SME

Namiesto hlavnej stanice bude možno súd, Bratislava môže prísť o milióny

Mesto chce odstúpiť od zmluvy a stavať z eurofondov. Firma, ktorá doteraz plánovala obnovu, hrozí súdom.

Hlavná stanica mala mať už novú podobu, pod plechovou prístavbou sa mala odkryť pôvodná fasáda.Hlavná stanica mala mať už novú podobu, pod plechovou prístavbou sa mala odkryť pôvodná fasáda. (Zdroj: SME - GABRIEL KUCHTA)


BRATISLAVA. Ak mesto odstúpi od zmluvy, celý projekt skončí súdnym sporom, varuje firma Transprojekt, ktorá od roku 2000 plánuje prestavbu hlavnej železničnej stanice a jej priľahlého námestia v centre Bratislavy.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

„V prípade zmarenia projektu je firma Transprojekt pripravená chrániť vynaložené investície všetkými dostupnými právnymi prostriedkami,“ tvrdí hovorkyňa projektu Predstaničné námestie Mária Adamová.

Ak podajú žalobu, investor vraj nebude od mesta požadovať len vrátenie vynaložených investícii, ale aj takzvaný ušlý zisk a úroky. Adamová sumu vyčíslila na 30 miliónov eur.

SkryťVypnúť reklamu

Firma Transprojekt, ktorá chce stanicu prestavať na obchodné centrum s novou staničnou halou a administratívnym centrom, prišla s hrozbou súdneho sporu po tom, čo bratislavskí poslanci začali riešiť ukončenie celého projektu.

Stanica z fondov

Projekt

Hlavná stanica

  • 2000 – začiatok projektu, po rokoch má územné rozhodnutie;

  • 2016 – termín dokedy má byť megaprojekt hotový, s výstavbou ešte nezačali, stavebník nemá ani pozemky;

  • výstavba má trvať 24 až 30 mesiacov;

  • projekt má zahŕňať: obchodné centrum (150 obchodov), administratívne centrum, nová staničná hala.

Odstúpme od zmluvy a hlavnú železničnú stanicu obnovme z eurofondov. Tak na poslednom rokovaní o stanici rozhodli bratislavskí poslanci.

Poverili primátora Milana Ftáčnik (nezávislý s podporou Smeru), aby rokoval s ministerstvom dopravy o zaradení prestavby stanice a terminálu do európskych projektov v ďalšom programovom období, čiže v rokoch 2014 až 2020.

SkryťVypnúť reklamu

Na rokovanie v apríli má tiež zastupiteľstvu predložiť finančno-právnu analýzu výpovede zo zmluvy, čiže ukončenie projektu.

Aprílový termín však nie je istý, vedenie mesta pripustilo, že návrh riešenia Predstaničného námestia predloží primátor až v máji.

Milióny odškodnenia sú neisté

Napriek uzneseniu poslancov Ftáčnik tvrdí, že snahou vedenia mesta je dohodnúť sa s investorom na spustení projektu.

„Primátor i odborní zamestnanci magistrátu pravidelne komunikujú s investorom, pričom výsledky rokovaní sú často limitované zmluvou o budúcej kúpnej zmluve,“ hovorí Ľubomír Andrassy, riaditeľ kancelárie primátora.

Túto zmluvu podpísal tesne pred svojím odchodom bývalý primátor Andrej Ďurkovský (vtedy KDH).

Andrassy vraví, že po februárovom uznesení poslancov rokoval Ftáčnik s investorom a vyjadril ochotu mesta dohodnúť sa na spustení projektu.

SkryťVypnúť reklamu

Od investora však požadujú časový harmonogram stavebných prác megaprojektu. Ftáčnik zároveň informoval investora, že magistrát pripravuje právnu analýzu ohľadom ukončenia zmluvného vzťahu.

Až tá má podľa Andrassyho ukázať, aké sankcie by mestu hrozili. „Otázky súvisiace s výškou finančného odškodnenia, ktoré vyčísli investor, nebude vedenie mesta komentovať.“

Prešli roky

Návrh na stopnutie projektu prišiel vo februári od najsilnejšieho pravicového klubu v meste.

Šéf dopravnej komisie mesta Jozef Uhler (SDKÚ) pripomenul, že projekt so 150 obchodmi od firmy Transprojekt je starý niekoľko rokov.

K stanici neďaleko frekventovanej Šancovej ulice v centre Bratislavy, pritiahne ďalšie autá.

Proti megaprojetku sú aj aktivisti, protestujú proti masívnemu výrubu stromov, ktorý investor plánuje.

Prestavba hlavnej stanice mala byť už hotová, dodnes však s projektom ani nezačali.

Po rokoch vydal síce stavebný úrad v Starom Meste územné rozhodnutie, no výstavbe teraz podľa Adamovej bráni mesto. Transprojekt totiž stále nemá pozemky, na ktorých má stavať.

„Napriek zaplateniu zmluvne dohodnutej prvej časti kúpnej ceny neboli ani po viac než dvoch rokoch odovzdané do užívania pozemky,“ vraví Adamová.

„Mesto peniaze z uvedenej splátky, ako aj z pravidelne poukazovaných nájmov, dávno minulo na bežné výdavky. Celkovo išlo o sumu asi 1, 2 miliónov eur.“

Investor vraj dodnes minul na projekt viac než 16 miliónov eur.

Električky z hlavnej stanice nejazdia už viac než rok. Nástupište pustne.

FOTO SME - GABRIEL KUCHTA

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Hyundai má neodolateľné zľavy. Ušetríte tisícky eur
  2. Čo bude toto leto in?
  3. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  4. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  5. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  6. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  7. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  8. Kam smerujú peniaze bohatých?
  1. Hyundai má neodolateľné zľavy. Ušetríte tisícky eur
  2. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život?
  3. Čo bude toto leto in?
  4. Najkrajšie letné túry, cyklotrasy, jazerá a pamiatky v Rakúsku
  5. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  6. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  7. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum
  8. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  1. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie 9 341
  2. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je 8 911
  3. Kam smerujú peniaze bohatých? 5 452
  4. Hyundai má neodolateľné zľavy. Ušetríte tisícky eur 4 287
  5. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú 4 036
  6. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum 3 327
  7. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život? 2 705
  8. Crème de la Crème štartuje už čoskoro 2 381
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  2. Ľuboš Vodička: Bratislavský Robinson Karl Jetting
  3. Juraj Mravec: Projekt Nového Lida nereflektuje záujmy Petržalky
  4. Pavol Pálfy: Úradná tabuľa - zákonná povinnosť alebo služba pre občana?
  5. Danica Chames: Zbláznili sa, šli na dovolenku do Bratislavy
  6. Radko Mačuha: Sídlisko, kvôli ktorému bolo zbúrané podhradie. ( cyklus bratislavská krutosť)
  7. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  8. Michal Drotován: Môže byť Bratislava 15-minútové mesto?
  1. Viktor Pamula: Slovenský zväz ľadovej hanby 17 341
  2. Anna Brawne: Pridrahý Robo, nebolo tých klamstiev už dosť? 8 386
  3. Natália Milanová: Nové záchody na ministerstve kultúry smrdia. Poriadne smrdia. 8 302
  4. Ivan Čáni: Pobavený Fico ako nevinné batoľa. 8 032
  5. Branko Štefanatný: Hráči z KHL nie, Šatan nie! 7 100
  6. Vladimír Čuchran: Správanie sa pri nákupoch. Až sa nabudúce v obchode zahľadíte na "krtkovanie" v potravinách. Možno návod, chvíľa na zamyslenie. Dôchodca v obchode. 5 852
  7. Ján Valchár: O Istanbule a vybrakovaných skladoch tankov 5 816
  8. Vladimír Bojničan: Z výkalov bič neupletieš – ani keby opozícia zrovna začala znášať zlaté vajíčka 5 587
  1. Marian Nanias: X (Röntgenové) lúče, alebo Gama žiarenie? Aký je rozdiel...
  2. Marcel Rebro: Nebezpečný terorista s valaškou a mierumilovný rasista so samopalom
  3. Anna Brawne: Pán minister, to naše zdravotníctvo som už zachránila ja, preto je najvyšší čas, aby ste zo seba prestali robiť šaša!
  4. Roman Kebísek: Štefánikova priateľka Weissová o ňom: Je to dobyvateľ
  5. Radko Mačuha: Fico je kráľ politickej džungle.
  6. INESS: Energetická pomoc – adresnosť v nedohľadne
  7. Věra Tepličková: "I napriek tomu, že ste žena, buďte slušná."
  8. Radko Mačuha: Šmejdi" sa menia. Predražené hrnce nahradili politikou.
SkryťZatvoriť reklamu