SME
Sobota, 23. január, 2021 | Meniny má MilošKrížovkyKrížovky

Taxikári dnes poobede zablokujú ulice Bratislavy

Vybojovali, že taxi v Bratislave nebudú jednofarebné. I tak protestujú.

Taxikári budu dnes protestovať.Taxikári budu dnes protestovať. (Zdroj: SME - VLADIMÍR ŠIMÍČEK)

Bratislavskí taxikári budú dnes v popoludňajšej špičke brzdiť dopravu. Pýtajú viac peňazí a odmietajú vytláčanie starých áut.

BRATISLAVA. Jeden ústupok už dosiahli, napriek tomu však dnes budú počas poobednej špičky protestovať.

Taxikári si podľa vlastných slov u primátora Bratislavy vybojovali, že nebude tlačiť na jednotnú farbu taxíkov. V priebehu posledných týždňov im teda sľúbil, že už nebude chcieť zvýhodňovať červené alebo biele autá.

Desiatky, možno až stovky áut so žltými značkami TAXI na strechách sa majú zapojiť do protestnej kolóny tiahnucej centrom mesta. Podľa Ondreja Wenzla z Únie taxikárov z Bratislavy chcú upozorniť najmä na finančné problémy.

Vyraziť plánujú z parkoviska pri divadle Aréna na petržalskej strane Starého mosta, cez Most SNP sa dostanú do centra, postupne prejdú popred prezidentský palác, Úrad vlády a parlament a skončiť majú okolo piatej na Námestí SNP.

Chcú zvýšiť ceny

Taxikári
Čo žiadajú
  • zaviesť jednotnú cenu za jeden kilometer v rozmedzí od 1,21 do 1,51 eura;
  • zrušiť 50­-percentnú zľavu pri telefonickej objednávke;
  • zakročiť proti čiernym taxikárom;
  • zmeniť zákon o cestnej doprave.

„Keďže pripomienky združení taxikárov v súčasnosti riešime, takáto nátlaková akcia sa nám zdá neprimeraná a zbytočná,“ vraví hovorca ministerstva dopravy Martin Kóňa.

„Nikde na svete nie je telefonická objednávka o päťdesiat percent lacnejšia oproti zastaveniu taxíka na ulici,“ vysvetľuje Wenzl jednu z ich základných výhrad.

Taxikári navrhujú túto zľavu zrušiť. „Ten, kto po zákazníka musí prísť, má vyššie náklady ako ten, kto stál na stanovišti.“

Spolu s Cechom taxikárov vypočítali výšku jazdného na jeden kilometer, ktorá by odrážala reálne náklady a nechala taxikárov zarábať aspoň minimálnu mzdu.

Priemerné náklady na jeden odjazdený kilometer odhadujú taxikári na 1,056 eura, jednotné jazdné by sa teda podľa nich mohlo pohybovať od 1,21 do 1,51 eura.

Najlacnejšie taxislužby dnes jazdia aj pod 50 centov za kilometer, minimálne jazdné majú okolo 3,50 eura.

Cenu pritom teraz určujú majitelia taxislužieb a trh. Štát do jazdného nezasahuje, určiť pevnú sadzbu by podľa taxikárov mal magistrát. Ten sa problémom podľa hovorcu Stanislava Ščepána zaoberá.

Ak by Bratislava pristala na požiadavky taxikárov, výrazne by to mohlo zdražiť najmä kratšie cesty po meste. Na druhej strane by sa mohla skončiť aj éra predražených taxíkov na letisku alebo pred Hlavnou stanicou.

Test denníka SME z konca minulého roka ukázal, že niektorí taxikári najmä od cudzincov pýtajú ceny, ktoré sú vysoko nad rámec ich cenníkov.

Pri februárovom teste taxislužieb zasa redaktora SME odviezli z Hlavnej stanice k Technopolu v Petržalke zhruba za 18 eur, hoci pri telefonickej objednávke to stálo menej ako polovicu.

Testovali sme taxislužby: Niekto nám nemal vydať, iný zase odmietol poskytnúť doklad o zaplatení. Ktoré firmy zlyhali a ako sa vysporiadali s vinníkmi. Viac v reportáži Karola Sudora.

Rozhovor s taxikármi, ktorí tvrdia, že jednou z príčin podvádzania sú aj príliš nízke ceny jazdného.

Likvidačný zákon?

Taxikári kritizujú aj zmenu zákona o cestnej doprave, ktorá platí od prvého marca. Pri žiadosti o koncesiu „nesmie mať auto viac ako päť rokov alebo najazdených viac, ako je stanovený limit kilometrov“, vysvetľuje časť zákona, s ktorou nesúhlasia taxikári hovorca ministerstva Kóňa.

„Na to je technická a emisná kontrola, aby určovala spôsobilosť vozidla a nie zákon,“ oponuje Weigl.

V súčasnosti v Bratislave funguje 26 taxislužieb a jazdí s nimi vyše 1500 áut. Údaje o ich veku nie sú.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  2. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  3. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  4. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  5. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  6. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  7. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  8. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  9. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  10. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  1. Stravné pre živnostníkov teraz najvýhodnejšie
  2. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  3. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  4. Hygge ako životný štýl
  5. Vynašli sme sa aj v čase korony. 3D showroom očaril klientov.
  6. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  7. Prokrastinujete? 5 overených tipov, ako nestratiť radosť z práce
  8. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  9. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  10. Pandémia presúva zákazníkov do online priestoru
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 36 628
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 35 372
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 11 863
  4. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 9 499
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 8 988
  6. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 363
  7. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 7 032
  8. Ohlúpli sme počas Covid roka? 6 643
  9. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 564
  10. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 6 313
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu