SME
Pondelok, 23. máj, 2022 | Meniny má Želmíra

Zviezť sa so susedom chcú v Bratislave stovky ľudí

Necelých deväť stoviek ľudí od februára vytvorilo štyri tisícky ponúk na zvezenie.

Autá v Brémach či Bruseli majú vyhradené parkovacie miesta, kde si ich ľudia môžu vyzdvihnúť.Autá v Brémach či Bruseli majú vyhradené parkovacie miesta, kde si ich ľudia môžu vyzdvihnúť. (Zdroj: ARCHÍV SME)

Projekt Zvez suseda je slovenským ekvivalentom systému, ktorý už funguje vo Fínsku a Holandsku.

BRATISLAVA. Do projektu Zvez suseda sa od jeho spustenia v Bratislave koncom februára zapojilo 829 ľudí, ktorí spolu vytvorili vyše štyri tisícky ponúk na zvezenie.

Na celom Slovensku tak už pozýva na odvoz vo svojom aute alebo sa chce s niekým odviesť do školy či práce vyše 1300 Slovákov, pričom väčšina je z Bratislavského kraja. Na dnešnej tlačovej konferencii o tom informoval zástupca spoločnosti GreenRiders na Slovensku Peter Števčať. Zapojených Bratislavčanov magistrát ocenil.

Projekt nabáda ľudí k tomu, aby spoločnú trasu využívali viacerí a cestovali tak len jedným autom. Stačí sa len zaregistrovať na stránke, trasu jazdy ponúknuť alebo sa na nejakú trasu prihlásiť.

Riešenie dopravných zápch

"Keď sa viacerí zmestia do jedného auta, v meste bude menej áut aj menej zápch. Je to cesta k tomu, aby sme cestovali lacnejšie a lacnejšie bude jazdiť aj vodič, pretože s ním bude sedieť v aute ďalší pasažier, ktorý mu prispeje na cestu," priblížil výhody projektu primátor Milan Ftáčnik (nezávislý s podporou Smeru-SD).

Mesto už dlhšie bojuje s prehustenou dopravou, podľa neho je aj toto cesta, ako zápchy v Bratislave riešiť. Aj preto chcelo povzbudiť ďalších k spoločnému cestovaniu a tak vyžrebovalo štyroch, ktorí sa do projektu zapojili a darovalo im lístky na kultúrne podujatia.

Jedným z ocenených bol aj Štefan. Ten pracuje na viedenskom letisku a tvrdí, že cesta autobusom je na tejto trase drahá a vyšla by ho na dvojnásobok. Aj keď chodí autom, vyjde ho to lacnejšie.

Do projektu sa zapojil pred troma týždňami, nie len preto, aby ušetril, chcel v aute spoločnosť. "Nerád jazdím sám. Teraz, keď boli snehové búrky, je dobré mať niekoho vedľa seba. Taktiež som mal tento rok už trikrát mikrospánok, nedá sa tomu zabrániť. S pasažierom nezaspím," vysvetľuje.

V aute s cudzími

Polovicu mesiaca však Štefan jazdí v noci. Hovorí, že občas má strach, kto si k nemu prisadne. "Na Slovensku na to nie sme zvyknutí. Aj ja mám obavy, či nedôjde k nejakému incidentu. Počúvame veľa o tom, čo sa stáva taxikárom," rozmýšľa.

Aj preto by si chcel nájsť človeka, ktorý by s ním jazdil pravidelne. "Je iné, ak človeka spoznáte a stane sa pravidelnou súčasťou jázd," podotkol.

Zástupca GreenRiders Števčať hovorí, že spoločnosť už pripravuje systém, v ktorom by ľudia mohli daného šoféra aj ohodnotiť palcom hore alebo dole. O šoférovi by tak mohli mať ostatní aspoň nejakú predstavu.

Bratislava koncom februára podpísala memorandum o spolupráci s GreenRiders, ktorá hradí všetky náklady súvisiace s prevádzkou. Spoločnosť vychádza zo svojich skúseností v domovskom Fínsku i Holandsku, kde má systém už viac ako 5000 užívateľov. Tam, kde sa realizoval projekt, klesol podľa spoločnosti počet áut o päť percent a objem dopravných zápch o 20 percent.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. LAMINA PREŠOV pokrýva strechy a fasády už 33 rokov
  2. Vydavateľstvo Petit Press so štyrmi Novinárskymi cenami
  3. Stovky hodín výcviku. Stať sa gondolierom je zaslúžená prestíž
  4. Contact Center Hub a Ncontactcenter od NFON
  5. Volkswagen ID.5 prináša nový softvér aj pre staršie modely
  6. Do čoho sa oplatí investovať, aby ste ušetrili na energiách?
  7. Šprintérsky duel IONIQ 5 vs i30 N Performance má víťaza
  8. MS v hokeji: TV Tipsport + špeciálna kurzová ponuka!
  1. Príďte si vychutnať výstavu ilustrácií pre deti
  2. Liptovský Mikuláš: V našom meste pes neskapal
  3. LAMINA PREŠOV pokrýva strechy a fasády už 33 rokov
  4. Prečo potrebujeme udržateľné riešenia v oblasti mobility?
  5. Gestačný diabetes mellitus
  6. Vydavateľstvo Petit Press so štyrmi Novinárskymi cenami
  7. Stovky hodín výcviku. Stať sa gondolierom je zaslúžená prestíž
  8. Do finále McDonald´s Cupu sa prebojovalo mužstvo z Víťaza
  1. Do čoho sa oplatí investovať, aby ste ušetrili na energiách? 6 737
  2. Stovky hodín výcviku. Stať sa gondolierom je zaslúžená prestíž 4 810
  3. Odišlo už štvrť milióna mladých ľudí. Má Slovensko budúcnosť? 3 831
  4. Obnovené lety do Marsa Alam. Po dvoch rokoch opäť víta turistov 2 200
  5. Vydavateľstvo Petit Press so štyrmi Novinárskymi cenami 2 141
  6. 5 najčastejších chýb pri zateplení šikmej strechy: vyhnite sa im 1 502
  7. Príliš veľa vitamínov škodí zdraviu, majte ich pod kontrolou 1 390
  8. McDonald´s Cup pozná víťazný tím z Košického kraja 1 015
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Daniel Bíro: V Bratislave malo byť metro. Aké sú história a súčasnosť tohto projektu?
  2. Milota Sidorová: Toto mesto v Taliansku založilo Kanceláriu pre čas. Čaká to aj Bratislavu?
  3. Ľudmila Križanovská: Žobráci v centre Bratislavy. Ľudia v núdzi alebo príživníci?
  4. Anton Sládek: Bratislava - Vysoká ulica včera a dnes
  5. Anton Sládek: Bratislava - Hviezdoslavovo námestie
  6. Anton Sládek: Dunaj XIII. Most Apollo a okolo
  7. Matej Vagač: Ukradnutý verejný priestor. V Horskom parku sú porušené vlastnícke práva.
  8. Anton Sládek: Bratislava - Heydukova ulica
  1. Vladimír Benčík: Zvitky od Mŕtveho mora - boli napísané pred 2000 rokmi, predpovedajú apokalypsu? 11 285
  2. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť I) 9 119
  3. Jana Melišová: Pomalý pád na Wall Street sa zrejme ešte neskončil 8 679
  4. Ján Valchár: Odvaha plukovníka Chodarjonoka alebo ako to nie je o odvahe 5 777
  5. Ivan Beňovič: Sankcie voči oligarchom vojnu na Ukrajine nezastavia 3 764
  6. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť II) 3 352
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925) 3 039
  8. Jana Melišová: G.Bush označil inváziu do Iraku za „neoprávnenú a brutálnu", než sa opravil, že mal na mysli ruskú inváziu na Ukrajinu 2 090
  1. Jiří Ščobák: Bude nový II. pilier lepší? Dožijeme sa exodu z dlhopisových fondov?
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 39. - Arktída - Letecká expedícia Amundsena s Ellsworthom na severný pól -1925
  3. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925)
  4. Jiří Ščobák: Víte, co je Gerasimova doktrína?
  5. Jiří Ščobák: Vydrží Rusko dlhú ekonomickú vojnu? Nevyčerpajú sa spojenci?
  6. Jiří Ščobák: Jaká je situace na linii dotyku? Pomůže Rusku mobilizace?
  7. Jiří Ščobák: Mohu zemřít, ale nebudu žít jako otrok
  8. Jiří Ščobák: Sú reformy Igora Matoviča (zvýšené prídavky na deti a daňové bonusy pre pracujúcich rodičov) dobrý nápad?
SkryťZatvoriť reklamu