Zviezť sa so susedom chcú v Bratislave stovky ľudí

Necelých deväť stoviek ľudí od februára vytvorilo štyri tisícky ponúk na zvezenie.

Autá v Brémach či Bruseli majú vyhradené parkovacie miesta, kde si ich ľudia môžu vyzdvihnúť.(Zdroj: ARCHÍV SME)

Projekt Zvez suseda je slovenským ekvivalentom systému, ktorý už funguje vo Fínsku a Holandsku.

BRATISLAVA. Do projektu Zvez suseda sa od jeho spustenia v Bratislave koncom februára zapojilo 829 ľudí, ktorí spolu vytvorili vyše štyri tisícky ponúk na zvezenie.

Na celom Slovensku tak už pozýva na odvoz vo svojom aute alebo sa chce s niekým odviesť do školy či práce vyše 1300 Slovákov, pričom väčšina je z Bratislavského kraja. Na dnešnej tlačovej konferencii o tom informoval zástupca spoločnosti GreenRiders na Slovensku Peter Števčať. Zapojených Bratislavčanov magistrát ocenil.

Projekt nabáda ľudí k tomu, aby spoločnú trasu využívali viacerí a cestovali tak len jedným autom. Stačí sa len zaregistrovať na stránke, trasu jazdy ponúknuť alebo sa na nejakú trasu prihlásiť.

Riešenie dopravných zápch

"Keď sa viacerí zmestia do jedného auta, v meste bude menej áut aj menej zápch. Je to cesta k tomu, aby sme cestovali lacnejšie a lacnejšie bude jazdiť aj vodič, pretože s ním bude sedieť v aute ďalší pasažier, ktorý mu prispeje na cestu," priblížil výhody projektu primátor Milan Ftáčnik (nezávislý s podporou Smeru-SD).

Mesto už dlhšie bojuje s prehustenou dopravou, podľa neho je aj toto cesta, ako zápchy v Bratislave riešiť. Aj preto chcelo povzbudiť ďalších k spoločnému cestovaniu a tak vyžrebovalo štyroch, ktorí sa do projektu zapojili a darovalo im lístky na kultúrne podujatia.

Jedným z ocenených bol aj Štefan. Ten pracuje na viedenskom letisku a tvrdí, že cesta autobusom je na tejto trase drahá a vyšla by ho na dvojnásobok. Aj keď chodí autom, vyjde ho to lacnejšie.

Do projektu sa zapojil pred troma týždňami, nie len preto, aby ušetril, chcel v aute spoločnosť. "Nerád jazdím sám. Teraz, keď boli snehové búrky, je dobré mať niekoho vedľa seba. Taktiež som mal tento rok už trikrát mikrospánok, nedá sa tomu zabrániť. S pasažierom nezaspím," vysvetľuje.

V aute s cudzími

Polovicu mesiaca však Štefan jazdí v noci. Hovorí, že občas má strach, kto si k nemu prisadne. "Na Slovensku na to nie sme zvyknutí. Aj ja mám obavy, či nedôjde k nejakému incidentu. Počúvame veľa o tom, čo sa stáva taxikárom," rozmýšľa.

Aj preto by si chcel nájsť človeka, ktorý by s ním jazdil pravidelne. "Je iné, ak človeka spoznáte a stane sa pravidelnou súčasťou jázd," podotkol.

Zástupca GreenRiders Števčať hovorí, že spoločnosť už pripravuje systém, v ktorom by ľudia mohli daného šoféra aj ohodnotiť palcom hore alebo dole. O šoférovi by tak mohli mať ostatní aspoň nejakú predstavu.

Bratislava koncom februára podpísala memorandum o spolupráci s GreenRiders, ktorá hradí všetky náklady súvisiace s prevádzkou. Spoločnosť vychádza zo svojich skúseností v domovskom Fínsku i Holandsku, kde má systém už viac ako 5000 užívateľov. Tam, kde sa realizoval projekt, klesol podľa spoločnosti počet áut o päť percent a objem dopravných zápch o 20 percent.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Koľko minút pracujeme na jednu kávu či novú kuchyňu?
  2. Odborári pokračujú v zbieraní podpisov za zastropovanie dôchodku
  3. Umenie investovať: Nemusíte byť znalec, aby ste zhodnotili krásu
  4. Dana Kleinert sa vzdáva v prospech zmeny v Starom Meste
  5. Union ponúka množstvo výhod pre deti aj matky
  6. Reportáž: Ako sa vyrába slovenské akostné víno
  7. Tip hypošpecialistu: Najlepší čas na Adlerovu je teraz!
  8. Jana Vaľová: Pokračujme po dobrej ceste
  9. Bezpečné bývanie pre rodiny s deťmi? Na toto nezabudnite
  10. Koho výrobky naozaj kupujete v McDonald's?
  1. Rozprávkové tankovanie
  2. AAA Auto zorganizovalo autogramiádu
  3. Union ponúka množstvo výhod pre deti aj matky
  4. Umenie investovať: Nemusíte byť znalec, aby ste zhodnotili krásu
  5. Dana Kleinert sa vzdáva v prospech zmeny v Starom Meste
  6. Reportáž: Ako sa vyrába slovenské akostné víno
  7. Tip hypošpecialistu: Najlepší čas na Adlerovu je teraz!
  8. Jana Vaľová: Pokračujme po dobrej ceste
  9. Dôležité zmeny v založení s.r.o. od 1.9.2018
  10. Stíhame napredovať s technológiami? Môže už byť neskoro
  1. Odborníčka na výživu: Večera maximálne 4 hodiny pred spánkom 21 474
  2. Stíhame napredovať s technológiami? Môže už byť neskoro 12 902
  3. Kvíz o zatepľovaní zvládne iba odborník. Trúfate si? 12 419
  4. Poznáte zaujímavosti Malty? Tieto lákajú turistov najviac 11 391
  5. Koho výrobky naozaj kupujete v McDonald's? 9 218
  6. Bezpečné bývanie pre rodiny s deťmi? Na toto nezabudnite 8 541
  7. Vodič dostal jasný odkaz: Na cyklotrase sa neparkuje 6 912
  8. Reportáž: Ako sa vyrába slovenské akostné víno 6 479
  9. Pokazila sa Vám práčka či chladnička? Nevolajte opravára! 4 878
  10. Koľko minút pracujeme na jednu kávu či novú kuchyňu? 4 437