SME

Projekt Hlavnej stanice možno čaká súdny spor

Mesto od februára zvažuje odstúpenie od zmluvy o budúcej zmluve s investorom Predstaničného námestia, do konca apríla má vypracovať právnu analýzu.

Investor sa však v takom prípade chce brániť súdne.

BRATISLAVA. Projekt Predstaničného námestia a plánovanú rekonštrukciu Hlavnej stanice bude možno sprevádzať aj súdny spor.

Investor projektu, spoločnosť Transprojekt, sa bude súdne brániť v prípade, že sa vedenie mesta Bratislava rozhodne od platnej Zmluvy o budúcej kúpnej zmluve odstúpiť. Píše sa to v tlačovej správe spoločnosti Transprojekt, ktorú agentúru SITA poslala mediálna hovorkyňa projektu Predstaničné námestie Mária Adamová.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Bratislavskí mestskí poslanci totiž na februárovom zasadnutí zastupiteľstva poverili primátora Milana Ftáčnika, aby dal do konca apríla vypracovať právnu analýzu ukončenia alebo zániku Zmluvy o budúcej kúpnej zmluve s investorom.

SkryťVypnúť reklamu

"Posledné hlasovanie Mestského zastupiteľstva o projekte Predstaničné námestie je prejavom nezáujmu vedenia mesta zlepšiť situáciu približne 70-tisícom domácich a zahraničných cestujúcich, ktorí denne prejdú Hlavnou stanicou, prejavom nezáujmu odľahčiť jeden z najvyťaženejších dopravných uzlov v meste a nezáujmom komplexne riešiť jeden z najcitlivejších problémov Bratislavy," píše sa v tlačovej správe spoločnosti Transprojekt.

Ako informovala Adamová, investor bude v prípade nevyhnutnosti podania žaloby žiadať vrátenie vynaložených investícií, ale i ušlý zisk a úroky, teda dodatočnú škodu vo výške približne 30-miliónov eur.

Podľa riaditeľa kancelárie primátora Ľubomíra Andrassyho vedenie mesta investorom vyčíslené odškodnenie nebude komentovať. Dodáva však, že primátor Ftáčnik i odborní zamestnanci bratislavského magistrátu s investorom pravidelne komunikujú, výsledky spoločných rokovaní sú však často limitované Zmluvou o budúcej kúpnej zmluve, ktorú podpísal bývalý primátor Andrej Ďurkovský v decembri 2010.

SkryťVypnúť reklamu

Primátor Ftáčnik sa s investorom opäť stretol po februárovom zastupiteľstve a vyjadril ochotu mesta dohodnúť sa na spustení projektu, od investora však požadujú presný harmonogram stavebných prác, garancie dodržania termínov i preukázanie finančného krytia, informoval Andrassy. Možné návrhy riešenia projektu a kroky mesta predloží Ftáčnik bratislavským poslancom v apríli alebo v máji.

Obnova z eurofondov

Bratislavských poslancov tiež zaujímalo či je možné čerpať na projekt peniaze z eurofondov. Vo februári preto požiadali primátora Ftáčnika, aby začal rokovať s ministerstvom dopravy o možnostiach zapojiť projekt rekonštrukcie Hlavnej stanice do Operačného programu Doprava na obdobie 2014 - 2020.

"V súvislosti so snahami vypovedať právoplatnú Zmluvu o budúcej kúpnej zmluve a následne čerpať finančné prostriedky na obnovu Hlavnej stanice v rámci Operačného programu Doprava, je dôležité položiť si otázku, či bude vôbec možné, aby vedenie Hlavného mesta získalo z Európskej únie potrebné financie na súdnym sporom blokované pozemky," upozorňuje investor projektu, spoločnosť Transprojekt.

SkryťVypnúť reklamu

Transprojekt: Mesto projekt vedome blokuje

Spoločnosť Transprojekt však aj naďalej tvrdí, že mesto neodovzdaním pozemkov a svojím prístupom viac než dva roky vedome blokuje realizáciu projektu. Investor tiež pripomína, že vedeniu mesta predložil všetky požadované dokumenty, znalecké posudky na pozemky i konkrétne návrhy riešenia zmluvných vzťahov, ktoré sa týkajú možnosti začatia projektu.

"Ani jedným z týchto návrhov sa Mestské zastupiteľstvo seriózne nezaoberalo a reálne ohrozuje zmluvný termín realizácie takzvaných vyvolaných investície do konca roka 2016," dodáva Transprojekt. V tlačovej správe upozorňujú na to, že investor bez pozemkov nemôže začať s prácami, pretože ak by teraz vstúpili na územie z ťažkými mechanizmami, bolo by to protizákonné.

Ako informovala Adamová, investor do projektu investoval viac ako 16-miliónov eur z vlastných prostriedkov a venoval mu 12 rokov práce. Ešte v januári 2011 zaplatili prvú časť kúpnej ceny, pozemky však stále do užívania nedostali. Spoločnosť Transprojekt však tvrdí, že za prvú splátku i pravidelný nájom mestu zaplatili približne 1,2 milióna eur a mesto ich minulo na bežné výdavky.

Do roku 2016

Investor Predstaničného námestia sa chce však stále s mestom dohodnúť na konštruktívnom riešení. Dodávajú, že projekt je v súčasnosti plne realizovateľný i finančne krytý. Financovanie obnovy námestia i Hlavnej stanice zastrešuje podľa investora renomovaná svetová spoločnosť Savills a na projekte sa chce podieľať aj Európska investičná banka, ktorá o tom informovala na stretnutí v roku 2011 aj primátora Ftáčnika.

Investor projektu, spoločnosť Transprojekt, má do roku 2016 vybudovať pri stanici infraštruktúru, cesty a križovatky. Postaviť má tiež novú železničnú stanicu, tá pritom musí byť v plnej prevádzke a opäť má získať svoj pôvodný historický ráz. Vybudovať má tiež novú električkovú trať, ktorá by mala zachádzať pod novú staničnú halu.

Pribudnúť by mal podchod pre peších na Šancovej a Pražskej ulici, investor má vybudovať prístupovú halu k nástupištiam, zrekonštruovať Múzeum dopravy či upraviť terén v okolí stanice. Obchodné centrum, ktoré tam investor plánuje vybudovať, môže začať stavať až po tom, ako budú naplnené vyvolané investície pre mesto a Železnice SR.

Agentúra SITA osloví aj vedenie Hlavného mesta Bratislava.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby
  2. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo
  3. Za dovolenkové škody vyplatila Allianz o 41 percent viac
  4. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  5. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta
  6. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete?
  7. Letný literárny výber vložený v denníkoch SME a Korzár
  8. Sviatočný Devín otvárame pre všetkých
  1. Stanovisko LESY Slovenskej republiky, š. p.
  2. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby
  3. Apartmány pri mori nie sú len pre smerákov. Kde nájdete lacné?
  4. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo
  5. Za dovolenkové škody vyplatila Allianz o 41 percent viac
  6. Takto má vyzerať dostupný biznis notebook
  7. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  8. Tajomstvo najšťastnejších krajín sveta
  1. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby 14 429
  2. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto? 4 348
  3. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete? 3 778
  4. Apartmány pri mori nie sú len pre smerákov. Kde nájdete lacné? 3 510
  5. Črevné problémy, pohlavné choroby či poškodenie kože 3 036
  6. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo 2 828
  7. Ako často treba čistiť fasádu? Niektoré si vystačia samy 2 549
  8. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta 2 354
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  2. Ľuboš Vodička: Bratislavský Robinson Karl Jetting
  3. Juraj Mravec: Projekt Nového Lida nereflektuje záujmy Petržalky
  4. Pavol Pálfy: Úradná tabuľa - zákonná povinnosť alebo služba pre občana?
  5. Danica Chames: Zbláznili sa, šli na dovolenku do Bratislavy
  6. Radko Mačuha: Sídlisko, kvôli ktorému bolo zbúrané podhradie. ( cyklus bratislavská krutosť)
  7. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  8. Michal Drotován: Môže byť Bratislava 15-minútové mesto?
  1. Ivan Čáni: Všetci držme huby a nechajme Roberta Fica pracovať! Lebo len on JEDINÝ vie, čo je najlepšie. 27 383
  2. Michael Achberger: Prestaňte držať diéty! Týchto 7 návykov vám predĺžia život aj zlepšia postavu 18 405
  3. Radko Mačuha: Oslobodenie prichádza z Východnej. 18 140
  4. Janka Bittó Cigániková: Cirkev na gynekológii? Žiaľ, Cigániková nepreháňala 17 802
  5. Dušan Koniar: V roku 1989 mala ČSSR 3315 vlastných tankov 10 769
  6. Janka Bittó Cigániková: Zdravotníctvo má liečiť, nie financovať cirkev 7 649
  7. Ján Valchár: Poslušne hlásim, som doma! 5 490
  8. Vladimír Bojničan: Z Devína sa stáva festival kléro-fašistických príšer 5 467
  1. Radko Mačuha: Oslobodenie prichádza z Východnej.
  2. Věra Tepličková: Východná alebo Keď má orientácia na všetky štyri svetové strany trhliny
  3. Marcel Rebro: Nad Kyjivom znovu tma: keď rakety vyvracajú slovenské lži
  4. Roman Kebísek: Kuzmány, Radlinský, Štúr, Pauliny-Tóth chceli ruštinu ako spoločný jazyk Slovanov
  5. Post Bellum SK: Nicholas Winton zomrel pred desiatimi rokmi. Jeho príbeh zostáva inšpiráciou dodnes
  6. Roman Kebísek: Britka objavila hrob Adele Harms, modelky maliara Schieleho
  7. Věra Tepličková: Čím väčšia škola, tým lepšie výsledky...
  8. Radko Mačuha: Auto pre ministerku Šimkovičovú.
SkryťZatvoriť reklamu