave riešiť. Aj preto chcelo povzbudiť ďalších k spoločnému cestovaniu a tak vyžrebovalo štyroch, ktorí sa do projektu zapojili a darovalo im lístky na kultúrne podujatia.

Jedným z ocenených bol aj Štefan. Ten pracuje na viedenskom letisku a tvrdí, že cesta autobusom je na tejto trase drahá a vyšla by ho na dvojnásobok. Aj keď chodí autom, vyjde ho to lacnejšie.

Do projektu sa zapojil pred troma týždňami, nie len preto, aby ušetril, chcel v aute spoločnosť. "Nerád jazdím sám. Teraz, keď boli snehové búrky, je dobré mať niekoho vedľa seba. Taktiež som mal tento rok už trikrát mikrospánok, nedá sa tomu zabrániť. S pasažierom nezaspím," vysvetľuje.

V aute s cudzími

Polovicu mesiaca však Štefan jazdí v noci. Hovorí, že občas má strach, kto si k nemu prisadne. "Na Slovensku na to nie sme zvyknutí. Aj ja mám obavy, či nedôjde k nejakému incidentu. Počúvame veľa o tom, čo sa stáva taxikárom," rozmýšľa.

Aj preto by si chcel nájsť človeka, ktorý by s ním jazdil pravidelne. "Je iné, ak človeka spoznáte a stane sa pravidelnou súčasťou jázd," podotkol.

Zástupca GreenRiders Števčať hovorí, že spoločnosť už pripravuje systém, v ktorom by ľudia mohli daného šoféra aj ohodnotiť palcom hore alebo dole. O šoférovi by tak mohli mať ostatní aspoň nejakú predstavu.

Bratislava koncom februára podpísala memorandum o spolupráci s GreenRiders, ktorá hradí všetky náklady súvisiace s prevádzkou. Spoločnosť vychádza zo svojich skúseností v domovskom Fínsku i Holandsku, kde má systém už viac ako 5000 užívateľov. Tam, kde sa realizoval projekt, klesol podľa spoločnosti počet áut o päť percent a objem dopravných zápch o 20 percent.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  2. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  3. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  4. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť
  5. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  6. Magazín SME Ženy už v predaji
  7. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  8. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  9. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  10. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  1. O prenájom auta majú čoraz väčší záujem aj malé firmy. Ušetria
  2. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  3. Magazín SME Ženy už v predaji
  4. SPS ukončí rok miliónovými investíciami
  5. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  6. Trh s elektromobilmi stagnuje. Kríza by mu mohla pomôcť
  7. Fakulta drží tempo so súčasnými i budúcimi trendmi
  8. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  9. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  10. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 36 306
  2. Aplikáciu tohto Slováka používajú v 150 krajinách. Ako začínal? 24 528
  3. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 18 251
  4. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 17 176
  5. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej 17 153
  6. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť 14 808
  7. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi 12 376
  8. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi? 11 783
  9. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 385
  10. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 11 323
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu