BRATISLAVA. Na cyklotrasu, ktorá by prepojila bratislavskú Karlovu Ves a malú mestskú časť Devín, chystá hlavné mesto súťaž návrhov. Po tom, čo mestskí poslanci vlani v septembri zamietli vedenie cyklotrasy cez chránený ostrov Sihoť, chce teraz hľadať riešenie, ako najoptimálnejšie viesť trasu popri Devínskej ceste. Súťaž plánuje vyhlásiť čoskoro.
Uchádzač by mal podľa kritérií mestskej komisie pre cyklistickú dopravu navrhnúť presné trasovanie a technické riešenie cyklocesty. Musí pritom preukázať, že riešenie je reálne, že eliminuje možnosť križovania cyklotrasy s automobilovou dopravou aj inými zariadeniami a rovnako vypočítať, koľko trasa či jej úseky budú stáť. Rozhodovať bude najnižšia cena.
Súčasťou návrhu by mal byť tiež harmonogram výstavby jednotlivých úsekov a rozhodujúce bude aj to, aby cyklotrasa viedla po minimálnom počte cudzích a nevysporiadaných pozemkov. Od uchádzača bude mesto žiadať aj referencie, že už obdobné projekty na Slovensku alebo v zahraničí projektoval. "Ak nápady prinesú niečo nové, na ich základe by sa malo začať projektovať," povedal pre TASR šéf dopravnej komisie mesta Jozef Uhler.
Víťaz by mal byť za dobrý nápad aj ocenený. Výberová komisia, zložená zo zástupcov mesta, dotknutých mestských častí, verejnosti i poslancov, určí poradie troch najlepších projektov. Prvý by mal dostať 3000 eur, druhý 2000 eur a tretí 1000 eur.
Cyklotrasa by mala začínať v konzolovitej časti protipovodňovej ochrany v Devíne na križovatke Devínskej cesty, Kremeľskej ulice a Slovanského nábrežia. Končiť zase zrejme bude pri vstupe na ostrov Sihoť a napojí sa na už existujúci cyklistický chodník do Karlovej Vsi. Široká by mala byť 2,5 metra obojsmerne, resp. 1,25 metra, ak bude vedená jednosmerne.
V súčasnosti cyklisti jazdia do Devína po ceste spoločne s autami. To sa nepáči ani jednému z troch starostov dotknutých mestských častí Karlova Ves, Devín a Devínska Nová Ves. Zhodujú sa, že cesta je pre cyklistov nebezpečná. Pre jej úzky profil a geologické podmienky ju však nie je možné rozšíriť bez vybudovania zárubných múrov. Cyklotrasa je tiež potrebná, aby sa prepojila trasa cez cyklomost do rakúskeho Schlosshofu.
O cyklotrase cez Sihoť poslanci diskutovali niekoľko mesiacov. Väčšina napokon odmietla niesť zodpovednosť za znečistenie vodného zdroja. Bola to však lacnejšia alternatíva, popri Devínskej ceste má trasa mesto vyjsť na asi 5,5 milióna eur.