SME

Projekt Hlavnej stanice možno čaká súdny spor

Mesto od februára zvažuje odstúpenie od zmluvy o budúcej zmluve s investorom Predstaničného námestia, do konca apríla má vypracovať právnu analýzu.

Investor sa však v takom prípade chce brániť súdne.

BRATISLAVA. Projekt Predstaničného námestia a plánovanú rekonštrukciu Hlavnej stanice bude možno sprevádzať aj súdny spor.

Investor projektu, spoločnosť Transprojekt, sa bude súdne brániť v prípade, že sa vedenie mesta Bratislava rozhodne od platnej Zmluvy o budúcej kúpnej zmluve odstúpiť. Píše sa to v tlačovej správe spoločnosti Transprojekt, ktorú agentúru SITA poslala mediálna hovorkyňa projektu Predstaničné námestie Mária Adamová.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
0 seconds of 0 secondsVolume 0%
Press shift question mark to access a list of keyboard shortcuts
00:00
00:00
00:00
 
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Bratislavskí mestskí poslanci totiž na februárovom zasadnutí zastupiteľstva poverili primátora Milana Ftáčnika, aby dal do konca apríla vypracovať právnu analýzu ukončenia alebo zániku Zmluvy o budúcej kúpnej zmluve s investorom.

SkryťVypnúť reklamu

"Posledné hlasovanie Mestského zastupiteľstva o projekte Predstaničné námestie je prejavom nezáujmu vedenia mesta zlepšiť situáciu približne 70-tisícom domácich a zahraničných cestujúcich, ktorí denne prejdú Hlavnou stanicou, prejavom nezáujmu odľahčiť jeden z najvyťaženejších dopravných uzlov v meste a nezáujmom komplexne riešiť jeden z najcitlivejších problémov Bratislavy," píše sa v tlačovej správe spoločnosti Transprojekt.

Ako informovala Adamová, investor bude v prípade nevyhnutnosti podania žaloby žiadať vrátenie vynaložených investícií, ale i ušlý zisk a úroky, teda dodatočnú škodu vo výške približne 30-miliónov eur.

Podľa riaditeľa kancelárie primátora Ľubomíra Andrassyho vedenie mesta investorom vyčíslené odškodnenie nebude komentovať. Dodáva však, že primátor Ftáčnik i odborní zamestnanci bratislavského magistrátu s investorom pravidelne komunikujú, výsledky spoločných rokovaní sú však často limitované Zmluvou o budúcej kúpnej zmluve, ktorú podpísal bývalý primátor Andrej Ďurkovský v decembri 2010.

SkryťVypnúť reklamu

Primátor Ftáčnik sa s investorom opäť stretol po februárovom zastupiteľstve a vyjadril ochotu mesta dohodnúť sa na spustení projektu, od investora však požadujú presný harmonogram stavebných prác, garancie dodržania termínov i preukázanie finančného krytia, informoval Andrassy. Možné návrhy riešenia projektu a kroky mesta predloží Ftáčnik bratislavským poslancom v apríli alebo v máji.

Obnova z eurofondov

Bratislavských poslancov tiež zaujímalo či je možné čerpať na projekt peniaze z eurofondov. Vo februári preto požiadali primátora Ftáčnika, aby začal rokovať s ministerstvom dopravy o možnostiach zapojiť projekt rekonštrukcie Hlavnej stanice do Operačného programu Doprava na obdobie 2014 - 2020.

"V súvislosti so snahami vypovedať právoplatnú Zmluvu o budúcej kúpnej zmluve a následne čerpať finančné prostriedky na obnovu Hlavnej stanice v rámci Operačného programu Doprava, je dôležité položiť si otázku, či bude vôbec možné, aby vedenie Hlavného mesta získalo z Európskej únie potrebné financie na súdnym sporom blokované pozemky," upozorňuje investor projektu, spoločnosť Transprojekt.

SkryťVypnúť reklamu

Transprojekt: Mesto projekt vedome blokuje

Spoločnosť Transprojekt však aj naďalej tvrdí, že mesto neodovzdaním pozemkov a svojím prístupom viac než dva roky vedome blokuje realizáciu projektu. Investor tiež pripomína, že vedeniu mesta predložil všetky požadované dokumenty, znalecké posudky na pozemky i konkrétne návrhy riešenia zmluvných vzťahov, ktoré sa týkajú možnosti začatia projektu.

"Ani jedným z týchto návrhov sa Mestské zastupiteľstvo seriózne nezaoberalo a reálne ohrozuje zmluvný termín realizácie takzvaných vyvolaných investície do konca roka 2016," dodáva Transprojekt. V tlačovej správe upozorňujú na to, že investor bez pozemkov nemôže začať s prácami, pretože ak by teraz vstúpili na územie z ťažkými mechanizmami, bolo by to protizákonné.

Ako informovala Adamová, investor do projektu investoval viac ako 16-miliónov eur z vlastných prostriedkov a venoval mu 12 rokov práce. Ešte v januári 2011 zaplatili prvú časť kúpnej ceny, pozemky však stále do užívania nedostali. Spoločnosť Transprojekt však tvrdí, že za prvú splátku i pravidelný nájom mestu zaplatili približne 1,2 milióna eur a mesto ich minulo na bežné výdavky.

Do roku 2016

Investor Predstaničného námestia sa chce však stále s mestom dohodnúť na konštruktívnom riešení. Dodávajú, že projekt je v súčasnosti plne realizovateľný i finančne krytý. Financovanie obnovy námestia i Hlavnej stanice zastrešuje podľa investora renomovaná svetová spoločnosť Savills a na projekte sa chce podieľať aj Európska investičná banka, ktorá o tom informovala na stretnutí v roku 2011 aj primátora Ftáčnika.

Investor projektu, spoločnosť Transprojekt, má do roku 2016 vybudovať pri stanici infraštruktúru, cesty a križovatky. Postaviť má tiež novú železničnú stanicu, tá pritom musí byť v plnej prevádzke a opäť má získať svoj pôvodný historický ráz. Vybudovať má tiež novú električkovú trať, ktorá by mala zachádzať pod novú staničnú halu.

Pribudnúť by mal podchod pre peších na Šancovej a Pražskej ulici, investor má vybudovať prístupovú halu k nástupištiam, zrekonštruovať Múzeum dopravy či upraviť terén v okolí stanice. Obchodné centrum, ktoré tam investor plánuje vybudovať, môže začať stavať až po tom, ako budú naplnené vyvolané investície pre mesto a Železnice SR.

Agentúra SITA osloví aj vedenie Hlavného mesta Bratislava.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. V podzemí sa skrýva poklad nezmenený už 182 rokov
  2. Kondičný tréner: Motivácia na zmenu nestačí
  3. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  4. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  5. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  6. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  7. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  8. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  1. Štartuje prvý ročník Fjällräven Campfire Česko a Slovensko
  2. Katarína Brychtová: Každý nový začiatok je dobrý
  3. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska
  4. Kondičný tréner: Motivácia na zmenu nestačí
  5. Najlepšia dovolenka s deťmi pri mori: Kam letieť z Košíc?
  6. Na koho myslíš, keď si pripínaš narcis?
  7. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu
  8. Na Marka oharka do jarka
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 34 034
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 19 704
  3. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 420
  4. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 8 362
  5. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 6 045
  6. Kondičný tréner: Motivácia na zmenu nestačí 5 624
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 4 506
  8. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 4 278
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  2. Ľuboš Vodička: Bratislavský Robinson Karl Jetting
  3. Juraj Mravec: Projekt Nového Lida nereflektuje záujmy Petržalky
  4. Pavol Pálfy: Úradná tabuľa - zákonná povinnosť alebo služba pre občana?
  5. Danica Chames: Zbláznili sa, šli na dovolenku do Bratislavy
  6. Radko Mačuha: Sídlisko, kvôli ktorému bolo zbúrané podhradie. ( cyklus bratislavská krutosť)
  7. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  8. Michal Drotován: Môže byť Bratislava 15-minútové mesto?
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 105 512
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 442
  3. Rado Surovka: Raši dostal padáka 77 831
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 770
  5. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 14 873
  6. Otilia Horrocks: Odporné, príšerné, drzé, nechutné 11 498
  7. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 9 893
  8. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 9 299
  1. INESS: Ekonomika Ruska a tri vojnové roky
  2. Věra Tepličková: Býky za vlasť padajú, gule nám tu chýbajú
  3. Radko Mačuha: Slavín nieje Slovenská socha Slobody.
  4. Tupou Ceruzou: Businessman
  5. Marcel Rebro: Rusi bombardujú energetickú infraštruktúru, Slováci elektrifikujú ukrajinské zákopy
  6. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  7. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  8. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
SkryťZatvoriť reklamu