SME
Pondelok, 16. máj, 2022 | Meniny má Svetozár

Stovky taxikárov na protest zablokovali Bratislavu

Taxikári už nechcú jazdiť za nízke ceny. Magistrát aj ministerstvo dopravy im odkazujú, že ceny nezmenia.

Dnešná protestná jazda taxikárov.Dnešná protestná jazda taxikárov. (Zdroj: SITA)

Bratislavskí taxikári už nechcú jazdiť za nízke ceny. Magistrát aj ministerstvo dopravy im odkazujú, že ceny nezmenia.

BRATISLAVA. Kto chcel v pondelok popoludní cestovať cez centrum autom alebo v MHD, musel čakať v kolónach.

Stovky taxikárov protestnou jazdou bojovalo proti dumpingovým cenám telefonických objednávok. Najlacnejšie jazdné je vďaka nim pri niektorých taxislužbách aj pod 50 centov za kilometer.

Taxikári vyrážali v sprievode polície z Petržalky smerom do centra po Moste SNP. Kolóny sa tvorili už tam, dopravu obmedzovali aj policajti.

Trúbiace taxíky sa pomalou jazdou presúvali na Hodžovo námestie, občas sa medzi nich zamiešali autá alebo autobusy.

Na námestí doprava z viacerých smerov stála, ostatní vodiči museli čakať, kým sa nekončiaca kolóna taxikárov presunie na Štefánikovu ulicu. Trvalo to desiatky minút.

cikovsky.jpg
Pravda je, že konkurenčný boj medzi taxikármi znížil ceny tak, že v Bratislave sa takmer neoplatilo mať vlastné auto, myslí si Konštantín Čikovský

Prístup ku všetkým komentárom nielen na sme.sk za 3,90 Eur mesačne. Kúpiť teraz

Nezmestili sa

Prvých niekoľko sto taxíkov prešlo po Štefánikovej ulici, odbočili k Úradu vlády sa vrátili popri prezidentskej záhrade späť na námestie skôr, ako prešiel zvyšok kolóny od mosta.

„Nezmestia sa?“ opýtal sa policajt kolegu, ktorý spolu s ním reguloval dopravu. Taxikári sa tak navzájom zablokovali a museli čakať.

Tí, ktorí sa nezmestili, si trasu okolo sídla prezidenta odpustili a napojili sa rovno na kolónu k parlamentu.

Niektorí taxikári mali aj problémy s orientáciou. „Na Banskobystrickej ulici zle odbočili, kolóna sa potom trochu potrhala,“ hovorí štrajkujúci spoluzakladateľ únie taxikárov z Bratislavy Peter Kollár.

Objednávky nebrali

Taxíky sa pri Hrade otáčali a vracali späť do centra na námestie SNP. Viacerí okoloidúci sa na chaos v doprave začudovane pozerali, niektorí na taxikárov aj nadávali.

Jeden cudzinec sa pristavil pri taxíku, chcel ísť do Mlynskej doliny. Taxikár mu vysvetlil, že ho nezoberie, lebo protestujú. So smiechom zahrešil a postával ďalej dúfajúc, že sa zvezie s iným.

FOTO SME - GABRIEL KUCHTA

Začala to jedna firma

Kollár tvrdí, že nebolo iné východisko ako spraviť štrajk proti telefonickým objednávkam. „Dumpingové ceny sa dajú vydržať určitý čas, ale nie 16 rokov.“

Hovorí, že so zľavou na telefonickú objednávku prišiel v minulosti jeden majiteľ taxislužby, ostatní to potom prebrali tiež.

Okrem stoviek miestnych taxikárov ich mala prísť podporiť aj taxislužba zo Šamorína. „Som spokojný, že prišlo veľa taxikárov, hlavne tých s licenciou.“

Čierny taxikár by sa podľa neho do štrajku nezapojil. „Teraz pracujú a tešia sa, že majú objednávky,“ povedal.

Za štrajk platili polícii

Organizátori protestu museli podľa Kollára policajtom, ktorí na štrajk dohliadali, zaplatiť 8 eur na hodinu. Na každé sprievodné policajné auto platili ďalšie euro bez DPH za kilometer. Ide o podobné sadzby, aké chceme my, hovorí Kollár.

Únia taxikárov z Bratislavy od mesta požaduje, aby určilo jednotné ceny cestovného a zrušilo telefonickú objednávku. Navrhujú ich od 1,20 do 1,50 s DPH.

Nestávalo by sa tak podľa neho, že sa niekto odvezie z hlavnej stanice do Petržalky za 5 eur a raz za 20. „Nepoctivým taxikárom by v prípade predražovania dávali veľké pokuty a potom odoberali licencie,“ hovorí Kollár.

Hovorca magistrátu Stanislav Ščepán tvrdí, že nariadenie určujúce jednotnú sadzbu cestovného prijať nemôžu. „Kompetencie na to má ministerstvo dopravy, ktoré v minulosti nevidelo dôvod na to, aby ju prenieslo aj na magistrát,“ hovorí.

Podľa taxikárov a hovorcu ministerstva dopravy Martina Kóňu ale mesto môže formou nariadenia ceny regulovať.

Ďalší protest zatiaľ taxikári neplánujú. „Uvidíme ako sa situácia vyvinie, oslovíme aj mesto,“ povedal Kollár.

FOTO SME - GABRIEL KUCHTA

protest_res.jpg

FOTO - SITA

taxisita-820_res.jpg

FOTO - SITA

FOTO SME - GABRIEL KUCHTA

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. S jazykom vám pomôže elektronický prekladač Vasco Translator M3
  2. Príliš veľa vitamínov škodí zdraviu, majte ich pod kontrolou
  3. Do čoho sa oplatí investovať, aby ste ušetrili na energiách?
  4. Šprintérsky duel IONIQ 5 vs i30 N Performance má víťaza
  5. MS v hokeji: TV Tipsport + špeciálna kurzová ponuka!
  6. Obnovené lety do Marsa Alam. Po dvoch rokoch opäť víta turistov
  7. Odišlo už štvrť milióna mladých ľudí. Má Slovensko budúcnosť?
  8. Princípy ostávajú, nástroje sa menia
  1. Hľadáte kvalitné diamantové šperky? Kúpite ich na Ardiama.sk
  2. Do čoho sa oplatí investovať, aby ste ušetrili na energiách?
  3. Príliš veľa vitamínov škodí zdraviu, majte ich pod kontrolou
  4. Župné mestečko ovládne krajské mesto aj celý Abov
  5. Dopraje nám najšťastnejšia krajina na svete hokejové zlato?
  6. Na Slovensku vznikla Detská dopravná nadácia
  7. Šprintérsky duel IONIQ 5 vs i30 N Performance má víťaza
  8. MS v hokeji: TV Tipsport + špeciálna kurzová ponuka!
  1. Čo práve pripravuje SME? Ako pracuje? Ako vyzerá deň v redakcii? 12 690
  2. Odišlo už štvrť milióna mladých ľudí. Má Slovensko budúcnosť? 11 077
  3. Obnovené lety do Marsa Alam. Po dvoch rokoch opäť víta turistov 6 013
  4. Doplaťte tisíce. Ako bojovať s podrazmi developerov? 3 972
  5. 5 najčastejších chýb pri zateplení fasády: zabráňte im 3 220
  6. Jazdecký areál v lete 2022 ožije akciami 2 009
  7. Manuál k výsadbe priesad 1 939
  8. Unikátna kniha vás naučí zvládať nástrahy internetu 1 570
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Daniel Bíro: V Bratislave malo byť metro. Aké sú história a súčasnosť tohto projektu?
  2. Ľudmila Križanovská: Žobráci v centre Bratislavy. Ľudia v núdzi alebo príživníci?
  3. Anton Sládek: Bratislava - Hviezdoslavovo námestie
  4. Milota Sidorová: Toto mesto v Taliansku založilo Kanceláriu pre čas. Čaká to aj Bratislavu?
  5. Anton Sládek: Dunaj XIII. Most Apollo a okolo
  6. Anton Sládek: Bratislava - Vysoká ulica včera a dnes
  7. Matej Vagač: Ukradnutý verejný priestor. V Horskom parku sú porušené vlastnícke práva.
  8. Anton Sládek: Bratislava - Heydukova ulica
  1. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť I) 18 486
  2. Miroslav Kocúr: Pápež sa pomýlil 9 468
  3. Jana Melišová: Skutočná cena za vojnu 8 161
  4. Věra Tepličková: Príde aj Mr. Bean? 6 976
  5. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť II) 5 761
  6. Jana Melišová: Pomalý pád na Wall Street sa pravdepodobne ešte neskončil. Aktuálne informácie 3 336
  7. EQUUS: Prvý 6-kolesový lesný traktor EQUUS. Čo všetko dokáže? 3 033
  8. Daniel Schikor: Jordánsko - v hlavnom meste 2 491
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925)
  2. Jiří Ščobák: Mohu zemřít, ale nebudu žít jako otrok
  3. Jiří Ščobák: Sú reformy Igora Matoviča (zvýšené prídavky na deti a daňové bonusy pre pracujúcich rodičov) dobrý nápad?
  4. Jiří Ščobák: Jaká je situace na linii dotyku? Pomůže Rusku mobilizace?
  5. Adam Valček: Pri čudnom zákroku na súde sa NAKA pokúšala zmocniť utajených dokumentov
  6. Jiří Ščobák: Sluha národa: Recenze 1. řady seriálu s Volodymyrom Zelenskym
  7. Jiří Ščobák: Čo robiť, aby sme sa nezbláznili z inflácie? Máme infláciu riešiť?
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 37. - Arktída - Nansenova expedícia na lodi Fram (1893 - 1896)
SkryťZatvoriť reklamu