Mestská galéria dnes otvára secesiu. Výstava potrvá do 2. júna
- medzinárodný výtvarný sloh na konci 19. a začiatkom 20. storočia;
- hlavné znaky: ornamentálnosť, neobyčajné farby, odmietnutie rovnej čiary, inšpirácia kvetom a ženským telom;
- v Európe má rôzne názvy a štýly, ovplyvňovala aj umelcov v Česku a na Slovensku.
BRATISLAVA. Modern style v Anglicku, Jugenstil v Nemecku, Wiener Secession v Rakúsku, Art Nouveau vo Francúzsku a Belgicku, ale aj Modernismo v Španielsku či Liberty v Taliansku. Jeden štýl, veľa názvov.
Taká bola aj celá secesia – rozmanitá.
Hoci na Slovensku a v Česku nemal medzinárodný výtvarný sloh vlastný názov, ovplyvnil aj tunajších umelcov. Jeden z nich mal dokonca štýl vlastný.
Muchov štýl bol známy aj v New Yorku. „Je zaujímavé, že rodák z moravských Ivančíc Alfons Mucha dobyl nielen Paríž, ale aj New York, kde ho v roku 1904 vítalo stotisíc nadšencov. Zvláštne vydanie New York Times oslavovalo jeho príjazd,“ hovorí Ján Kukal, autor projektu a manažér výstavy, ktorá sa pod názvom Umelecké poklady. Secesia dnes začína v Galérii mesta Bratislavy.
Výstava je zameraná na obrazy, kresby, farebné litografie a sochy, ktoré sa nám podarilo zapožičať, približuje expozíciu Kukal. „V roku 2014 plánujeme pokračovanie – Legendy svetovej secesie. Predstavíme plagáty Gustava Klimta, Toulouse-Lautreca a samozrejme Alfonsa Muchu.“
Mucha bude aj na tejto výstave, spolu s ním Ladislav Mednyánszky či František Kupka – prvýkrát spolu v jednej výstavnej miestnosti.
Diela secesných umelcov sa dajú v Mirbachovom paláci pozrieť až do 2. júna.
Anton Jasusch: Jeseň
Alfons Mucha: Prvosienka
Bohumil Kubišta: Promenáda popri rieke Arno.
Alfons Mucha: Spevácke združenie.
Anton Jasusch: Ulica
Alfons Mucha: Žena s kvetmi.
FOTO – Z VÝSTAVY GMB