SME
Utorok, 27. október, 2020 | Meniny má SabínaKrížovkyKrížovky

Pokazené trolejbusy v Bratislave skrývajú

Dopravný podnik už pripravuje náhradu za zastavený tender na nové trolejbusy. Opozícia je zatiaľ spokojná.

Na trolejbusovej linke 202 jazdia staré autobusy Karosy.Na trolejbusovej linke 202 jazdia staré autobusy Karosy. (Zdroj: SME - GABRIEL KUCHTA)

BRATISLAVA. Ulicami Bratislavy už tri dni jazdia namiesto desiatich pokazených kĺbových trolejbusov staré záložné autobusy karosa.

Trolejbusy s popraskanými a polámanými rámami dopravný podnik odmieta denníku SME už od piatka ukázať.

Najskôr tvrdil, že je zložité to vybaviť, a potom, že už ich opravujú a to môže byť nebezpečné. Sprístupnili ich minulý týždeň televízii Markíza, pre riziko ich však nepustili dovnútra.

Dopravný podnik nepovedal ani to, kam vozy presunuli. „Jeden už opravili a nasadili do premávky,“ reagovala hovorkyňa Agáta Staneková.

Skryť Vypnúť reklamu

Veľkú kontrolu starých trolejbusov spustilo, že sa počas jazdy jednému zlomila konštrukcia, tvrdí člen predstavenstva dopravného podniku Ivan Bútora, ktorý je aj vodičom trolejbusu.

„Poruchy sú rôzneho rozsahu, niekde sú len menšie trhliny. Stále však ide o poruchu nosnej konštrukcie vozidla,“ povedal.

Hovorkyňa výrobcu Škoda Lubomíra Černá hovorí, že životnosť tohto typu trolejbusu je dvanásť rokov alebo 720­tisíc kilometrov. Bratislava ich nakúpila na začiatku deväťdesiatych rokov.

Podobný typ trolejbusov upravený americkou firmou jazdí v San Franciscu, Škoda tam predala vyše 250 krátkych a dlhých trolejbusov.

Stará náhrada

Šéf mestskej dopravnej komisie Jozef Uhler (SDKÚ) tvrdí, že o zlom stave trolejbusov vedeli v meste už dávno. „Dopravný podnik musel počítať s tým, že začnú vypadávať a že treba držať dostatok náhradných autobusov

Skryť Vypnúť reklamu

v dobrom stave.“ Väčšina náhradných autobusov však bola podľa neho pokazená a cez víkend ich museli narýchlo opravovať. Staneková tvrdí, že sú po generálnej oprave.

Cestujúcich na trase z Dolných honov do centra na linke 202 teraz vozí plynová Karosa B 741.

Tento typ mal pritom v minulosti problémy,v rokoch 2006 a 2007 podľa imhd.sk dvakrát horel. Staneková tvrdí, že plynové karosy nehoreli, na konkrétne prípady už neragovala.

Zástupca firmy, ktorá spolupracuje s Karosou, tvrdí, že za tým zrejme boli neodborné zásahy do elektroinštalácie či zlé opravy.

Tender zopakujú

Výrobca Škoda, ktorej autobusy teraz vyradili, mala veľkú šancu aj na dodávku nových vozov.

Tender na nákup trolejbusov za 70 miliónov eur totiž nastavil dopravný podnik tak, že zvýhodnil voz Škoda/SOR. Súťaž napokon zrušia.

Skryť Vypnúť reklamu

Oficiálnym odôvodnením primátora Milana Ftáčnika (blízky Smeru) je, že súťažila jediná firma. Tender sa však nepozdáva Európskej komisii, podľa ktorej môžu byť podmienky diskriminačné, a tak pohrozila, že tender nepreplatí.

Škoda zatiaľ nevie povedať, či sa prihlási opäť.

„S novými podmienkami tendra som výrazne spokojnejší,“ hovorí Uhler. Rozhodne podľa neho viac kritérií ako počet dverí a hmotnosť. „Vyzerá to tak, že sa bez problémov bude môcť zapojiť viac výrobcov trolejbusov.“

Dopravný podnik neodpovedal na otázku, či cítia zodpovednosť za stav trolejbusov a za to, že podmienky nenastavili tak, aby súťaž mohli uzavrieť na prvý raz.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  2. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  3. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  4. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  5. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  6. Tlačová konferencia iniciatívy Stop hazardu so zdravím
  7. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  8. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  9. Pomáhajte čítaním
  10. Šiesty titul Auto roka: komu sa podaril tento historický úspech?
  1. BILLA podáva v kritickom období pomocnú ruku ľuďom z kultúry
  2. Vynovená predajňa v Smrdákoch
  3. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  4. Tlačová konferencia iniciatívy Stop hazardu so zdravím
  5. Pandémia spomaľuje inovácie. Spoločnosti šetria
  6. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  7. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  8. Pomáhajte čítaním
  9. Duálnu prax v dm nahradilo počas pandémie online vzdelávanie
  10. Chief of Slovak Telekom: We care about the future of Slovakia
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 31 349
  2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 23 009
  3. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 16 929
  4. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo 15 216
  5. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 13 458
  6. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 774
  7. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 11 133
  8. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 10 883
  9. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 10 734
  10. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 9 067
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu