BRATISLAVA. Ulicami Bratislavy už tri dni jazdia namiesto desiatich pokazených kĺbových trolejbusov staré záložné autobusy karosa.
Trolejbusy s popraskanými a polámanými rámami dopravný podnik odmieta denníku SME už od piatka ukázať.
Najskôr tvrdil, že je zložité to vybaviť, a potom, že už ich opravujú a to môže byť nebezpečné. Sprístupnili ich minulý týždeň televízii Markíza, pre riziko ich však nepustili dovnútra.
Dopravný podnik nepovedal ani to, kam vozy presunuli. „Jeden už opravili a nasadili do premávky,“ reagovala hovorkyňa Agáta Staneková.
Veľkú kontrolu starých trolejbusov spustilo, že sa počas jazdy jednému zlomila konštrukcia, tvrdí člen predstavenstva dopravného podniku Ivan Bútora, ktorý je aj vodičom trolejbusu.
„Poruchy sú rôzneho rozsahu, niekde sú len menšie trhliny. Stále však ide o poruchu nosnej konštrukcie vozidla,“ povedal.
Hovorkyňa výrobcu Škoda Lubomíra Černá hovorí, že životnosť tohto typu trolejbusu je dvanásť rokov alebo 720tisíc kilometrov. Bratislava ich nakúpila na začiatku deväťdesiatych rokov.
Podobný typ trolejbusov upravený americkou firmou jazdí v San Franciscu, Škoda tam predala vyše 250 krátkych a dlhých trolejbusov.
Stará náhrada
Šéf mestskej dopravnej komisie Jozef Uhler (SDKÚ) tvrdí, že o zlom stave trolejbusov vedeli v meste už dávno. „Dopravný podnik musel počítať s tým, že začnú vypadávať a že treba držať dostatok náhradných autobusov
v dobrom stave.“ Väčšina náhradných autobusov však bola podľa neho pokazená a cez víkend ich museli narýchlo opravovať. Staneková tvrdí, že sú po generálnej oprave.
Cestujúcich na trase z Dolných honov do centra na linke 202 teraz vozí plynová Karosa B 741.
Tento typ mal pritom v minulosti problémy,v rokoch 2006 a 2007 podľa imhd.sk dvakrát horel. Staneková tvrdí, že plynové karosy nehoreli, na konkrétne prípady už neragovala.
Zástupca firmy, ktorá spolupracuje s Karosou, tvrdí, že za tým zrejme boli neodborné zásahy do elektroinštalácie či zlé opravy.
Tender zopakujú
Výrobca Škoda, ktorej autobusy teraz vyradili, mala veľkú šancu aj na dodávku nových vozov.
Tender na nákup trolejbusov za 70 miliónov eur totiž nastavil dopravný podnik tak, že zvýhodnil voz Škoda/SOR. Súťaž napokon zrušia.
Oficiálnym odôvodnením primátora Milana Ftáčnika (blízky Smeru) je, že súťažila jediná firma. Tender sa však nepozdáva Európskej komisii, podľa ktorej môžu byť podmienky diskriminačné, a tak pohrozila, že tender nepreplatí.
Škoda zatiaľ nevie povedať, či sa prihlási opäť.
„S novými podmienkami tendra som výrazne spokojnejší,“ hovorí Uhler. Rozhodne podľa neho viac kritérií ako počet dverí a hmotnosť. „Vyzerá to tak, že sa bez problémov bude môcť zapojiť viac výrobcov trolejbusov.“
Dopravný podnik neodpovedal na otázku, či cítia zodpovednosť za stav trolejbusov a za to, že podmienky nenastavili tak, aby súťaž mohli uzavrieť na prvý raz.