SME
Piatok, 20. máj, 2022 | Meniny má Bernard

Trolejbusy sú prestarnuté, v Bratislave nasadzuje staré Karosy

Po kritike dopravný podnik nasadí náhradné autobusy. Vybral na to staršie plynové Karosy.

Trolejbusy budú od pondelka plnšie, dopravný podnik mení grafikony.Trolejbusy budú od pondelka plnšie, dopravný podnik mení grafikony. (Zdroj: SME - GABRIEL KUCHTA)

BRATISLAVA. Cestujúci bratislavskou mestskou hromadnou dopravou musia od pondelka 11. marca počítať s obmedzeniami v trolejbusovej doprave.

V súvislosti s ich kritickým stavom pri priemernom veku trolejbusu 19 rokov Dopravný podnik Bratislava nedokáže zabezpečiť kompletnú dennú výpravu.

Od pondelka sa preto na linkách 201, 202, 206 a 208 predlžuje interval medzi spojmi.

Taký bol plán dopravného podniku, ktorý zverejnili v stredu.

Vo štvrtok, po kritike okresania trolejbusov, dopravný podnik zmenil rozhodnutie a nasadí náhradné autobusy. Vybral na to staré Karosy.

"Prvé riešenie formou prenájmu vozidiel sa nepodarilo, preto od 11. marca nasadíme do premávky namiesto trolejbusov niekoľko plynových autobusov Karosa, ktoré sú však tiež mimoriadne náročné na údržbu vzhľadom na ich vek 15 rokov," hovorí Agáta Staneková, hovorkyňa dopravného podniku.

"Cestujúca verejnosť by preto výpadky najmä v rannej špičke mala pocítiť čo najmenej.

Na stav vraj upozorňovali

"Ide o dôsledok technicky nevyhovujúceho stavu trolejbusov Dopravného podniku Bratislava, a. s., na ktorý vedenie spoločnosti upozorňovalo v priebehu celého minulého roka," upozornila hovorkyňa DPB Agáta Staneková.

"V dôsledku vysokého veku vozidiel, dlhotrvajúcej tuhej zimy a zlého stavu komunikácií v hlavnom meste sa vo februári zlomili rámy až na štyroch kĺbových trolejbusoch," povedala.

Podľa jej slov už minulý mesiac nebol DPB v niektorých dňoch schopný zabezpečiť rannú výpravu trolejbusov, čo mohli cestujúci pocítiť najmä v špičke vynechaním spojov.

Príčinami týchto porúch boli rovnako vysoký vek a nepriaznivé klimatické podmienky.

"Z uvedených dôvodov všetky vozidlá museli absolvovať dôkladnú technickú prehliadku, aby neprišlo k ohrozeniu zdravia a bezpečnosti cestujúcich. Defektoskopiou sa zistilo, že DPB musí vyradiť z prevádzky ďalšie štyri kĺbové vozidlá. Celkovo tak vozopark v uplynulých dňoch prišiel až o osem kĺbových trolejbusov, ktorých je už aj tak v súčasnosti akútny nedostatok," vysvetlila Staneková.

Vozidlá prekračujú životnosť

Už pred vznikom tejto mimoriadnej situácie koncom februára a začiatkom marca chýbali do potrebnej dennej výpravy dve kĺbové vozidlá, dnes ich je tak spolu až desať.

Ide pritom o najstaršie vozidlá vo vozoparku DPB vo veku až 24 rokov, ktorých nosná konštrukcia je už opotrebovaná. Za životnosť trolejbusov sa pritom podľa ich výrobcu považuje hranica 12 rokov.

Kĺbové vozidlá sú využívané na najvyťaženejších trasách v oblasti Dolné hony a Prievoz. Výpadok až 10 vozidiel preto cestujúca verejnosť výrazne pocíti. Pri krátkodobých poruchách trolejbusov v menšom počte vozidiel rieši DPB, a. s., situáciu záložnými autobusmi.

"Výpadok v takomto rozsahu, žiaľ, nie sme schopní nahradiť záložnou dopravou, nakoľko aj tam je situácia u starších vozidiel obdobne kritická. Za posledné dva roky zo 100 autobusov značky Ikarus dodaných v roku 1998 bolo až 27 vyradených z prevádzky, a to z rovnakého dôvodu, teda zlomených a prasknutých rámov," zdôraznila hovorkyňa.

Ich životnosť je pritom iba osem rokov, takže takéto opotrebovania na konštrukciách sú dôsledkom prekračovania životnosti vozidiel.

Nové cestovné poriadky budú zverejnené na internetovej stránke www.dpb.sk a na zastávkach najneskôr tento víkend. Dopravný podnik Bratislava, a. s., sa cestujúcej verejnosti ospravedlňuje.

Reakcia predsedu dopravnej komisie

Podľa Jozefa Uhlera (SDKÚ) by mal Dopravný podnik využiť záložné vozidlá.

DPB ohlásil, že od pondelka 11.3.2013 budú linky 201, 202, 206 a 208 premávať v prázdninovom režime. Táto redukcia by znamenala pokles prepravnej kapacity z Podunajských Biskupíc a Vrakune v špičke o viac ako 1000 cestujúcich za hodiny. Linky 201 a 202 sú nosnými linkami v týchto mestských častiach.

DPB má dlhodobo problémy so starými trolejbusmi. Vo vozovom parku autobusov má však kapacitnú rezervu cca 70 vozidiel. Práve časť rezervných autobusov by sa mohla použiť na vykrytie chýbajúcich trolejbusov.

Nie je možné vyhovárať sa na to, že všetky rezervné autobusy sú pokazené. V tom prípade je potrebné vyvodiť personálne dôsledky, pretože DPB musí mať funkčnú rezervu práve z dôvodu, že dlhodobo vedel o problémoch s trolejbusmi.

Ak je problém s náhradnými dielmi, tak niekto je za to zodpovedný. Verím, že do pondelku sa nájde spôsob ako netrestať cestujúcich z Vrakune a Podunajských Biskupíc.

khu

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Vydavateľstvo Petit Press so štyrmi Novinárskymi cenami
  2. Stovky hodín výcviku. Stať sa gondolierom je zaslúžená prestíž
  3. Contact Center Hub a Ncontactcenter od NFON
  4. Volkswagen ID.5 prináša nový softvér aj pre staršie modely
  5. Do čoho sa oplatí investovať, aby ste ušetrili na energiách?
  6. Šprintérsky duel IONIQ 5 vs i30 N Performance má víťaza
  7. MS v hokeji: TV Tipsport + špeciálna kurzová ponuka!
  8. Obnovené lety do Marsa Alam. Po dvoch rokoch opäť víta turistov
  1. Gestačný diabetes mellitus
  2. Vydavateľstvo Petit Press so štyrmi Novinárskymi cenami
  3. Stovky hodín výcviku. Stať sa gondolierom je zaslúžená prestíž
  4. Do finále McDonald´s Cupu sa prebojovalo mužstvo z Víťaza
  5. Garmin vyrobil cykloradar Varia RCT715 s bezpečnostnou kamerou
  6. Obľúbená pracovná agentúra Work Service nezmizla
  7. Župné mestečko ovládne krajské mesto aj celý Abov. Už zajtra
  8. 5 najčastejších chýb pri zateplení šikmej strechy: vyhnite sa im
  1. Obnovené lety do Marsa Alam. Po dvoch rokoch opäť víta turistov 7 205
  2. Do čoho sa oplatí investovať, aby ste ušetrili na energiách? 6 186
  3. Odišlo už štvrť milióna mladých ľudí. Má Slovensko budúcnosť? 5 697
  4. Stovky hodín výcviku. Stať sa gondolierom je zaslúžená prestíž 1 597
  5. Príliš veľa vitamínov škodí zdraviu, majte ich pod kontrolou 1 407
  6. Šprintérsky duel IONIQ 5 vs i30 N Performance má víťaza 1 183
  7. 5 najčastejších chýb pri zateplení fasády: zabráňte im 1 159
  8. McDonald´s Cup pozná víťazný tím z Košického kraja 987
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Ľudmila Križanovská: Žobráci v centre Bratislavy. Ľudia v núdzi alebo príživníci?
  2. Daniel Bíro: V Bratislave malo byť metro. Aké sú história a súčasnosť tohto projektu?
  3. Anton Sládek: Bratislava - Vysoká ulica včera a dnes
  4. Anton Sládek: Bratislava - Hviezdoslavovo námestie
  5. Milota Sidorová: Toto mesto v Taliansku založilo Kanceláriu pre čas. Čaká to aj Bratislavu?
  6. Anton Sládek: Bratislava - Heydukova ulica
  7. Anton Sládek: Dunaj XIII. Most Apollo a okolo
  8. Matej Vagač: Ukradnutý verejný priestor. V Horskom parku sú porušené vlastnícke práva.
  1. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť I) 17 115
  2. Vladimír Benčík: Zvitky od Mŕtveho mora - boli napísané pred 2000 rokmi, predpovedajú apokalypsu? 10 951
  3. Jana Melišová: Pomalý pád na Wall Street sa zrejme ešte neskončil 9 725
  4. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť II) 5 267
  5. Ivan Beňovič: Sankcie voči oligarchom vojnu na Ukrajine nezastavia 4 093
  6. Jana Melišová: Skutočná cena za vojnu 3 974
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925) 3 133
  8. Miroslav Kocúr: Pápež sa pomýlil 2 874
  1. Jiří Ščobák: Víte, co je Gerasimova doktrína?
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925)
  3. Jiří Ščobák: Vydrží Rusko dlhú ekonomickú vojnu? Nevyčerpajú sa spojenci?
  4. Jiří Ščobák: Jaká je situace na linii dotyku? Pomůže Rusku mobilizace?
  5. Jiří Ščobák: Mohu zemřít, ale nebudu žít jako otrok
  6. Adam Valček: Pri čudnom zákroku na súde sa NAKA pokúšala zmocniť utajených dokumentov
  7. Jiří Ščobák: Sú reformy Igora Matoviča (zvýšené prídavky na deti a daňové bonusy pre pracujúcich rodičov) dobrý nápad?
  8. Jiří Ščobák: Sluha národa: Recenze 1. řady seriálu s Volodymyrom Zelenskym
SkryťZatvoriť reklamu