Cestovať medzi Záhorím a Bratislavou sa už malo dať na jednu električenku. Oddiali to technická chyba.
Integrovaná doprava
Dva príklady
Stupava na autobuse ušetrí električenka s BID-kupónom do Bratislavy a mesačník na linke Záhorská Bystrica – Stupava stáli 42,66 eura, teraz to bude 41,90 eura;
Plavecký Štvrtok na vlaku prerobí mesačník na vlak a BID-električenka stáli 48,56 eura; po novom 58,90 eura.
BRATISLAVA. Už od piatka minulého týždňa mal pre oblasť Záhoria a Bratislavy platiť spoločný mesačník na vlaky, prímestské autobusy a bratislavskú MHD. Vo štvrtok podvečer ohlásil Bratislavský kraj, že spustenie projektu sa pre technickú chybu odkladá. Opraviť ju nedokázali ani cez víkend, takže na trase Záhorie a Bratislava a späť sa aj dnes cestuje po starom.
Systém má pritom viacero problémov. Napríklad sa nezapojili súkromné vlaky RegioJet a hrozí, že od leta budú musieť v MHD platiť zdravotne postihnutí, ktorí doteraz cestovali zadarmo.
Drahšie najmä vlakom
Po prepojení systémov však zdražie cestovné aj mnohým iným. Viac ako doteraz zaplatia za cestovanie tí, ktorí do Bratislavy dochádzajú zo vzdialenejších oblastí Záhoria a jazdia aj vlakom.
Napríklad cestujúci do Plaveckého Štvrtka, ktorí doteraz prestupovali na hranici mesta na vlak a mali mesačník na vlak a BID-električenku, zaplatia mesačne za spojený lístok o desať eur viac.
Na drahšie cestovanie sa sťažuje aj obyvateľka Malaciek. „Moje štvrťročné náklady na cestu do Bratislavy stúpnu o 34,32 eura z doterajších 172,58, čo bola bratislavská električenka s BID-kupónom plus 99 eur za tri mesačníky na vlak Devínska Nová Ves – Malacky.“
Vyššia cena vychádza z toho, že pri dohode železníc s ostatnými dopravcami nezohľadnili cenu predplateného lístka na vlaky. „Cena jednoznačne nemôže konkurovať cene mesačníkov železníc,“ priznáva aj hovorkyňa Bratislavskej župy Iveta Tyšlerová. „V každom prípade ceny integrovaných lístkov sú výhodnejšie ako dnešné ceny v prímestskej autobusovej doprave, kde si cestujúci musí zaplatiť každú cestu,“ hovorí Tyšlerová s tým, že nová električenka platí na neobmedzený počet jázd.
Spojené lístky pritom ľudia budú využívať najmä na cestu do práce a z práce domov a nie na viac jázd za deň.
Župa: Nikoho nenútime
„Je naozaj na cestujúcom, čo mu vyhovuje. Rozhodne nebudeme nikoho nútiť cestovať drahšie,“ hovorí Tyšlerová. Cestujúci môžu podľa nej aj ďalej cestovať bez prepojeného lístka.
Výhodou nového systému podľa hovorkyne napríklad pre obyvateľov Malaciek je, že si môžu vybrať medzi vlakom a autobusom a cestovať ešte aj v rámci Malaciek.
Po sfunkčnení systému sa má dať zatiaľ kúpiť iba električenka. Jednorazové lístky sľubujú predávať až koncom roka. Časom by sa mala integrovaná doprava rozšíriť na celý kraj, teda aj na smer z Pezinka, zo Senca či z Galanty.
Súkromné vlaky RegioJet sa do systému kraja nezapojili.
FOTO SME - VLADIMÍR ŠIMÍČEK