BRATISLAVA. Spoločnosť Teknoplast, ktorá podala na Úrad pre verejné obstarávanie (ÚVO) niekoľko námietok voči tendrom Dopravného podniku Bratislava (DPB) na nákup električiek a trolejbusov, sa teraz obrátila na súd. Tvrdí to jej konateľ Miroslav Kondrlík, ktorý žiada preskúmať postup a rozhodnutia ÚVO pri súťaži na električky. Úrad mal podľa neho iný meter na dva tendre na električky a iný na medializovaný tender na trolejbusy, ktorý nariadil zrušiť.
"Námietky spoločnosti Teknoplast v tendroch na električky ÚVO zamietol, aj keď sa v nich nachádzajú rovnaké diskriminačné podmienky ako v súťaži na trolejbusy, ktoré viedli ÚVO k zrušeniu súťaže," uviedol pre TASR Kondrlík s tým, že všetky námietky sa prejednávali v jeden deň pred komisiou vždy rovnakého zloženia. "Preto je pre nás nepochopiteľné ako mohla tá istá komisia pri rovnako stanovených diskriminačných podmienkach rozhodnúť rozdielne," podotkol.
Konateľ Teknoplastu poukázal na to, že v rámci tendra na trolejbusy úrad označil prideľovanie len nulového alebo maximálneho počtu bodov pri posudzovaní technických riešení za diskriminačné, no pri električkách to už netvrdil. "Takto špecifikované kritériá s technickými riešeniami nie sú znevýhodňujúce a podmienky pre voľnú hospodársku súťaž sú zachované," uvádza ÚVO na margo prideľovania bodov pri nákupe električiek.
Ak ÚVO posúdil tender na električky, si prečítajte tu:
Objednajú údržbu?
Kondrlíkovi sa tiež nepáči ani hodnotenie kritéria cena údržby. Pri trolejbusoch úrad dopravnému podniku vytkol, že v súťažných podkladov treba jasne popísať, za akých okolností by si DPB údržbu od úspešného uchádzača objednal či neobjednal a ako by pri vyhodnocovaní tohto kritéria postupoval, ak by víťaz za údržbu ponúkol neprimerane vysokú cenu. Pri električkách kritérium lepšie špecifikovať ÚVO nežiada.
"Podľa uvedeného mal ÚVO nariadiť zrušiť všetky tri zákazky alebo rozhodnúť, že sú všetky tri súťaže v poriadku," poznamenal Kondrlík, podľa ktorého preto firma Teknoplast podala žaloby na súd a je pripravená obrátiť sa s dôkazmi aj na Európsku komisiu.
Šéf DPB Ľubomír Belfi na tlačovej konferencii v januári označil námietky spoločnosti z Nových Zámkov za obštrukciu či vydieranie. Firme vraj zrušili niekoľko zmlúv, lebo boli pre dopravný podnik nevýhodné. "Nemá v predmete podnikania ani dodávku električiek a trolejbusov, teda nemôže dať žiadnu ponuku," reagoval vtedy Belfi. Kondrlík tvrdí, že svoju ponuku chcela firma predložiť, a to v spolupráci s iným podnikom. Pre diskriminačné podmienky to však neurobila.
Do súťaže na trolejbusy sa podľa primátora Bratislavy Milana Ftáčnika (nezávislý s podporou Smeru-SD) prihlásil iba jeden uchádzač, no pri tendroch na električky je situácia iná a uchádzačov má byť podľa neho viac. "ÚVO nariadil zrušiť súťaž na nákup trolejbusov pre diskriminačne a netransparentne stanovené podmienky v súťaži a nie preto, že sa prihlásil len jeden záujemca," reagoval Kondrlík.