SME
Piatok, 20. máj, 2022 | Meniny má Bernard

Namiesto hlavnej stanice bude možno súd, Bratislava môže prísť o milióny

Mesto chce odstúpiť od zmluvy a stavať z eurofondov. Firma, ktorá doteraz plánovala obnovu, hrozí súdom.

Hlavná stanica mala mať už novú podobu, pod plechovou prístavbou sa mala odkryť pôvodná fasáda.Hlavná stanica mala mať už novú podobu, pod plechovou prístavbou sa mala odkryť pôvodná fasáda. (Zdroj: SME - GABRIEL KUCHTA)


BRATISLAVA. Ak mesto odstúpi od zmluvy, celý projekt skončí súdnym sporom, varuje firma Transprojekt, ktorá od roku 2000 plánuje prestavbu hlavnej železničnej stanice a jej priľahlého námestia v centre Bratislavy.

„V prípade zmarenia projektu je firma Transprojekt pripravená chrániť vynaložené investície všetkými dostupnými právnymi prostriedkami,“ tvrdí hovorkyňa projektu Predstaničné námestie Mária Adamová.

Ak podajú žalobu, investor vraj nebude od mesta požadovať len vrátenie vynaložených investícii, ale aj takzvaný ušlý zisk a úroky. Adamová sumu vyčíslila na 30 miliónov eur.

Firma Transprojekt, ktorá chce stanicu prestavať na obchodné centrum s novou staničnou halou a administratívnym centrom, prišla s hrozbou súdneho sporu po tom, čo bratislavskí poslanci začali riešiť ukončenie celého projektu.

Stanica z fondov

Projekt
Hlavná stanica
  • 2000 – začiatok projektu, po rokoch má územné rozhodnutie;
  • 2016 – termín dokedy má byť megaprojekt hotový, s výstavbou ešte nezačali, stavebník nemá ani pozemky;
  • výstavba má trvať 24 až 30 mesiacov;
  • projekt má zahŕňať: obchodné centrum (150 obchodov), administratívne centrum, nová staničná hala.

Odstúpme od zmluvy a hlavnú železničnú stanicu obnovme z eurofondov. Tak na poslednom rokovaní o stanici rozhodli bratislavskí poslanci.

Poverili primátora Milana Ftáčnik (nezávislý s podporou Smeru), aby rokoval s ministerstvom dopravy o zaradení prestavby stanice a terminálu do európskych projektov v ďalšom programovom období, čiže v rokoch 2014 až 2020.

Na rokovanie v apríli má tiež zastupiteľstvu predložiť finančno-právnu analýzu výpovede zo zmluvy, čiže ukončenie projektu.

Aprílový termín však nie je istý, vedenie mesta pripustilo, že návrh riešenia Predstaničného námestia predloží primátor až v máji.

Milióny odškodnenia sú neisté

Napriek uzneseniu poslancov Ftáčnik tvrdí, že snahou vedenia mesta je dohodnúť sa s investorom na spustení projektu.

„Primátor i odborní zamestnanci magistrátu pravidelne komunikujú s investorom, pričom výsledky rokovaní sú často limitované zmluvou o budúcej kúpnej zmluve,“ hovorí Ľubomír Andrassy, riaditeľ kancelárie primátora.

Túto zmluvu podpísal tesne pred svojím odchodom bývalý primátor Andrej Ďurkovský (vtedy KDH).

Andrassy vraví, že po februárovom uznesení poslancov rokoval Ftáčnik s investorom a vyjadril ochotu mesta dohodnúť sa na spustení projektu.

Od investora však požadujú časový harmonogram stavebných prác megaprojektu. Ftáčnik zároveň informoval investora, že magistrát pripravuje právnu analýzu ohľadom ukončenia zmluvného vzťahu.

Až tá má podľa Andrassyho ukázať, aké sankcie by mestu hrozili. „Otázky súvisiace s výškou finančného odškodnenia, ktoré vyčísli investor, nebude vedenie mesta komentovať.“

Prešli roky

Návrh na stopnutie projektu prišiel vo februári od najsilnejšieho pravicového klubu v meste.

Šéf dopravnej komisie mesta Jozef Uhler (SDKÚ) pripomenul, že projekt so 150 obchodmi od firmy Transprojekt je starý niekoľko rokov.

K stanici neďaleko frekventovanej Šancovej ulice v centre Bratislavy, pritiahne ďalšie autá.

Proti megaprojetku sú aj aktivisti, protestujú proti masívnemu výrubu stromov, ktorý investor plánuje.

Prestavba hlavnej stanice mala byť už hotová, dodnes však s projektom ani nezačali.

Po rokoch vydal síce stavebný úrad v Starom Meste územné rozhodnutie, no výstavbe teraz podľa Adamovej bráni mesto. Transprojekt totiž stále nemá pozemky, na ktorých má stavať.

„Napriek zaplateniu zmluvne dohodnutej prvej časti kúpnej ceny neboli ani po viac než dvoch rokoch odovzdané do užívania pozemky,“ vraví Adamová.

„Mesto peniaze z uvedenej splátky, ako aj z pravidelne poukazovaných nájmov, dávno minulo na bežné výdavky. Celkovo išlo o sumu asi 1, 2 miliónov eur.“

Investor vraj dodnes minul na projekt viac než 16 miliónov eur.

elektricky_res.jpg

Električky z hlavnej stanice nejazdia už viac než rok. Nástupište pustne.

FOTO SME - GABRIEL KUCHTA

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Vydavateľstvo Petit Press so štyrmi Novinárskymi cenami
  2. Stovky hodín výcviku. Stať sa gondolierom je zaslúžená prestíž
  3. Contact Center Hub a Ncontactcenter od NFON
  4. Volkswagen ID.5 prináša nový softvér aj pre staršie modely
  5. Do čoho sa oplatí investovať, aby ste ušetrili na energiách?
  6. Šprintérsky duel IONIQ 5 vs i30 N Performance má víťaza
  7. MS v hokeji: TV Tipsport + špeciálna kurzová ponuka!
  8. Obnovené lety do Marsa Alam. Po dvoch rokoch opäť víta turistov
  1. Gestačný diabetes mellitus
  2. Vydavateľstvo Petit Press so štyrmi Novinárskymi cenami
  3. Stovky hodín výcviku. Stať sa gondolierom je zaslúžená prestíž
  4. Do finále McDonald´s Cupu sa prebojovalo mužstvo z Víťaza
  5. Garmin vyrobil cykloradar Varia RCT715 s bezpečnostnou kamerou
  6. Obľúbená pracovná agentúra Work Service nezmizla
  7. Župné mestečko ovládne krajské mesto aj celý Abov. Už zajtra
  8. 5 najčastejších chýb pri zateplení šikmej strechy: vyhnite sa im
  1. Obnovené lety do Marsa Alam. Po dvoch rokoch opäť víta turistov 7 205
  2. Do čoho sa oplatí investovať, aby ste ušetrili na energiách? 6 186
  3. Odišlo už štvrť milióna mladých ľudí. Má Slovensko budúcnosť? 5 697
  4. Stovky hodín výcviku. Stať sa gondolierom je zaslúžená prestíž 1 597
  5. Príliš veľa vitamínov škodí zdraviu, majte ich pod kontrolou 1 407
  6. Šprintérsky duel IONIQ 5 vs i30 N Performance má víťaza 1 183
  7. 5 najčastejších chýb pri zateplení fasády: zabráňte im 1 159
  8. McDonald´s Cup pozná víťazný tím z Košického kraja 987
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Daniel Bíro: V Bratislave malo byť metro. Aké sú história a súčasnosť tohto projektu?
  2. Milota Sidorová: Toto mesto v Taliansku založilo Kanceláriu pre čas. Čaká to aj Bratislavu?
  3. Ľudmila Križanovská: Žobráci v centre Bratislavy. Ľudia v núdzi alebo príživníci?
  4. Anton Sládek: Bratislava - Vysoká ulica včera a dnes
  5. Anton Sládek: Bratislava - Hviezdoslavovo námestie
  6. Anton Sládek: Dunaj XIII. Most Apollo a okolo
  7. Anton Sládek: Bratislava - budova bývalej sociálnej poisťovne na Bezručovej - interiér
  8. Matej Vagač: Ukradnutý verejný priestor. V Horskom parku sú porušené vlastnícke práva.
  1. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť I) 17 112
  2. Vladimír Benčík: Zvitky od Mŕtveho mora - boli napísané pred 2000 rokmi, predpovedajú apokalypsu? 10 951
  3. Jana Melišová: Pomalý pád na Wall Street sa zrejme ešte neskončil 9 725
  4. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť II) 5 266
  5. Ivan Beňovič: Sankcie voči oligarchom vojnu na Ukrajine nezastavia 4 093
  6. Jana Melišová: Skutočná cena za vojnu 3 974
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925) 3 133
  8. Tomáš Vodvářka: Další tragická zpráva z Ruské federace 2 733
  1. Jiří Ščobák: Víte, co je Gerasimova doktrína?
  2. Jiří Ščobák: Vydrží Rusko dlhú ekonomickú vojnu? Nevyčerpajú sa spojenci?
  3. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925)
  4. Jiří Ščobák: Jaká je situace na linii dotyku? Pomůže Rusku mobilizace?
  5. Jiří Ščobák: Mohu zemřít, ale nebudu žít jako otrok
  6. Adam Valček: Pri čudnom zákroku na súde sa NAKA pokúšala zmocniť utajených dokumentov
  7. Jiří Ščobák: Sú reformy Igora Matoviča (zvýšené prídavky na deti a daňové bonusy pre pracujúcich rodičov) dobrý nápad?
  8. Jiří Ščobák: Sluha národa: Recenze 1. řady seriálu s Volodymyrom Zelenskym
SkryťZatvoriť reklamu