SME
Piatok, 20. máj, 2022 | Meniny má Bernard

Parkovací dom v lesoparku pritiahne viac áut, tvrdí Cyklokoalícia

Radšej ako parkovací dom by podľa nej mali zlepšiť spojenie pre cyklistov.

Parkovací dom má vyrásť na mieste dnešného parkoviska.Parkovací dom má vyrásť na mieste dnešného parkoviska. (Zdroj: Vizulizácia: MČ Nové Mesto)

Cyklokoalícia preto napríklad navrhuje, aby sa vybudovala asi 300 metrov dlhá cesta pre chodcov a cyklistov k parkovisku pri nákupnom centre.

BRATISLAVA. Pri bratislavskej Partizánskej lúke, na mieste súčasného parkoviska, by mal vyrásť parkovací dom. Zámer už schválili bratislavskí poslanci. Občianske združenie Cyklokoalícia si však myslí, že viac nových parkovacích miest len pritiahne viac áut do lokality. Chce radšej zlepšiť podmienky pre chodcov, cyklistov a podporiť verejnú dopravu.

"Parkovací dom bude na mieste súčasného parkoviska a keďže bude platený, zníži sa počet bezplatných miest na parkovanie. To môže vzhľadom na typickú neochotu platiť za parkovanie ešte viac zhoršiť situáciu parkovaním na chodníkoch a trávnatých plochách," myslí si združenie.

Cyklokoalícia preto napríklad navrhuje, aby sa vybudovala asi 300 metrov dlhá cesta pre chodcov a cyklistov k parkovisku pri nákupnom centre. "Už aj dnes je od Červeného mosta vyznačená cesta k nemu. Prekonáva však jedno zbytočné stúpanie a klesanie, čo môže byť pri jazde na bicykli s deťmi do kopca náročné a dole kopcom nebezpečné," vysvetľuje Cyklokoalícia s tým, že nová cesta by mala kopec obchádzať.

Mestské lesy sa už v minulosti pokúšali tento problém riešiť uzavretím dohody s nákupným strediskom Tesco Lamač o využívaní ich parkoviska. Mestská komisia pre revitalizáciu lesoparku si rozbitý chodník bola pozrieť a zhodla sa na tom, že chodník je vhodný skôr pre kondične zdatné obyvateľstvo. Podľa prieskumu tiež tade chodí na Železnú studienku málo obyvateľov - 140 za jeden víkendový deň.

Nové prepojenia

Združenie rovnako žiada vytvoriť bezpečný prejazd pre cyklistov cez križovatku Patrónka. Do lesoparku by sa tak mohli na bicykloch dostať aj Bratislavčania zo smeru Mlynská dolina alebo z Brnianskej či Hlbokej ulice. "To si vyžiada vybudovanie nového priechodu pre cyklistov cez južnú a západnú vetvu križovatky," pripomína Cyklokoalícia. Navrhuje tiež vybudovať aj cyklistické prepojenie z Dúbravskej cesty k Vojenskej nemocnici.

Tento rok na jeseň sa má dostavať druhá stopa trolejbusovej trate od Vojenskej nemocnice k Patrónke. Dnes taká linka premáva len v opačnom smere. Cyklokoalícia navrhuje zlepšiť cez víkendy dopravu do lokality. "Možností je viacero, napríklad nasadenie mikrobusu na trasu Patrónka parkovisko Červený most v krátkom intervale či vloženie spojov na linku v úseku Patrónka Železná studienka," vysvetľuje. Dnes chodí trasou len spoj 43, ktorý premáva každých 30 až 60 minút.

Vjazd motorových vozidiel do lesoparku chce Cyklokoalícia okrem vozidiel MHD či mestských lesov zrušiť úplne. "Na ulici K Železnej studienke chýba zase chodník, navyše bývalý trávnatý pás na jej severnej strane je zničený parkujúcimi vozidlami," dodalo združenie s tým, že pred cestovaním autom treba zatraktívniť kombináciu MHD a chôdze.

Za euro ročne

Parkovací dom by mal byť asi pre tri stovky áut. Má presne kopírovať existujúce parkovisko, aby sa zbytočne nezasahovalo do chráneného prostredia. Keďže mesto na parkovací dom peniaze nemá, vysúťažiť sa má investor, ktorý by stavbu vybudoval aj prevádzkoval. Pozemok by za symbolickú cenu jedno euro ročne dostal do prenájmu na 25 rokov.

Garáž má mať otvorené podlažia bez energetických nárokov na vzduchotechniku, svetelnú signalizáciu voľných parkovacích miest a prostrediu sa má prispôsobiť zelenou fasádou. "Ak parkovací dom bude plný, na kruhovom objazde bude semafor, ktorý nepustí už žiadne ďalšie auto do lesoparku. To je úplne nový pohľad," pripomína hlavná mestská architektka Ingrid Konrad. Mestskí poslanci na rokovaní zastupiteľstva koncom februára schválili vyhlásenie verejnej súťaže.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Vydavateľstvo Petit Press so štyrmi Novinárskymi cenami
  2. Stovky hodín výcviku. Stať sa gondolierom je zaslúžená prestíž
  3. Contact Center Hub a Ncontactcenter od NFON
  4. Volkswagen ID.5 prináša nový softvér aj pre staršie modely
  5. Do čoho sa oplatí investovať, aby ste ušetrili na energiách?
  6. Šprintérsky duel IONIQ 5 vs i30 N Performance má víťaza
  7. MS v hokeji: TV Tipsport + špeciálna kurzová ponuka!
  8. Obnovené lety do Marsa Alam. Po dvoch rokoch opäť víta turistov
  1. Gestačný diabetes mellitus
  2. Vydavateľstvo Petit Press so štyrmi Novinárskymi cenami
  3. Stovky hodín výcviku. Stať sa gondolierom je zaslúžená prestíž
  4. Do finále McDonald´s Cupu sa prebojovalo mužstvo z Víťaza
  5. Garmin vyrobil cykloradar Varia RCT715 s bezpečnostnou kamerou
  6. Obľúbená pracovná agentúra Work Service nezmizla
  7. Župné mestečko ovládne krajské mesto aj celý Abov. Už zajtra
  8. 5 najčastejších chýb pri zateplení šikmej strechy: vyhnite sa im
  1. Obnovené lety do Marsa Alam. Po dvoch rokoch opäť víta turistov 7 206
  2. Do čoho sa oplatí investovať, aby ste ušetrili na energiách? 6 187
  3. Odišlo už štvrť milióna mladých ľudí. Má Slovensko budúcnosť? 5 695
  4. Stovky hodín výcviku. Stať sa gondolierom je zaslúžená prestíž 1 607
  5. Príliš veľa vitamínov škodí zdraviu, majte ich pod kontrolou 1 407
  6. Šprintérsky duel IONIQ 5 vs i30 N Performance má víťaza 1 180
  7. 5 najčastejších chýb pri zateplení fasády: zabráňte im 1 159
  8. McDonald´s Cup pozná víťazný tím z Košického kraja 987
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Ľudmila Križanovská: Žobráci v centre Bratislavy. Ľudia v núdzi alebo príživníci?
  2. Anton Sládek: Bratislava - Klemensova ulica
  3. Anton Sládek: Bratislava - budova bývalej sociálnej poisťovne na Bezručovej - interiér
  4. Anton Sládek: Bratislava - Vysoká ulica včera a dnes
  5. Anton Sládek: Bratislava - Hviezdoslavovo námestie
  6. Milota Sidorová: Toto mesto v Taliansku založilo Kanceláriu pre čas. Čaká to aj Bratislavu?
  7. Daniel Bíro: V Bratislave malo byť metro. Aké sú história a súčasnosť tohto projektu?
  8. Anton Sládek: Príjemné detaily na Radlinského ulici
  1. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť I) 16 863
  2. Vladimír Benčík: Zvitky od Mŕtveho mora - boli napísané pred 2000 rokmi, predpovedajú apokalypsu? 10 956
  3. Jana Melišová: Pomalý pád na Wall Street sa zrejme ešte neskončil 9 725
  4. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť II) 5 185
  5. Ivan Beňovič: Sankcie voči oligarchom vojnu na Ukrajine nezastavia 4 093
  6. Jana Melišová: Skutočná cena za vojnu 3 973
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925) 3 134
  8. Miroslav Kocúr: Pápež sa pomýlil 2 812
  1. Jiří Ščobák: Víte, co je Gerasimova doktrína?
  2. Jiří Ščobák: Vydrží Rusko dlhú ekonomickú vojnu? Nevyčerpajú sa spojenci?
  3. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925)
  4. Jiří Ščobák: Mohu zemřít, ale nebudu žít jako otrok
  5. Jiří Ščobák: Sú reformy Igora Matoviča (zvýšené prídavky na deti a daňové bonusy pre pracujúcich rodičov) dobrý nápad?
  6. Jiří Ščobák: Jaká je situace na linii dotyku? Pomůže Rusku mobilizace?
  7. Adam Valček: Pri čudnom zákroku na súde sa NAKA pokúšala zmocniť utajených dokumentov
  8. Jiří Ščobák: Sluha národa: Recenze 1. řady seriálu s Volodymyrom Zelenskym
SkryťZatvoriť reklamu