SME
Nedeľa, 22. máj, 2022 | Meniny má Júlia, Juliána

Ak je priechod pre chodcov vyšúchaný, neplatí

Pri nehode na zanedbanom priechode pre chodcov je na vine aj správca, teda mesto.

Vyšúchané zebry na ceste bez zvislého značenia nie sú priechodmi pre chodcov.Vyšúchané zebry na ceste bez zvislého značenia nie sú priechodmi pre chodcov. (Zdroj: SME - GABRIEL KUCHTA)

Ak je okrem pruhov na ceste pred nimi aj značka, vodiči musia dať chodcom prednosť. Inak je to sporné.

BRATISLAVA. Po roztopení ľadu a snehu nie je na cestách len veľa dier, okrem asfaltu sa strácajú aj priechody pre chodcov.

Zostávajú len slabo viditeľné zošúchané biele stopy, niekde ani tie.

Výtlk na ceste a jeden biely zošúchaný pásik zostal napríklad z priechodu na Špitálskej ulici v centre Bratislavy. „Jednoznačne nejde o priechod pre chodcov,“ tvrdí hovorca polície František Peczár.

V podobnom stave sme našli niekoľko ďalších priechodov v meste. Ťažko si nielen vodiči, ale aj chodci všimnú aj to, čo zostalo z priechodu aj pri divadle Nová scéna. Zábery Google street view spred necelého roka ukazujú, že oba boli zošúchané už vtedy.

SkryťVypnúť reklamu

Istota, len keď je značka

Je priechod ešte priechodom, ak z neho väčšinu nevidno? A čo v prípade, že na ňom auto zrazí chodca, kto je potom na vine? Polícia ani ministerstvo vnútra nedávajú jednoznačnú odpoveď.

Každý priechod má byť označený aj zvislou značkou, tvrdia. Povinné to však bude až v roku 2016 a mnoho priechodov značku nemá.

Odborník na dopravu Jozef Drahovský tvrdí, že v prípade dopravnej nehody na takomto neoznačenom zošúchanom priechode by mal podiel viny niesť aj správca cesty, ktorý to zanedbal.

Pruhy na ceste by mali obnoviť, „ak majú menej ako 80 percent pôvodnej plochy“, hovorí aj Margita Jergušová z Výskumného ústavu dopravného v Žiline. Inak podľa nej nespĺňajú normy. „Na Slovensku to nikto nekontroluje,“ vraví.

Značka nebola ani pri jednom zo spomínaných priechodov, dali ich tam až tento týždeň po upozornení SME. Podobných priechodov v centre mesta bez značky však zostalo mnoho, len okolo Kamenného námestia štyri.

SkryťVypnúť reklamu

Ministerstvo vnútra zasa tvrdí, že priechod platí, aj keď je zotretý, musí však byť viditeľný pre vodiča aj chodca.

„Ak vodič nedá chodcovi prednosť, pretože bol priechod preňho a ostatných účastníkov premávky nedostatočne viditeľný, posudzuje sa to individuálne,“ hovorí Alena Koišová z tlačového oddelenia ministerstva.

Za slabé čiary trest

Krajské policajné riaditeľstvá nemajú štatistiku o tom, koľko nehôd je na takýchto nejednoznačných priechodoch. Od radníc v Košiciach, Prešove, Trnave ani v Žiline nikto doteraz nežiadal odškodné za nehodu na takomto priechode.

Väčšinu ciest v Bratislave spravuje magistrát. Tvrdí, že priechody obnovujú každý rok. Začať chcú na jar. Ani väčšina iných oslovených veľkých miest neobnovuje náter častejšie.

SkryťVypnúť reklamu

Za zanedbanie povinností môžu správcu potrestať. „Môže dostať pokutu asi 33-tisíc eur,“ vraví hovorca ministerstva dopravy Martin Kóňa.

Drsné sú na ceste guľôčky

Najčastejšie priechody maľujú najlacnejším syntetickým náterom, ktorý vydrží tak rok, hovorí Jergušová.

„Nemal by sa používať bez dodatočného posypu protišmykovými prísadami alebo balotinou,“ hovorí.

Balotina sú sklené gulôčky, ktoré okrem zdrsňovania odrážajú aj svetlo. Odborníčka tvrdí, že väčšinou priechody nezdrsnia a sú potom veľmi šmykľavé.

V Bratislave robia na cestách čiary aj zo studeného plastu. „Má dobré protišmykové vlastnosti a vydrží dlhšie,“ hovorí Jergušová. Je asi o polovicu drahší, má však aj dvojnásobnú životnosť.

„Používame ho na opravených cestách alebo vyťažených priechodoch,“ vraví Martina Halušková z magistrátu.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Vydavateľstvo Petit Press so štyrmi Novinárskymi cenami
  2. Stovky hodín výcviku. Stať sa gondolierom je zaslúžená prestíž
  3. Contact Center Hub a Ncontactcenter od NFON
  4. Volkswagen ID.5 prináša nový softvér aj pre staršie modely
  5. Do čoho sa oplatí investovať, aby ste ušetrili na energiách?
  6. Šprintérsky duel IONIQ 5 vs i30 N Performance má víťaza
  7. MS v hokeji: TV Tipsport + špeciálna kurzová ponuka!
  8. Obnovené lety do Marsa Alam. Po dvoch rokoch opäť víta turistov
  1. Prečo potrebujeme udržateľné riešenia v oblasti mobility?
  2. Gestačný diabetes mellitus
  3. Vydavateľstvo Petit Press so štyrmi Novinárskymi cenami
  4. Stovky hodín výcviku. Stať sa gondolierom je zaslúžená prestíž
  5. Do finále McDonald´s Cupu sa prebojovalo mužstvo z Víťaza
  6. Garmin vyrobil cykloradar Varia RCT715 s bezpečnostnou kamerou
  7. Obľúbená pracovná agentúra Work Service nezmizla
  8. Župné mestečko ovládne krajské mesto aj celý Abov. Už zajtra
  1. Do čoho sa oplatí investovať, aby ste ušetrili na energiách? 6 572
  2. Odišlo už štvrť milióna mladých ľudí. Má Slovensko budúcnosť? 4 625
  3. Obnovené lety do Marsa Alam. Po dvoch rokoch opäť víta turistov 4 170
  4. Stovky hodín výcviku. Stať sa gondolierom je zaslúžená prestíž 3 776
  5. Vydavateľstvo Petit Press so štyrmi Novinárskymi cenami 1 903
  6. Príliš veľa vitamínov škodí zdraviu, majte ich pod kontrolou 1 412
  7. 5 najčastejších chýb pri zateplení šikmej strechy: vyhnite sa im 1 190
  8. McDonald´s Cup pozná víťazný tím z Košického kraja 1 003
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Daniel Bíro: V Bratislave malo byť metro. Aké sú história a súčasnosť tohto projektu?
  2. Milota Sidorová: Toto mesto v Taliansku založilo Kanceláriu pre čas. Čaká to aj Bratislavu?
  3. Ľudmila Križanovská: Žobráci v centre Bratislavy. Ľudia v núdzi alebo príživníci?
  4. Anton Sládek: Bratislava - Hviezdoslavovo námestie
  5. Anton Sládek: Dunaj XIII. Most Apollo a okolo
  6. Anton Sládek: Bratislava - Vysoká ulica včera a dnes
  7. Anton Sládek: Bratislava - Heydukova ulica
  8. Anton Sládek: Bratislava - budova bývalej sociálnej poisťovne na Bezručovej - interiér
  1. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť I) 12 237
  2. Vladimír Benčík: Zvitky od Mŕtveho mora - boli napísané pred 2000 rokmi, predpovedajú apokalypsu? 11 202
  3. Jana Melišová: Pomalý pád na Wall Street sa zrejme ešte neskončil 9 874
  4. Ján Valchár: Odvaha plukovníka Chodarjonoka alebo ako to nie je o odvahe 4 793
  5. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť II) 4 091
  6. Ivan Beňovič: Sankcie voči oligarchom vojnu na Ukrajine nezastavia 3 973
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925) 3 146
  8. EQUUS: Inovácie v lesnom hospodárstve prichádzajú aj zo Slovenska. V čom sme najlepší? 2 068
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 39. - Arktída - Letecká expedícia Amundsena s Ellsworthom na severný pól -1925
  2. Jiří Ščobák: Víte, co je Gerasimova doktrína?
  3. Jiří Ščobák: Vydrží Rusko dlhú ekonomickú vojnu? Nevyčerpajú sa spojenci?
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925)
  5. Jiří Ščobák: Jaká je situace na linii dotyku? Pomůže Rusku mobilizace?
  6. Jiří Ščobák: Mohu zemřít, ale nebudu žít jako otrok
  7. Adam Valček: Pri čudnom zákroku na súde sa NAKA pokúšala zmocniť utajených dokumentov
  8. Jiří Ščobák: Sluha národa: Recenze 1. řady seriálu s Volodymyrom Zelenskym
SkryťZatvoriť reklamu