SME
Streda, 18. máj, 2022 | Meniny má Viola

Lodná linka Propeler čaká na prístavisko v Starom Meste

Bratislavčania sa lodnou linkou Propeler, ktorá má spájať brehy Dunaja v hlavnom meste, tento rok zrejme neprevezú.

Plánovaný Propeler.Plánovaný Propeler. (Zdroj: VIZUALIZÁCIA)

Propeler má mať štyri zastávky - pri Sade Janka Kráľa na petržalskej strane Dunaja, pri Riverparku, v centre mesta, kde by sa dalo prestúpiť na Twin City Liner a pri nákupnom centre Eurovea.

BRATISLAVA Plavebná sezóna sa totiž plánuje spustiť až od toho budúceho.

Podľa starostky Starého Mesta Tatiany Rosovej (SDKÚ) proces brzdí okrem administratívy aj chýbajúce plánované prístavisko v mestskej časti. Všetky vhodné sú podľa nej totiž obsadené.

Propeler, ktorý by mal byť v prvom rade dopravnou linkou, má na Dunaji zastaviť v štyroch bodoch - pri Sade Janka Kráľa na petržalskej strane Dunaja, pri Riverparku, v centre mesta, kde by sa dalo prestúpiť na Twin City Liner a pri nákupnom centre Eurovea s možným prestupom na Dunajbus. Okrem prístaviska v centre ostatné podľa Rosovej nie sú problémom, o tom staromestskom sa rokuje.

SkryťVypnúť reklamu

"Dnes sú prakticky všetky polohy, ktoré prichádzajú do úvahy, zabraté. Vedieme preto rokovania s partnermi, či by boli ochotní umožniť, aby sa ich prístavisko stalo zastávkou Propeleru," priblížila starostka pre TASR. Väčšina z vlastníkov stojísk sú vraj súkromníci.

Loď nezačali stavať

Autor projektu a konateľ spoločnosti Nautivia Ľubomír Feješ hovorí, že do výstavby lode sa môže firma pustiť až vtedy, keď budú mať garantované, že má kde pristávať.

"Stavba lode trvá šesť až osem mesiacov, najskôr koncom roka by sa tak mohli začať funkčné skúšky. S otvorením plavebnej sezóny teda počítame od toho budúceho," dodal. Okrem prístaviska v centre sa podľa Rosovej hľadá aj právna forma, ako vyriešiť zmluvné vzťahy medzi samosprávou a partnermi projektu.

SkryťVypnúť reklamu

Celoročná premávka, dva druhy lístkov

Moderné a rýchle plavidlo typu katamarán počíta s kapacitou 60 ľudí. Premávať by malo počas celého roka, s výnimkou asi 20 dní odstávky v zime. Odviesť sa ním z miest na nábreží Dunaja bude možné od 7.00 do 20.00 h, v lete až do 22.00 h.

Autori projektu zatiaľ počítajú s intervalom 45 minút, ľudia budú mať na nástup a výstup čas asi dve až tri minúty a z jedného prístaviska do druhého ich loď odvezie približne za päť minút. Prepraviť sa budú môcť aj s bicyklom a hlavné mesto si pozrieť z vyhliadkovej paluby. Bratislavčan si bude môcť zakúpiť dva druhy lístkov, buď na prepravu medzi dvoma nástupišťami, alebo na celú jazdu. Predpokladá sa, že prvý by mohol stáť asi jedno euro, druhý približne tri eurá.

SkryťVypnúť reklamu

Na jednotlivých pontónoch by mal byť aj prístrešok chrániaci pred dažďom a ľudia by si tam mohli kúpiť noviny, občerstvenie či lístky na lodnú dopravu.

"Chceme, aby prístaviská mali tiež spoločný dizajn, aby sme sa za nich nemuseli pred turistami hanbiť," dodala Rosová. V budúcnosti by okrem štyroch prístavísk mohli vzniknúť ešte ďalšie dve na petržalskej strane a autori chcú v rámci projektu vybudovať aj lodné múzeum.

Vo svete využíva lodnú dopravu napríklad Rotterdam, Štokholm či Benátky. Tradícia bratislavského Propelera má už vyše 120 rokov, linka totiž fungovala od roku 1891. Skončila v roku 1994, pričom však vznikali pokusy, kedy sa sporadicky jej činnosť obnovovala. V lodnej hantírke znamená propeler vrtuľu alebo nejaké pohonné zariadenie.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Contact Center Hub a Ncontactcenter od NFON
  2. Volkswagen ID.5 prináša nový softvér aj pre staršie modely
  3. Do čoho sa oplatí investovať, aby ste ušetrili na energiách?
  4. Šprintérsky duel IONIQ 5 vs i30 N Performance má víťaza
  5. MS v hokeji: TV Tipsport + špeciálna kurzová ponuka!
  6. Obnovené lety do Marsa Alam. Po dvoch rokoch opäť víta turistov
  7. Odišlo už štvrť milióna mladých ľudí. Má Slovensko budúcnosť?
  8. Princípy ostávajú, nástroje sa menia
  1. Contact Center Hub a Ncontactcenter od NFON
  2. McDonald´s Cup pozná víťazný tím z Košického kraja
  3. Hypoglykémia – nebezpečná komplikácia cukrovky
  4. Volkswagen ID.5 prináša nový softvér aj pre staršie modely
  5. Bojovník Jiří Procházka sa stal novou tvárou XTB
  6. Hľadáte kvalitné diamantové šperky? Kúpite ich na Ardiama.sk
  7. Do čoho sa oplatí investovať, aby ste ušetrili na energiách?
  8. Príliš veľa vitamínov škodí zdraviu, majte ich pod kontrolou
  1. Odišlo už štvrť milióna mladých ľudí. Má Slovensko budúcnosť? 12 902
  2. Obnovené lety do Marsa Alam. Po dvoch rokoch opäť víta turistov 6 731
  3. Do čoho sa oplatí investovať, aby ste ušetrili na energiách? 5 050
  4. 5 najčastejších chýb pri zateplení fasády: zabráňte im 3 501
  5. Doplaťte tisíce. Ako bojovať s podrazmi developerov? 2 158
  6. Jazdecký areál v lete 2022 ožije akciami 2 032
  7. Príliš veľa vitamínov škodí zdraviu, majte ich pod kontrolou 1 388
  8. Manuál k výsadbe priesad 1 217
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Milota Sidorová: Toto mesto v Taliansku založilo Kanceláriu pre čas. Čaká to aj Bratislavu?
  2. Ľudmila Križanovská: Žobráci v centre Bratislavy. Ľudia v núdzi alebo príživníci?
  3. Daniel Bíro: V Bratislave malo byť metro. Aké sú história a súčasnosť tohto projektu?
  4. Anton Sládek: Bratislava - Vysoká ulica včera a dnes
  5. Anton Sládek: Bratislava - Hviezdoslavovo námestie
  6. Anton Sládek: Bratislava - Heydukova ulica
  7. Anton Sládek: Dunaj XIII. Most Apollo a okolo
  8. Anton Sládek: Bratislava - budova bývalej sociálnej poisťovne na Bezručovej - interiér
  1. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť I) 22 582
  2. Miroslav Kocúr: Pápež sa pomýlil 7 999
  3. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť II) 7 315
  4. Jana Melišová: Skutočná cena za vojnu 7 282
  5. Jana Melišová: Pomalý pád na Wall Street sa zrejme ešte neskončil 6 091
  6. Vladimír Benčík: Zvitky od Mŕtveho mora - boli napísané pred 2000 rokmi, predpovedajú apokalypsu? 3 917
  7. EQUUS: Prvý 6-kolesový lesný traktor EQUUS. Čo všetko dokáže? 3 589
  8. Ivan Beňovič: Sankcie voči oligarchom vojnu na Ukrajine nezastavia 2 944
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925)
  2. Jiří Ščobák: Vydrží Rusko dlhú ekonomickú vojnu? Nevyčerpajú sa spojenci?
  3. Jiří Ščobák: Mohu zemřít, ale nebudu žít jako otrok
  4. Jiří Ščobák: Sú reformy Igora Matoviča (zvýšené prídavky na deti a daňové bonusy pre pracujúcich rodičov) dobrý nápad?
  5. Jiří Ščobák: Jaká je situace na linii dotyku? Pomůže Rusku mobilizace?
  6. Adam Valček: Pri čudnom zákroku na súde sa NAKA pokúšala zmocniť utajených dokumentov
  7. Jiří Ščobák: Sluha národa: Recenze 1. řady seriálu s Volodymyrom Zelenskym
  8. Jiří Ščobák: Čo robiť, aby sme sa nezbláznili z inflácie? Máme infláciu riešiť?
SkryťZatvoriť reklamu