SME
Pondelok, 23. máj, 2022 | Meniny má Želmíra

Taxikári dnes poobede zablokujú ulice Bratislavy

Vybojovali, že taxi v Bratislave nebudú jednofarebné. I tak protestujú.

Taxikári budu dnes protestovať.Taxikári budu dnes protestovať. (Zdroj: SME - VLADIMÍR ŠIMÍČEK)

Bratislavskí taxikári budú dnes v popoludňajšej špičke brzdiť dopravu. Pýtajú viac peňazí a odmietajú vytláčanie starých áut.

BRATISLAVA. Jeden ústupok už dosiahli, napriek tomu však dnes budú počas poobednej špičky protestovať.

Taxikári si podľa vlastných slov u primátora Bratislavy vybojovali, že nebude tlačiť na jednotnú farbu taxíkov. V priebehu posledných týždňov im teda sľúbil, že už nebude chcieť zvýhodňovať červené alebo biele autá.

Desiatky, možno až stovky áut so žltými značkami TAXI na strechách sa majú zapojiť do protestnej kolóny tiahnucej centrom mesta. Podľa Ondreja Wenzla z Únie taxikárov z Bratislavy chcú upozorniť najmä na finančné problémy.

Vyraziť plánujú z parkoviska pri divadle Aréna na petržalskej strane Starého mosta, cez Most SNP sa dostanú do centra, postupne prejdú popred prezidentský palác, Úrad vlády a parlament a skončiť majú okolo piatej na Námestí SNP.

Chcú zvýšiť ceny

Taxikári
Čo žiadajú
  • zaviesť jednotnú cenu za jeden kilometer v rozmedzí od 1,21 do 1,51 eura;
  • zrušiť 50­-percentnú zľavu pri telefonickej objednávke;
  • zakročiť proti čiernym taxikárom;
  • zmeniť zákon o cestnej doprave.

„Keďže pripomienky združení taxikárov v súčasnosti riešime, takáto nátlaková akcia sa nám zdá neprimeraná a zbytočná,“ vraví hovorca ministerstva dopravy Martin Kóňa.

„Nikde na svete nie je telefonická objednávka o päťdesiat percent lacnejšia oproti zastaveniu taxíka na ulici,“ vysvetľuje Wenzl jednu z ich základných výhrad.

Taxikári navrhujú túto zľavu zrušiť. „Ten, kto po zákazníka musí prísť, má vyššie náklady ako ten, kto stál na stanovišti.“

Spolu s Cechom taxikárov vypočítali výšku jazdného na jeden kilometer, ktorá by odrážala reálne náklady a nechala taxikárov zarábať aspoň minimálnu mzdu.

Priemerné náklady na jeden odjazdený kilometer odhadujú taxikári na 1,056 eura, jednotné jazdné by sa teda podľa nich mohlo pohybovať od 1,21 do 1,51 eura.

Najlacnejšie taxislužby dnes jazdia aj pod 50 centov za kilometer, minimálne jazdné majú okolo 3,50 eura.

Cenu pritom teraz určujú majitelia taxislužieb a trh. Štát do jazdného nezasahuje, určiť pevnú sadzbu by podľa taxikárov mal magistrát. Ten sa problémom podľa hovorcu Stanislava Ščepána zaoberá.

Ak by Bratislava pristala na požiadavky taxikárov, výrazne by to mohlo zdražiť najmä kratšie cesty po meste. Na druhej strane by sa mohla skončiť aj éra predražených taxíkov na letisku alebo pred Hlavnou stanicou.

Test denníka SME z konca minulého roka ukázal, že niektorí taxikári najmä od cudzincov pýtajú ceny, ktoré sú vysoko nad rámec ich cenníkov.

Pri februárovom teste taxislužieb zasa redaktora SME odviezli z Hlavnej stanice k Technopolu v Petržalke zhruba za 18 eur, hoci pri telefonickej objednávke to stálo menej ako polovicu.

Testovali sme taxislužby: Niekto nám nemal vydať, iný zase odmietol poskytnúť doklad o zaplatení. Ktoré firmy zlyhali a ako sa vysporiadali s vinníkmi. Viac v reportáži Karola Sudora.

Rozhovor s taxikármi, ktorí tvrdia, že jednou z príčin podvádzania sú aj príliš nízke ceny jazdného.

Likvidačný zákon?

Taxikári kritizujú aj zmenu zákona o cestnej doprave, ktorá platí od prvého marca. Pri žiadosti o koncesiu „nesmie mať auto viac ako päť rokov alebo najazdených viac, ako je stanovený limit kilometrov“, vysvetľuje časť zákona, s ktorou nesúhlasia taxikári hovorca ministerstva Kóňa.

„Na to je technická a emisná kontrola, aby určovala spôsobilosť vozidla a nie zákon,“ oponuje Weigl.

V súčasnosti v Bratislave funguje 26 taxislužieb a jazdí s nimi vyše 1500 áut. Údaje o ich veku nie sú.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. LAMINA PREŠOV pokrýva strechy a fasády už 33 rokov
  2. Vydavateľstvo Petit Press so štyrmi Novinárskymi cenami
  3. Stovky hodín výcviku. Stať sa gondolierom je zaslúžená prestíž
  4. Contact Center Hub a Ncontactcenter od NFON
  5. Volkswagen ID.5 prináša nový softvér aj pre staršie modely
  6. Do čoho sa oplatí investovať, aby ste ušetrili na energiách?
  7. Šprintérsky duel IONIQ 5 vs i30 N Performance má víťaza
  8. MS v hokeji: TV Tipsport + špeciálna kurzová ponuka!
  1. Príďte si vychutnať výstavu ilustrácií pre deti
  2. Liptovský Mikuláš: V našom meste pes neskapal
  3. LAMINA PREŠOV pokrýva strechy a fasády už 33 rokov
  4. Prečo potrebujeme udržateľné riešenia v oblasti mobility?
  5. Gestačný diabetes mellitus
  6. Vydavateľstvo Petit Press so štyrmi Novinárskymi cenami
  7. Stovky hodín výcviku. Stať sa gondolierom je zaslúžená prestíž
  8. Do finále McDonald´s Cupu sa prebojovalo mužstvo z Víťaza
  1. Do čoho sa oplatí investovať, aby ste ušetrili na energiách? 6 745
  2. Stovky hodín výcviku. Stať sa gondolierom je zaslúžená prestíž 4 808
  3. Odišlo už štvrť milióna mladých ľudí. Má Slovensko budúcnosť? 3 833
  4. Obnovené lety do Marsa Alam. Po dvoch rokoch opäť víta turistov 2 198
  5. Vydavateľstvo Petit Press so štyrmi Novinárskymi cenami 2 140
  6. 5 najčastejších chýb pri zateplení šikmej strechy: vyhnite sa im 1 502
  7. Príliš veľa vitamínov škodí zdraviu, majte ich pod kontrolou 1 394
  8. McDonald´s Cup pozná víťazný tím z Košického kraja 1 015
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Milota Sidorová: Toto mesto v Taliansku založilo Kanceláriu pre čas. Čaká to aj Bratislavu?
  2. Anton Sládek: Bratislava - Vysoká ulica včera a dnes
  3. Anton Sládek: Bratislava - Hviezdoslavovo námestie
  4. Ľudmila Križanovská: Žobráci v centre Bratislavy. Ľudia v núdzi alebo príživníci?
  5. Daniel Bíro: V Bratislave malo byť metro. Aké sú história a súčasnosť tohto projektu?
  6. Anton Sládek: Dunaj XIII. Most Apollo a okolo
  7. Matej Vagač: Ukradnutý verejný priestor. V Horskom parku sú porušené vlastnícke práva.
  8. Anton Sládek: Bratislava - Heydukova ulica
  1. Vladimír Benčík: Zvitky od Mŕtveho mora - boli napísané pred 2000 rokmi, predpovedajú apokalypsu? 11 285
  2. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť I) 9 119
  3. Jana Melišová: Pomalý pád na Wall Street sa zrejme ešte neskončil 8 679
  4. Ján Valchár: Odvaha plukovníka Chodarjonoka alebo ako to nie je o odvahe 5 774
  5. Ivan Beňovič: Sankcie voči oligarchom vojnu na Ukrajine nezastavia 3 764
  6. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť II) 3 351
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925) 3 039
  8. Jana Melišová: G.Bush označil inváziu do Iraku za „neoprávnenú a brutálnu", než sa opravil, že mal na mysli ruskú inváziu na Ukrajinu 2 088
  1. Jiří Ščobák: Bude nový II. pilier lepší? Dožijeme sa exodu z dlhopisových fondov?
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 39. - Arktída - Letecká expedícia Amundsena s Ellsworthom na severný pól -1925
  3. Jiří Ščobák: Víte, co je Gerasimova doktrína?
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925)
  5. Jiří Ščobák: Vydrží Rusko dlhú ekonomickú vojnu? Nevyčerpajú sa spojenci?
  6. Jiří Ščobák: Mohu zemřít, ale nebudu žít jako otrok
  7. Adam Valček: Pri čudnom zákroku na súde sa NAKA pokúšala zmocniť utajených dokumentov
  8. Jiří Ščobák: Sú reformy Igora Matoviča (zvýšené prídavky na deti a daňové bonusy pre pracujúcich rodičov) dobrý nápad?
SkryťZatvoriť reklamu