SME
Nedeľa, 4. jún, 2023 | Meniny má Lenka

Lodná linka Propeler čaká na prístavisko v Starom Meste

Bratislavčania sa lodnou linkou Propeler, ktorá má spájať brehy Dunaja v hlavnom meste, tento rok zrejme neprevezú.

Plánovaný Propeler.Plánovaný Propeler. (Zdroj: VIZUALIZÁCIA)

Propeler má mať štyri zastávky - pri Sade Janka Kráľa na petržalskej strane Dunaja, pri Riverparku, v centre mesta, kde by sa dalo prestúpiť na Twin City Liner a pri nákupnom centre Eurovea.

BRATISLAVA Plavebná sezóna sa totiž plánuje spustiť až od toho budúceho.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Podľa starostky Starého Mesta Tatiany Rosovej (SDKÚ) proces brzdí okrem administratívy aj chýbajúce plánované prístavisko v mestskej časti. Všetky vhodné sú podľa nej totiž obsadené.

Propeler, ktorý by mal byť v prvom rade dopravnou linkou, má na Dunaji zastaviť v štyroch bodoch - pri Sade Janka Kráľa na petržalskej strane Dunaja, pri Riverparku, v centre mesta, kde by sa dalo prestúpiť na Twin City Liner a pri nákupnom centre Eurovea s možným prestupom na Dunajbus. Okrem prístaviska v centre ostatné podľa Rosovej nie sú problémom, o tom staromestskom sa rokuje.

SkryťVypnúť reklamu

"Dnes sú prakticky všetky polohy, ktoré prichádzajú do úvahy, zabraté. Vedieme preto rokovania s partnermi, či by boli ochotní umožniť, aby sa ich prístavisko stalo zastávkou Propeleru," priblížila starostka pre TASR. Väčšina z vlastníkov stojísk sú vraj súkromníci.

Loď nezačali stavať

Autor projektu a konateľ spoločnosti Nautivia Ľubomír Feješ hovorí, že do výstavby lode sa môže firma pustiť až vtedy, keď budú mať garantované, že má kde pristávať.

"Stavba lode trvá šesť až osem mesiacov, najskôr koncom roka by sa tak mohli začať funkčné skúšky. S otvorením plavebnej sezóny teda počítame od toho budúceho," dodal. Okrem prístaviska v centre sa podľa Rosovej hľadá aj právna forma, ako vyriešiť zmluvné vzťahy medzi samosprávou a partnermi projektu.

SkryťVypnúť reklamu

Celoročná premávka, dva druhy lístkov

Moderné a rýchle plavidlo typu katamarán počíta s kapacitou 60 ľudí. Premávať by malo počas celého roka, s výnimkou asi 20 dní odstávky v zime. Odviesť sa ním z miest na nábreží Dunaja bude možné od 7.00 do 20.00 h, v lete až do 22.00 h.

Autori projektu zatiaľ počítajú s intervalom 45 minút, ľudia budú mať na nástup a výstup čas asi dve až tri minúty a z jedného prístaviska do druhého ich loď odvezie približne za päť minút. Prepraviť sa budú môcť aj s bicyklom a hlavné mesto si pozrieť z vyhliadkovej paluby. Bratislavčan si bude môcť zakúpiť dva druhy lístkov, buď na prepravu medzi dvoma nástupišťami, alebo na celú jazdu. Predpokladá sa, že prvý by mohol stáť asi jedno euro, druhý približne tri eurá.

SkryťVypnúť reklamu

Na jednotlivých pontónoch by mal byť aj prístrešok chrániaci pred dažďom a ľudia by si tam mohli kúpiť noviny, občerstvenie či lístky na lodnú dopravu.

"Chceme, aby prístaviská mali tiež spoločný dizajn, aby sme sa za nich nemuseli pred turistami hanbiť," dodala Rosová. V budúcnosti by okrem štyroch prístavísk mohli vzniknúť ešte ďalšie dve na petržalskej strane a autori chcú v rámci projektu vybudovať aj lodné múzeum.

Vo svete využíva lodnú dopravu napríklad Rotterdam, Štokholm či Benátky. Tradícia bratislavského Propelera má už vyše 120 rokov, linka totiž fungovala od roku 1891. Skončila v roku 1994, pričom však vznikali pokusy, kedy sa sporadicky jej činnosť obnovovala. V lodnej hantírke znamená propeler vrtuľu alebo nejaké pohonné zariadenie.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Aj vaše dieťa sa môže veľmi jednoducho nakaziť parazitmi.
  2. Hodnotenie profesionála: testovali sme hotely v Side a Beleku
  3. Zuzana Vačková: Verím, že lásku ešte stretnem
  4. Kúpa investičného bytu je aktuálne výhodnejšia aj vďaka bonusom
  5. Dovolenkový raj kúsok za hranicami
  6. Krásna a zdravá pokožka už za 10 dní
  7. Staršie domy zatepľujú druhýkrát. Majitelia urobili chybu
  8. V Bratislave sa koná Globsec
  1. Slováci milujú grilovanie s rodinou a priateľmi, ukázal prieskum
  2. Z vernostných kariet Terno a Kraj sa stávajú už aj platobné
  3. Čítanie vytvára pre vaše deti bezpečný prístav!
  4. dm sa zameriava na ženské zdravie
  5. Generácie Y a Z budú musieť dlhšie pracovať a viac sporiť
  6. Ako si správne vybrať sporiaci účet?
  7. HYPONÁJOM, odložte hypotéku a svoj nový byt splácajte už teraz
  8. Hodnotenie profesionála: testovali sme hotely v Side a Beleku
  1. Staršie domy zatepľujú druhýkrát. Majitelia urobili chybu 16 525
  2. Hodnotenie profesionála: testovali sme hotely v Side a Beleku 10 353
  3. Aká má byť hrúbka izolácie pri rekonštrukcii domu? 8 409
  4. Kúpa investičného bytu je aktuálne výhodnejšia aj vďaka bonusom 8 283
  5. Zuzana Vačková: Verím, že lásku ešte stretnem 5 012
  6. Plánujete toto leto dovolenku v Chorvátsku? 4 021
  7. Tesco v Levoči otvára jedinečnú predajňu 3 547
  8. Dovolenkový raj kúsok za hranicami 3 240
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Ľuboš Vodička: Prešporskí báječní muži na lietajúcich strojoch: Ján Bahýľ
  2. Radko Mačuha: Prešporská kasáreň maľovaná (cyklus Bratislavská krutosť)
  3. Metropolitný inštitút Bratislavy: Umenie vo verejnom priestore by nemali nahrádzať vyprázdnené atrakcie
  4. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  5. Oskar Kaman: Ako magistrát (ne)získal 1,6 milióna eur do rozpočtu
  6. Michal Feik: Zmena klímy v mestách. Výsledky prieskumu obyvateľov
  7. Martin Gajdoš: Prečo sa o trhovisko na Žilinskej oplatí bojovať?
  8. Róbert Thomas: Budíček! Vstávajte, prišli smetiari
  1. Ľudmila Križanovská: Známy spevák šlágrov zneuctil pamiatku Daniela Heribana 138 371
  2. Ján Šeďo: Kto vie, kde sa hrabal predtým a potom deťom rozdával zmrzlinu... 22 563
  3. Miroslav Kocúr: Fico mení hru. Karty má opäť falošné. 15 149
  4. Elena Antalová: Dano...Počul tajomný akord ako Cohen, a jeho srdce už nevládalo zaspievať Aleluja 11 323
  5. Vladimír Bilohuščin: Zápasník Vémola by bol podľa starých pravidiel mŕtvy 10 708
  6. Miroslav Kocúr: Príklad Handzuš 8 444
  7. Ján Šeďo: "Vstupom do EÚ Slovenská republika zanikla", občaňák môžeme zahodiť. 7 639
  8. Ján Šeďo: Čo tak raz valorizáciu dôchodkov urobiť obrátenou lineárnou závislosťou ? 6 971
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 62. - Arktída - Špicbergy alebo Svalbard?
  2. Monika Nagyova: Každá rodina má svojho gamblera
  3. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 61. - Arktída - Jan Mayen, nenápadný ostrov s pútavou minulosťou
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 60. - Kapitán Henry Hudson a jeho štyri expedície v rokoch 1607 - 1611
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 59. - Po kom bol pomenovaný Drakeov prieliv?
  6. Monika Nagyova: Afganka Slovákom: Neviete, čo máte
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 58. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 2/2 (1990)
  8. Jiří Ščobák: Chcete od Hegera krev?
SkryťZatvoriť reklamu