SME

V Bratislave je reklama už aj v kvetináčoch

Pri bilbordoch a reklamných nosičoch obchádzajú firmy nepresné pravidlá ľahko.

Na frekventovaných miestach sa reklamy niekedy až prekrývajú. Navyše sa na ceste a na mieste pri ceste podľa zákona nesmú umiestňovať veci, ktoré by mohli viesť k zámene s dopravnou značkou alebo s dopravným zariadením alebo by ich zakrývali, alebo ktoréNa frekventovaných miestach sa reklamy niekedy až prekrývajú. Navyše sa na ceste a na mieste pri ceste podľa zákona nesmú umiestňovať veci, ktoré by mohli viesť k zámene s dopravnou značkou alebo s dopravným zariadením alebo by ich zakrývali, alebo ktoré (Zdroj: SME - GABRIEL KUCHTA)

Magistrát Bratislavy bojuje proti nelegálnym bilbordom, sám pritom porušuje pravidlá Starého Mesta.

BRATISLAVA. Bratislavské ulice sú plné reklamy. Jej umiestňovanie upravuje stavebný zákon, nie však do detailu. Tie, ktoré nie sú pevne spojené so zemou alebo stavbou, nepotrebujú povolenie stavebného úradu.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Konštrukcie zaťažené betónovými kvádrami, parkujúce prívesy s reklamnými plochami, či dokonca reklama v kvetináčoch – nepotrebujú povolenie stavebného úradu, no dokážu zaberať veľkú časť verejného priestoru.

SkryťVypnúť reklamu

Aj prenosné reklamné zariadenia by však mali mať povolenie. „Ak ide o prenosné zariadenie, musí požiadať o povolenie na zaujatie verejného priestranstva,“ tvrdí hovorkyňa najväčšej mestskej časti Petržalka Michaela Platznerová.

Mnohé nosiče bez povolenia zostávajú v záplave reklamy nepovšimnuté alebo trvá dlhý čas, kým ich odstránia.

Sami klienti často netušia, že sa propagujú načierno. Napríklad v auguste mesto odstránilo čierny bilbord s reklamou na súkromnú škôlku. Jej majiteľka SME tvrdila, že agentúra ponúkla výhodnú cenu. Správa, že bilbord nemal povolenie, ju šokovala.

Legálnosť reklamných plôch nepreverujú ani reklamné agentúry. Je to na zodpovednosti spoločnosti, ktorá bilbordy prenajíma, tvrdilo päť agentúr pôsobiacich v Bratislave, ktoré sme oslovili.

SkryťVypnúť reklamu

Ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja pripravuje zmenu zákona. „Rokujeme s ostatnými dotknutými orgánmi a hľadáme to najvhodnejšie riešenie,“ tvrdí nekonkrétne hovorca ministerstva Martin Kóňa.

Priveľké hranoly a tenisky na moste

Všeobecne záväzné nariadenie o reklame v Starom Meste porušuje dokonca samo mesto. Využíva reklamné hranoly, ktoré sú väčšie, než je dovolené.

„Staré Mesto zaslalo magistrátu list, v ktorom ho vyzvalo, aby týmito reklamnými plochami hlavné mesto rešpektovalo platné všeobecne záväzné nariadenie o umiestňovaní reklamných, propagačných a informačných zariadení na území mestskej časti,“ povedal staromestský hovorca Tomáš Halán.

Mesto tak hľadá podľa hovorcu Stanislava Ščepána spôsob, ako zariadenia upraviť.

SkryťVypnúť reklamu

Aj obrovské mestské hranoly sú pritom konštruované tak, že nie sú pevne spojené so zemou a nepotrebujú tak stavebné povolenie.

„Všetky mestské nosiče hypercube majú povolenia na zvláštne užívanie miestnej komunikácie,“ tvrdí Ščepán. "Propagujú sa na nich výlučne mestské akcie a neslúžia na komerčnú reklamu," dodáva hovorca.

Súkromný hranol odstránili

Niekoľko podobných hranolov v Bratislave propaguje aj oblečenie či nápoje. Aká spoločnosť ich vlastní, nie je známe, nenesú štítok s jej označením. Jeden z takýchto hranolov už mesto odstránilo. Stál na jeho pozemku na Kamennom námestí.

Na propagáciu bratislavského maratónu zasa povolilo mesto využiť aj Most SNP.

Viac než preteky však reklamná tapeta prezentovala bežeckú obuv, čo pravdepodobne vyprovokovalo ľudí, ktorí polep mosta potrhali.

hranolkomerncy_res.jpg

Na jednej strane hranolu je reklama na kabelky.

hranolmesto_res.jpg

Reklama na mestské divadlo je na druhej strane.

FOTO SME - GABRIEL KUCHTA

Oblepiť lampy je zakázané

Staromestské VZN o reklame určuje napríklad aj zákaz umiestňovať na chodník reklamu, ak je v okolí 50 metrov iná, alebo umiestňovať zariadenia na stĺpy a lampy, čo porušujú napríklad trojnožky pri moste SNP či kartóny s plagátmi na lampách a zábradliach zastávok.

Mesto ešte minulý rok začalo proti nadmernému množstvu reklám bojovať. Na vlastné náklady odstránilo desiatku bilbordov a k zničeniu nosičov v trávnikoch uprostred ciest dotlačilo aj samotné reklamné spoločnosti.

V auguste odstránilo mesto na Trnavskej ceste bilbord zaťažený betónovými kvádrami, teda postavený spôsobom, ktorý teraz samo využíva. Vtedy ešte nebolo jasné, či potrebuje takýto bilbord povolenie stavebného úradu, alebo nie.

S podobnými bilbordmi pri diaľničnom obchvate si však mesto a mestské časti ani po mesiacoch od ich osadenia nevedia poradiť.

Za protizákonné umiestnenie a užívanie bilbordu hrozí pokuta až do trinásťtisíc eur.

50metrov_res.jpg

Medzi reklamami v Starom Meste by malo byť 50 metrov.

FOTO SME - GABRIEL KUCHTA

Verejný priestor nevypnete

Vonkajšia reklama je ako videoklip s množstvom prestrihov, hovorí grafický dizajnér VOJTECH RUMAN.

Čo je to vizuálny smog?

„Keďže smog znamená chemické znečistenie ovzdušia spôsobené ľudskou činnosťou, tak vizuálny smog je znečistenie verejného priestoru množstvom vizuálnych prvkov. Patria medzi ne hlavne plagáty, reklamné plochy, tabule, nápisy na fasádach budov, ale aj graffiti atď. Všetky tieto prvky majú v mestskom priestore svoje miesto a význam, ale po prekročení určitej hranice nastáva problém s vizuálnym smogom a na rad by mal prísť akýsi očistný proces, alebo veľké upratovanie.“

Ako vplýva vizuálny smog na ľudí a ich vnímanie?

„Na každého človeka individuálne, ale vo všeobecnosti to nie je nič pozitívne, tak ako pri nadmernom hluku, či zamorenom ovzduší. Pri vizuálnom smogu je ľudské oko a mozog neustále bombardované množstvom zbytočných informácií. Asi ako pri sledovaní videoklipu s množstvom dynamických prestrihov. Málo ľudí by dokázalo sledovať takéto video dlhú dobu. Ale na rozdiel od televízie, ktorú môžeme vypnúť, alebo ju nemusíme vlastniť vôbec, verejný priestor vypnúť nemôžeme. Vplyv vizuálneho smogu na človeka si môže na sebe odskúšať každý z nás, stačí pár dní strávených v prostredí bez vizuálneho smogu a následný návrat do Bratislavy, alebo iného mesta na Slovensku.“

Aká je podľa vás estetická kvalita reklamy na pútačoch v Bratislave?

„Nielen v Bratislave, ale na Slovensku celkovo je kvalita z pohľadu grafického dizajnéra na nízkej úrovni. Jedným zo základných problémov je nekvalitná typografia, zjednodušene povedané zlý výber písma a následná práca s ním. Čo je v podstate základ grafického dizajnu. Ak ste niekedy navštívili niektorú z krajín západnej Európy, alebo len neďalekú Viedeň, sami vidíte a cítite rozdiel. Laicky povedané veci ako plagáty, bilbordy, nápisy na obchodoch a fasádach, navigačné tabule, všetko tam často vyzerá akosi lepšie.“

Je podľa vás exteriérová reklama v Bratislave ešte efektívna?

„Som presvedčený že nie je. Je jej príliš veľa na to, aby bola efektívnou a jej „kvalita“ tomu tiež nepridáva... Pravdu by odhalil jeden poriadny, nezávislý prieskum, ktorý neviem či sa niekedy uskutoční. Mohol by totiž mnohým bilbordovým firmám narušiť kšefty. Tie sa radšej pochvália nejakým zahraničným, ktorý však vôbec neodráža situáciu u nás.“

Ako vnímate snahu zaujať krikľavými farbami či veľkosťou? Akú stratégiu by ste pri tvorbe reklamných pútačov zvolili vy?

„Vo farbe nevidím problém. Je to jedna z možností ako upútať pozornosť, keď už to inak nejde. Moja stratégia je, v prvom rade vyhnúť sa práci na nejakej reklame, aby som nepridával ruku k danému stavu. Ak by som sa tomu nedokázal vyhnúť volil by som jednoduchosť. V našom vizuálne preplnenom prostredí má jednoduchosť, striedmosť šancu vyniknúť.“

khu

mostsnp_res.jpg

Na reklamu už využili aj most SNP. Viac než maratón však propagoval bežeckú obuv.

FOTO - AUTORKA

prives_res.jpg

Príves s neoznačeným bilbordom má defekt na oboch pneumatikách.

FOTO SME - GABRIEL KUCHTA


SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Hyundai má neodolateľné zľavy. Ušetríte tisícky eur
  2. Čo bude toto leto in?
  3. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  4. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  5. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  6. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  7. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  8. Kam smerujú peniaze bohatých?
  1. Hyundai má neodolateľné zľavy. Ušetríte tisícky eur
  2. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život?
  3. Čo bude toto leto in?
  4. Najkrajšie letné túry, cyklotrasy, jazerá a pamiatky v Rakúsku
  5. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  6. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  7. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum
  8. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  1. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie 9 384
  2. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je 8 936
  3. Kam smerujú peniaze bohatých? 5 512
  4. Hyundai má neodolateľné zľavy. Ušetríte tisícky eur 4 965
  5. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú 4 066
  6. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum 3 332
  7. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život? 2 768
  8. Crème de la Crème štartuje už čoskoro 2 411
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  2. Ľuboš Vodička: Bratislavský Robinson Karl Jetting
  3. Juraj Mravec: Projekt Nového Lida nereflektuje záujmy Petržalky
  4. Pavol Pálfy: Úradná tabuľa - zákonná povinnosť alebo služba pre občana?
  5. Danica Chames: Zbláznili sa, šli na dovolenku do Bratislavy
  6. Radko Mačuha: Sídlisko, kvôli ktorému bolo zbúrané podhradie. ( cyklus bratislavská krutosť)
  7. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  8. Michal Drotován: Môže byť Bratislava 15-minútové mesto?
  1. Viktor Pamula: Slovenský zväz ľadovej hanby 17 354
  2. Anna Brawne: Pridrahý Robo, nebolo tých klamstiev už dosť? 8 404
  3. Natália Milanová: Nové záchody na ministerstve kultúry smrdia. Poriadne smrdia. 8 346
  4. Ivan Čáni: Pobavený Fico ako nevinné batoľa. 8 063
  5. Branko Štefanatný: Hráči z KHL nie, Šatan nie! 7 111
  6. Vladimír Čuchran: Správanie sa pri nákupoch. Až sa nabudúce v obchode zahľadíte na "krtkovanie" v potravinách. Možno návod, chvíľa na zamyslenie. Dôchodca v obchode. 5 901
  7. Ján Valchár: O Istanbule a vybrakovaných skladoch tankov 5 739
  8. Vladimír Bojničan: Z výkalov bič neupletieš – ani keby opozícia zrovna začala znášať zlaté vajíčka 5 621
  1. Marian Nanias: X (Röntgenové) lúče, alebo Gama žiarenie? Aký je rozdiel...
  2. Marcel Rebro: Nebezpečný terorista s valaškou a mierumilovný rasista so samopalom
  3. Anna Brawne: Pán minister, to naše zdravotníctvo som už zachránila ja, preto je najvyšší čas, aby ste zo seba prestali robiť šaša!
  4. Roman Kebísek: Štefánikova priateľka Weissová o ňom: Je to dobyvateľ
  5. Radko Mačuha: Fico je kráľ politickej džungle.
  6. INESS: Energetická pomoc – adresnosť v nedohľadne
  7. Věra Tepličková: "I napriek tomu, že ste žena, buďte slušná."
  8. Radko Mačuha: Šmejdi" sa menia. Predražené hrnce nahradili politikou.
SkryťZatvoriť reklamu