Hlavná stanica zostáva odrezaná, obnova tunela zhltne viac než milión.
BRATISLAVA. S takmer ročným sklzom sľubuje otvoriť dopravný podnik mrazom poškodený električkový tunel pod Hradom. Malo by sa tak stať 1. mája.
Pôvodný termín bol už vlani v júni. V tuneli však počas opráv objavili ďalšie trhliny, zmenil sa tak nielen čas rekonštrukcie, ale aj aj odhadované náklady.
„Vedenie dopravného podniku vyvíja maximálne úsilie, aby mohla byť premávka električiek 5 a 9 obnovená 1. mája,“ sľubuje Agáta Staneková, hovorkyňa dopravného podniku.
Všetky pôvodné električky sa do tunela nevrátia. Čerstvo zrekonštruovaný tunel zavreli vo februári minulého roku, keď sa v ňom počas silných mrazov objavili praskliny. Medzitým dopravný podnik upravil trasy aj čísla električiek. Všetky spoje jazdia obchádzkou po nábreží, cesta sa predĺžila.
Konkurz nerobili
Fakty
Tunel a opravy
- 1982 – 1983 – rekonštrukcia tunela;
- 2009 – 2010 – rekonštrukcia za cca 10 miliónov eur, pochybenie terajšie vedenie mesta nenašlo, obnova sa zamerala na trať a okolité steny;
- 2012 – 2013 – oprava trhlín v tuneli za cca 1,7 milióna eur.
Tunel obnovuje firma Slovenské tunely, práce by podľa Stanekovej mali dokončiť do 19. apríla. Potom má osemstometrovú rúru prebrať dopravný podnik.
Do 1. mája musia stihnúť prehliadku tunela, skontrolovať a vymeniť osvetlenie, prebrúsiť a premazať koľaje a pred otvorením urobiť technicko-bezpečnostnú skúšku.
Firmu vybral dopravný podnik rokovacím konaním bez zverejnenia, postup preveroval Úrad pre verejné obstarávanie. Pochybenie nezistil, no kontrola posunula obnovu o niekoľko mesiacov.
Za tunel zaplatí dopravný podnik viac než milión eur. Prvá etapa – geofyzikálne merania a prieskumné jadrové vrty v tuneli spolu s posudkom stáli 670-tisíc eur.
Obnova ďalších prasklín a trinástich tunelových blokov má podľa Stanekovej stáť milión 64-tisíc eur.
Stanica je stále odrezaná
Električková trať na hlavnú stanicu zostane naďalej nefunkčná. Či ju bude obnovovať mesto, alebo investor, ktorý chce prestavovať hlavnú stanicu, stále nie je jasné. O stanici majú bratislavskí poslanci rokovať až koncom apríla.
Okrem stanice plánujú odstaviť aj trať do Dúbravky, ktorá je v havarijnom stave.
Mesto opravu trate plánuje už roky, po novom majú projekt platiť eurofondy, preto opravu nazývajú modernizáciou. Má ísť o kompletnú výmenu trate, vysvetľuje hovorca mesta Stanislav Ščepán.
Predseda dopravnej komisie mesta Jozef Uhler (SDKÚ) hovorí, že projekt počíta so začiatkom prác na jeseň tohto roku. Mesto teraz podľa neho dokončuje projektovú dokumentáciu. Potom bude stavebné konanie a súťaž na zhotoviteľa, hovorí.
Dúbravčania budú podľa nových plánov bez električiek dva či tri mesiace, na náhradné autobusy majú podľa Stanekovej prestupovať v Karlovej Vsi na Borskej.
Tunel zatvorili vo februári minulého roku.
FOTO SME - GABRIEL KUCHTA