SME
Piatok, 19. august, 2022 | Meniny má Lýdia

Taxikári dnes poobede zablokujú ulice Bratislavy

Vybojovali, že taxi v Bratislave nebudú jednofarebné. I tak protestujú.

Taxikári budu dnes protestovať.Taxikári budu dnes protestovať. (Zdroj: SME - VLADIMÍR ŠIMÍČEK)

Bratislavskí taxikári budú dnes v popoludňajšej špičke brzdiť dopravu. Pýtajú viac peňazí a odmietajú vytláčanie starých áut.

BRATISLAVA. Jeden ústupok už dosiahli, napriek tomu však dnes budú počas poobednej špičky protestovať.

Taxikári si podľa vlastných slov u primátora Bratislavy vybojovali, že nebude tlačiť na jednotnú farbu taxíkov. V priebehu posledných týždňov im teda sľúbil, že už nebude chcieť zvýhodňovať červené alebo biele autá.

Desiatky, možno až stovky áut so žltými značkami TAXI na strechách sa majú zapojiť do protestnej kolóny tiahnucej centrom mesta. Podľa Ondreja Wenzla z Únie taxikárov z Bratislavy chcú upozorniť najmä na finančné problémy.

Vyraziť plánujú z parkoviska pri divadle Aréna na petržalskej strane Starého mosta, cez Most SNP sa dostanú do centra, postupne prejdú popred prezidentský palác, Úrad vlády a parlament a skončiť majú okolo piatej na Námestí SNP.

Chcú zvýšiť ceny

Taxikári
Čo žiadajú
  • zaviesť jednotnú cenu za jeden kilometer v rozmedzí od 1,21 do 1,51 eura;
  • zrušiť 50­-percentnú zľavu pri telefonickej objednávke;
  • zakročiť proti čiernym taxikárom;
  • zmeniť zákon o cestnej doprave.

„Keďže pripomienky združení taxikárov v súčasnosti riešime, takáto nátlaková akcia sa nám zdá neprimeraná a zbytočná,“ vraví hovorca ministerstva dopravy Martin Kóňa.

„Nikde na svete nie je telefonická objednávka o päťdesiat percent lacnejšia oproti zastaveniu taxíka na ulici,“ vysvetľuje Wenzl jednu z ich základných výhrad.

Taxikári navrhujú túto zľavu zrušiť. „Ten, kto po zákazníka musí prísť, má vyššie náklady ako ten, kto stál na stanovišti.“

Spolu s Cechom taxikárov vypočítali výšku jazdného na jeden kilometer, ktorá by odrážala reálne náklady a nechala taxikárov zarábať aspoň minimálnu mzdu.

Priemerné náklady na jeden odjazdený kilometer odhadujú taxikári na 1,056 eura, jednotné jazdné by sa teda podľa nich mohlo pohybovať od 1,21 do 1,51 eura.

Najlacnejšie taxislužby dnes jazdia aj pod 50 centov za kilometer, minimálne jazdné majú okolo 3,50 eura.

Cenu pritom teraz určujú majitelia taxislužieb a trh. Štát do jazdného nezasahuje, určiť pevnú sadzbu by podľa taxikárov mal magistrát. Ten sa problémom podľa hovorcu Stanislava Ščepána zaoberá.

Ak by Bratislava pristala na požiadavky taxikárov, výrazne by to mohlo zdražiť najmä kratšie cesty po meste. Na druhej strane by sa mohla skončiť aj éra predražených taxíkov na letisku alebo pred Hlavnou stanicou.

Test denníka SME z konca minulého roka ukázal, že niektorí taxikári najmä od cudzincov pýtajú ceny, ktoré sú vysoko nad rámec ich cenníkov.

Pri februárovom teste taxislužieb zasa redaktora SME odviezli z Hlavnej stanice k Technopolu v Petržalke zhruba za 18 eur, hoci pri telefonickej objednávke to stálo menej ako polovicu.

Testovali sme taxislužby: Niekto nám nemal vydať, iný zase odmietol poskytnúť doklad o zaplatení. Ktoré firmy zlyhali a ako sa vysporiadali s vinníkmi. Viac v reportáži Karola Sudora.

Rozhovor s taxikármi, ktorí tvrdia, že jednou z príčin podvádzania sú aj príliš nízke ceny jazdného.

Likvidačný zákon?

Taxikári kritizujú aj zmenu zákona o cestnej doprave, ktorá platí od prvého marca. Pri žiadosti o koncesiu „nesmie mať auto viac ako päť rokov alebo najazdených viac, ako je stanovený limit kilometrov“, vysvetľuje časť zákona, s ktorou nesúhlasia taxikári hovorca ministerstva Kóňa.

„Na to je technická a emisná kontrola, aby určovala spôsobilosť vozidla a nie zákon,“ oponuje Weigl.

V súčasnosti v Bratislave funguje 26 taxislužieb a jazdí s nimi vyše 1500 áut. Údaje o ich veku nie sú.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Pixel Federation nikdy nezarobil ako cez pandémiu
  2. Veterány sú symbolom Kuby. Hemingway ich vlastnil sedem
  3. Hyundai štartuje na Slovensku unikátny Hyundai Plogging Run
  4. Mobilná bezpečnosť sa stále podceňuje. Všetko však máte v rukách
  5. Zdravotná poisťovňa zostala prekvapená. Zaplatila už 30 mil. eur
  6. Auto bez čakania? VW T-Cross môžete mať hneď a aj so zľavou
  7. Radi si veci vyrábate sami? Tento nový časopis je pre vás
  8. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane
  1. Majstrovstvá Slovenska v hode telefónom sa uskutočnia v sobotu
  2. Veterány sú symbolom Kuby. Hemingway ich vlastnil sedem
  3. Hyundai štartuje na Slovensku unikátny Hyundai Plogging Run
  4. Shell myslí na slovenské komunity
  5. Mobilná bezpečnosť sa stále podceňuje. Všetko však máte v rukách
  6. Čakáte bábätko? Union má preň nachystané veľké množstvo výhod
  7. Agrokomplex 2022
  8. 365.bank si naďalej upevňuje svoju pozíciu plnoformátovej banky
  1. Zdravotná poisťovňa zostala prekvapená. Zaplatila už 30 mil. eur 39 437
  2. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane 15 638
  3. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku 10 887
  4. Pixel Federation nikdy nezarobil ako cez pandémiu 7 072
  5. Radi si veci vyrábate sami? Tento nový časopis je pre vás 5 057
  6. Nie som superman, ale viem, že Prešov má na to byť supermestom. 4 239
  7. Hyundai štartuje na Slovensku unikátny Hyundai Plogging Run 3 894
  8. Kam príde, tam vypredá. Nitran vymýšľal vlastný cider dva roky 3 036
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Jozef Drahovský: Priechod na druhý svet je v Bratislave
  2. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Novomestská parkovacia: Firma bez kontroly, ktorá nepodnikala, iba míňala
  3. Post Bellum SK: Kaviarne: dobrá adresa, politika aj štamgasti
  4. Robert Puk: Sú mestské časti pre Bratislavu nebezpečné?
  5. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Žijeme si tu ako v rozprávke
  6. Róbert Thomas: Zaparkovať auto priamo v parku ?! Pre niektorých ,,žiaden“ problém
  7. Martin Greguš: Team-building za cca 5 899 eur - je to možné? Pozrime sa na počet zamestnancov, ktorý sa opäť raz vymkol z podkontroly - Metropolitný inštitút
  8. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Utečenci spali na lehátkach a platili za nich ako v luxusnom hoteli.
  1. Jozef Drahovský: Priechod na druhý svet je v Bratislave 9 551
  2. Peter Gregor: Cena slobody sa vždy počíta iba v stratených ľudských životoch. 7 106
  3. Milan Pilip: Čaká nás rozvrat spoločnosti ak nezasiahneme proti konšpirátorom 6 810
  4. Tereza Krajčová: Severné Poľsko: Očarujúci Gdansk, piesočné pláže Sopotu a moderná Gdyňa 4 473
  5. Pavel Macko: Máme ľutovať podnikateľa Hambálka alebo vojnové obete jeho kumpánov? 4 199
  6. Ján Valchár: Ubjegáj, zájčik, ubjegáj! 4 016
  7. Roman Kebísek: Jánošík prepadával ľudí na cestách vyše roka. Od jesene 1711 do zimy 1712/3 3 984
  8. Marián Viskupič: Rozvrat verejných financií alebo grécka cesta Igora Matoviča 3 524
  1. Jiří Ščobák: Fungujú sankcie proti Rusku? Nečaká krach aj nás?
  2. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu.
  3. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 45. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 3/3 - Návrat do civilizácie, 1914
  4. Jiří Ščobák: Kde dnes môžeme ušetriť? Znížiť spotrebu a náklady?
  5. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Ružinovská televízia - pod kontrolou politikov
  6. Jiří Ščobák: Proč bychom si měli zapamatovat jméno Anna Chadimová? Co nám po ní zůstalo?
  7. Jiří Ščobák: Krásne a zaujímavé historické poistné zmluvy: Existovala aj čisto slovenská poisťovňa? A čo bola „zmluva odvážna“?
  8. Monika Nagyova: O žene, ktorá milovala rúško
SkryťZatvoriť reklamu