Diera v zákone umožňuje vodičom stáť tam, kde by mala mať prístup len MHD.
BRATISLAVA. V priestore zastávky Vazovova na Radlinského ulici v Bratislave stojí na chodníku zaparkované auto. Policajti s tým však nič nezmôžu, nesmú ho odtiahnuť.
Môže za to diera v zákone. Dopravné značenie ohlasujúce priestor zastávky totiž platí len pre vozovku, a nie chodník. Na problém upozornil portál imhd.sk.
Nie je to jediné miesto
Vazovova nie je jediné miesto, kde sa niečo podobné deje. Ešte minulý rok sme takto nafotili autá aj pri Národnej banke.
Kedy môžu
Odtiahnuť či dať papuču
ak auto parkuje na chodníku tak, že nezostane jeho voľná šírka 1,5 metra;
ak tvorí prekážku v cestnej premávke.
Jediné, čo môžu mestskí policajti urobiť, je nasadiť autu papuču a aj to iba v prípade, ak by svojím státím zmenšovalo priestor chodníka na menej ako jeden a pol metra alebo tvorí prekážku v cestnej premávke.
Podľa imhd.sk sa tak na Radlinského aj stalo a auto zavadzajúce cestujúcim pri nastupovaní a vystupovaní dostalo papuču. Prekážku teda tvorilo naďalej. To je však skôr výnimkou.
Práve na tejto zastávke sú mestskí policajti veľmi pozorní a striehnu na vodičov, ktorí dieru v zákone nedokážu využiť na sto percent.
„Problému parkovania motorových vozidiel na chodníku pred Daňovým úradom na Radlinského ulici v priestoroch električkovej zastávky venovanuje mestská polícia pozornosť,“ vraví hovorca mestskej polície Peter Pleva.
Treba zmeniť zákon
Mestská polícia aj na náš podnet navrhla možné zmeny mestu, ktoré cesty spravuje.
„Zamedziť a zabrániť parkovaniu v týchto miestach by sa dalo napríklad aj vybudovaním technických zábran brániacich vodičom vchádzať na chodník zo strany správcu komunikáci,“ vraví Pleva.
Vedenie mesta zasa hovorí, že je potrebná zmena zákona.
„Dočasným riešením pre zastávku Floriánske námestie môže byť vyznačenie malej zóny s regulovaným parkovaním, ale problém si žiada komplexnejšie legislatívne riešenie,“ vraví hovorca mesta Stanislav Ščepán.
Problém chcú všeobecne upraviť aj v novej parkovacej politike mesta.
V rade za sebou parkujú autá okolo zastávky pod Národnou bankou Slovenska.
FOTO SME – GABRIEL KUCHTA
Odťahov sľubujú menej, môžu však byť ešte drahšie
V Starom Meste vymenia odťahovku, autá majú odvážať len v nevyhnutných prípadoch.
BRATISLAVA. Kritizovaný paušálny poplatok 93 eur za odtiahnutie auta, ktorý si účtovala súkromná odťahovka v centre, by mal skončiť. Mestská časť si totiž zriadi vlastnú odťahovku.
"V prípade, že odťahy začne vykonávať Staromestská, a. s., výška poplatku za odťah bude určená rovnako znaleckým posudkom," vraví hovorca mestskej časti Tomáš Halán.
"Predpokladá sa, že suma môže byť vyššia vzhľadom k tomu, že od roku 2009 vzrástli náklady, najmä náklady na pohonné látky. Cenu za odťah teda určí posudok, ktorý si dá mestská časť znova vypracovať."
Okrem poplatku chcú vyriešiť aj právny problém. „Ustálené rozhodovania súdov vychádzajú z takej interpretácie zákona, aby odťahovania vykonávala obec alebo firma, ktorú si obec na tento účel zriadila,“ hovorí hovorca.
V Starom Meste v súčastnosti zle stojace autá odťahujú dve služby. Dosluhujúca súkromná Car Towing a mestská odťahovka, ktorá máva približne o dve tretiny menej roboty. Tá pýta od 70 do 93 eur. Autá však odváža na Rožňavskú ulicu, kým Car Towing len k Mostu SNP na petržalskej strane.
Car Towing už odťahuje len dočasne, kým si Staré Mesto nezriadi svoju vlastnú odťahovú službu.
Staré Mesto vraví, že odťahovať chcú len vtedy, ak bude auto tvoriť skutočnú prekážku v premávke.
Odťahy a papuče v centre
január: 393 odťahov (z toho 179 mestská odťahovka) a 744 papúč,
december: 457 odťahov (z toho 130 mestská odťahovka) a 720 papúč,
november: 567 odťahov (z toho 189 mestská odťahovka) a 807 papúč.
md