BRATISLAVA. V rokovacej sále Úradu Bratislavského samosprávneho kraja sa v stredu (13. 3.) konalo verejné prerokovanie Územného plánu regiónu BSK. Súčasťou bola aj diskusia okolo diaľnice D4, známej ako nultý obchvat Bratislavy a jej trasovania cez tzv. Mariánsky tunel.
V návrhu Územného plánu regiónu BSK sa uvažuje o vedení diaľnice D4 cez tunel pod Malými Karpatmi v tesnej blízkosti Marianky. Svoje pripomienky k tomuto návrhu vzniesla na verejnom prerokovaní poslankyňa BSK Anna Zemanová.
Je potrebná?
"Do dnešného dňa nebolo potvrdené, že D4 má opodstatnenie z hľadiska odľahčenia dopravného zaťaženia v Bratislave, navyše si táto megastavba vyžiada toľko investícií, že na ďalšiu potrebnú modernizáciu ciest už peniaze nebudú," uviedla pre TASR Zemanová.
Návrhu rovnako vytýka, že D4 sa trasuje bez toho, aby boli v pláne presne vyšpecifikované územia, ktoré sú konfliktné z pohľadu dopadu na chránené krajinné oblasti NATURA. "Nie je to tam napriek tomu, že už v súbornom stanovisku ako v záväznom metodickom pokyne k spracovaniu územného plánu, ktoré zastupiteľstvo BSK prijalo, boli požiadavky na toto zapracovanie spomenuté," dodala Zemanová.
Spracovateľ návrhu Územného plánu regiónu BSK pre dopravnú infraštruktúru Milan Skýva pre TASR uviedol, že implementácia trasovania D4 je rešpektovaním požiadavky Ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR, ktoré toto riešenie dopravného systému v Bratislave uviedlo v strategickom dokumente Nový projekt výstavby diaľnic a rýchlostných komunikácií - Doplnok č. 3 .
Práve k tomuto projektu sa dnes o 16.00 h na pôde Ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja uskutoční verejná diskusia.
Tunel neodporúča ani EIA
S trasovaním D4 pri Marianke už dávnejšie vyjadrili nesúhlas obyvatelia Marianky, občianska iniciatíva Zachráňme Marianku i aktivisti z občianskeho združenia (OZ) Malé Karpaty.
Upozorňujú aj na to, že vo februári 2012 aj Ministerstvo životného prostredia (MŽP) SR, na základe stanoviska procesu posudzovania vplyvov na životné prostredie EIA, neodporučilo výstavbu tunela.
Podľa obyvateľov Marianky by výstavba diaľnice i jej prevádzka priniesla nadlimitné zvýšenie hlučnosti. Upozorňujú tiež na to, že privádzač k diaľnici má viesť v tesnej blízkosti obytnej zóny. Navyše, keďže časť trasy diaľnice pri Marianke má viesť na násype, obyvatelia sa obávajú narušenia prírodného rázu krajiny.
Plánovaný nultý obchvat Bratislavy má štyri časti, v rámci Marianky ide o II. úsek. Výstavba obchvatu mala podľa pôvodných plánov prebiehať v rokoch 2013 až 2019.