Taxikári dnes poobede zablokujú ulice Bratislavy

Vybojovali, že taxi v Bratislave nebudú jednofarebné. I tak protestujú.

Taxikári budu dnes protestovať.(Zdroj: SME - VLADIMÍR ŠIMÍČEK)

Bratislavskí taxikári budú dnes v popoludňajšej špičke brzdiť dopravu. Pýtajú viac peňazí a odmietajú vytláčanie starých áut.

BRATISLAVA. Jeden ústupok už dosiahli, napriek tomu však dnes budú počas poobednej špičky protestovať.

Taxikári si podľa vlastných slov u primátora Bratislavy vybojovali, že nebude tlačiť na jednotnú farbu taxíkov. V priebehu posledných týždňov im teda sľúbil, že už nebude chcieť zvýhodňovať červené alebo biele autá.

Desiatky, možno až stovky áut so žltými značkami TAXI na strechách sa majú zapojiť do protestnej kolóny tiahnucej centrom mesta. Podľa Ondreja Wenzla z Únie taxikárov z Bratislavy chcú upozorniť najmä na finančné problémy.

Vyraziť plánujú z parkoviska pri divadle Aréna na petržalskej strane Starého mosta, cez Most SNP sa dostanú do centra, postupne prejdú popred prezidentský palác, Úrad vlády a parlament a skončiť majú okolo piatej na Námestí SNP.

Chcú zvýšiť ceny

Taxikári
Čo žiadajú
  • zaviesť jednotnú cenu za jeden kilometer v rozmedzí od 1,21 do 1,51 eura;
  • zrušiť 50­-percentnú zľavu pri telefonickej objednávke;
  • zakročiť proti čiernym taxikárom;
  • zmeniť zákon o cestnej doprave.

„Keďže pripomienky združení taxikárov v súčasnosti riešime, takáto nátlaková akcia sa nám zdá neprimeraná a zbytočná,“ vraví hovorca ministerstva dopravy Martin Kóňa.

„Nikde na svete nie je telefonická objednávka o päťdesiat percent lacnejšia oproti zastaveniu taxíka na ulici,“ vysvetľuje Wenzl jednu z ich základných výhrad.

Taxikári navrhujú túto zľavu zrušiť. „Ten, kto po zákazníka musí prísť, má vyššie náklady ako ten, kto stál na stanovišti.“

Spolu s Cechom taxikárov vypočítali výšku jazdného na jeden kilometer, ktorá by odrážala reálne náklady a nechala taxikárov zarábať aspoň minimálnu mzdu.

Priemerné náklady na jeden odjazdený kilometer odhadujú taxikári na 1,056 eura, jednotné jazdné by sa teda podľa nich mohlo pohybovať od 1,21 do 1,51 eura.

Najlacnejšie taxislužby dnes jazdia aj pod 50 centov za kilometer, minimálne jazdné majú okolo 3,50 eura.

Cenu pritom teraz určujú majitelia taxislužieb a trh. Štát do jazdného nezasahuje, určiť pevnú sadzbu by podľa taxikárov mal magistrát. Ten sa problémom podľa hovorcu Stanislava Ščepána zaoberá.

Ak by Bratislava pristala na požiadavky taxikárov, výrazne by to mohlo zdražiť najmä kratšie cesty po meste. Na druhej strane by sa mohla skončiť aj éra predražených taxíkov na letisku alebo pred Hlavnou stanicou.

Test denníka SME z konca minulého roka ukázal, že niektorí taxikári najmä od cudzincov pýtajú ceny, ktoré sú vysoko nad rámec ich cenníkov.

Pri februárovom teste taxislužieb zasa redaktora SME odviezli z Hlavnej stanice k Technopolu v Petržalke zhruba za 18 eur, hoci pri telefonickej objednávke to stálo menej ako polovicu.

Testovali sme taxislužby: Niekto nám nemal vydať, iný zase odmietol poskytnúť doklad o zaplatení. Ktoré firmy zlyhali a ako sa vysporiadali s vinníkmi. Viac v reportáži Karola Sudora.

Rozhovor s taxikármi, ktorí tvrdia, že jednou z príčin podvádzania sú aj príliš nízke ceny jazdného.

Likvidačný zákon?

Taxikári kritizujú aj zmenu zákona o cestnej doprave, ktorá platí od prvého marca. Pri žiadosti o koncesiu „nesmie mať auto viac ako päť rokov alebo najazdených viac, ako je stanovený limit kilometrov“, vysvetľuje časť zákona, s ktorou nesúhlasia taxikári hovorca ministerstva Kóňa.

„Na to je technická a emisná kontrola, aby určovala spôsobilosť vozidla a nie zákon,“ oponuje Weigl.

V súčasnosti v Bratislave funguje 26 taxislužieb a jazdí s nimi vyše 1500 áut. Údaje o ich veku nie sú.

Najčítanejšie na SME Bratislava


Inzercia - Tlačové správy


  1. Naše mobilné bankovníctvo si prišli vyskúšať novinári z Rakúska
  2. Týchto 8 kritérií by mal kvalitný kolagén spĺňať
  3. Legendárna Transsibírska magistrála
  4. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov
  5. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou
  6. Venujte na Vianoce darček plný informácií!
  7. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém
  8. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť
  9. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám
  10. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom
  1. Legendárna Transsibírska magistrála
  2. Auto ako vianočný darček, rastie záujem o zánovné vozidlá
  3. Vianočný bázar chalaňov
  4. Vianočné mecheche 2017
  5. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov
  6. Študentskou osobnosťou Slovenska Ing. Martina Majorošová
  7. Majstrovstvá Stavebnej fakulty STU v Bratislave v plávaní 2017
  8. Týchto 8 kritérií by mal kvalitný kolagén spĺňať
  9. Beam Suntory zaznamenal silný rast predaja po zmene distribútora
  10. Zamestnanci a študenti EU v BA darovali radosť a vyčarili úsmev
  1. Legendárna Transsibírska magistrála 10 109
  2. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou 8 577
  3. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém 5 455
  4. Naše mobilné bankovníctvo si prišli vyskúšať novinári z Rakúska 4 632
  5. Venujte na Vianoce darček plný informácií! 2 490
  6. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom 1 857
  7. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov 1 814
  8. Top First moment dovolenky na leto 2018 1 697
  9. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám 1 630
  10. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť 1 101