SME
Piatok, 14. máj, 2021 | Meniny má BonifácKrížovkyKrížovky

Ak je priechod pre chodcov vyšúchaný, neplatí

Pri nehode na zanedbanom priechode pre chodcov je na vine aj správca, teda mesto.

Vyšúchané zebry na ceste bez zvislého značenia nie sú priechodmi pre chodcov.Vyšúchané zebry na ceste bez zvislého značenia nie sú priechodmi pre chodcov. (Zdroj: SME - GABRIEL KUCHTA)

Ak je okrem pruhov na ceste pred nimi aj značka, vodiči musia dať chodcom prednosť. Inak je to sporné.

BRATISLAVA. Po roztopení ľadu a snehu nie je na cestách len veľa dier, okrem asfaltu sa strácajú aj priechody pre chodcov.

Zostávajú len slabo viditeľné zošúchané biele stopy, niekde ani tie.

Výtlk na ceste a jeden biely zošúchaný pásik zostal napríklad z priechodu na Špitálskej ulici v centre Bratislavy. „Jednoznačne nejde o priechod pre chodcov,“ tvrdí hovorca polície František Peczár.

V podobnom stave sme našli niekoľko ďalších priechodov v meste. Ťažko si nielen vodiči, ale aj chodci všimnú aj to, čo zostalo z priechodu aj pri divadle Nová scéna. Zábery Google street view spred necelého roka ukazujú, že oba boli zošúchané už vtedy.

Skryť Vypnúť reklamu

Istota, len keď je značka

Je priechod ešte priechodom, ak z neho väčšinu nevidno? A čo v prípade, že na ňom auto zrazí chodca, kto je potom na vine? Polícia ani ministerstvo vnútra nedávajú jednoznačnú odpoveď.

Každý priechod má byť označený aj zvislou značkou, tvrdia. Povinné to však bude až v roku 2016 a mnoho priechodov značku nemá.

Odborník na dopravu Jozef Drahovský tvrdí, že v prípade dopravnej nehody na takomto neoznačenom zošúchanom priechode by mal podiel viny niesť aj správca cesty, ktorý to zanedbal.

Pruhy na ceste by mali obnoviť, „ak majú menej ako 80 percent pôvodnej plochy“, hovorí aj Margita Jergušová z Výskumného ústavu dopravného v Žiline. Inak podľa nej nespĺňajú normy. „Na Slovensku to nikto nekontroluje,“ vraví.

Značka nebola ani pri jednom zo spomínaných priechodov, dali ich tam až tento týždeň po upozornení SME. Podobných priechodov v centre mesta bez značky však zostalo mnoho, len okolo Kamenného námestia štyri.

Skryť Vypnúť reklamu

Ministerstvo vnútra zasa tvrdí, že priechod platí, aj keď je zotretý, musí však byť viditeľný pre vodiča aj chodca.

„Ak vodič nedá chodcovi prednosť, pretože bol priechod preňho a ostatných účastníkov premávky nedostatočne viditeľný, posudzuje sa to individuálne,“ hovorí Alena Koišová z tlačového oddelenia ministerstva.

Za slabé čiary trest

Krajské policajné riaditeľstvá nemajú štatistiku o tom, koľko nehôd je na takýchto nejednoznačných priechodoch. Od radníc v Košiciach, Prešove, Trnave ani v Žiline nikto doteraz nežiadal odškodné za nehodu na takomto priechode.

Väčšinu ciest v Bratislave spravuje magistrát. Tvrdí, že priechody obnovujú každý rok. Začať chcú na jar. Ani väčšina iných oslovených veľkých miest neobnovuje náter častejšie.

Skryť Vypnúť reklamu

Za zanedbanie povinností môžu správcu potrestať. „Môže dostať pokutu asi 33-tisíc eur,“ vraví hovorca ministerstva dopravy Martin Kóňa.

Drsné sú na ceste guľôčky

Najčastejšie priechody maľujú najlacnejším syntetickým náterom, ktorý vydrží tak rok, hovorí Jergušová.

„Nemal by sa používať bez dodatočného posypu protišmykovými prísadami alebo balotinou,“ hovorí.

Balotina sú sklené gulôčky, ktoré okrem zdrsňovania odrážajú aj svetlo. Odborníčka tvrdí, že väčšinou priechody nezdrsnia a sú potom veľmi šmykľavé.

V Bratislave robia na cestách čiary aj zo studeného plastu. „Má dobré protišmykové vlastnosti a vydrží dlhšie,“ hovorí Jergušová. Je asi o polovicu drahší, má však aj dvojnásobnú životnosť.

„Používame ho na opravených cestách alebo vyťažených priechodoch,“ vraví Martina Halušková z magistrátu.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Najbrutálnejšie preteky sveta? Extreme E je Formulou 1 v teréne
  2. Zhodnotenie o desiatky percent. Toto sú najlepšie príležitosti na investície
  3. Kúrenie počas jari: Ako si udržať teplo a ušetriť viac peňazí
  4. Budějovický Budvar je posledný český národný podnik
  5. Tatra banka ako prvá banka na Slovensku vydala zelené dlhopisy
  6. Vyberte sa s nami na vandrovku, navštívime Spišský hrad a Levoču
  7. Prečo sú pre mzdárku stravné lístky či karty najlepšie riešenie?
  8. Slnkom zaliate pláže Južného Cypru sú len jedným z lákadiel
  9. Niké spúšťa novú kampaň s Jánom Lašákom
  10. Prečo Slováci nemajú rezervy?
  1. Kúrenie počas jari: Ako si udržať teplo a ušetriť viac peňazí
  2. Slnkom zaliate pláže Južného Cypru sú len jedným z lákadiel
  3. Prečo sú pre mzdárku stravné lístky či karty najlepšie riešenie?
  4. Budějovický Budvar je posledný český národný podnik
  5. Niké spúšťa novú kampaň s Jánom Lašákom
  6. Vyberte sa s nami na vandrovku, navštívime Spišský hrad a Levoču
  7. Nadácia COOP Jednota rozdá obciam a mestám 156 000 eur
  8. Ďalšie mesto s rýchlou a kvalitnou donáškou!
  9. Prečo Slováci nemajú rezervy?
  10. Union má novinku – Očný balík v hodnote 100 eur pre každého
  1. Portfólio manažér: Čaká nás dobré obdobie pre ekonomiku 15 396
  2. Pätnásť gréckych ostrovov, kde strávite skvelú letnú dovolenku 12 210
  3. Hokejové hviezdy v biznise nezažiarili. Až na jednu výnimku 11 339
  4. Boj Grékov za slobodu prebudil solidaritu v celej Európe 9 325
  5. Vyhrajú elektromobily, autá na vodík alebo hybridy? 9 052
  6. SME.sk prináša nové Prémiové predplatné 8 262
  7. Klus, Pirošíková, Bošňák dnes o 17.00 o slobode cestovania 6 680
  8. Praktické rady, ako zmierniť prejavy alergií. Kľúčom je interiér 6 555
  9. Túžite bývať vo svojom za pár mesiacov? Realita s Variant-Haus® 5 952
  10. O pro-agingu so Soňou Müllerovou, Deň matiek a ekošpeciál 5 146
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu